חמישה שיעורים שלמדנו באליפות העולם בשחייה

מיכל ליברמן מסכמת את אליפות העולם מהזווית של השחיינית שצפתה בשינויים שעברו על כמה מהקולגות הכי טובים בעולם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קיילב דרסל שחיין אמריקאי
קיילב דרסל שחיין אמריקאי

אליפות העולם בשחייה שהתקיימה בחודש שעבר בבודפשט השאירה שחיינים רבים בתדהמה ענקית והרבה השראה. ישנם דברים מעבר לטכניקת סגנון, תכנית ומקום אימונים, ונתונים פיזיולוגים, שהופכים אלופים להיות כאלה. דברים כמו בחירות אישיות, התנהגות והתבטאות, חוזק מנטלי ואסטרטגיות שחייה – הם אלה אשר מפרידים בין שחיינים גדולים ושחיינים ענקיים.

שיעור חשוב לחיים של ספורטאי. שרה שויסטרום | צילום: CHAN FAN

עוד כתבות בנושא 
סיכום אליפות העולם בשחייה בודפשט 2017 
מה אנחנו יכולים ללמוד משחייה במים פתוחים באליפות העולם? 
שיא מרשים לגיל קיזלר באליפות ישראל בשחייה 

ההתעלות של שחייני הענק ברגעי האמת והמקצוענות האדירה שבאה לידי ביטוי בהתנהלותם האישית היתה מרתקת לצפייה ובעיקר מאוד מלמדת. אומרים שהאדם הוא הבחירות שהוא עושה, ובצדק. הפעם נתרכז במספר שיעורים שאפשר לאמץ מהשחיינים הגדולים בעולם, לטוב ולרע. הרי כל שחיין מקצוען היה חובבן בתחילת דרכו.

לא לפחד לעשות שינוי קיצוני – ג'יימס גאי

ג'יימס גאי הבריטי בן ה-22 הפתיע בבודפשט עם מדליית ארד במשחה 100 פרפר, משחה ספרינט שדורש מהירות וכוח, עצימות והתפוצצות קצרה. משחה שונה לחלוטין ממשחיו העיקריים, 200 ו-400 חתירה, אשר דורשים יותר יכולות אירוביות, ריכוז ממושך וחלוקה טקטית של הכוח לאורך המשחה. מאיפה נבע השינוי?

לאורך השנים גאי התמקם בטופ העולמי של משחי החתירה הבינוניים. בגיל 18 הגיע חמישי באליפות העולם בברצלונה ב-400 חתירה, שנתיים אחר כך קטף את מדליית הזהב בחצי המרחק באליפות העולם בקאזאן, ואת מדליית הכסף ב-400. למשחקים האולימפיים בריו הגיע כמועמד מאיים, אך לא הצליח להביא את הפוטנציאל לידי ביטוי וסיים שישי ורביעי ב-400 ו-200 חתירה.

אחת הגדולות של שחיין היא לא לראות תחרויות רעות ככישלון, אלא כהזדמנות ללמוד דברים חדשים ולהסיק מסקנות. גאי בהחלט הפיק מספר לקחים ונראה שהוא שינה את הפוקוס שלו והפגין יכולות מרשימות מאוד דווקא במשחה ה-100 פרפר, בו הגיע במקום ה-13 במשחקי ריו והפעם סיים על הפודיום במקום השלישי עם 50.83 שנ' – בתיקו עם האלוף האולימפי ג'וזף סקולינג. בהחלט אפשר ללמוד מהאומץ של גאי, אשר בחר שלא לוותר אלא פשוט לבחור דרך אחרת מתאימה יותר.



אפשר לעשות יותר ממשחה אחד בהצגה אחת ולהצליח – קיילב דרסל 

אחד הדברים השנואים על שחיינים הוא לראות את תכנית התחרות ולגלות ששני המשחים העיקריים שלך מתקיימים באותה הצגה, ובצדק – קפיצה למשחה שני בטווח קצר היא תמיד בהרגשה כבדה יותר; השרירים עייפים יותר, הריכוז נמוך יותר וחומצת החלב בדם זורמת. באופן טבעי, השחיינים בוחרים לשחות משחה אחד בלבד בהצגה.

ובכל זאת, באליפות העולם האחרונה צפינו בתנין הקשוח קיילב דרסל בן ה-21 מזנק בהצגת הגמרים של היום השישי לשלושה משחים חזקים כאשר בכל אחד מהם הוא הצליח להתבטא בצורה יוצאת דופן, ולקטוף שלוש מדליות זהב.

מי אמר משחה אחד בהצגה? קיילב דרסל | צילום: Fernando Frazão

המשחה הראשון בהצגה היה גמר 50 חופשי, בו דרסל לקח זהב עם 21.15 שנ', זמן מהיר יותר משקבע האלוף האולימפי אנתוני ארווין בריו (21.40 שנ'). זמן קצר אחר כך זינק דרסל לגמר 100 פרפר בו קבע תוצאה מדהימה של 49.86 שנ', ארבע מאיות בלבד משיא העולם של פלפס אשר נקבע ב-2009 עם החליפות שלימים נקבעו כאסורות. בתום ההצגה זינק דרסל כראשון בשליחים 4X100 עבור נבחרת ארצות הברית שזכתה בזהב, וקבע 47.22 שנ', זמן דומה לתוצאה שקבע במשחה 100 חתירה האישי אשר זיכה אותו במקום הראשון גם כן.

אפשר לראות שקיילב דרסל הוא מתחרה אדיר וללמוד הרבה מהיכולת שלו להתאושש מהר, למצוא את הריכוז המנטלי למשחה הבא ובעיקר להאמין שזה אפשרי.

ספורטאי מקצוען יודע להרים את עצמו אחרי כישלון – שרה שויסטרום 

אחד הדברים המיוחדים בענף השחייה זו הדרישה לשמירה על ריכוז ויכולת פיזית לאורך תחרות של מספר ימים ובה מספר משחים שונים. על השחיין להגיע רענן לכל משחה מחדש, מרוכז לחלוטין ודרוך לביצוע מנצח ללא התייחסות למשחה אשר קדם או למשחה אשר עוקב. בטבעיות, אחרי משחה מאכזב עולים הרהורים רבים וספקות; "האם אני לא בכושר?", "האם אני לא הגעתי מוכן לתחרות?", "האם אני נידון לכישלון נוסף?".

ביום הראשון של אליפות העולם שויסטרום השבדית בת ה-24 פתחה את חגיגת שיאי העולם עם שיא אדיר במשחה 100 חופשי כראשונה בשליחות 4X100, וקבעה 51.71 שנ'. השחיינית הגיעה ליום השישי של התחרות כסימון בטוח לניצחון אך הובסה על ידי האלופה האולימפית במשחה, סימון מנואל האמריקאית אשר קבעה 52.27 שנ'. שויסטרום שקבעה 52.31 שנ' התאכזבה מאוד וגם כתבה באותו ערב ברשתות החברתיות: "כועסת ומאוכזבת, התחלתי חזק מידי והיה לי סיום נוראי, לא מרוצה עם מדליית כסף, אבל החיים ממשיכים".

גמר ה-50 חופשי סוף סוף הגיע. שויסטרום לא נתנה למעריציה לחכות יותר מידי ויום אחרי הכישלון ב-100 חופשי, בחצי הגמר של משחה 50 חופשי קבעה שיא עולם נוסף, 23.67 שנ'. ההתעלות שלה מעוררת השראה אדירה, שחיינים ברמה עולמית גבוהה חייבים לאמץ "זיכרון לטווח קצר" ולהבין שאין קשר וודאי בין משחה למשחה, כישלון במשחה אחד לא גורר כישלון במשחה נוסף וגם ההפך נכון.

לעולם אל תנוח על זרי הדפנה – ג'וזף סקולינג וריאן מרפי 

ג'וזף סקולינג בן ה-22 מסינגפור וריאן מרפי בן ה-22 מארצות הברית הגיעו לבודפשט כששמם בכותרות אחרי ההצלחה המסחררת בריו 2016. שם, סקולינג גבר על 3 מתחרים חזקים והגיע ראשון במשחה 100 פרפר עם 50.39 כאשר צ'ד לה קלוס, לזלו צ'ה ומייקל פלפס הגיעו בתיקו במקום השני. מרפי גם כן קטף שתי מדליות זהב במשחים 100 ו-200 גב. באליפות העולם האחרונה הגיע סקולינג במקום השלישי ב-100 פרפר, ומרפי הגיע שני ב-200 ושלישי ב-100 גב.

בלתי אפשרי לדעת מה השתנה בגישה, באימונים או בהכנה של שני השחיינים האלה, אבל הופעתם באליפות העולם האחרונה יכולה ללמד אותנו לעולם לא לנוח, ותמיד לזכור שרודפים אחריך אלפי שחיינים שרוצים את מקומך ואת תהילתך, שחיינים שעובדים קשה בדיוק כמוך ואולי יותר, והם תמיד נמצאים שם – מחכים להביס אותך. אין לשער מהופעתם של סקולינג ומרפי שהם אכן הגיעו שאננים, אבל השעון לא יתייחס אלייך אחרת אם אתה אלוף אולימפי, עלייך להוכיח את עצמך בכל פעם מחדש ולהילחם עד זוב דם.

הניסיון הוא כוח עצום – פדריקה פלגריני וקמיל לקורט

פדריקה פלגריני וקמיל לקורט הם מהשחיינים הוותיקים והמעוטרים יותר בזירה הבינלאומית. רבים יסכימו שהשם הנרדף ל-50 גב הוא קמיל לקורט ובצדק, צפינו בלקורט זוכה במדליית הזהב במשחו האולטימטיבי בפעם השלישית ברציפות, מה שמכתיר אותו כאלוף העולם הקבוע בשש השנים האחרונות. מאותה השכבה עולה פלגריני שמחזיקה בשיא העולמי במשחה 200 חתירה מ-2009 שם הוכתרה כאלופת עולם, וכך גם ב-2013. מעידה קלה שארעה ב-2015 הביאה אותה למקום השני אחרי קייטי לדקי, אבל הנחישות והניסיון הם אלו שהחזירו אותה לזהב השנה.

אחרי תואר אולימפי, אלפי שחיינים רודפים אחריך. ג'וזף סקולינג | צילום: CHAN FAN

השאלה המתבקשת היא – כיצד יכול שחיין אחד להיות כל כך דומיננטי במשחה לאורך כל כך הרבה שנים? התשובה הברורה היא הניסיון. הרי בטוח צמח שחיין ספרינטר גב מהיר יותר מלקורט ב-6 השנים האחרונות, ובטוח התפתחה שחיינית חזקה ומוכשרת יותר מפלגריני עם יתרון משמעותי יותר ממנה, ובכל זאת מה שעוזר להם לחזור בכל פעם מחדש לפסגה זה העובדה שהם כבר היו שם. הם כבר כבשו את הבמה הזו בעבר, הם יודעים כיצד לחלק את כוחם, להכין את עצמם מנטלית, להתכונן נפשית ורגשית למשחה ולהתמודדות עם שחיינים צעירים יותר בעלי יכולות פוטנציאליות טובות יותר. הפסגה הזו שהם הכתירו בעבר תמיד תהיה שם עם שמם מעוטר.

חשוב להדגיש את עקרון הניסיון, יש דברים שרק הזמן והתרגול מלמד, רק אחרי שתכיר את ההתנהלות שלך כשחיין ב-100 אחוז ואת המשחה והספורט באופן מוחלט, תוכל לשלוט בו.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג