חכם סיני היה אומר || מזונות שיקררו לכם את הקיץ

הקיץ פה ואיתו החום הגדול. בואו להכיר את הגישה הסינית למזונות מקררים ואלו מזונות אתם יכולים להכניס לתפריט שלכם שיקררו אתכם אחרי אימון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כשבחוץ הטמפרטורות עולות, כולם מחפשים את המזון האולטימטיבי שיקרר אותם אחרי אימון בוקר, או ערב, כשהגוף עדיין חם ובכלל, מה הם מזונות קרים בהיבט האנרגטי, כיצד הם משפיעים על גופנו ומה חכם סיני היה אומר?

האנרגיות של המזון מתייחסות ליכולת של המזון ליצור תחושות חמות או קרות בגופנו | צילום: pixabay

כתבות נוספות בנושא
כיצד דיקור סיני יכול לעזור לספורטאי סבולת ולספורטאים בכלל
חום או קור? הטיפול הנכון בפציעות
ארטיקים מדליקים בהכנה עצמית להתאוששות אחרי אימונים

כמעט בכל תרבות קיימת חלוקה בין מזונות מקררים למזונות מחממים מתוך תפיסה כי לכל מזון יש את האנרגיה שלו המשתנה בהתאם לדרך הכנתו, למקום בו הוא גדל ונקטף. האנרגיות של המזון מתייחסות ליכולת של המזון ליצור תחושות חמות או קרות בגופנו. ברור לכולם שאכילת קרח תגרום לנו לתחושה קרה בגוף בעוד ששתיית מים חמים תגרום לנו לתחושה חמה, אלו הן דוגמאות לתחושות זמניות בלבד.

רפואה סינית מסווגת את המזונות לפי חמישה סוגי אנרגיה שונים:

חום, קור, חמימות, קרירות וניטרליות.

לדוגמה, תה הוא בעל אנרגיה קרה, כך שאפילו אם נשתה תה חם, החם יתפוגג בגוף אולם האנרגיה הקרה שלו תתחיל לקרר את הגוף. דוגמה נוספת, פלפל אדום הוא מזון מחמם, כך שאם נאכל פלפל אדום קר, הקרירות תעלם והגוף יתחיל להתחמם. לכן, כשמדברים ברפואה הסינית על אנרגיות המזון, הכוונה היא מה המזונות השונים עושים לגופנו. לסוגי האנרגיה השונים של המזונות ישנה חשיבות רבה כיוון שהם משפיעים על בריאותנו.

גם לעונות השנה יש קשר לאנרגית המזון המומלצת. בקיץ לדוגמה מומלץ לצרוך מזון בצורתו הטרייה, ללא בישול ואם כבר אתם מבשלים, בחרו בבישול קצר על פני בישול ארוך. ה- NEI JING (ספר הרפואה הפנימית הסינית) מתאר זאת: "את שלושת חודשי הקיץ מכנים התקופה של הצמיחה השופעת. הנשימות של השמיים והארץ מתמזגות ומועילות. הכול פורח ומתחיל להניב פרי, לאחר לילה של שינה האנשים צריכים להקיץ בבוקר השכם".

החכמים הסינים האמינו כי לעונות השנה קיימת השפעה על צמיחתם והתפתחותם של בני האדם, ממש דומה לצמחים ולבעלי החיים. הם האמינו שעל בני האדם לחיות בהרמוניה עם הטבע ועם שינויי האקלים שלו. החכמים הסינים האמינו גם כי שכאשר אנו מתקרבים לחילופי העונות, גופנו ונפשנו עושים התאמה הדרגתית לשינוי ועל ידי בחירת מזונות תואמים, אנו יכולים לסייע לתהליך זה. בעבר נהגו לאכול מזון לפי עונות השנה אולם כיום, הירקות והפירות גדלים בחממות בתנאים מבוקרים כמעט בכל עונות השנה ואנו, בני האדם, התרחקנו מהיכולת האינטואיטיבית שלנו לבחור את המזון המתאים עבורנו.

בימי הקיץ מומלץ לתבל את המזון מעט ולהפחית שימוש בתבלינים מחממים | צילום: pixabay

כיוון שלפי האמונה הסינית, האביב והקיץ הן עונות יאנגיות בהן אנרגיות האדמה פורצות כלפי מעלה, רואים זאת בנביטה של צמחים ופירות שגדלים, מומלץ בעונה זו לתמוך ולעודד את תנועת האנרגיה של הגוף כלפי מעלה והחוצה, מומלץ להיות פעילים יותר ולנצל את שעות האור הרבות בעוד שבסתיו ובחורף עלינו לתמוך בתנועת האנרגיה כלפי מטה ופנימה ולחזק ולאחסן את האנרגיה באזור השורשים (שמתבטא בכליות) ומרכז הגוף- קיבה וטחול.

את המזונות המקררים ניתן לאפיין בכמה דרכים:
צבע המזון: מזונות בעלי אנרגיה קרה מתאפיינים בצבעים כמו כחול, ירוק וסגול. תפוח בצבע ירוק לדוגמה יקרר יותר מתפוח בצבע אדום ואילו כרוב בצבע ירוק יקרר יותר מכרוב בצבע אדום. ירקות נוספות שיקררו אתכם הינם: חסה, עלי בייבי, ברוקולי, קישוא, בצל סגול, חציל, אגס, גויאבה, אבוקדו ותות עץ.
אופן הגשת המזון: מזון חתוך גס עדיף על מזון טחון.
מהירות צמיחה: צמחים שגדלים מהר והבשלתם מהירה יקררו יותר, דוגמת חסה, תרד, מנגולד, מלפפון, קישוא, סלרי, צנונית וגם פירות נשירים דוגמת שזיף, אפרסק, משמש, תפוח, אגס.
גם לתבלינים השפעה מקררת, דוגמת מלח, זעפרן, נענע ומנטה. בימי הקיץ מומלץ לתבל את המזון מעט ולהפחית שימוש בתבלינים מחממים דוגמת פלפל, ג'ינג'ר, שום וכדומה.
מזונות שמתעכלים מהר: ככל שלגוף דרושה פחות אנרגיה לעיכול המזון, כך הוא יקרר את גופנו טוב יותר. לכן, מומלץ לאכול פירות ואחריהם ירקות ופחמימות ולהפחית בצריכת מזונות קשים לעיכול דוגמת בשר וביצים.

מזונות קרירים:

ברוקולי, חציל, חסה, כרוב סיני, מלפפון, סלרי, פטריות שמפניון, צנון, גמבה, תרד, אבוקדו, אגס, אשכולית, לימון, מלון בצבע כתום, תפוח, תפוז, תות שדה, נענע ומיורן.

מזונות קרים:

אצות, אספרגוס, עגבניה, אפרסמון, אבטיח, בננה, מלון, מנגו, שזיף, שסק קרמבולה, בט חיטה, מלח וסוכר קנים.

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג