חטפו חום: מדוע ביטלו השלטונות את מרוץ באדווטר שנחשב לקשה בעולם

סנסציה בארה"ב. במשך 37 שנים רצי אולטרה השתתפו במרוץ באדווטר ורצו 217 ק"מ בטמפרטורות שמגיעות ל-55 מעלות. עכשיו החליטו שם לשים לזה סוף. מה קרה שם?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

סנסציה בארה"ב. במשך 37 שנים רצי אולטרה השתתפו במרוץ באדווטר ורצו 217 ק"מ בטמפרטורות שמגיעות ל-55 מעלות. עכשיו החליטו שם לשים לזה סוף. מה קרה שם?

מאת:דני בורשבסקי

נתחיל מהמסקנה שכל אדם ממוצע יגיע אליה. אם היו מספרים לכם על מרוץ אולטרה מטורף למרחק של  217 קילומטרים, שמתקיים באחד המקומות החמים ביותר בעולם ובשבוע החם ביותר בשנה, והיו שואלים אתכם אם הגיוני לקיים אותו – מה הייתם אומרים? וכנראה שבצדק. אבל המציאות והבדיקה של הדברים לעומק מלמדים אותנו משהו אחר. מרוץ באדווטר (Badwater) הוא אולי הקשה בעולם, אבל במשך 37 שנים אף אחד לא מת שם וגם לא נרשמו פגיעות גופניות קשות. אחוז המסיימים שם הוא גבוה מאוד, גם ביחס למרתונים, ואם זה לא מספיק – יש לא מעט "משוגעים" שמתמכרים אליו וחוזרים להשתתף בו מדי שנה.


באדווטר. אף משתתף לא מת או נפגע בצורה קשה בכל שנות המרוץ

"עמק המוות" תרתי משמע

אז מה קרה שהחליטו לבטל את מרוץ באדווטר בשנת 2014? בחודשים האחרונים התחלפה ההנהלה של שמורת "עמק המוות" במזרח קליפורניה ואחת ההחלטות הראשונות שהתקבלו שם היתה לבטל את כל אירועי הספורט שמתקיימים במקום (חמישה אירועים בשנה של ריצות אולטרה מרתון ומרוצי אופניים) עד שיבחנו מחדש את האפשרות לקיים אירועי ספורט במקום. את השנה הקרובה מתכוונים לנצל שם כדי לבדוק עם מומחים האם זה בכלל אפשרי והגיוני, משהו שמזכיר את הוועדה שהסיקה מסקנות אחרי האסון במקצה חצי המרתון בתל אביב במארס 2013.

העניין הוא, שכפי שצוין כאן קודם, בבאדווטר אף אחד מעולם לא מת או נפגע בצורה קשה ובכל זאת, דוברת השמורה שריל צ'פמן אמרה בראיונות לתקשורת האמריקאית:  "אנחנו לא רוצים לחכות לתאונה, אנחנו רוצים ליצור תנאים ראויים עבור כל הצדדים". מהצד השני, רצי האולטרה האמריקאים לקחו קשה את ההחלטה הזאת. שאנון פראר גרייפר, האשה הראשונה שחזרה לרוץ בבאדווטר אחרי הפעם הראשונה שלה ועשתה זאת בסך הכל חמש פעמים אמרה השבוע: " אנחנו הרוסים מזה. זה כמו שיבטלו את ווימבלדון לשחקני הטניס". גם בעיירות הקטנות בעמק המוות מדברים על אובדן הכנסות מהתחרויות שמתקיימות במקום לאורך השנה, ובקיצור – לא מעט אנשים לקחו קשה את ההחלטה הזאת, כשרצי אולטרה מרתון מכל העולם חותמים בימים האחרונים על עצומה במטרה לנסות ולנשות את ההחלטות. 

רץ האולטרה אלעד בנימין השתתף במרוץ באדווטר וגם הצליח לסיים אותו. גם במקרה שלו ההיגיון אומר שהידיעות בתקשורת האמריקאית על הביטול הן לגיטימיות, אבל הניסיון אומר אחרת: "זה קצת פופוליסטי לנסות ולהשוות את זה למרתון תל אביב כי בעמק המוות מתקיימים מרוצים כבר יותר מ-30 שנה ומעולם אף אחד לא מת שם כפי שקרה במרתון תל אביב. האנשים שמגיעים לשם הם מאוד מיומנים והם צריכים לעמוד בתנאי סף קשים. הם מוקפים בצוותים שמטפלים בהם כל הזמן ואף אחד לא נמצא מחוץ לטווח העין של מישהו. כמובן שזה מסוכן, אני רצתי שם בטמפרטורה של 54-55 מעלות , אבל מי שמגיע לשם הוא מוכן ועובדה ש-30 שנה לא קרה שם כלום". 

גם קובי אורן, אחד מרצי האולטרה המובילים בישראל, מתקשה להשוות את המקרה הזה למקרה של מרתון תל אביב ואומר: "אני מסכים עם המסקנות של הוועדה שקמה אחרי מרתון תל אביב, ויש בזה הרבה הגיון. מצד שני, צריך להבין שמי שמגיע לבאדווטר זה לא מישהו שהחליט שהוא עושה את זה לפני חודשיים, זה משהו שמתאמנים אליו שנה וחצי. לבאדווטר אפשר להגיע רק אם השלמת 3 מרוצי אולטרה של 100 מייל וגם אז אתה צריך לזכות בהגרלה. כל מה שאתה צריך כדי להשתתף במרתון תל אביב זה כרטיס אשראי. אני מבין כל החלטה שהתקבלה בארץ כי יש כאן הרבה אנשים חסרי אחריות, אבל האנשים שמגיעים לבאדווטר הם מנוסים מאוד ויודעים שהם יכולים לעשות את זה כי לא כל אחד יכול לעשות כל דבר". 


גם הצוותים המלווים את הרצים נמצאים בסכנה צילום: BotMultichillT

כחום היום
אחת הטענות של אנשי שמורת עמק המוות היא שלא רק הרצים ש"מתגרים בגורלם" נמצאים בסיכון, אלא גם הצוותים שמלווים אותם. בדרך כלל, כל רץ שמשתתף בבאדווטר נעזר בצוות של ארבעה מלווים לפחות, ויש הטוענים כי גם הם בסכנה. "אני לא מתפלא מזה", אומר אורן ומסביר: "מדובר במקום שלאורך הכביש יש בו שלטים שמורים להיזהר מתנאי החום. כלומר, גם מי שנמצא בתוך רכב ממוזג מסכן את עצמו שם. זו גם הסיבה שלרוב הרצים שם יש יותר מרכב ליווי אחד". 

"למלווים יש עבודה קשה", מוסיף בנימין שנעזר בארבעה כאלה כשהצליח לסיים את המסלול הקשה  בשנת 2010. "הם לא רצים, אבל הם לא ישנים כמו הרצים ובנוסף לזה שהם צריכים לדאוג להכל, הם שוכחים לפעמים לדאוג לעצמם ואנשים יכולים להגיע למצב של התייבשות בלי לשים לב. זה אחד הדברים שהנהלת הבאדווטר מזהירה מפניהם לפני המרוץ".

מה שבטוח הוא שרצי האולטרה ברחבי העולם מתייחסים בכובד ראש לידיעות החדשותיות שמגיעות לקליפורניה, ובשבילם מדובר במכה קשה להובי שהם מקדישים לו חלק נרחב מחייהם. אומרים שיש לא מעט חלופות בעולם, קובי אורן מספר גם שיש לבאדווטר חלופה באירופה שמתקיימת במסלול שטח (הבאדווטר הוא כולו על כביש חם). ובכל זאת, למרות שלא חסרים כיום מרוצי אולטרה מכל הסוגים ול"משוגעים ביותר", אף אחד ממביני העניין שיכולים להסביר בצורה אינטליגנטית איך אפשר לרוץ ולחיות דווקא בעמק המוות, לא יעבור בשתיקה על ההחלטה הזאת. בחודשים הבאים תתקבל ככל הנראה החלטה סופית לגבי אירועי הספורט שהתקיימו במשך יותר משלושים שנים במקום המיוחד הזה. 

29.12.2013


דני בורשבסקי 
עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה

 





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג