חזרה לאימון אחרי פציעה

בין אם אתם מקצוענים או רק מתאמנים באופן קבוע, כדי להיות בכושר קרוב לודאי, שתאלצו להתמודד עם פציעה שתפר את שגרת האימונים. לעתים קרובות הנטייה היא להפסיק להתאמן ברגע שנפצעים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


בין אם אתם מקצוענים או רק מתאמנים באופן קבוע, כדי להיות בכושר קרוב לודאי, שתאלצו להתמודד עם פציעה שתפר את שגרת האימונים. לעתים קרובות הנטייה היא להפסיק להתאמן ברגע שנפצעים

מאת:גלעד קובו


מהי פציעה?
הכוונה בפציעה היא כאשר יש פגיעה בתפקוד של אחד האיברים בין אם הפציעה נראית או לא נראית. הפציעה יכולה להיות מאד ברורה כמו קריעה של שריר, נקע בקרסול או רק כאב שקשה לאתר את מקורו. לא חשוב מהי הפציעה, קיימים שלבים אותם יש לעבור על מנת לחזור להתאמן כפי שהתאמנתם לפני הפציעה. קצב המעבר משלב לשלב כמובן תלוי בחומרת הפציעה.


שלב ראשון – מיד אחרי הפציעה

רופאים מתייחסים לשלב הזה כזמן אקוטי. במהלך ה 24 עד 48 שעות לאחר הפציעה יש לאמץ 4 כללים: מנוחה, קרח, קומפרסים והגבהה של האבר הפצוע (באנגלית הקיצור הוא : R.I.C.E)

מנוחה (rest) – יש לצמצם את התנועה של האיבר הפגוע עד למינימום כדי לא להחמיר את הפציעה.
קרח (ice) – יש לשים קרח על המקום הפגוע במהירות האפשרית. יש להניח קרח למשך לא יותר מ 20 דקות ואז לחכות 30 דקות לפעם הבאה. כל זה חייב להתרחש בשעתיים הראשונות, אחר כך זה חסר טעם. את הקרח אין להניח באופן ישיר על אזור הפציעה ולחצוץ בניהם באמצעות חתיכת בד, מגבת, חולצה או כל אלמנט ארוג כלשהוא וזאת בכדי למנוע כוויית קור.
קומפרסים (compress) – יש לעטוף את האיבר הפצוע בתחבושת אלסטית או לחילופין ללחוץ עליו בעדינות על מנת לצמצם התנפחות האזור.
הגבהה (elevation) – יש להגביה את האיבר הפגוע מעל גובה הלב לאפשר לגרביטציה למשוך את הנוזלים ממקום הפציעה. רצוי להגביה מיד לאחר הפציעה למרות שהגבהה אפקטיבית גם אחרי שיש כבר נפיחות. על מנת להקל בהגבההת האבר הפצוע כדאי לשכב או לשבת.

שלב שני – החלמה
כאשר הנפיחות יורדת והכאב נעלם, זהו שלב ההחלמה בו אתם מחזירים לעצמכם את טווח התנועה, הכוח והסבולת. באותו זמן אתם עובדים על האזור הפגוע ועל שאר איברי הגוף.

התחילו לאט כאשר אתם מפעילים את האיבר הפגוע. יש להגדיל את המתיחות בהדרגה והחשוב ביותר הוא לעבוד על שיפור טווח התנועה. בשלב זה הקפידו לחמם את השרירים -עם מחמם או בפעילות אירובית, אם זה אפשרי – לפני שאתם מבצעים מתיחות ותנועת מפרקים. השתמשו בקרח (לפי הוראות בשלב הראשון) אם מופיע כאב או נפיחות אחרי האימון. כדאי לבצע מתיחות פעמיים שלוש בכל יום.

חשוב לזכור כי כוח השריר פוחת במהירות כאשר מפסיקים פעילות. החלבונים שמקיפים את השרירים מתחילים להישבר תוך 24 שעות אם המפרק לא זז לחלוטין. מומלץ להוסיף ק"ג של התנגדות כאשר מפעילים את המפרק. המטרה היא לעשות יותר חזרות בכל סט (12 עד 20) עם משקל נמוך יותר. בהדרגה יש להעלות את המשקלים מבלי להוריד את מספר הפעמים. ושוב, אם יש כאבים להשתמש בקרח.

שלב שלישי – שלב תפקודי
מטרתו של השלב האחרון היא לחזור לפעילות מלאה. יש לבחון את האיבר הפגוע בזמן שחוזרים לשגרת האימונים. למשל, אם נקעתם קרסול, התחילו בהליכה מהירה וריצה קלה במשך 10 עד 15 דקות. בדקו אם יש כאב או נפיחות על מנת לקבוע את קצב ההתקדמות באימון. מומלץ לשים קרח על מקום הפציעה (שהחלים) בשבוע או שבועיים ראשונים, במיוחד אם יש כאב או נפיחות. בשלב זה הדגש הוא על מניעת פציעה חוזרת. כדאי להשתמש בתחבושת אלסטית לתמיכה למקרה שהרקמות לא החלימו לחלוטין.

לסיכום
שלושת השלבים מרגע הפציעה ועד להחלמה הם רצף ורצוי לא להתייחס אליהם בצורה נוקשה. לעיתים שלב אחד יכול לבוא בחפיפה לשלב הבא אחריו. למשל בפציעה בזרוע לעיתים ניתן לרכוב על אופניים. השורה התחתונה – בצעו כמה תרגילים יום אחרי הפציעה, אפילו אם מדובר בתרגילים מינוריים. תמיד נסו לבצע כל יום קצת יותר.
————————————————————————————————————
באדיבות גלעד קובו מועדון kovo2max



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג