חושבים לרוץ? למה שלא תחשבו תוך כדי ריצה?

ריצה משעממת אתכם? אולי תצטרפו לסצינת ריצות הניווט שמושכת אליה מאות אנשים בכל סופשבוע. ואל תחשבו לרגע שמדובר בסתם ריצה בשטח
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ריצה משעממת אתכם? אולי תצטרפו לסצינת ריצות הניווט שמושכת אליה מאות אנשים בכל סופשבוע. ואל תחשבו לרגע שמדובר בסתם ריצה בשטח

מאת:אביטל הירש

הרבה רצים מספרים שבשלב מסוים בריצה הם נכנסים למצב של טייס אוטומטי – לא חושבים, לא מרגישים את המאמץ ולפעמים אפילו לא שמים לב למה שקורה סביבם. מין מוד מדיטטיבי שכזה, שעבור הרבה אנשים הוא בעצם זה ש"עושה" את הריצה. מצד שני, בואו נודה על האמת: ריצה יכולה להיות משעממת. אם אתם לא מנסים לרוץ מהר יותר או לא מתאמנים למטרה מסוימת, החזרה האינסופית על אותם מסלולים, אותם מרחקים ואותם קצבים עלולה להיות לא מספיק מלהיבה לאורך זמן.

מי שעוסק בריצת ניווט לא נתקל בבעיות כאלה, להיפך. "ריצה זה משעמם", טוען ניצן יסעור. הוא רק בן 18.5 אבל כבר צבר ותק ניכר בניווט ספורטיבי והגיע להישגים מרשימים. "בתחרויות ניווט יש מטרה, צריך לנווט מתחנה לתחנה ולהגיע למקום מסוים. בריצה אין בכלל עניין, לא צריך להפעיל את המוח. בניווט, לעומת זאת, אין מנוחה בהפעלת המוח. צריכים להיות עירניים כל הזמן, לחשוב קדימה, לבדוק שיש התאמה בין המפה לשטח".


ניצן יסעור מנווט בשלג צילום: יקיר גולדנר

ניווט ספורטיבי הוא פעילות שבה אם תתנתקו אפילו לכמה רגעים – תשלמו על זה ביוקר בהתברברות בשטח. "תחרות ניווט היא כמו תחרות ראלי של מכוניות", מסביר אלכסיי מרצ'נקו, אחד הספורטאים המובילים בארץ בתחום ומי שייצג את ישראל 9 פעמים באליפויות עולם. "צריך להגיע מנקודה X לנקודה Y, ובדרך לעבור בכמה נקודות בקרה. הבחירה איך להגיע מנקודה לנקודה היא כולה שלי, כשההצלחה בתחרות תלויה בבחירה וביכולת שלי לנתח את השטח ולהגיע ליעד". 

הרבה יותר מריצת שטח

זיו נוימן, מנכ"ל האיגוד לספורט הניווט בישראל מפרט: "ריצת ניווט היא כמו כל ריצה, והספורטאים העוסקים בה נדרשים להתאמן באופן שוטף על מנת שיוכלו להשלים את המסלול בזמן מינימלי. מרחקי הריצה נעים בין 3-15 ק"מ, בהתאם לגיל, מין ויכולת המתחרים. בריצת ניווט אין שיאים אישיים ושיאי עולם, מאחר שיש יותר מדי משתנים הקשורים לאופי השטח".

כשנוימן מדבר על אופי השטח, חשוב להבין שהוא לא מתכוון רק לעובדה שרצים בשטח לא סלול. לא מדובר פה בריצת שטח על שבילים, כבושים יותר או פחות, אלא בריצת טבע ממש. וכשצריך להגיע בדרך הקצרה ביותר מנקודה לנקודה, עוברים בדרך גם מה שהרץ הסביר יכנה "מכשולים", כמו שיחים, סלעים וכל תוואי שאינו ידידותי במיוחד. 

אילו יכולות משפיעות על הצלחת ספורטאי בספורט זה?
"מדובר בשלושה מרכיבים: כושר גופני, יכולת תנועה בשטח משתנה ויכולת ניווט. קצב הריצה משתנה בהתאם לאופי השטח: שטחים תלולים בעלי צמחיה צפופה לא יאפשרו לפתח מהירות, ואילו שטחים פתוחים ומתונים מאפשרים קצב מהיר, היות שהספורטאים יכולים לנוע בקווים ישרים".

מרצ'נקו בפעולה. צילום: worldofo.com


"אם ניקח לדוגמה איזור ידוע כמו יער בן שמן, הרי ששם יכולים ספורטאים טובים מאוד לרוץ בקצבי ניווט של 5-6 דקות לכל ק"מ של קו אווירי, כל זה תוך כדי ניווט בין כ-25 נקודות ציון ותנועה בשטח הטרוגני. המשמעות של ריצה בקצב כזה היא כי הספורטאי הוא לא רק נווט בעל ניסיון אלא ספורטאי שיכול לרוץ 10 ק"מ ריצה רגילה בזמן איכותי מאוד".

ואכן, שיאו של אלכסיי מרצ'נקו בריצת 5000 מ' עומד על 15:36 ד'. מרצ'נקו בן ה-29 נולד בבריה"מ ועלה לארץ לפני 11 שנים. בגיל 12 נרשם לחוג ניווט בבית הספר, ומאז הוא לא מפסיק לרוץ ולנווט, כשהשתתף באליפות העולם לנוער הוא סיים במקום ה-46. 

למרות הישגיו ועל אף העובדה שהיה אלוף ישראל, מרצ'נקו לא מגדיר את עצמו כספורטאי מקצועי אלא כ"רץ חובבן". אחרי שעבר ניתוחים בברכיו והפסיק להתאמן בצורה קבועה, המטרה שלו כרגע היא לרדת במשקל ולחזור לכושר. "מבחינתי, אחרי הבריאות הכל משני. מה שחשוב לי זה ליהנות, לכן אני לא מגדיר את עצמי כספורטאי מקצועי". עם זאת, הוא מספר שהוא מתאמן 7-8 פעמים בשבוע.

כמו מרצ'נקו, גם ניצן יסעור הגיע לתחום בתור ילד. "התחלתי לנווט עם אבא שלי בתחרויות באיזור (יסעור הוא תושב שמשית, א.ה). מכיתה ח' אני מתחרה ומתאמן בצורה קבועה. בכיתה ט' הצטרפתי לנבחרת, השתתפתי באליפות אירופה הראשונה שלי ומאז אני ממשיך להתחרות ולהשתתף בתחרויות בחו"ל". באליפות העולם האחרונה לנוער עד גיל 20 עלה יסעור לגמר וסיים במקום ה-45.


ההצלחה בתחרות תלויה ביכולת לנתח את השטח ולהגיע להחלטות צילום: דליה רביד

איך מתכוננים לתחרות ניווט?
יסעור: "יש לי מאמן כושר שבונה לי תכנית אימונים, ואני מתאמן לבד לפיה. באמצע השבוע מדובר ב-4-5 אימונים, בעיקר ריצות למרחקים של 10-13 ק"מ, ובסופי שבוע יש תחרויות שבהן אפשר להתאמן גם על יכולות הניווט". 

מרצ'נקו: "בארץ התחום הוא יותר עממי ממקצועני, ולכן פשוט רצים ומקווים לטוב", הוא צוחק. "כשמתכוננים לתחרות בחו"ל, מנסים להיות כמה שיותר ביער. הרעיון בניווט הוא שבתחרות רואים את השטח לראשונה, כך שאי אפשר להתאמן בשטח התחרות עצמו, אבל עושים מחנה אימונים באיזור".


מפת ניווט תחרותי ביער קדימה + מסלול הניווט ותדפיס זמנים

מה הופך אתכם לטובים בתחום?
מרצ'נקו: "כדי להצליח בניווט ספורטיבי חייבים כשרון בתחום והתמצאות בשטח. אין ספק שאם אין לך כושר טוב, אין לך מה לחפש שם, אבל מה שיפה בניווט, ממש כמו בכדורגל, זה שכל אחד יכול לעסוק בזה. בניווט יש הרבה רמות ויש מקום לכולם".

יסעור: "הדבר הבסיסי הוא יכולת גופנית. בלי כושר גופני טוב ומעלה, לא ניתן להתחרות. אבל זה לא מספיק – צריך גם לדעת לנווט, צריך שתהיה יכולת בסיסית של אוריינטציה והבנה של הסביבה, יכולת להתמודד עם עצמך, לקבל החלטות במהירות ולבצע אותן. אין זמן להתלבט – מרגע קבלת המפה הזמן מתחיל לרוץ". 

יסעור מתגייס בעוד כחודשיים, אך למרות שהיתה לו אופציה לשרת כספורטאי מצטיין הוא בחר בשירות משמעותי יותר, לדבריו. "אני מקווה שאוכל להמשיך להתאמן תוך כדי, לשלב את התחרויות עם השירות ולהמשיך לייצג את ישראל בתחרויות בין לאומיות".

בתגובה לשאלתי האם ישראל נחשבת לטובה בתחום, הוא מחייך ועונה בשלילה. "התחום הזה די חלש ולא מוכר בארץ. בסקנדינביה, למשל, מדובר במסורת ארוכת שנים. בשוודיה הניווט הוא חובה בשיעורי ספורט בבית הספר וזה מוכר ממש כמו כדורגל. אצלנו מדובר בענף הרבה פחות מוכר, אבל יש מגמת שיפור מסויימת". לדברי נוימן, בכל אירוע ניווט משתתפים מאות אנשים במקצים העממיים והלא תחרותיים, ובתחרויות ליגה משתתפים למעלה מ-500 איש.

העניין נמשך אחרי התחרות
ואם חשבתם שהעיסוק בתחרות נמשך מכסימום כשקוראים את לוח התוצאות, טעיתם. נוימן מספר שחלק גדול מהעניין מופיע דווקא בשלב שאחרי סיום התחרות. "לרשות הספורטאים אפשרויות ניתוח מרובות לתחקור ריצתו ובהשוואה למתחרים שלו: באמצעות GPS, תוכנות סטטיסטיות וזמני הביניים של כל הספורטאים. ה"פוסט מורטם" של תחרות ניווט יוצר עניין בפורומים ובאתרים שונים, כמו גם בלוגים מרתקים בנושא ואפשרויות למידה אינסופיות מהטובים ביותר בתחום. היריבות בין המתחרים מסתיימת על קו הסיום והשוואת בחירות הציר, הטעויות ועוד, הופכת את היריבים המרים ביותר לחברים הטובים ביותר ומביא ליצירת קהילה מיוחדת מאוד של ספורטאים המאותגרים גופנית ומנטלית.

אז אם אתם חובבי ריצה ורוצים להתנסות בריצה עם טוויסט שונה שיעניק לכם חוויה נפלאה, אתם מוזמנים להיכנס לאתר האיגוד לספורט הניווט בישראלאירועי  ניווט מתקיימים בכל סופשבוע, גם בשישי וגם בשבת, ואחת לשלושה שבועות מתקיימת תחרות ליגה. האירועים פתוחים לקהל הרחב, ניתן להירשם אליהם מראש או ביום התחרות ואפשר בהחלט להגיע בהרכב משפחתי, עם הילדים והכלב. כל מה שאתם צריכים זה בגדי ריצה ונעלי ריצה. את המפה תקבלו בזינוק.

26.12.13

אביטל הירש

שוחה לאט, רצה בעצלתיים ורוכבת להנאתה
עורכת משנה ב-Shvoong



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג