חוקי הזהב לגיל השלישי

איך ניתן למנוע את הנפילות והפציעות הבאות בעקבותיהן אצל אנשים מבוגרים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

איך ניתן למנוע את הנפילות והפציעות הבאות בעקבותיהן אצל אנשים מבוגרים? כתבה ראשונה מתוך שתיים

מאת:ד"ר איתי זיו ותומר עציוני


לפי הסטטיסטיקה; 1 מ- 3 מבוגרים נופל בישראל  מדי שנה לאחר גיל 65. נפילות אלו מסתיימות בחלקן בפציעות קשות ואף בנכות או מוות. שבר במפרק הירך אצל קשישים, למשל, שכיח למדי ורק בישראל הדבר מתרחש, למרבה הצער, אצל אלפי קשישים והסיבוכים עקב כך רבים ומגוונים וקשורים לירידה ממשית באיכות החיים ואף יותר מכך.

במהלך החיים חשוב לשמור ולהקפיד על מסגרת של פעילות גופנית ואורח חיים בריא, גם בשל הסיבה שחשוב לדעת שלאחר היציאה לפנסיה (גיל 67 לגברים וגיל 65 לנשים), ישנן עוד שנים רבות עד סיום החיים וחשוב להיות בתקופה זו במצב מצוין.
לפיכך, אלה שמקפידים על מסגרת של אורח חיים בריא ומתאמנים באופן מושכל בכל מעגלי החיים בהחלט משפרים את איכות חייהם, וגם מקטינים הסיכוי לנפילות בגיל המבוגר אם בכלל.

אלו ששומרים על מסגרת של אורח חיים בריא משפרים את איכות חייהם צילום: Thinkstock


ההיבט הכלכלי והסוציולוגי
נפילות קשורות, כמובן, בעול לא קטן מבחינה כלכלית ומבחינה סוציולוגית. הנפילות מצריכות טיפול רפואי רציני במרבית המקרים ולא  תמיד הוא מכוסה כולו על ידי קופת החולים. הדבר תלוי כמובן במידת הסיבוך, בתרופות בהן נעשה שימוש ועוד. כמו כן, ייתכן שיהיה צורך במטפל/ת שתסייע ותשהה בבית לאחר הנפילה על מנת לסייע בכל דבר ועניין הקשור להתנהלות היומיומית- תפקודית.

מבחינה סוציולוגית – גם כאן חשוב לציין שמדובר בעול לא קטן לבני משפחתו של הקשיש שנפל. ישנם מקרים רבים בהם לבני המשפחה השתנה לחלוטין סדר היום והם מדי יום ביומו סועדים את הוריהם שמושבתים מבחינה תפקודית ואף נופלים בתדירות רבה. כמו כן, חשוב לזכור שנפילות כרוכות גם בביקורים בבתי חולים ואף אשפוז והדבר כמובן לא פשוט כלל ועיקר, מה גם שייתכן שהסיבוכים נמשכים חודשים ארוכים ואף שנים.

הפחתת הנפילות
על מנת להפחית מספר הנפילות ו/או אף למזער את חומרתן, חשוב לבצע פעילות גופנית מתאימה. היא תהיה בעיקרה אנאירובית ותבוא לידי ביטוי בביצוע תרגילים מתאימים על בסיס קבוע ובאיכות-עומס מתאים. ברם, ביצוע אימונים שונים על בסיס קבוע ייתכן וישפרו כושר גופני או אף יביאו לחיזוק השרירים אך ממש לא רלוונטיים למניעה או הפחתת הנפילות אצל מבוגרים. לכן, בטרם מתלהבים ומתפעלים ממבוגר זה או אחר המתאמן על בסיס קבוע חשוב לראות ולהבין אם האימונים המבוצעים מתאימים.
לשם כך יש לבצע תרגילים מסוימים באיכות ובהיקפים מתאימים במהלך השבוע ובכלל –   בכל מעגלי החיים!

מרכיבי הכושר הרלוונטיים למניעת נפילות
על מנת להבין אילו מרכיבים עלינו לשפר בעת התרגול עלינו להבין ולנתח את סוגי הנפילות השונות שעשויות להתממש בגיל המבוגר.

שיווי משקל – בעת הנפילה, היכולת של מפרקי הגוף השונים לייצב את הגוף קשורה לייצוב של השרירים והמרכיבים הפסיביים העוברים את המפרקים ומייצבים את הגוף כיחידה אחת. מרכיב זה חשוב על מנת למנוע מלכתחילה ולהוריד משמעותית את גורם הסיכון לנפילה. יש להכניס מרכיב זה במנחים ובתנועות גוף המדמות סיכון לנפילה. לדוגמה: לנסות לעבור מכשול תוך ביצוע מכרע קדמי.

קואורדינציה – חשוב לשפר מרכיב כושר גופני זה בכל הגילאים וניתן  לציין ספורטאי הישג (לדוגמה, כמו אתלטיקה ומשחקי כדור) שללא שיפור מרכיב זה באופן משמעותי לא יצליחו לשפר או להשיג תוצאות טובות. כשמדובר על נפילות כשהקואורדינציה לקויה היא תשפיע על סנכרון הנדרש של שרירי השלד השונים – דבר שגם קשור ועשוי להביא לסרבול מוטורי. חשוב לציין שמרכיבי הכושר הללו עלולים ללכת לאיבוד עם השנים (בבחינת:  Use It Or Lose It).

חשוב לבצע פעילות גופנית מתאימה צילום: Thinkstock


מהירות תגובה –
היכולת להגיב בצורה מהירה ביותר לגירויים השונים (גירוי ויזואלי, שמיעתי, תחושתי ועוד). בעת הנפילה מהירות התגובה צריכה להתבסס על משוב תחושתי. בעת הנפילה מהירות הנפילה צריכה להתבסס על יד תחושת הגוף להגיב במהרה כאשר הוא מועד וזו קשורה לתגובת הגוף למשוב התחושתי. יש אפשרות לעבוד על מרכיב זה בהיבט פונקציונלי למניעת נפילות.

כוח מתפרץ – היכולת שלנו לשחרר כוח באופן המהיר ביותר. כשמדובר בהפחתת נפילות חשוב  דווקא לשפר את הכוח המתפרץ תוך כדי כיווץ אקצנטרי (דימוי הנפילה). בעת הנפילה היכולת של האינדבדואל לבלום במהרה על ידי פסיעה בכיוונים שונים (קדימה, לצדדים ובאלכסון) מאפשרת לו למנוע את הנפילה ולעשות שימוש בשרירי הרגליים וליצור שטח בסיס חדש על מנת לא ליפול. זו קשורה, אגב, לבלימה של הכיווץ האקצנטרי של השריר.

קינסתיזה (תחושת התנועה) – היכולת שלנו לבצע תנועות מוטוריות ללא משוב ויזואלי או שמיעתי אלא על ידי חיישנים ורצפטורים הנמצאים בשרירים, בגידים ובמפרקים השונים ונותנים לנו מידע לגב ויסות התנועה, היחס מבחינת המרחק של הגפיים מהגוף, תחושת המצב העכשווית, המרחב ועוד. מרכיב זה חשוב מאוד מכיוון שהסיבה לנפילות רבות היא סנכרון לקוי של מערכת התנועה  שיכולה לגרום לסרבול מוטורי (תנועות נילוות) שעלול לגרום לנפילה.

הדגשים החשובים בבניית תוכנית אימונים, שיפור איכות החיים ומניעת נפילות אצל מבוגרים
בניית תשתית למניעת נפילות – במסגרת האימון למניעת נפילות אצל אנשים, חשוב לבצע תרגילים מורכבים לרגליים תוך שילוב של כוח מתפרץ – מהיר. חשוב לבצע תרגילים מורכבים בעיקר לשרירי הרגליים ולקבוצות השרירים האחרות. תרגילים מורכבים הנם רב מפרקיים וחשובים לביצוע לכל סוגי האוכלוסייה. שכיח להבחין במתאמנים מבוגרים המבצעים תרגילים מבודדים בלבד כגון: פשיטת ברכיים בישיבה עם מכונה ייעודית, הרחקת ירך בעמידה עם מכונה ייעודית ועוד. תרגילים אלה לא ממש יסייעו למניעת נפילות ומומלץ לבצעם, אם בכלל, כתרגילים משלימים ולא כתרגילים עיקריים למניעת נפילות אצל מבוגרים.

1. שיפור תפקוד מערכת הפרופריוספציה  (Properioception) –
מדובר במושג המתייחס לקליטה העצבית של גירויים המגיעים מחיישנים מכאניים המצויים ברקמות פנימיות שונות, כגון: שרירים, גידים, רצועות ומפרקים. שיפור בתפקודה של מערכת הפרופריוספטית יתרום לייעול בתנועה ובקואורדינציה העצבית שרירית. ממחקרים שנעשו בתחום עולה שאצל ספורטאים שביצעו אימונים ייחודיים לשיפור הפרופיוספציה פחת מספר הפציעות באופן מובהק. גם אצל מבוגרים ומתאמנים 'מן השורה' ניתן לשפר באופן משמעותי תפקוד מערכת זו ובכך להפחית סיכוי לנפילות ולבעיות תפקודיות בגיל המבוגר. מערכת זו ניתן לשפר באמצעות תרגילים המצריכים הפעלת כוח תוך הפרת שיווי משקל, תנועה פונקציונלית מסוגים שונים, ביצוע תרגילים בעמידה, ישיבה, הטיית גו על משטחים לא יציבים וכן עם אביזרים מסוגים שונים כגון: כדור פיטבול, בוסו, פיתה, גומיות ורצועות מסוגים שונים ועוד.

ביצוע תרגילי שיווי משקל צילום: Thinkstock


2. אימוני כוח מתפרץ ואימונים פליאומטריים –
אימונים אלה מקובלים אצל ספורטאים אנאירוביים כמו משחקי כדור, אתלטיקה קלה ועוד, אך ניתן לעשות בהם שימוש גם על מנת לשפר יכולתם הגופנית של מבוגרים וקשישים ובמיוחד – כשמעוניינים לשפר יכולת אנאירובית ולהפחית נפילות ועוד. או אז התרגילים הרלבנטיים (ראה בהמשך) יבוצעו באופן מהיר ככל שניתן. לדוגמה נביא את תרגיל הסקווט שיבוצע בקימה מכסא באופן מהיר- מתפרץ ובאופנים שונים כמו: סומו סקווט, סקווט ועלייה על בהונות בסיום העלייה מעלה ועוד.

3. תרגילים במישורי תנועה משולבים –
ישנם 3 מישורי תנועה: חזיתי, חיצי ואופקי וחשוב לשלב ביניהם במידה ומעוניינים לשפר יכולת תנועתית יומיומית וגם לתרום לנושא הפחתת נפילות וחומרתן. מדובר בתרגילים פונקציונליים משולבים כמו מכרעים צידיים משולבים עם סקווט, מכרעים – שעון, תרגילים לחיזוק שרירי הבטן וזוקפי הגב תוך ביצוע רוטציה בעמוד השדרה ועוד.

4. הגדלת טווחי תנועה של מפרקים ושרירים –
עם העלייה בגיל חלה ירידה בתפקוד מערכות הגוף השונות לרבות מערכות שלד-שריר. טווחי תנועה קצרים מדי קשורים ליכולת תנועתית ירודה וגם לביצוע פיצויים תנועתיים שונים.

5. תרגול תבניות תנועתיות יומיומיות שכיחות –
יציאה מרכב, קימה מכסא, קימה ממיטה, קימה משכיבה על הקרקע, הרמת משא מהקרקע, הורדת כוסות (או אחר) מארון גבוה, עלייה במדרגות, ירידה במדרגות, לבישת מכנסיים בעמידה, לבישת חולצה בעמידה ועוד, מהווים רק רשימה חלקית של תנועות שונות המבוצעות ביום יום על ידי אנשים בכל הגילאים. חשוב לבדוק איכות ביצוע התנועות הללו ולהציע תרגילים מתאימים. 

6. אינטנסיביות אימון גבוהה דיה – אחת הבעיות השכיחות למדי אצל מבוגרים המבצעים אימונים אנאירוביים בחדר הכושר, סטודיו ועוד, הנה איכות אימון ירודה ממש. מדובר על תרגילים המבוצעים עם מספר חזרות רב באופן יחסי (למשל, מעל 15, 20 חזרות בסט) במשקל נמוך, וכך למעשה לא ממש משפרים באופן משמעותי את היכולת של מערכות שלד-שריר מבחינת כוח השריר. אגב, למתבונן מהצד בהחלט הדבר עשוי להיראות ביצוע התרגילים השונים כ"בזבוז זמן" אמיתי . או אז נדרשת התערבות של איש מקצוע רציני בתחום שמבין באימון מבוגרים ובפרט – בתחום הנפילות.

7. שינוי של הרכב הגוף –
עלייה במשקל ואחוז השומן שכיחה עם העלייה בגיל ולא נפרט הסיבות לכך במאמר זה. יש קשר בין הרכב גוף לא תקין – אחוזי שומן גבוהים מהממוצע ומשקל גוף גבוה למסורבלות תנועתית ונפילות. לכן גם יישום של דיאטה היפוקלורית מתאימה לצד ביצוע תרגילים מתאימים בהחלט תסייע לשיפור איכות חייו של המבוגר.

 


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת ת"א

 

תומר עציוני
בוגר תואר ראשון בחינוך גופני, בהתמחות מגמת היציבה, מאמן ומטפל 

 

 

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג