חודש המרתונים המטורף יצא לדרך, אז מה מצפה לנו?

היופי של פאריס, המסורת של בוסטון, הרצים הטובים ביותר בלונדון - עושה רושם שבכל מקום שתניחו יד על המפה מתקיים מרתון באפריל. אז סקרנו עבורכם את 5 המרתונים המובילים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרתון פריז 2015
מרתון פריז 2015

בחלק ממדינות אירופה עדיין מסתובבים בחוץ במעילים, אבל הרעיון המרכזי הוא שאפשר להסתובב בחוץ. זו הסיבה שעכשיו יש הכי הרבה מרוצי אופניים, וגם מרתונים. אפריל הוא למעשה החודש החם ביותר של עונת המרתונים באביב, ומדי סוף שבוע מתקיימים לפחות שלושה מרתונים בסדר גודל מרשים באירופה, ועוד עשרות מרוצים קטנים יותר. חוץ מזה, גם האמריקאים יוצאים "מהחורים" בעונה הזאת, במיוחד בבוסטון. אז לקראת חודש המרתונים הגדול הכנו לכם סקירה על 5 המרתונים הגדולים של אפריל.

פותח את החודש המטורף. מרתון פאריס | צילום: NEMOSSOS

עוד כתבות בנושא 
הופעה מדהימה לנבחרת הישראלית באליפות העולם בחצי מרתון 
נשברו שיאי העולם לגברים ונשים במרתון באולם 
וילסון קיפסאנג פרש ממרתון טוקיו 

מרתון פאריס

יוזנק ב: 8.4.2018
מספר רצי מרתון: 55 אלף
מהדורה מס' 42

זהו המרתון הגדול ביבשת מבחינת כמות המשתתפים והשנה ירוצו בו לא פחות מ-55 אלף רצים, כולם למרחק של 42.2 קילומטרים. מרתון פאריס התקיים לראשונה ב-1896 וכבר אז תושבי הבירה הצרפתית הוכיחו שהם קהל מרתון מצוין כשמילאו את הרחובות. מאז ועד היום זו התכונה שמאפיינת את מרתון פאריס – העידוד הבלתי פוסק של הקהל שכל כך אוהב להיות חלק מהאירוע הזה. רבים מהמעודדים לא מסתפקים בעמדת צפייה אחת, ועוברים במטרו ממקום למקום כדי לראות כמה שיותר.

עבור המשתתפים, מרתון פאריס מספק חוויה תיירותית מרשימה ועובר ברוב החלקים היפים של העיר, מוזנק בשאנז אליזה ומסתיים בשער הניצחון – מי צריך יותר? גם השנה, כמו בכל עונה, יכבשו את מרתון פאריס מאות רצים ישראלים שיהנו מ-250 אלף אנשים שיעודדו בצידי המסלול.

בזירה הבינלאומית, מרתון פאריס לא מתחרה מול מרתון לונדון שמושך אליו את רוב הרצים הטובים בעולם. שיא המסלול שייך לקנניסה בקלה שרץ שם את המרתון הראשון שלו ב-2014 וקבע 2:05:04 שע'. שיא המסלול לנשים נקבע בשנה שעברה על ידי פיוריטי ריונוריפו הקנייתית שקבעה 2:20:55 שע'. ב-2017 היתה לה חגיגה כפולה כשקצת לפניה מי שניצח מבין הגברים היה בעלה פול לוניאנגטה שקבע 2:06:10 שע' – כמה סימבולי לעשות את זה בעיר הרומנטית בעולם? השנה לוניאנגטה יחזור כדי להגן על התואר שלו ויתמודד בין השאר נגד האתיופים ימאנה צגאי (שיא אישי של 2:04:48 שע'), מרקוס גנטי (שיא אישי של 2:04:50 שע') וינאו אלאמירו.

מרתון רוטרדאם 

יוזנק ב: 8.4.2018
מהדורה מס' 38

לפני שמרתון ברלין קטף את התואר הזה, המרתון הגדול של הולנד נחשב למסלול המהיר בעולם. רוב הרצים, כולל הרצים הישראלים הטובים ביותר, נהרו אליו מדי שנה כדי לקבוע שיאים אישיים. בשנת 2012 הצליחו 5 רצים שונים לרדת מ-2:05 שעות על המסלול הזה ואז זה נחשב לסנסציה. אז תואר המסלול המהיר שייך לברלין, אבל רוטרדאם הוא בהחלט מקום להגיע אליו באפריל כדי לקבוע שיאים אישיים ומזג האוויר בדרך כלל מסביר פנים. השנה המשתתפים הבולטים ברוטרדאם יהיו גטו פלקה האתיופי שניצח ב-2015 במרתון וינה (שיא אישי של 2:04:50), לבן קוריר הקנייתי שסיים בעבר שני במרתון פאריס (שיא אישי של 2:05:54) ומולה וסיהון (שיא אישי של 2:05:39).

מרתון בוסטון 

יוזנק ב: 16.4.2018
מספר רצי מרתון: 30 אלף
מהדורה מס' 122

המרתון האמריקאי הראשון נוסד ב-1897 בזכות השראה מהמרתון האולימפי ב-1896, כך שהמסלול שלו הוא ללא ספק אחד החשובים בהיסטוריה של הריצה למרחקים ארוכים. זה מסלול שמתחיל מחוץ לעיר ומסתיים במרכזה, ובגלל הרוחות הגביות שמאפיינות אותו הוא לא נחשב למסלול רשמי לקביעת שיאי עולם. ועדיין, זה גם לא המסלול הכי מהיר ויש בו הרב גבעות מתגלגלות שיוצרות עליות קשות במיוחד אחרי 32 ו-34 קילומטרים.

חלק גדול מהרצים הטובים בעולם, על אחת כמה וכמה הרצים האמריקאים, רוחשים הרבה כבוד למרתון בוסטון ומשתדלים להופיע בו בכל שנה. מספר המשתתפים בו מוגבל ל-30 אלף רצים ולא כל אחד יכול להירשם למרתון הזה. רק רצים בעלי תוצאה מוכחת שעומדים בקריטריון מסוים לפי טבלה יכולים להירשם, ולדוגמה רץ בגיל 40-44 חייב להיות מהיר יותר מ-3:15 שעות כדי שתהיה לו הזכות לרוץ בבוסטון.



בדרך כלל כל מי שניצח במרתון הזה חוזר אליו והשנה יהיו בו 6 אלופי עבר. אצל הגברים הקרב על התואר יהיה ככל הנראה בין ג'פרי קירוי שניצח במרתון בוסטון האחרון וגם האליפות העולם לבין לליסה דסיסה האתיופי (אלוף בוסטון ב-2013 ו-2015), למי ברהנו (אלוף בוסטון ב-2016) וטימראט טולה האתיופי שמחזיק בשיא אישי של 2:04:10. מי שינסה לאיים על כל אלה יהיה גיילן ראפ האמריקאי, שבשנה שעברה סיים שני בבוסטון ולאחר מכן ניצח במרתון שיקגו. ב-2014 מב קפלזיגי האמריקאי שבר בצורת כשהפך לאמריקאי הראשון שניצח בבוסטון מאז 1983, ראפ רוצה ללכת בעקבותיו.

אצל הנשים יהיו בבוסטון 10 רצות עם שיאים אישיים טובים מ-2:23 שעות ובראשן עדנה קיפלגאט הקנייתית בת ה-38 שהיה אלופת עולם פעמיים ובשנה שעברה השתתפה לראשונה בבוסטון וגם ניצחה. הפעם יתייצבו מולה יוניס קירווה (סגנית האלופה האולימפית במרתון), אסלפש מרגיה האתיופית (אלופת מרתון לונדון 2016), בוזונש דבה (אלופת מרתון בוסטון 2014) וקרולין רוטיץ' (אלופת מרתון בוסטון 2015). מולן יתייצבו 4 האמריקאיות הטובות ביותר במרתון: שליין פלנגן, דינה קסטור, ג'ורדן הסאי ודזירי לינדן.

מרתון לונדון 

יוזנק ב: 22.4.2018
מהדורה מס' 38

עם כל הכבוד (ויש כל כך הרבה) למרוצים הנפלאים האחרים, המסיבה הגדולה ביותר של הרצים למרחקים ארוכים תקרה ב-22 באפריל בכל מקום ברחבי העיר לונדון. זה יתחיל במזרח, יעבור במסלול שטוח על נהר התמזה ויסיים ב"מול" היפהפה. השנה מי שתזניק את המרתון תהיה לה פחות מהוד רוממותה המלכה אליזבת השנייה – וזה רק מראה איזו חשיבות הבריטים מציינים לאירוע הזה.

זו המסיבה הטובה ביותר גם ברמה המקצוענית כי רוב הרצים הטובים בעולם יהיו שם, וגם כי ברי המזל החובבנים שירוצו שם יחזרו ככל הנראה עם חווית הריצה הטובה ביותר שלהם, או לפחות אחת הטובות (אם באמת יש להם מזל). לונדון זה הרבה יותר ממרתון, זו חגיגה צבעונית שקשה למצוא במקומות אחרים בעולם, זה אירוע צדקה שמתרימים בו סכומי עתק למטרות קדושות, וזה גם מסלול מהיר שכל אחד יכול לקבוע בו שיא אישי, כולל המרתוניסט הטוב בעולם אליוד קיפצ'וגה שקבע שם את התוצאה הרשמית הטובה ביותר שלו כשניצח ב-2016 עם 2:03:05 שעות.

קיפצ'וגה לא הפסיד באף מרתון מאז 2014 (שבעה מרוצים) והשנה הוא חוזר ללונדון כדי לקטוף תואר שלישי, אלא שמולו יתמודדו כמה שמות גדולים. הראשון הוא קנניסה בקלה, מי שהיה בתקופתו גדול הרצים למרחקים ארוכים על המסלול, יורשו של היילה גברסילאסי, שקריירת המרתונים שלו התאפיינה בעליות וירידות. הפסגה היתה כשניצח במרתון ברלין האחרון בזמן של 2:03:03 שע' והיה רחוק ב-6 שניות בלבד משיא העולם. בשנה שעברה הוא רצה לנצח בלונדון, אבל הפסיד לדניאל וונג'ירו הקנייתי, שיצא בהצהרה ליריביו הגדולים בלונדון שהוא לא היה כזה מפתיע ושכל אחד צריך לקחת אותו בחשבון. אל כל אלה מצטרף מו פראח המקומי, שאחרי אליפות העולם האחרונה באתלטיקה פרש מריצות מסלול כדי להתמקד בריצות כביש. יהיה מעניין מאוד לראות איך הוא משתלב במרתון ועוד לצד שמות כאלה. וחוץ מזה יהיה שם גם אבל קירוי שהיה אלוף העולם פעמיים וסטנלי ביווט שניצח במרתונים של טוקיו וניו יורק. אגב, המארגנים רוצים מרוץ מהיר והבטיחו בונוס של 100 אלף דולר לכל רץ שיהיה מהיר מ-2:05 שעות ולכל רצה שתהיה מהירה מ-2:18 שעות.

בשנה שעברה, מארי קייטאני הקנייתית הדהימה על המסלול בלונדון כשניצחה בין הנשים ושברה את שיא העולם של פולה רדקליף במרתון ללא מכתיבי קצב גברים. קייטאני ניצחה אז בזמן של 2:17:01 שעות, והפעם היא חוזרת לא רק כדי לנסות ולהשיג תואר רביעי אלא גם כדי לנסות ולשבור את שיאה של פולה רדקליף במרתון עם מכתיבי קצב גברים, 2:15:25 שעות.

מרתון וינה

יוזנק ב: 22.4.2018
מהדורה מס' 35

גם בירת אוסטריה מארחת מרתון ב-22 באפריל ומהזווית הישראלית החובבנית זה הפך להיות המרתון הגדול ביותר אחרי שבשנה שעבר יותר מ-500 ישראלים השתתפו במקצים השונים של מרתון וינה. זו עיר יפהפייה, המסלול הוא שטוח ונוח, מזג האוויר בדרך כלל מושלם ולא צריך להיות מהיר מדי או לזכות בהגרלה כדי להשתתף בו ונכון להיום כל אחד יכול להירשם. אז למה לא?

בזווית הבינלאומית, מרתון וינה יארח השנה את שיאן העולם דניס קימטו. זה קצת מוזר מאחר וזו לא הזירה שבה הייתם מצפים למצוא רץ מהטופ העולמי והכוונה היא ממש לעשרת המובילים בעולם. העניין הוא שלמרות שקימטו קבע שיא עולם ב-2014, הוא לא ממש הצליח להתקרב אליו מאז וברוב המרתונים בהם השתתף הוא פרש לפני או במהלך הריצה. קימטו דווקא הצהיר שהוא מצפה להזמנה למרתון לונדון, אבל היא לא הגיעה. בסופו של דבר מארגני מרתון וינה קיבלו אותו בזרועות פתוחות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג