חדשות השבוע מעולם הרכיבה

ענף האופניים יצא לדרך עם מחנות האימונים שמקיימות הקבוצות. "פרשת הבשר" של אלברטו קונטאדור ממשיכה להטיל את צלה הכבד על הדבוקה ובמקביל נעצר ד"ר פואנטוס שוב
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


ענף האופניים יצא לדרך עם מחנות האימונים שמקיימות הקבוצות. "פרשת הבשר" של אלברטו קונטאדור ממשיכה להטיל את צלה הכבד על הדבוקה ובמקביל נעצר ד"ר פואנטוס שוב

מאת:אייבי גילת


עולם הנוצרי חוגג בימים אלו את חג המולד ואת כניסתה של השנה החדשה 2011. אירופה קפואה ומושלגת כיאה לחגיגות חג המולד ולסנטה קלאוס שיגיע דרך הארובה ויחלק מתנות והפתעות לילדים. קבוצות הרכיבה המקצועניות מקיימות שורה של מחנות אימונים מרוכזים בכל מיני מקומות חמימים ואקזוטיים, כמו האיים הכנריים שבהם הרוכבים מתאמנים, מתרגלים טקטיקה קבוצתית, ונערכים לקראת פתיחתה של עונת התחרויות הרשמית.

מרוצי הפרו טור ייחלו ב-16 בינואר בטור דאון אנדר (אוסטרליה). בעוד רוכבים שונים מקבלים את פרס "ספורטאי השנה" במדינותיהם החדשות הכי מרעישות השבוע מגיעות מספרד. ד"ר פואנטס הזכור "לטוב" מפרשת פוארטו נעצר שוב. נראה שהקלישאה "פעם גנב תמיד גנב" נכונה בלי שום קשר לארץ המוצא.

לצערנו במקום להתעסק באופניים נטו אנחנו נאלצים לחזור ולדווח שוב ושוב על כל מה שקורה מסביב לענף וההשלכות ישירות ועקיפות על האקלים שבו יערכו מרוצי האופניים בשנת 2011.
כפי שהדברים נראים, לפחות כעת, הבלגן די חוגג. אם היה נדמה לפני כמה זמן שהפספורט הביולוגי וההחמרה בבדיקות יעשו את שלהם עדיין עושה רושם שרבים מצאו דרכים יצירתיות כיצד להתחכם למערכות הבדיקה והבקרה. למרות הענישה אין בכך כדי לעצור את גל השיטפון שרק הולך וגואה. נקווה שעונת 2011 תביא איזו שהיא בשורה וחידוש לאוהדי הרכיבה המתוסכלים שמקבלים חדשות לבקרים תזכורות מכאיבות לכך שההישגים של אליליהם קשורים לא רק לביצועים גופניים ומנטאליים אלא גם לחומרים כימיים משפרי ביצועים וחבל שכך!!!.


אלחנדרו ולוורדה, המושעה האחרון ששמו נקשר לד"ר פואנטוס
צילום: Tekstman


ד"ר פואנטס נתפס שוב


לאחר החקירה שניהל המשמר האזרחי הספרדי, נעצרו שוב ד"ר אפמיאנו פואנטס, אחותו ד"ר יולנדה פואנטס ורוכב אופני ההרים הספרדי אלברטו לאון. ד"ר פואנטס, הזכור מפרשת פוארטו שהחלה בשנת 2006, שנעצר בפשיטה הוא מהאיים הקנריים. במקרר, בביתו בפרבר מצפון למדריד, נמצאו שקיות של עירוי דם החשוד כמועשר. העיתון הספרדי "EL PAIS" דיווח כי במבצע, שקיבל את השם "הבית האפור", עלו שמות בולטים נוספים בפרשה. במיוחד מוזכרת האתלטית מרתה דומינגז פלנסיה, רצת 3000 מכשולים שזכתה ב-2009 באליפות העולם וב-2010 זכתה במדליית כסף באליפות אירופה שנערכה בברצלונה. כזכור ב"פרשת פוארטו" התגלה כמה רוכבים מהטובים בעולם שנמנו על לקוחותיו של ד"ר פואנטס ובניהם יאן אולריך שהושעה ופרש בעקבות הפרשה, איבן באסו שהושעה לשנתיים וחזר לרכב ולנצח ואלסנדרו וואלוורדה שהורשע רק לאחרונה והושעה. ד"ר פואנטס הכחיש בעקביות את העובדה שעבר על חוקי הרפואה. הוא גם לא נענש היות ובספרד לא היה חוק פלילי כנגד תופעת הסמים בספורט. אולם המצב כיום שונה וקיים חוק האוסר על שימוש בחומרים משפרי ביצועים, כך שאם יורשע הוא צפוי ללכת לכלא. מרתה דומינגז, סגן יו"ר התאחדות האתלטיקה הספרדית, הנמצאת בהריון שוחררה בערבות אחרי חקירה של למעלה מ-6 שעות והושעתה מתפקידה. בפשיטות נוספות, שנערכו בחמש פרובינציות שונות ברחבי ספרד, נמצאו כמויות גדולות של סטרואידים אנאבוליים, הורמונים, EPO וציוד מעבדה המשמש לעירוי דם.

ניקיון האורוות נמשך ובספרד כנראה רוצים להוכיח לראשי התאחדות האופניים הבינ"ל ה – UCI שהרשויות לאכיפת החוק אכן מבצעות את תפקידן כיאות. קיים כנראה קשר עקיף לפרשה הזו לפרשה המרכזית המסעירה את עולם הרכיבה כרגע וזו ההכרעה בדינו של אלברטו קונטדור הצפויה בקרוב. אישית קשה לי להאמין שראשי ה – UCI יקנו את הלוקש הזה שזורקים להם הספרדים. נראה שהמלחמה בתופעת הסמים ארוכה ומרה משחשבו ושתופעת החומרים משפרי הביצועים נמצאת במקומות מאוד עמוקים בפלוטון המקצועני. כדאי מאוד לראשי ה – UCI לבצע סדרה של מהלכים משמעותיים כדי להבהיר לכל מי שנמצא בענף שהמדיניות בנושא הכאוב הזה הינה אפס סובלנות וכל מי שייתפס משתמש בחומרים אסורים אחת דינו להיות מחוץ למסגרת. מה שאולי מדאיג יותר מכל היא העובדה שבבלגיה נתפס רוכב, חובב בן 49 בשם רודי טלמן שזכה באליפות בלגיה לקבוצת הגיל שלו, על שימוש בחומר אסור. התופעה הזו של השימוש בחומרים משפרי ביצועים חוצה לה את הגדרות ומגיעה גם לגזרת הרוכבים החובבים. טוב יעשו ראשי ה – UCI אם יקבעו עונש מרתיע דיו לכל מי שייתפס בשימוש בחומרים האסורים. ועד כאן בנושא הכאוב הזה שחוזר וצץ בכל פעם מחדש.

מרוצי הקטעים של עומן וקטר וגם בישראל יהיה מרוץ בינלאומי


לקרוא ופשוט לקנא. מה שכסף ופוליטיקה יכולים לעשות בענף האופניים. במסגרת מרוצי הפרו טור, המתוכננים לעונת 2011,  יערכו בחודש פברואר שני טורים באזור שלנו. הטור של קטאר (11 – 6 בפברואר) והטור של עומאן (20 – 15 בפברואר). מארגן הטור של עומאן "מר אופניים" אדי מרקס הגדול יחד עם כריסטיאן פרודון (מנכ"ל הטור דה פרנס) וברנרד הינו נועדו עם סעיף אל ראשידי ראש עיריית מוסקט בירת עומאן כדי לדון בשלבי הטור ובקבוצות שיוזמנו. על קו הזינוק בעומאן יעמדו קבוצות פרוטור ברמה הגבוהה ביותר יחד עם כוכבים כטום בונן, טיילר פאראר, טיילור פיני, דניאלה בנאטי, פיליפו פוצאטו ואדוואלד בואסן האגן. מסלול הטור של עומאן יכלול ששה שלבים ויהיה מעט יותר הררי בהשוואה לשנה שעברה. מה שהתחיל אולי כסוג של מהתלה הפך עבור קבוצות ורוכבים המקצועניים להכרח. הטורים של קטאר ועומאן עם סוללת תותחי הארטילריה הכבדים כגיבוי פוליטי הפכו להיות חלק בלתי נפרד בתוכנית המרוצים של קבוצות הפרו טור.

אנחנו כאן במדינת ישראל כמהים לשינוי בשנה שעברה ארגנה חברת צימוק את הטור של ישראל. לארץ הגיעו רוכבים מחו"ל והתחרו על כבישי ישראל. נקווה ש"מרוץ ששת הימים" ועוד מרוצים בינ"ל יחזרו גם לארץ. עידו סירקין מארגן בחודש מרץ את מרוץ "שלוש הכלות" מרוץ בינ"ל שייערך באזור עמק החולה, בצפון. גם למרוץ הזה צפויים להגיע רוכבים וקבוצות רכיבה מחו"ל. אלו הן סנוניות ראשונות שמבשרות את בוא האביב. נקווה שבעקבותיהם יהפכו מרוצי אופניים בינלאומיים לחזון נפוץ בישראל. אמנם אין לנו את המשאבים הכלכליים והקשרים הפוליטיים שיש לנסיכויות הנפט להציע אבל גם לנו יש שמש ומדינה יפיפייה. נקווה רק שנדע לשווק את עצמנו כמו שצריך כדי שגם ישראל תופיע בעתיד על מפת המרוצים של קבוצות הפרו טור. הטור של ישראל היה תמיד החלום שלי ושל כמותי. חנוך מרמרי, בספרו "על האופניים", חולם בדיוק על הרגע הזה שבו בישראל נראה את הדבוקה של המקצוענים שועטת על הכבישים, המסוקים (עם מצלמות הטלוויזיה) מרחפים מעל ובערוצים הישראלים משדרים בשידור חי את הטור של ישראל. עד כמה רחוקים אנחנו מהרגע הזה קשה לדעת. אין ספק שנעשים צעדים ראשונים לקידום הנושא וכל מי שידו בעניין מבורך. כך למשל אנחנו צפויים בקרוב לטור של אילת בארגונה של חברת בן דרור. כך שאי אפשר לומר שאנחנו לא בדרך. השאלה היא רק כמה זמן זה ייקח?. עבור אוהדי הענף נקווה כי כמה שפחות.


קמרון מאייר נבחר לרוכב השנה באוסטרליה
בטקס שנערך, ע"י התאחדות האופניים האוסטרלית, נבחר קמרון מאייר לרוכב השנה באוסטרליה. הקהל דווקא העדיף את ריצ'י פורטה. קאדל אוונס הוא רוכב העילית 2010 שנבחר. קמרון מאייר מקבוצת גארמין טרנזישנ'ס החל את שנת 2010 בזכייה בתחרות הנג"ש. מאייר הוא האלוף הבלתי מעורער על המסלול וזכה השנה בהישגים משמעותיים ביותר כאשר השיג על המסלול הן באליפות העולם והן במשחקי הרצון הטוב בשלוש מדליות זהב. ריצ'י פורטה בן ה-25 לבש בגרנד טור הראשון שלו בג'ירו השנה במשך 3 קטעים את החולצה הורודה ואף סיים אותו במקום ה-7 המכובד בדרוג הכללי המצטבר.  קאדל אוונס אלוף העולם היוצא לבש השנה הן בג'ירו והן בטור דה פרנס את החולצות של המוביל הכללי במשך קטע אחד, ניצח קטע בעל דרגת קושי עצומה בג'ירו, וניצח את מרוץ הפלש וואלון. אוסטרליה היא כבר מזמן מעצמת אופניים בכל קנה מידה.

פאביאן קנצ'לרה: "ביארן ריס וקבוצת סקסו בנק לא התאימו לי יותר"
פאביאן קנצ'לרה, הרוכב השוויצרי המצטיין שעבר לקבוצה הלוקסמבורגית, מודה לראשונה שאישיותו הדומיננטית של ביארן ריס הייתה אולי הסיבה המרכזית לכך שעזב את "טים סקסו בנק". באחד הראיונות אמר האלוף השוויצרי:"לריס יש דעה ברורה איך הדברים צריכים להיעשות. מה שלא מתאים חייב לעזוב. לאנשים מסוימים זה פתח את האפשרות ללכת בדרכם, לפתח את עצמם. איתו הכול צריך להיעשות על פי מה שהוא אומר. לחלק מהאנשים הדברים פשוט לא היו צודקים שוב. למשל לא היית אתה כבר כשהוא היה שם". קנצ'לרה מודה שלא היה בקשר עם הבוס שלו לשעבר מאז שעבר ומוסיף:"בטוח שלא היה לו קל. אבל הוא הבוס ואני רוכב שחייב לדאוג שהדברים יתנהלו כלפיי כמו שצריך וכך לא היה כבר. הבנתי שאשאר לבד (כאשר קונטדור הגיע ורבים מהרוכבים הוותיקים עזבו), ריס היה הבוס והרוויח ממני אבל גם אני הרווחתי ממנו.
עברו על ריס שנים קשות, דבר רדף דבר פרשת באסו, פרשת שלק, ההודאה בשימוש בחומרים אסורים, הבעיות עם נותני החסות כשאחד עזב והשני התרושש. הדברים התדרדרו משנת 2008 וכעת הם ברורים לי יותר". לדבריו של קנצ'לרה המנהל החדש שלו, קים אנדרסון, בקבוצה הלוקסמבורגית קרוב יותר לליבם של הרוכבים היות והוא טוען שאם יש להם איזה שהיא בעיה, כל בעיה כולל בחייהם האישיים הוא והקבוצה הם שם עבורם כדי למצוא את הפתרון הטוב ביותר עבורם. מעניין איך גם אצל העמים הצפוניים לא מצא הרוכב האמוציונאלי קנצ'לרה מקום בליבו של הקרחון הדני ריס או כפי שהוא בעצמו מודה שהאיש עבר תקופות קשות בשנים האחרונות ואיננו כבר כפי שהיה. האם זוהי הסיבה האמיתית לקריסתה של "טים סקסו בנק",  הקבוצה של ריס?. קשה לדעת. מה שברור זה שבמידה וקונטאדור לא ירכב שם בשנה הבאה, לקבוצה של ריס יהיה קשה מאוד להתחרות בליגה של הקבוצות הבכירות בפלוטון. אכן זמנים קשים לריס.

מריו צ'יפוליני לא מוצא גבריות בפלוטון כיום
הסופר מאיץ שהפך לאחרונה ליועץ בקבוצת "קטיושה" יצא בהתקפה חריפה על מה שהוא קורא החוסר בגבריות הפלוטון המקצועני. לדבריו הוא נבוך מהתגובה של רוכבים אחדים להפסד. בראיון, לעיתון הצרפתי ל'אקיפ", הודה צ'יפוליני שהוא לא היה מסוגל לברך את מי שניצח אותו במאוץ היות והוא הרגיש כצייד שטרפו נגזל ממנו. צ'יפוליני לא מסוגל להבין את התנהגותו של אנדי שלק שהתחבק אחרי מקרה השרשרת עם קונטדור. לדבריו הוא היה צריך לתקוף אותו עד הסוף מדי יום. גם מקונטדור צ'יפוליני לא חוסך את שבט לשונו ואומר שגבריות הוא איננו מוצא בקונטדור, ושיש לו את הפנים של ניצול אלמוני או רואה חשבון. צ'יפוליני אף מספר שבקלאסיקה מילאן בן רמו שנת 2003 הוא רצה לחנוק את ברנרד אייזל אחרי שהאחרון חסם את דרכו כ-300 מטר מקו הסיום. ראוי לציון שמדובר בזמנים אחרים לגמרי. המראה של גברים מזילים דמעות, מתחבקים רחמנא לצלן, או מביעים רגשות באופן כללי עברו שינויים קיצוניים ודה לגיטימציה בשנים האחרונות. יכול להיות שבעייני צ'יפוליני מדובר בשינוי שלילי.

אישית אינני חושב שהרוכבים בפלוטון נהיו תוקפניים או גבריים פחות על פי שפתו של צ'יפוליני. מה שקרה הוא שהזמנים השתנו. התחרות העזה בין הרוכבים עדין קיימת אולם בכדי לנצח לא ממש צריך לשנוא את היריב, כמו אז בתקופות ההם שצ'יפוליני מדבר עליהם, אלא לנצח אותו. מאוד פשוט. מריו צ'יפוליני קורא בין היתר לעונש הרחקה לכל החיים לרוכבים שיתפסו על שימוש בחומרים אסורים כאמצעי הרתעה. גם פט מקוויד, מנהל ה – UCI, פועל נמרצות להגדלת עונש ההרחקה, שעומד כיום על שנתיים, לארבע שנים. בינתיים אנחנו שקועים עד צוואר בפרשיות עסיסיות שמוציאות לענף שם רע במקום להתעסק בספורט האופניים נטו. המלחמה בשימוש בחומרים משפרי הביצועים היא ממושכת. ענף האופניים הוא אולי הענף שבו מבוצעות הבדיקות הרבות ביותר למציאת חומרים משפרי ביצועים. שימוש בחומרים אסורים קיים בכל ענפי הספורט. הדרישה הגוברת והולכת מצד הציבור לביצועים יוצאי דופן גוררת את הספורטאים למצוא פתרונות שלא תמיד עולים בקנה אחד עם אמות מידה אתיות. הרבה מאוד אינטרסים פוליטיים, כלכליים, מדיניים בוחשים בקלחת הזו. לצערנו נוסיף כי לא נראה סוף לבעיה. כנראה שהנושא הזה והספורט התחרותי ימשיכו להעסיק, אותנו ציבור אוהדי ענף האופניים, עוד הרבה זמן. שבוע מקסים שיהיה לכולכם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22