חגי אשלגי: קרב ענקים במרתון ניו-יורק 2010

המתח לקראת מרתון ניו-יורק 2010 מצדו השני של האוקיינוס אטלנטי מהדהד סביב העולם כולו. חגי אשלגי במאמר מרתק על השתתפותו של גברסילאסי רגע לפני הזינוק ומספר רצים בולטים נוספים שיקשו עליו לסיים ראשון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


המתח לקראת מרתון ניו-יורק 2010 מצדו השני של האוקיינוס
אטלנטי מהדהד סביב העולם כולו. חגי אשלגי במאמר מרתק על השתתפותו של
גברסילאסי רגע לפני הזינוק ומספר רצים בולטים נוספים שיקשו עליו לסיים ראשון

מאת:מערכת שוונג / חגי אשלגי


גב (Geb) – לאחר עשר שנות חיזורים, נענה היילה גברסילאסי בן ה-37 לפיתוייו של מרתון ניו יורק, כנגד דמי השתתפות של כ-400,000 $, ואפשרות לכספי זכייה ובונוס שיא מסלול ב-200,000 $ נוספים. גברסילאסי טוען לתואר רץ המרחקים הטוב בהיסטוריה. הוא השתלט על שיאי העולם בכל המרחקים מ-5,000 מ' ואילך, וגם שיא העולם במרתון חרות על חגורתו.



(בסרטון הבא – שיא העולם של גברסילאסי בברלין) / תמונה: Perroboy


אך לגברסילאסי יריבים ראויים, והם לא מתביישים לקנטר. כולם אמנם מודים שאת גברסילאסי במיטבו קשה לנצח, אך מירמורי המרד כבר מצאו דרכם אפילו לניו-יורק טיימס. כמה קנייתים מצאו מקום להזכיר שכל המרתונים בהם ניצח האריה הזקן, היו בעצם מרוצים נגד השעון במסלולים שטוחים ונוחים כמו ברלין ודובאי, ללא מתחרים מהדרג הראשון. במרתונים התחרותיים בעולם גברסילאסי לא ניצח, או שלא השתתף. בלונדון למשל, השתתף גברסילאסי שלוש פעמים ולא הצליח יותר ממקום שלישי. מרתון ניו-יורק כידוע, לא מתהדר במסלול שטוח במיוחד וודאי גם לא נוח במיוחד. מדובר במסלול קשה, אשר על כמותו נמנע גברסילאסי מלהתחרות עד היום.

נשמעה גם הערה עוקצנית אודות כך שבכל ריצות המרתון הטובות שלו, גברסילאסי נהנה מסיוע של מכתיבי קצב, ואילו מרתון ניו יורק אינו מתיר "ארנבות" מסוג זה; ולשונות רכלניות במיוחד מייחסות משמעות לעובדה שגברסילאסי כבר סגור מראש על השתתפות במרתון טוקיו בפברואר הקרוב, כמי שלהוט להבטיח את דמי ההשתתפות שם עוד לפני שתתברר התוצאה בניו-יורק (שמא לא ינחל הצלחה בתפוח הגדול). "גב", מצדו, שומע את הביקורת ומחכה לחסל חשבונות.

הרי אין ספק שכולם ערים בחדות לכך שלפני חודש וחצי שרף "גב" הזקן את מסלול חצי המרתון ב"ריצה הצפונית הגדולה" אנגליה, בזמן של 59:33, וסיים שתי דקות לפני מתחרים איכותיים. זאת בשעה שאחדים מטובי מתחריו התכוננו לניו-יורק עם מרוצי חצי מרתון איטיים יותר ב-2-3 דקות.

מב (Meb) – מב קפלזיגי, אמריקאי יליד אריתריאה בן 35, הוא אלוף מרתון ניו יורק המכהן מ-2009, והתייצב בתפוח הגדול להגן את תוארו.
מב סבל מקרע בשריר אחרי מרתון בוסטון באביב האחרון, ועבר טיפול חדשני של הזרקת טסיות דם ישירות לקרע. לטענתו, הטיפול סייע להחלמתו בתוך ארבעה שבועות במקום בתוך שישה חודשים. אך גם מעבר לכך, הכנותיו לניו יורק סבלו הפרעות ופיגורים. לפני כחודש הוא רץ חצי מרתון בסן דייגו ב-1:01:45.
מב נצמד באדיקות לשגרת אימוניו, מסיים את חלקם בישיבה במי קרח (להאצת התאוששות), ולא מוותר על סדרות אינסופיות של מתיחות ואימוני כח. הוא מקפיד לבנות עוצמה במרכז הגוף, שיכולה לסייע במסלול קשה כמו ניו-יורק. קפלזיגי הצהיר שהוא לא מגיע כדי להפסיד.

ריץ (Ritz) – דת'אן ריצנהיין, יחד עם ריאן הול, הוא אחת משתי התקוות הלבנות האמריקאיות במרתון. לאחר שיא אישי של 2:10 במרתון לונדון באביב 2009, החליט ריץ שהתמורה כנגד ההשקעה לא מספקת, והחליף מאמן. מאז הוא מתאמן אצל מוביל פרויקט נייקי אורגון – המרתוניסט האמריקאי הגדול אלברטו סלזאר (שניצח במרתון ניו-יורק שלוש פעמים בשנות ה-80). סלזאר יודע שקשה יהיה לריץ לנצח קנייתים ואתיופים שהצליחו לשרוד משטר אימונים של 250 ק"מ בשבוע, "ואם הביו-מכניקה שלהם טובה משלך, אז אתה בכלל בבעיה", אמר סלזאר לריץ. סלזאר מורעל אנושות על טכניקה ביו-מכנית של ריצה. מה שהיה בעבר נחלתם של ספרינטרים, הפך אצלו לאובססיה ביחס לרצי מרחקים, והוא רתם לצדו צוותי חוקרים ופיזיולוגים. סלזאר קבע שבכדי שריץ יוכל להתחרות מול הטובים בעולם, עליו לשדרג את הסגנון והטכניקה, גם במחיר סיכון של פציעה בעת שינויי הסגנון. ריץ הסכים להסתכן. מאז עברו סלזאר וריץ אלפי ק"מ של ניסוי וטעייה, התאמות של סגנון ונעליים, ריצות בתוך בריכה, ותרגולות שונות ומשונות, עד להתייצבות סגנון חדש ויעיל יותר, שריץ מאמין שבו הוא מסוגל להתמיד.




בסרטון – ריצנהיין מתכונן בשלג



אחרי סדרת הצלחות עם סלזאר במחצית השנייה של 2009, השינוי הדרסטי בסגנון גרם לסדרת תקלות ופציעות עד קיץ 2010, שמנעה מריץ להיות תחרותי. לפני חודש וחצי, הגיע ריץ שתי דקות אחרי גברסילאסי ב"ריצה הצפונית הגדולה" באנגליה. אלא שמאז, ריץ מרגיש שאימוניו ומתחדדים, ועמם גם חוכמתו הטקטית. לטענתו הוא חותר לשלישייה הראשונה (כשמתחרה צמרת אומר דבר כזה – הכוונה היא למקום בשלישייה הראשונה שאינו כולל את מקומות 2 ו-3).

הכנופיה – חבורת קנייתים הצטופפה במיניבוס "מטאטו" ישירות מאלדורט לניו-יורק. עליה נמנים כמה ראשי חץ לא קונוונציונליים, שביום נתון יכולים להשפיל עד עפר את כל הכוכבים שזרחו בכתבה זו מעליהם.

א. אבל קירוי – עם שיא אישי של 2:05:04 ותואר אלוף עולם מברלין 2009, קירוי נוטה להצטיין על מסלולים מהירים, אך הוא חזק מספיק גם כדי להיות האחרון שיצליח לעמוד בקצב מוגבר בניו-יורק.
ב. עמנואל מוטאי – סגנו של אלוף העולם קירוי, עם שיא אישי של 2:06:15 ומקום שני בלונדון השנה (הקדים את קירוי בשלושה מקומות בלונדון), מוטאי יודע לרוץ מרתונים מהירים בזירות הגדולות, ובשל לקטוף תואר חשוב.
ג. ג'יימס קוומבאי – רץ המרתון השלישי המהיר בכל הזמנים עם שיאים אישיים של 2:04:27 מרוטרדם 2009 (שם הקדים את קירוי) ו-59:09 בחצי מרתון רוטרדם 2009. טרם היכה גלים ב-2010, אבל קראתם את המספרים בשורה מעל, נכון?




בסרטון – קוומבאי קובע 2:04



ד. גילברט קירווה – עם שיא אישי של 2:06:14 וניצחונות במרתונים של פרנקפורט ווינה, קירווה בן ה-25 מוכן לליגת העל.

כן יתחרו הדרום אפריקאי הנדריק רמאללה בן ה-38 שנמצא כנראה מעבר לשיאו, אך ניצח בניו-יורק ב-2004; והברזילאי המוכשר מרילסון דוס סנטוס בן ה-33 ניצח בניו-יורק ב-2006 ו-2008. "סוס שחור" יכול להיות אלוף אירופה הטרי משוויץ – ויקטור רות'לין – עם שיא אישי של 2:07.

כמה "טירונים" במרתון ראשון עשויים לקלקל תוכניות לרבים: פיטר קאמאיס הקנייתי ניצח את גברסליאסי בחצי מרתון ברחובות ניו-יורק במרץ השנה, עם 59:53; גברה גברמאריאם האתיופי רץ חצי מרתון ב-1:00:25 לפני חודש; אמריקאי וקנדי מפרויקט נייקי אורגון – טים נלסון וסיימון ביירו – שניהם אחרי חצי מרתון של 1:02 השנה.

ביום ראשון, 15:40 שעון ישראל, יחצו את גשר ורזאנו נארוס מסטאטן איילנד כל הטוענים לכתר, וישעטו דרך ברוקלין, קווינס, מנהטן, הברונקס ובחזרה לקו הסיום בסנטרל פארק. קרוב ל-50,000 מרתוניסטים ירדפו אחריהם.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג