זמן פציעות: מה עושים עם פציעות ספורט?

פציעות ספורט הן חלק בלתי נפרד מהעיסוק בספורט, הן לחובבנים והן למקצוענים, אבל הקפדה על כללים פשוטים יכולה למנוע חלק גדול מהן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

פציעות ספורט הן חלק בלתי נפרד מהעיסוק בספורט, הן לחובבנים והן למקצוענים, אבל הקפדה על כללים פשוטים יכולה למנוע חלק גדול מהן

מאת:ד"ר מוטי לוי

העלייה במודעות של אנשים לחיוניות התנועה בחיי היומיום הביאה לגידול במספר האנשים העוסקים בספורט אך גם לגידול במספר הנפגעים מפציעות במערכת השריר־שלד.

מה זה פציעות ספורט?
פציעות שנגרמות כתוצאה מפעילות ספורטיבית. מקובל לחלק פציעות ספורט לשני סוגים: פציעות טראומטיות שהן תוצאה של חבלה או נזק פתאומי וחזק לרקמות הגוף. לדוגמה, נקע בקרסול או קרע של רצועה  בברך; פציעות של שימוש יתר שנגרמות בשל מאמץ ממושך השוחק את היכולת של הגוף להתמודד עם המאמץ. לדוגמה: שברי מאמץ או שחיקת סחוס.

מהם התסמינים?
תלוי, כמובן, בסוג הפגיעה. אך בדרך כלל ייתכנו כמה או כל התסמינים הבאים: כאבים, נפיחות, אודם במקום הפגוע וקושי להניע את האיבר הפגוע.


יותר אנשים עוסקים בספורט והשכיחות של פציעות ספורט עולה צילום: Thinkstock

ממה זה נגרם?
חלק גדול מהעוסקים בספורט אינם מקפידים על חימום וקירור נאותים ונפגעים כתוצאה מכך. גם שימוש יתר מהווה סיבה נפוצה לפגיעות ספורט. פעילות גופנית המבוצעת למרות הופעת כאב או עייפות רבה תגדיל את הסיכוי לפגיעה ותחמיר את המימדים של פגיעה קיימת.
מכאן, ברור שלכל אחד מאיתנו חשוב לבצע את סוג הפעילות המתאימה לו, מי יותר אינטנסיבי ומי פחות.
מהו הטיפול המשלים?
הרפואה המשלימה יכולה להקל ולקצר את תהליך ההחלמה מפגיעות ספורט בשיטות שונות:

דיקור סיני
מצב של פגיעת ספורט או כל חבלה חריפה אחרת נחשב ברפואה הסינית כמצב של עצירה פתאומית של זרימת הצ'י לאורך המרידיאן. התוצאה היא כאב חזק מאוד, לעיתים בלתי נסבל. פעולתו של הרופא המטפל בשיטה זו תהיה לנסות ולשחרר את החסימה ולהחזיר מחדש את התנועה לאורך המרידיאן. קיימות נקודות דיקור ספציפיות לכל פגיעת ספורט, וכן ניתן להשתמש בנקודות מקומיות מסביב לאזור הפגיעה.

רופא סיני ימליץ גם על תזונה לחיזוק צ'י, המתבססת על ירקות כתומים כמו גזר, דלעת, בטטות וכד' כדי להגדיל את יכולת הריפוי העצמי של האורגניזם.

שיאצו
טכניקת טיפול יפנית. משמעות השם שיאצו ביפנית היא לחץ בעזרת האצבעות (שי-אצבע אצו-לחץ). עצמת הלחץ משתנה בהתאם למטופל ולבעיה ממנה הוא סובל. העקרונות העומדים מאחורי השיטה מתבססים על עקרונות הרפואה הסינית כלומר
במצבים המאפיינים פגיעות ספורט תהיה הפרעה בזרימה או באיזון בין היין ליאנג. המטפל בשיאצו מזהה חוסרים או עודפים של כוחות אלו ופועל לאזן אותם בעזרת לחיצות ומניפולציות קלות לאורך המרדיאנים.
הטיפול מסייע במתיחות שרירים, כאבי גו צוואר ברכיים ועוד.

אוסטאופתיה
האוסטאופתיה פותחה בארה"ב במאה הקודמת ע"י רופא בשם אנדרו טיילור סטיל. האוסטאופת מגלה ומשחרר מגבלות מכניות ומחזיר את חופש התנועה. והאיזון לכל חלקי הגוף. האוסטאופת מבצע מספר בדיקות ייחודיות, כמו: אבחון איכויות וטווחי תנועה, בדיקת שינויים בסימטריה של הגוף, רגישות יתר ברקמות השונות, בדיקות נוירולוגיות ואורטופדיות. כמו כן, במידת הצורך האוסטאופת מתבסס גם על צילומי רנטגן ותשאול מפורט כדי להגיע לאבחון מדויק יותר.

הטיפול האוסטאופתי מבוצע בעזרת ארטיקולציות ומניפולציות שונות המאפשרות שחרור שרירים, החזרת חופש תנועה מלא למפרקים מוגבלים והרפיית כאבים. לעיתים קרובות יינתן גם ייעוץ לתרגילים מיוחדים ופעילות גופנית מתאימה. כל טיפול מותאם באופן אישי לחולה.
הטיפול מסייע מאוד לכאבי צוואר וגב, כאבי ראש, כאבי פרקים ושרירים ולכל מגוון הפגיעות המאפיינות פעילות גופנית.

עיסוי סיני – טווי-נא
זוהי שיטת טיפול רפואית, המבוססת על הפילוסופיה הסינית המשמשת כבסיס לשאר שיטות הטיפול כמו האקופונקטורה וצמחי מרפא. 

הטווי-נא מתבססת על טכניקות עיסוי שונות בדומה לפיזיותרפיה. אך בנוסף נעשה שימוש בנקודות הצובו שהן הנקודות הסיניות המיוחדות ודרכן ניתן להשפיע באופן אנרגטי על אזורים בגוף ועל תפקוד האיברים (לדוגמא: ניתן לטפל בכאב אקוטי בכתף על ידי נקודות רחוקות הנמצאות באיזור השוק, האמה ובגב ולאחר מכן לטפל בכתף עצמה). טכניקות הטיפול בטווי-נא דינמיות, עוצמת המגע משתנה מעיסוי שטחי, עדין ואיטי עד עיסוי עמוק, חזק ומהיר. יחוד הטיפול בטווי-נא הוא בטיפול בבעיות אורטופדיות החל מדלקות גידים דרך מצבים של כאבי גב, כתף קפואה, מרפק טניס כאבי גב, כאבי צוואר / שכמות. הטווי-נא תעזור במיוחד כאשר יש מוגבלות בתנועה עם או בלי כאב.


דיקור סיני צילום: Thinkstock

שיטת פלדנקרייז
בשיטת פלדנקרייז בוחנים הרגל תנועתי לא רק מהצד הברור והגלוי שלו דהיינו שרירי ומפרקים בתנועה, אלא גם מהצד הפחות גלוי דהיינו ארגון התנועה המודע שיש לאדם על מצבו בזמן התנועה.

לעיתים קרובות ביותר מסתבר שמאחורי קשיים בתנועה,נטייה לפציעות ספורט וחבלות, הגבלות וכאבים מסוגים שונים מסתתרת תוכנית תנועתית לא טובה ומערכת דיווח תחושתית לא מדויקת. גם הרגל לא אופטימלי יכול לעבוד היטב זמן מה או אף עשרות שנים, עד שמצטברת שחיקה וכיווצי שרירים כרוניים, או עד שמתרחש משבר עקב עומס.

לכל אדם הרגלים תנועתיים שונים שרכש לאורך השנים בהתאם לניסיון חייו, ולדמוי הגוף שלו. חלק מההרגלים טובים אבל חלקם מגבילים את האדם ואילו חלקם אף גורמים לו לכאב ונזק  וזאת לעיתים מבלי שיהיה מודע לכך.

לפיכך, שיפור צורת התנועה, התוכנית שמאחוריה והשליטה בה פותר ומקל על בעיות שטיפול במרכיב אחד כמו שריר או עצם, לא יביא באותה מידה. 
שיפור יכולת הלימוד של התנועה מועילה לכולם הן לסובלים מכאבי גב, צוואר ,מפרקים, ראש , לנוטים להיפצע בקלות  והן למבקשים להגיע לביצוע שיא. 

נטורופתיה
ממליצים על מזונות העשירים בויטמינים E,A,C , סידן ומגנזיום. הוויטמינים והמינרלים האלה חשובים לתהליכי האנרגיה בתאי השריר וכן לשיקום רקמות חיבור.

איך ניתן למנוע פציעות ספורט?
1. להקדיש כ־10 דקות לפעילות חימום והכנת המפרקים והשרירים לפעילות הגופנית. פעולת החימום משפרת את זרימת הדם לשרירים ולאיברים השונים ואת יכולת וטווח התנועה. עליית חום השריר ל־380 הופכת את השריר לפחות מתוח ומקטינה את סיכוייו להיפגע בזמן הפעילות.

2. סיום הדרגתי של הפעילות (קירור). הסיום ההדרגתי נועד למנוע מצב של נפילת לחץ דם, סחרחורות ותחושה לא טובה. במהלך האטה הדרגתית זו נשמרת הפעילות הנמרצת של מחזור הדם אשר מסייעת לסלק שאריות של חומצת חלב הנוצרות בזמן הפעילות האינטנסיבית.

17.2.2014


ד"ר מוטי לוי

הרופא הראשי  של רשת מרפאות כללית רפואה משלימה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג