זה לא אדון זו גברת: "לא תוכלי להתחרות אם לא תורידי את רמת הטסטוסטרון"

האלופה האולימפית ב-800 מטר שיש לה מאפייני אינטרסקס הפסידה בערעור. מצד שני, היא תוכל להתחרות במצבה הנוכחי ב-1,500 מטר. מבולבלים? ההסבר בפנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קסטר סמניה אתלטית דרום אפריקאית
קסטר סמניה אתלטית דרום אפריקאית

קסטר סמניה היא אחת הדמויות השנויות במחלוקת באתלטיקה העולמית בעשור האחרון. מצד אחד היא הטובה בעולם בריצה ל-800 מטרים בה זכתה פעמיים במשחקים האולימפיים ועוד פעמיים באליפות העולם. מצד שני, רבות מהמתחרות שלה לא רואות בה אשה.

עוד כתבות בנושא  
הקריטריונים לטוקיו 2020 באתלטיקה קשים מתמיד
צפו בשניים מהכוכבים העולים של האתלטיקה העולמית
אליוד קיפצ'וגה קבע בלונדון את התוצאה השנייה בהיסטוריה במרתון

פעם אלו היו רק שמועות, אבל לפני 10 שנים האתלטית הדרום אפריקאית אולצה לעבור בדיקה מגדרית אחרי זכייתה באליפות העולם בברלין, ובבדיקה זו שהודלפה לתקשורת נמצאו מאפייני אינטרסקס. כלומר, יש לה סימני מין זכרים ונקביים (לא פורסמו התוצאות המפורטות של הבדיקה) ומה שחשוב במקרה של הספורט הוא שלסמניה יש רמת טסטוסטרון גבוהה יותר מלנשים רגילות.

מאז התחילה סאגה שנמשכה 10 שנים, תחילה היתה כוונה להשעות את סמניה אך בהמשך היא הורשתה להתחרות והרבה מאוד אנשים כולל פרשנים ואתלטי עבר נהגו לשים באופן וירטואלי כוכבית לצד שמה. מצד אחד לא החשיבו אותה לאשה במאת האחוזים בשל מצבה הנדיר, מצד שני מבחינה משפטית לא היו מספיק ראיות לכך שאותו מצב רפואי נותן לה יתרון לא הוגן כלפי יריבותיה.

סאגה שהתחילה לפני 10 שנים, עכשיו זה הסוף? קסטר סמניה | צילום: Erik van Leeuwen

בסוף 2017 הוגשו לבית הדין הבינלאומי לבוררות בספורט (CAS) ראיות באשר לתרומת עודף טסטוסטרון על הביצועים הספורטיביים אצל נשים. ההמלצה היתה לאסור על נשים עם עודף טסטוסטרון להתחרות מול נשים "רגילות" בריצות למרחקים מאוד ספציפיים, מ-400 ועד 1,500 מטר. בעקבות ההמלצה התקבלה ההחלטה לעשות את זה בסוף 2018.

סמניה הגישה ערעור ל-CAS והיום (רביעי) נודע שדייני CAS דחו את הערעור של הדרום אפריקאית. המשמעות היא שאם סמניה תרצה להמשיך ולהתחרות במרחק שהכי הכי טובה בו, 800 מטר, היא תצטרך לעבור טיפול תרופתי שיקטין את רמת הטסטוסטרון בגופה.

בבית המשפט קבעו שההמלצות של התאחדות האתלטיקה הבינלאומית (IAAF) הן מפלות. מצד שני, הם קבעו ברוב של 2 נגד 1 כי על בסיס הראויות שהוגשו משני הצדדים האפליה היא אמצעי הכרחי, סביר ומדויק להשגת מטרתה של IAAF להגנתה של האתלטיקה הנשית. ב-IAAF מאמינים שלנשים בעלות רמות טסטוסטרון גבוהות מהנורמה יש יתרון בריצות למרחקים של 400 מטר ועד מייל.

ההתפתחות שקרתה היום ב-CAS התייחסה דווקא לאותן המלצות של IAAF. מצד אחד קבעו שם שסמניה לא תוכל להתחרות במרחקים של 800 או 400 מטרים אם לא תוריד את רמת הטסטוסטרון. מצד שני, נכון לעכשיו סמניה תוכל להתחרות במצבה הנוכחי בריצת ה-1,500. נכון לעכשיו ב-CAS ממליצים ל-IAAF ליישם את ההמלצות שלהם רק בריצות של 400 עד 800 מטרים, מכיוון שעדיין אין מבחינתם ראיות ברורות לכך שעודף טסטוסטרון מעניק יתרון לאשה בריצה למרחק של 1,500 מטר.

עכשיו סמניה תצטרך להחליט האם ללכת על טיפול תרופתי או לנסות ולהתמקד בריצת ה-1,500 מטרים, כשההישג הטוב ביותר שלה עד היום במרחק הזה היה מדליית ארד באליפות העולם האחרונה בלונדון. אליפות דרום אפריקה שנערכה לפני מספר ימים, בה סמניה רצה 1,500 וגם 5,000, יכולה אולי לרמוז על כך שהיא תעדיף להישאר כמו שהיא.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג