זהירות! מכת חום

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:יריב זרביב

&nbsp

במהלך מרוץ הלילה של נייקי אשר התקיים בסוף אוגוסט פונו חמישה רצים לביה"ח כשהם סובלים מהתייבשות ומכת חום. המקרה מזכיר לכולנו את מותו בטרם עת של הרץ גיא שבט שסבל ממכת חום בעת מרוץ זיכרון יעקב. חשוב לזכור חובת הזהירות היא קודם כל על הרצים





צלם עופר ביידה

אין ספק שמרוץ הלילה של נייקי העלה במדרגה גדולה את הפקות הריצה בישראל. 10,000 רצים ועוד אלפי צופים ברחבי ת"א היו שותפים למרוץ הלילה. הכל נראה חיובי ואידילי לאירוע ספורט. אבל, האירוע הנוצץ היה עלול בסופו של דבר להסתיים באסון.

חמישה רצים שהשתתפו במרוץ הלילה סיימו את הריצה במחלקה לטיפול נמרץ של בית החולים איכילוב, לאחר שסבלו ממכת-חום והתייבשות. ד"ר פיני הלפרין, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי איכילוב, קיבל את הנפגעים כאשר שניים מהם הוגדרו במצב קל-בינוני ושלושה מהם היו מוגדרים במצב קשה, "הרצים הגיעו לטיפול כאשר הם סובלים ממכת חום והתייבשות, שגרמו לפגיעה בשרירים ובכליות", סיפר ד"ר הלפרין והסביר מדוע הרץ הטוב ביותר עלול לסבול מאותה בעיה, "מכת חום נוצרת כאשר ישנו רצף של הידרדרות פיזיולוגית אחרי מאמץ כבד, ואם לא מפסיקים פעילות מיד, הגוף לא עומד במאמץ וחום הגוף עולה לרמה של 39-40 מעלות," בנוסף הוא מסביר, "אם לא שותים מספיק מים לפני ובזמן הריצה ולא מגבילים את המוטיבציה וחוסר הידיעה מתי להפסיק את המאמץ, המצב עלול להיות קריטי". לשמחת כולם, הנפגעים יצאו מכלל סכנה וחלקם שוחררו באותו שבוע.

באחריות מפיקי אירועי הספורט, לספק את התנאים המקסימליים והאופטימאליים לאירוע, הכוללים מים לאורך המסלול, ניידות לפינוי פצועים המוכנות לכל תרחיש ובמקרים מסוימים לדעת לבטל מרוץ כאשר תנאי מזג האוויר אינם סבירים לאותה פעילות.

אבל, בראש ובראשונה חלה אחריות על הרצים עצמם להקשיב לגופם. הם אלו שיכולים לדעת מתי הגוף אינו מתגבר על האתגר, מתי להפסיק פעילות פיזית מאומצת ובטח לא לפסוח על עמדות מים בדרך, כפי שקורה לעיתים.

העוסקים בפעילויות ספורט, חייבים להכיר את גופם ואת יכולתו, להיבדק מעת לעת במכונים מורשים, להשתמש ככל שניתן באמצעים מתריעים כדוגמת שעוני דופק ולהתאים עצמם לאופי האירוע ומצבם האישי.


מכת חום והתייבשות אלו שני דברים שונים

מכת חום, היא עלייה חריגה בטמפרטורת הגוף הנגרמת בגלל בעיה בפליטת החום הנוצר בו ופגיעה במנגנון ויסות החום, דבר שגורם לפגיעה ברקמות הגוף שפועלות היטב בטמפרטורה שבין 36 ל-38 מעלות. להבדיל מהתייבשות, המוגדרת כחסר בנוזלים, מכת חום היא מצב שבו, בדרך כלל עקב חשיפה לטמפרטורות גבוהות ביחד עם פעילות גופנית, נפגע מנגנון ויסות החום של הגוף וגורם להצטברות חום בגוף ולעלייה בטמפרטורת הגוף שגורם להרס רקמות ועלול לגרום למוות במקרים קיצוניים. צריך לציין, מכת חום עלולה להתרחש מיד בסיום הפעילות כמעט ללא התרעה.

תסמינים למכת חום

במכת חום קלה התסמינים יכולים להתבטא רק בדופק מהיר, הזעה מרובה, כאבי ראש, סחרחורת קלה ובבלבול עקב פגיעה במערכת העצבים המרכזית. במכת חום חמורה, תעלה בדרך כלל טמפרטורת הגוף על 40 מעלות צלזיוס, העור יהיה חם, יבש וסמוק, ולעתים ייגרמו הזיות, פרכוסים ואובדן הכרה. חלק מהתסמינים כמו דופק מהיר, חולשה ובלבול עד מצב עילפון, יכולים להיות קיימים במצב של התייבשות, אך במצב של התייבשות תתלווה גם תחושת צמא, יובש בפה, ולחץ דם נמוך.

הגורמים למכת חום

בדרך כלל טמפרטורות גבוהות ויובש או פעילות גופנית מאומצת מאוד ולעתים צירוף של השניים. המוÌעדים להיפגע הם אנשים הסובלים מהפרעות במחזור הדם, כמו גם חולי סוכרת, חולים כרוניים, אלכוהוליסטים, קשישים שנוטלים בדרך כלל תרופות, ילדים שאצלם מנגנון ויסות החום עדיין לא התפתח כראוי, וכן כל אדם העוסק בפעילות גופנית מאומצת בסביבה שבה האקלים חם ויבש. עליה בחום הגוף עקב מחלה, עלולה להתפתח למכת חום.

הטיפול

הטיפול העיקרי במכת חום הוא הניסיון להחזרת הטמפרטורה של הגוף למצב הנורמלי. קירור הגוף יכול להיעשות באמצעות הרטבתו במים, או טבילתו באמבט פושר. רצוי מאוד להעבירו למקום קריר, ממוזג ומוצל, להחזיר נוזלים באמצעות שתייה או הזרקה תוך ורידית של מי מלח ואף לתת תרופה להורדת חום במקרה שטמפרטורת הגוף מעל 38 מעלות.





צלם עופר ביידה

בישראל עלה הנושא לכותרות בעקבות מספר מקרי מוות ממכת חום של חיילים שנחשפו לתנאים קשים בניווטים וגיבושים, וכן בעקבות מקרים של מות ילדים ופעוטות שהושארו במכוניות סגורות שהתחממו לטמפרטורה גבוהה מהשמש הקיצית והפכו למלכודות מוות ובקהילת הרצים זכור לכל המקרה הטראגי של גיא שבט ז"ל.

סיפורו של גיא שבט / גיל בן-נון

על הרכס הדרומי של הכרמל עמדו בחג סוכות 2007 גיא שבט בן ה-30 עם רעייתו מזה שנתיים, יונית. בני הזוג עמדו להתחיל את מרוץ זיכרון יעקב החמישי, הנערך כמידי שנה בפארק גני הנדיב. גיא נרשם למסלול הארוך, 9.5 ק"מ של ריצת שטח במסלול מפותל עם עליות וירידות מתונות במהלכו. יונית הסתפקה במסלול הקצר, חמישה קילומטרים, בערך באותו התוואי ובעיקר עם אותו הנוף, מישור החוף הנפרש מטה מהרכס. כשנשמעה יריית הפתיחה, בשעה 8:20, נפרד גיא מיונית והחל בריצתו אל עבר קו הסיום. 10 דקות אחריו זינקה לדרך רעייתו יונית מבלי שתדע כי הייתה זו הפעם האחרונה בה ראתה את בעלה כשהוא עומד על רגליו ומחייך אליה.





גיא שבט ז"ל

גיא רץ לאורך המסלול ביחד עם מאות רצים אחרים. כשריח הסיום עלה באפו, 200 מטר לפני קו הגמר, איבד במפתיע את הכרתו, התמוטט ונחבל בראשו וברגלו. הרצים שהקיפו אותו הזעיקו מיד את כוחות העזרה הראשונה שניצבו במקום והודיעו על המתרחש למארגני המרוץ. רופא שרכן על גיא בניסיון לאמוד את מצבו, הבין מיד כי הפגיעות ברגל ובראש הן החלק הקל בסיפור. על המסלול שכב כעת גיא כשהוא סובל ממכת חום. ניידת טיפול נמרץ הוזעקה למקום. אנשי הצוות החלו לקרר את גופו של גיא באמצעות אינפוזיה ומים. במהלך כל אותה שעה עמדה יונית המומה מעל בעלה וצפתה בניסיונות להשיב את גיא להכרתו.

גיא שבט פונה לבית החולים הלל יפה. רק שם הובהרה חומרת מצבו. הכליות שלו ומערכות חיוניות אחרות נפגעו, הכבד נהרס לחלוטין ורעלים החלו להתפשט בגופו. מהלל יפה הועבר גיא במהירות לבית החולים איכילוב, שם חובר למכונת הנשמה ולמכונת דיאליזה, והוצב בראש רשימת הממתינים להשתלה.

צוות רפואי גדול התגייס למאמץ להציל את חייו של גיא שבט, צעיר בריא שמכת חום הסבה נזק בלתי הפיך לכבדו. כעבור כשבוע אותר כבד חלופי והושתל, אך נדחה. שבוע אח"כ מת גיא מוות מוחי, ומשפחתו החליטה לתרום את איבריו להשתלה.




כתבה על גיא שבט ז"ל מתוך 'יומן' ערוץ 1

הבלוג לזכרו של גיא שבט ז"ל.

&nbsp



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג