זהבה שמואלי: "במרוץ אייל אנשים באים עם אנרגיות טובות ונותנים לנו המון כוחות"

אברום בורג בראיון אישי עם זהבה שמואלי על ההבדל בין מרוץ אייל של לפני שני עשורים להיום, למה צריך לצפות במרוץ ומה הכי חשוב לה לעשות ביום המרוץ עצמו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
זהבה שמואלי על קו הסיום של מרוץ אייל | צילום: צלמי שוונג

להרשמה למרוץ אייל – לחצו כאן

אייל שמואלי זכרונו לברכה היה בכורם של צביקה וזהבה שמואלי. רץ מנעוריו שהלך לעולמו בטרם עת. הוא הותיר את משפחתו ואוהביו עצובים וממאנים להיפרד. מרוץ אייל נולד להנצחת זכרו, אהבתו את הריצה ודרכי חייו שנגדעו. היום, עם מלאת 20 שנה למרוץ הנהדר הזה הוא כבר הרבה יותר מזה. זה אולי המרוץ האהוב ביותר בישראל. ובצדק. הוא ידוע ואינטימי, פתוח לכולם ומקצועי להפליא, ותיק ולא מפסיק להפתיע.

מרוץ שמתאים לכולם | צילום: צלמי שוונג

פעם היה סדר בעולם. העונה התחילה עם 5 ק"מ בסמטה, 10 באשדוד, 15 באייל, חצי בבית שאן, הופה לטבריה ואחר כך לשאר הצ'ופרים ברחבי יקום הריצה הישראלי. עכשיו העולם עומד על הראש. ירושלים לפני, טבריה בדצמבר, הסמטה בקרית מלאכי, בית שאן נהיה לעמק המעיינות ורק זהבה שמואלי ומרוץ אייל במקומם ובזמנם. שומרים על השפיות של כולנו. בשבת ה-6 לנובמבר יוצאת לדרך המהדורה העדכנית של המרוץ.

בראיון עמנו כאן בשוונג, מספרת זהבה שמואלי על האופי והתוואי של המרוץ, "המרוץ משלב ריצה עירונית יחד עם יציאה אל השדות והמטעים. המרוץ כולל בטבעיות ריצה עממית וריצה תחרותית, משפחות ויחידים. יש לנו מקצים תחרותיים של 15 ק"מ, 5 ק"מ, 2 ק"מ ריצה תחרותית לילדים, 5 ק"מ הליכה תחרותית, 2 ק"מ ריצה עממית למשפחות והשנה גם 200 מ' לפעוטות".

ומי הקהל שמגיע?
"המסלול המאתגר מושך אליו כבר שנים את מיטב הרצים הבכירים בארץ לצד הרצים החובבים".

"ביום המרוץ אני אשתתף במקצה ה-5 ק"מ". זהבה שמואלי | צילום: צלמי שוונג

נסי לספר לי מה מושך בו?
"מרוץ אייל הפך עם השנים להיות המבחן לרצי חצי המרתון. כשהתחלנו עם המרוץ לזכרו של אייל, ישבתי עם איגוד האתלטיקה ושכנעתי אותם שנובמבר הוא הזמן המתאים ביותר למרוץ 15 ק"מ. לפי הסדר. ושנים זה עבד. השנה הכל השתנה. ולשמחתי עדיין רבים לוקחים את מרוץ אייל כמטרה מקצועית, בדיקת ביניים. בוחנים את המצב מתחילת העונה. משווים את המציאות שלהם ביחס למטרות הגדולות יותר. ובודקים אם הם יכולים לעלות מדרגה בעצם".

איך הוא בהשוואה לכל שאר המרוצים?
"זה מרוץ עצמאי אבל לא מנותק. מרתון ירושלים הוא יותר אימון חובבני ופחות מקצועי. רצים אותו עם הרגש והנוסטלגיה. על מסלול לא פשוט. המרוץ שלנו מתקיים במרכז, בשבת ובדיוק בשיא העונה. לקראת המבחנים הגדולים. אני רואה את ההרשמה לכל המרוצים. אני שומעת את האנשים חוששים בגלל קורונה. דווקא המרוצים מהסוג שלנו מקנים בטחון עצמי. בתוך הנסיבות הקיימות ההרשמה נהדרת".

העלייה המיתולוגית נמדדת בנפרד | צילום: צלמי שוונג

מה ההבדלים בין מרוץ אייל הראשון להיום?
"בהתחלה הדגש היה על ההנצחה. לזכרו של אייל המנוח. במרוץ הראשון לפני 20 שנה הגיעו 800 איש. עם השנים אנשים באו גם לצד המקצועי. המדידה, הסימון. הכל באיכויות הכי טובות. עם השנים הרחבנו. עשינו מקום גם לאלה שבאים בשביל התחרות והתוצאות וגם לאלה שבאים בעיקר כדי ליהנות. בשנים האחרונות הוספנו את הדגש המשפחתי. יש אפשרות למרחקים שונים, קצבים, הליכה. מבוגרים וילדים. והשנה גם 200 מ' לפעוטות. כדי שכל אחד ירגיש שהוא בא ליום כיף. קרנבל. כיבוד. מוסיקה וספורט. זאת חוויה לרבים בלי לוותר על הצ׳ופרים למצוינים. וכדי להוסיף עניין ואתגרים אנחנו מודדים את העלייה בנפרד, מכתירים את 'מלך ומלכת העלייה'. הצלחנו להפוך את העלייה לעוד חוויה נהדרת".

למה לצפות וממה להיזהר.
"בואו לקחת את מספר החזה והערכה יומיים לפני המרוץ. עיברו על המסלול באתר שלנו. תכננו את הריצה ואת חלוקת את הכוחות. אל תתנו לירידה לפתות אתכם. הריצה מתחילה בעיר. אחר כך עוברים לשטח, למטעים לאווירת הטבע וחוזרים לציביליזציה עם כל מה שאיתה. הרץ אף פעם לא לבד. בהלוך אתה רואה את אלה שחוזרים כבר הביתה. ובחזור כולם מעודדים אותך. והכי חשוב להשאיר כוח לסוף וליהנות מהירידה המצ׳פרת של הקילומטר האחרון".

"זה יום מחזק עבור המשפחה כולה". טקס הסיום במרוץ אייל | צילום: צלמי שוונג

מה לגבי הקורונה?
"הכל יתקיים על פי כללי התו הירוק – הכל מפורט באתר ומתעדכן כל הזמן. כמו כן בזינוק יהיה צריך לעמוד עם מסיכות, אך אל דאגה יהיו מסיכות למי ששכח".

תני לנו עצה של מאמנת.
"תנו את הכל במידה ויש לכם הכנה טובה ועמוקה. אני הייתי נותנת הכל. כי אין הרבה מרוצים של 15 ק"מ. זו הזדמנות לצאת מאזור הנוחות של ה-10 ק"מ הקלאסיים. זאת תחנת ביניים בדרך לחצי. אם התוצאה היא ממש התדרדרות ביחס ל-10 ק"מ צריך לשים לב. ואם את או אתה ב'אזור החיוג' המתוכנן, אז כנראה שאתם מתכוננים בדרך הנכונה"

בכל מרוץ תמיד אני יודע איפה אני אפגוש אותך. ובמרוץ הבית?
"עד יום לפני המרוץ אני עובדת סביב השעון. ביום המרוץ אני רצה את מקצה ה-5 ק"מ ואז מחכה למסיימים. אני מבלה עם המשפחות והרצים. באה לשמוע. זה יום מחזק ואנשים באים עם אנרגיות טובות ונותנים לי ולנו המון כוחות". ואל תשכחו, ההרשמה למרוץ פתוחה עד יום שלישי. רוצו להירשם. ונתראה".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • איש הגיב:

    נשמע מירוץ כיפי וחשוב. עם זאת, אי אפשר לקרוא למרוץ אייל מרוץ שמתאים לכולם אם זה מתרחש בשבת.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג