התפוז הנשי

למרות הדיאטות ואימוני הספורט, הצלוליט עדיין נמצא שם. גורם לעור להראות כמו קליפה של תפוז, ומונע מנשים רבות להרגיש בנוח עם גופן. ממה הוא נוצר? האם כל אישה תסבול ממנו? ומה אפשר לעשות נגדו? נעמי אלון יצאה לברר וחזרה כל הפרטים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

למרות הדיאטות ואימוני הספורט, הצלוליט עדיין נמצא שם. גורם לעור להראות כמו קליפה של תפוז, ומונע מנשים רבות להרגיש בנוח עם גופן. ממה הוא נוצר? האם כל אישה תסבול ממנו? ומה אפשר לעשות נגדו? נעמי אלון יצאה לברר וחזרה כל הפרטים

מאת:נעמי אלון

צלוליט

הקיץ כבר עבר, אמנם, אבל זה לא פוטר אותנו מאותו רגע כאוב בו אנו נאלצות להשיל את הבגדים העוטפים את גופנו, לעמוד מול המראה ולהתמודד עם עובדות החיים המרות שניסינו להסתיר.
האמת המרה היא שהצלוליט לא מרחם על אף אחת. הוא לא מתחשב בסטטוס החברתי, בגיל או במאמצים שהושקעו בדיאטות. גם אחרי שהצלחנו לצמצם בהצלחה היקפים ואף להפחית קילוגרמים, צילומי פפראצי מהשנים האחרונות הוכיחו שהיפות בנשות העולם, כמו ניקול קידמן או גווינת’ פאלטרו, נאלצות גם הן להתמודד עם הצרה הזאת, המאפיינת נשים רבות וגם גברים, אם כי מעטים יותר. אפילו דוגמניות דקיקות גזרה, הדוגמות חסה כתזונה עיקרית, לא חפות מהתופעה.

נעים להכיר, צלוליט
אז מה זה בכלל צלוליט? "הצלוליט הינה הצטברות של נוזלים, שומנים ותאים מתים הנאגרים בשכבה התת-עורית", מסביר ד"ר הווארד מיורד בספר "יש פתרון לצלוליט", שיצא לאור בהוצאת פוקוס. "המים והרעלים שהצטברו לא נוקזו החוצה מהתאים השומניים, וגרמו להם להתנפח ולפרוץ דרך המבנה התומך של העור. המים, הרעלים והתאים הזקנים התקועים ברקמות הגוף ומוזנים על ידי כלי הדם שלנו, יוצרים את תופעת ’קליפת התפוז’ שמוכרת בשם הצלוליט". בשלב מתקדם יותר, יש לציין, הצלוליט עשוי לכאוב כאשר נוגעים בו, וזאת בגלל הדלקת שנוצרת ברקמות. "הצלוליט נוצר בעיקר על ידי הורמונים", מסביר ד"ר מיורד. "מאחר שרמת האסטרוגן אצל נשים גבוהה מזו שאצל הגברים, הם לעולם לא יסבלו מצלוליט. "הגורם השני להתפתחות הצלוליט הוא תורשה. הגורמים ההורמונליים והתורשתיים הם שגורמים לדרמיס להיות פגיע יותר באזורים מסוימים בגוף". לגורמים עיקריים אלו מוסיפים המומחים השונים מחזור דם לקוי, טראומות גופניות כמו שברים, מצבים רגשיים של חרדה מתמשכת, וכמובן אורח חיים מודרני ומזיק הכולל צריכה מופרזת של אלכוהול, סיגריות וסוכרים.אך כמו כל תופעה היוצרת תעשייה שלמה, גם הסיבות להיווצרות הצלוליט שנויות במחלוקת.

במאמר שפורסם בעיתון האנגלי "דיילי מייל" לפני שנים ספורות, נטען כי במחקרים מדעיים בהם נלקחו דגימות של צלוליט ושל שומן רגיל ונמסרו לבדיקות, לא נמצא כל הבדל בין שתי הדגימות. גם לא הוכח, כך נטען, שהצלוליט רווי במים יותר משומן רגיל. "לא ראיתי שום הוכחה משכנעת לכך שיש הבדל כלשהו בין צלוליט לשומן רגיל", טען פרופסור איאן מקדונלד, פיזיולוג מאוניברסיטת נוטינגהם. 

אל דאגה, את לא חולה
עד שהמומחים יחליטו ביניהם, אנחנו כאן כדי להתמודד עם הבעיה. ראשית, צריך לזהות את הצלוליט. הדרך הראשונה היא פשוט להתבונן. עור בעל מרקם של רקמת תפוז מראה על נוכחות של צלוליט. אפשר למצוא אותו בעיקר בירכיים, בשוקיים, בבטן ובישבן. דרך שנייה היא ללחוץ עם הבוהן על העור ולשחרר. אם מקום הלחיצה נשאר לבן יותר מעשרים שניות, סימן שיש שם צלוליט. נימים המופיעים על פני העור מעידים גם הם על נוכחות התופעה. חשוב לציין כי צלוליט אינו סימן למחלה, בתנאי שאינך סובלת מעודף משקל חמור במיוחד. המאבק בצלוליט הצמיח תעשייה שלמה ומשגשגת, הכוללת קרמים וג’לים, עיסויים ומכשירים, טיפולים כירורגיים, עטיפות גוף והחדרת חומרים. חשוב לציין כי ישנה מחלוקת סביב האפקטיביות של השיטות הללו, אם כי אנחנו מעדיפות לנסות ולהחליט בעצמנו. 

קודם כל, תזונה וספורט
"תזונה שתאפשר לנקז באופן סדיר רעלים מהגוף, תימנע היווצרות שומן ונוזלים ההופכים בסופו של דבר לצלוליט", מסבירה ד"ר ניבה שפירא, דיאטנית קלינית. "תזונה מאוזנת דלת מלח, המשלבת דגנים מלאים, נבטי דגנים, שמנים בכבישה קרה, יוגורט, הרבה סיבים, פירות וירקות, וכוללת הפחתה דרסטית של קפה, תה, חלב ומוצריו, תבלינים חריפים ואלכוהול, יכולה לסייע להפחתת הצלוליט. מומלץ להימנע גם מחומרים משמרים, משקאות תוססים ומזונות עתירי שומן ומלח". פעילות גופנית עשויה לתרום באופן עקיף לשיפור מראה הצלוליט. העלייה במסת השריר כרוכה בזרימה מוגברת של דם באיברים, ולכן באזורים הפעילים צפוי שיפור בניקוז הלימפטי ובמראה הצלוליט. גם הגדלת נפח השריר מביאה לאחידות במרקם העור. פעילות גופנית אירובית מומלצת, כמו גם שחייה שמפעילה את השרירים ומנקזת רעלים, הליכה, ריצה, ספינינג ומכשירי כוח. 

קרם עיסוי ואחר כך קרם
עיסויים מונעים בדרכם הצטברות הצלוליט. עיסוי כזה יכלול ניקוי עמוק על ידי מריחת פילינג שמכין את העור לשלב האצת חילוף החומרים ומחזור הדם, כמו גם הסרת תאים מתים. בהמשך נעשה עיסוי עדין בחומר אקטיבי לייבוש השומן ושיקום העור, ולסיום עיסוי פעיל להאצת חילוף החומרים, זרימת הדם והאצת פעילות בלוטות הלימפה. פתרון נוסף מגיע מכיוונן של חברות הקוסמטיקה השונות, המציעות שלל מוצרים במרקמים שונים, שנועדו להילחם בצלוליט. חברות כמו שיסיידו, דקלאור, סיסלי, לנקום, נטעלי, sea of life, אלנסיל ו-AHAVA מציעות מוצרים, הנחלקים לשתי קטגוריות עיקריות. הראשונה מכילה חומרים המזרזים זרימת דם וניקוז נוזלים, והשנייה מכילה חומרים המנטרלים את הקולטנים האחראים לקליטת השומן בתאים. רוב המוצרים באים בצורת ג’ל או קרם. הם נועדו לעיסוי במקומות האסטרטגיים בגוף, ומכילים חומרים כמו רטינול, המסיר תאים מתים ועוזר לתהליך התחדשות התאים; חומצות אלפא-הידרוקסיות שעושות את אותה פעולה; קפאין כחומר הממריץ את זרימת הדם; ואצות מסוגים שונים, בגלל תכולת היוד הגבוהה שלהן וכחומר מלחח. מומלץ להשתמש בתכשירים אלה לפני פעילות ספורטיבית, מאחר ובזמן הפעילות הספורטיבית מוגבר תהליך פירוק השומנים ולכן התוצאה טובה יותר. 

ניתוח? לא בטוח
מי שרוצה לנסות פתרונות נוספים יכולה להשתמש במכשירי לישה שונים, העובדים על עיקרון הוואקום.
המכשיר מעסה ולש את העור בדומה לשואב אבק או כוסות רוח, והוא אמור לשפר את זרימת הדם ולבנות מחדש את רקמת העור. לרוב מדובר בסדרת טיפולים של כ-15-20 טיפולים, המומלצים פעמיים בשבוע. בין כל המכשירים, מכשיר ה-LPG הוא המכשיר המוביל בשוק כיום, ובין המקומות המציעים אותו הם מכון פאם-קליניק, רשת מרכזי רונית רפאל ומרכז נעמי לקוסמטיקה פרא-רפואית מתקדמת.פתרון נוסף ואגרסיבי יותר הוא ניתוח שאיבת שומן. מדובר בפעולה כירורגית פלסטית להרחקת מצבורי השומן ממקומות שונים בגוף. לדברי ד"ר אייל וינקלר, סגן מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים שיבא, תל השומר, ויו"ר איגוד הפלסטיקאים בישראל, "באמצעות פעולת שאיבה פשוטה וקצרה יחסית, אפשר כיום להיפטר מכיס השומן ולשפר את שביעות הרצון של המטופלים באופן משמעותי". לעומתו, אומר ד"ר אורי שבשין, כירורג פלסטי מבית החולים אלישע, כי "אין אפשרות לשאוב צלוליט בשל הקרבה של הצלוליט לעור. מכיוון שמדובר בסוג אחר של שומן, ההבדל של כמות הצלוליט לפני ואחרי ניתוח לשאיבת שומן הינו מזערי כי בשאיבת שומן שואבים את החלק העמוק יותר של שכבת השומן". לתשומת לבכן. 

אל ייאוש, יש עוד פתרונות
תעשיית הטיפול בצלוליט אינה מסתכמת בכל אלו, ומציעה בין השאר טיפול המסת שומן, במהלכו מוזרק חומר הקרוי פוספטידיל כולין לרקמת שומן תת-עורית וממיס בה את תאי השומן. האזור המוזרק מצמצם את נפחו וגורם לכך שאם נשמין, השומן כבר לא יחזור לאותו אזור. טיפול באמצעות סלולותרפיה הוא אפשרות נוספת. במהלך הטיפול מחדירים לעור, באמצעות עיסויים, משחות או כמוסות, תמציות מהים ומהצומח, המהוות תזונה חיונית, הדומה בהרכב לתאי הדם. ל-Aqua Spa יש טיפול של מסיכת אצות לגוף, המיועדת לטפל בצלוליט, כמו גם לג’רנטיק ישראל. "החומרים מאפשרים להזין, לאזן ולשפר את הזרימה חזרה של הדם ולאפשר את הניתוק והסילוק מהגוף של התאים הזקנים, שהם למעשה הצלוליט", מסבירה רוזט ויצמן, מנכ"ל ג’רנטיק ישראל.ולבסוף, איך לא, גם טיפולים המשלבים תזונה, טיפולים בקפסולות חימום, תוכנית תזונתית לניקוי רעלים, עיסוי בשיטות שונות ועטיפות גוף, מציעים מקומות דוגמת המרכז לטפול בצלוליט ואספיאדה, המציגה את שיטת הטיפול המשולבת של Weyergans. 

זה רק אני והתפוז שלי
האם כל זה עובד? הדעות כאמור חלוקות, וגם אנחנו לא נוכל לקבוע בעצמנו. עם זאת, יש מחשבה שלא מפסיקה להטריד אותנו. אולי, רק אולי, הפתרון הפשוט לכאורה הוא ללמוד לקבל את גופנו כפי שהוא?   


נכתב על ידי נעמי אלון באדיבות אתר Balance



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג