כיצד משפיע הקפה על בריאות האדם

מתוצאות מחקרים בהקשר לשתיית קפה לא נמצא קשר מובהק בין צריכת קפאין מבודד או קפאין שמקורו בקפה, לבין תרומתו להגברת הסיכון לפתח מחלת פרפור פרוזדורים. אז איך כדאי לכם לשתות את הקפה שלכם?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
קפה שחור אספרסו
קפה שחור אספרסו

כידוע קפה מכינים מטחינה של פולי קפה קלויים ובכוס קפה שחור, הכוללת כפית אחת גדושה יש 100 מ"ג קפאין. הפולים הללו מכילים מגוון רחב של חומרים תזונתיים בעלי השפעות פיסיולוגיות שונות בגוף האדם, ויתכן שמכאן יכולים להתקבל ממצאים סותרים כפי שנצפה במספר מחקרים העוסקים בקפה ובבריאות. בעבר בלטה הטענה, כי צריכה קבועה של משקאות קפה עלולה להיות קשורה בסיכון מוגבר לתמותה ממחלות לב. טענה זו נשענה על מחקרי עוקבה שנעשו בין השנים 1976 ועד 1995. אולם באותן שנים לא הקפידו בכל המחקרים להפריד בין הרגל צריכת קפה לבין הרגל העישון, שבאותה תקופה הרבה פעמים התקיימו יחד.

קפה שחור אספרסו

לא נמצא קשר מובהק בין צריכת קפה לבין תמותה ממחלות או הגברת הסיכון למחלת לב כלילית ואוטם שריר הלב | צילום: thinkstock

רק בשלב מאוחר יותר עורכי המחקרים הבינו שחלק מצרכני הקפה שנבדקו במחקרים הללו גם עישנו סיגריות, שזו בעצם חלק מהתרבות המשותפת. בשנים האחרונות, עורכי המחקרים מקפידים יותר לבצע הפרדה בין השניים והם עוקבים אחרי צרכני קפה שאינם מעשנים, או שבניתוח התוצאות מפחיתים מצרכני הקפה את הסיכון הנובע מעישון.

בכוס קפה שחור, הכוללת 2 כפיות גדושות (10 גרם אבקה) יש 216 מיליגרם קפאין במשקה.

במספר מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, לאחר נטרול השפעות העישון, לא נמצא קשר מובהק בין צריכת קפה לבין תמותה ממחלות או הגברת הסיכון למחלת לב כלילית ואוטם שריר הלב, כפי שעלה מתצפיות עבר. יתרה מזאת, במספר מחקרים נמצא קשר אפשרי בין שתייה מתונה של קפה העשויה לתרום לצמצום הסיכוי לחלות במחלות כרוניות שונות, כגון סוכרת סוג 2. ישנם חוקרים אשר משערים כי אחת האפשרויות אשר יכולה להסביר את התצפיות החיוביות בהקשר זה היא תכולת הפוליפנולים שבקפה. פוליפנולים הם קבוצה גדולה ומגוונת של חומרים אשר במספר מחקרים נצפה כי הם עשויים לתרום לעיכוב חמצון של חומרים ביולוגים. יתכן כי התרכובות הפנוליות הקיימות בפולי קפה עשויות לסייע בעיכוב תהליכי חמצון המתרחשים באופן טבעי וכך לתרום בנטרול רדיקלים חופשיים.

קפאין בפעילות ספורטיבית

פוליפנולים עשויים לתרום לעיכוב חמצון של חומרים ביולוגים | צילום: thinkstock

בשנים האחרונות פורסמו שתי מטה-אנליזות. אחת מ-2013 שכללה 7 מחקרים עם 115,993 אנשים, והשנייה מ- 2014 שכללה 6 מחקרים עם 228,465 אנשים. מתוצאות מחקרים אלה עולה כי לא נמצא קשר מובהק בין צריכת קפאין מבודד או קפאין שמקורו בקפה לבין תרומתו להגברת הסיכון לפתח מחלת פרפור פרוזדורים.

משתי מטה-אנליזות שנעשו בנושא (2013-2014) נצפה קשר אפשרי בין צריכה מתונה של קפאין לבין תרומתה לסייע בעיכוב מחלות לב. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון כי צריכה מוגזמת של קפאין ביום עלולה להוביל לתופעות לוואי של מערכת העצבים ומערכת לב וכלי הדם, הכוללים: דופק מואץ, כאבי ראש, סחרחורות, שינויים בלחץ הדם ועוד. למעשה, סינון של חמשת השנים האחרונות במאגר המידע pubmed אחר מאמרים העוסקים בקפה ובריאות הלב, מעלה כי מתוך 32 מאמרים רלוונטים, רק 4 היו שליליים בהקשר של צריכת קפאין, בעיקר בשל כמויות חריגות של צריכת קפאין ותוצאות סותרות.

זוהי סקירה מדעית ממספר מחקרים מ-2012-2014 – להלן המקורות מדעיים:

1. Jiang X, Zhang D, Jiang W. Coffee and caffeine intake and incidence of type 2 diabetes mellitus: a meta-analysis of prospective studies. Eur J Nutr 2014;53:25-38.
2. Freedman ND, Park Y, Abnet CC, Hollenbeck AR, Sinha R. Association of Coffee Drinking with Total and Cause-Specific Mortality. N Engl J Med 2012; 366:1891-1904.
3. Gardener H, Rundek T, Wright CB, Elkind MS, Sacco RL. Coffee and tea consumption are inversely associated with mortality in a multiethnic urban population. J Nutr 2013;143:1299-308.
4. Cheng M, Hu Z, Lu X, Jianfeng Hu, Dongfeng Gu. Caffeine intake and atrial fibrillation incidence: Dose response Meta-analysis of prospective cohort studies. Can J Cardiol 2014 Apr;30(4):448-54.
5. Caldeira D, Martins C, Alves LB, Pereira H, Ferreira JJ, Costa J. Caffeine does not increase the risk of atrial fibrillation: a systematic review and meta-analysis of observational studies. Heart 2013;99:1383–1389.


גיא שלמון | דיאטן קליני וספורט, פיסיולוג



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג