השמנה והכחשה

ישראל על המפה, במקום השלישי , מדליית ארד! לא בג’ודו או שחיה. מחקר, אשר בחן את שיעורי ההשמנה והשמנת היתר בקרב מתבגרים, בני 13 ו- 15, ב-15 מדינות מתועשות בעולם עולה, כי הילדים הישראלים הם מהשמנים בעולם ומדורגים במקום השלישי, אחרי ארה"ב ויוון. למעלה מ-20% מילדי ישראל סובלים מעודף משקל כבר בגיל הגן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


ישראל על המפה, במקום השלישי , מדליית ארד! לא בג'ודו או שחיה. מחקר, אשר בחן את שיעורי ההשמנה והשמנת היתר בקרב מתבגרים, בני 13 ו- 15, ב-15 מדינות מתועשות בעולם עולה, כי הילדים הישראלים הם מהשמנים בעולם ומדורגים במקום השלישי, אחרי ארה"ב ויוון. למעלה מ-20% מילדי ישראל סובלים מעודף משקל כבר בגיל הגן

מאת:דנה אדלר פורטל


מעשור לעשור, כשרואים כיצד הטכנולוגיה מתעצבת, מתחטבת והופכת סקסית יותר ויותר ,אנחנו מאידך מתרחבים כחבית ומתנחמים בישיבה מול האור המהבהב. כאחת שאינה חווה שעות צפייה בטלוויזיה יתר על המידה, יותר נכון חובבת אותה אך קצרה ידי מלהשיג הרבה שעות איכות לצידה, תהיתי באחד מימי השישי מה אפשר לצפות להנאתי. כאשר העברתי בין הערוצים השונים, פשוט לא היה ניתן להתחמק משפע המאכלים המוצעים על המרקע! חשבתי לרגע שנרשמתי לערוץ האוכל.

כשגיליתי כי לא כך הדבר ולמעשה הפיתויים הרבים הם על בסיס קבוע  וכי מיצי הקיבה עובדים שעות נוספות רק מצפייה בהכנת מקצפת קרם הבורלה על בסיס עלי פילו ממולאים בתמר, תהיתי איך עושים מעשה? איך עושים שינוי מהותי בחיינו כאשר המציאות התעוותה לנגד עיננו מבלי שנבחין בכך כלל?

רמת המודעת לחשיבות הפעילות הגופנית עולה אך לא בקצב המתאים,
משהו צריך לקרות ולזעזע. אצלנו כפי שאתם יודעים , עד שאין אסון לא זזים דברים!!! חטאנו בדרך העברת המסר וחטאנו בדרך המימוש של המסר ואם לא היה לכם ברור עד כה, המסר הוא: פעילות גופנית מצילה חיים!!!
ההשמנה לצערנו היא המקור למחלות הלב וכלי דם ושלא נדבר על ההשלכות הפסיכולוגיות והחברתיות שלה. בימינו ילדים בגלאי 3 ו- 4 חולים במחלות כגון סוכרת מסוג 2. סוכרת שבעבר הגדרנו כסוכרת מבוגרים. כיום, עקב ההשמנה בקרב ילדים, רואים את התפרצותה כבר בגילאים הצעירים.

העלייה או השמירה על משקל גוף תקין, תלויה במאזן הקלורי שלנו. בין הכנסת קלוריות להוצאתן. כל עוד נשמור, על איזון, לא יהיה שינוי במשקל גופנו. (למקרה ונרצה בכך) כאשר ההוצאה תהיה גדולה מההכנסה הקלורית (מאזן קלורי שלילי) נוכל לצפות לירידה במשקל. על מנת לתרום למאזן קלורי שלילי עלינו לעודד הוצאה קלורית יזומה ע"י פעילות גופנית. כאמור אורח החיים שלנו הפך ל"יושבני" או במילים אחרות אנחנו יושבים הרבה ומפחיתים, באופן משמעותי, את ההוצאה הקלורית היומית שלנו בהשוואה לעבר (לצערנו לא בעבר הרחוק כל כך… עשור או שני עשורים אחורה).

במהדורה החדשה (השלישית) 2011 פיזיולוגיה של המאמץ Sharon A. Plowman Denise L.Smith פורסמו ההמלצות, לפעילות גופנית למטרת הרזייה ושמירת משקל תקין, אשר ניתנו מגופי הבריאות השונים. ההמלצות די מעודדות ואפשר לראות כי השד לא נורא כל כך. ניתן לראות כי ההנחיות, של הגופים הושנים, די דומות זו לזו.

תחילה עלינו להבין כי ההמלצות מתייחסות לזמני פעילות מצטברים לאורך השבוע או לחילופין הגדרת זמן הפעילות בדקות, לכל אימון, כאשר ההמלצה כמובן לפזר אותם לאורך השבוע כמה שניתן גם אם מדובר על 5-6 אימונים בשבוע. אם בעבר טענו כי מספיק להתאמן 3 פעמים בשבוע, בהיבט הבריאותי, היום הגישה להתייחס למאמץ באופן מצטבר. אין ספק כי ניתן ומומלץ להתאמן יותר מכך ועלפי הקריטריונים המומלצים.

1. על מנת שנבין את ההמלצות הבסיסיות הללו  יש להבין  מושג בסיסי הנקרא : *PAL Physical Activity Level = (רמת הפעילות הגופנית). PAL הוא היחס בין ההוצאה האנרגטית הכוללת (TEE) להוצאה האנרגטית ב 24 שעות במצב מנוחה RMR) PAL) שערכיו נע בין 1.6-1.7 משמעו אדם פעיל גופנית.

2. מאזן קלורי שלילי של 500-1000 קק"ל  ליום ,מושגות ע"י שילוב של צמצום בהכנסה הקלורית ועלייה בהוצאה האנרגטית.

3.
ביצוע פעילות גופנית של מינימום 150 דקות ועד 250 דקות בשבוע בעצימות בינונית.

4. עבודת התנגדות חייבת ללוות את הפעילות האירובית (סבולת לב ריאה).

5.
60-90 דקות ליום עבור מאמץ בעצימות בינונית על מנת להשיג PAL ≥1.8

6. שמירה על משקל תקין :45-60 דקות  ליום או PAL – 1.7

7. למניעת עלייה במשקל:60-90 דקות פעילות בינונית (מתונה) ללא תוספת קלורית או לחילופין כ-200-300 דקות שבועיות , כמה שיותר הרי זה משובח!

אז כאמור, ההנחיות מתייחסות להיבט של שמירה על משקל תקין או על ירידה במשקל. מה שנותר הוא להתחיל להניע את עצמנו הגיע הזמן שניקח אחריות עלינו וכמובן עבור ילדינו!

דנה אדלר פורטל-
פיזיולוגית של המאמץ, משמשת ראש תחום המדעים בביה"ס "שיאים" להסמכות בספורט שבאוניברסיטת ת"א



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג