הר לעמק: הכל נשאר במשפחה

מרוץ השליחים הקבוצתי יבליט גם השנה את חווית הריצה המשותפת, שעמדה בלב ההחלטה לייסד את האירוע
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מרוץ השליחים הקבוצתי יבליט גם השנה את חווית הריצה המשותפת, שעמדה בלב ההחלטה לייסד את האירוע

מאת:מערכת שוונג, צילום:גלעד קוורלצ'יק


היום, (חמישי, ה-3 במאי) ייצא לדרך בפעם הרביעית מרוץ השליחים "הר לעמק" בחסות נייקי, רשות שמורות הטבע והמועצות האזוריות בצפון. מרוץ "הר לעמק" הוא מרוץ שליחים קבוצתי שנמשך 24 שעות בשטח יחיד מסוגו, הארוך בישראל, למרחק של 215 ק"מ. המרוץ עובר בין נופיו המדהימים של צפון הארץ, מהרי הגליל העליון ועד עמק יזרעאל, ומשלב חוויה ספורטיבית אישית בשיתוף פעולה קבוצתי וריצה בשטחים הפתוחים. 


המרוץ יוזנק ב-7:00 בבוקר מאתר "האריה השואג" בתל-חי, ימשיך לאורך הנופים של עמק החולה, הכנרת, בקעת בית נטופה, הרי מנשה, עמק יזרעאל, ויסתיים ב- 10:00 בבוקר יום שישי ביישוב הקהילתי תמרת. במרוץ, שמתחלק ל-24 מקטעים של כ-5-14 ק"מ, משתתפות קבוצות בנות 4, 6 או 8 רצים שמתחלפים ביניהם. בנוסף לקטגוריות הקבוצות קיימת קטגוריה של רצים בודדים (רצי אולטרה) – 31 רצים ירוצו 129 ק"מ ו-6 ירוצו 215 ק"מ.

מרוץ "הר לעמק" הפך בשנים האחרונות לאחד מאירועי הספורט הבולטים בארץ. מה שהחל כתחביב של מספר חברים בישוב הקהילתי תמרת, הפך לאירוע רב משתתפים שהביקוש אליו הולך וגובר מדי שנה. אז איך הכל התחיל?



הכל התחיל משני חברים המתגוררים בישוב הקהילתי תמרת שבעמק יזרעאל, ונהגו לרוץ יחדיו כתחביב בקבוצת הריצה של היישוב. ד"ר גדעון גל, חוקר ימי שיצא לשנת שבתון בארה"ב, התעניין במרוצים המתקיימים שם. גדעון קיבל מידע על מרוץ שליחים באורך 320 ק"מ, Green Mountain Relay, אשר מתקיים לאורך מדינת ורמונט במשך 28 שעות בכבישים, כפרים, עיירות, הרים וגבעות.

גדעון החליט כי ברצונו לקחת חלק במרוץ וארגן קבוצת רצים, ביניהם גם חברו שמוליק רוחין, אשר הגיע מהארץ במיוחד לשם כך. באמצע הלילה, לאחר שעברו כמה קטעים, העלו החברים את הרעיון להביא את המרוץ לארץ. החזון שעמד לנגד עיניהם היה לערוך מרוץ שונה, בשטח פתוח, שישלב ערכים של אהבת הארץ, טבע ואהבה לספורט תוך הדגשת האלמנט הקבוצתי-חברתי שכה אופייני לישראלים.

בשלב הראשון, על מנת להתחיל לעבוד, הם היו זקוקים לכסף. מכיוון שהמרוץ היה בחיתוליו עוד לא היו נותני חסות ולכן כל אחד תרם מכיסו הפרטי. בהמשך הבינו המארגנים שיש צורך להיעזר במתנדבים, דבר שמשתלב עם האלמנט החברתי במרוץ. המתנדבים מהווים חלק חשוב במערך הארגון של מרוץ "הר לעמק": הם מאיישים את התחנות בדרך, דואגים לרישום הרצים, לשתייה ולמוראל. כאשר יצאו לדרך בפעם הראשונה, בשנת 2009, שיערו גל ורוחין לעצמם כי אם ישתתפו 100-200 רצים הם יהיו מרוצים. הידיעה על המרוץ התפרסמה מפה לאוזן, ובמרוץ הראשון השתתפו 650 איש. השנה כבר ביקשו 4000 רצים להשתתף, כשרק ל-2500 היה מקום.

מה הוביל אותנו להשתתף במרוץ?

120 רצים ייצגו השנה את שרות בתי הסוהר בשלוש קבוצות מיוחדות שישתתפו במרוץ "הר לעמק". הקבוצה הראשונה היא הקבוצה הייצוגית של שב"ס (בתמונה למטה), ואחד הרצים הבולטים בה הינו מפקד כלא צלמון, גנ"מ בנימין תייר. תייר יזניק גם את רצי חצי האולטרה, שירוצו למרחק של 121 ק"מ מהתחנה הממוקמת בכלא צלמון. הקבוצה תתחרה במסגרת "הר לעמק" בתחרות של הליגה למקומות עבודה, נגד הקבוצה של התעשייה האווירית וקבוצות נוספות. 

הקבוצה השנייה מייצגת את מחוז צפון של שב"ס, ואפשר למצוא בה שבעה סוהרים וקצינה אחת, דניאלה מכלא צלמון שבצפון הארץ, ממארגני המרוץ, ש'הכירה' את המרוץ לבני נווה, האחראי על קבוצת הריצה בשב"ס, ויחד הם הרימו את הכפפה וגייסו את עובדי שירות בתי הסוהר.

הקבוצה השלישית מייצגת את מחוז מרכז, ומורכבת ברובה מסוהרים מכלא הדרים שבשרון. כל אחד מחברי הקבוצות מתאמן בכוחות עצמו, ובמרוץ מאחדים כוחות ונהנים מהחוויה.

קבוצה נוספת ומיוחדת במינה היא קבוצת "רצים עם אסף לב", קבוצת אנשים בעלי משפחות וקריירה שהחליטו שהם רוצים יותר מהחיים ויותר מעצמם. ככל שהגיל מתקדם והחיים נהיים עמוסים יותר, הם גילו שעל מנת להביא יותר אנרגיה למטלות החיים עליהם להוציא אנרגיה, ולכן הקימו קבוצת ריצה.

קבוצת הריצה תרמה לשינוי אישי אצל כל אחד מהמשתתפים, להעצמה אישית וליחסי חברות קרובים. יקי, חבר הקבוצה מוסיף כי "המלחמה עם השגרה זה הסיפור של כולם, ובאמצעות מרוץ 'הר לעמק' הצלחנו לנצח את השגרה". המטרה של קבוצת "רצים עם אסף לב" היא לא להגיע ראשונים ולנצח, אלא ליהנות מחוויית הריצה המשותפת. לדבריהם, הכוח של הקבוצה משמעותי וחשוב מאוד במרוצים, וייחוד הקבוצה הוא בכך שכל החברים בה דומים, הם באים מאותו בסיס, מאותה שגרה ומחפשים מטרות ויעדים זהים.

קבוצת 8+ נקראת כך בעקבות תוספת קטנה ומתוקה שתצטרף אליהם השנה למרוץ "הר לעמק". בשנת 2011, בעת ההכנות למרוץ, נאמר למאיה כי היא אינה בהריון כפי שחשבה, ולכן היא המשיכה להתאמן כרגיל. קרוב יותר למועד המרוץ היא גילתה שזו הייתה הודעה שגויה והיא אכן בהריון. בהמלצת רופאיה מאיה המשיכה להתאמן והשתתפה במרוץ עם בעלה. לדבריה, התינוקת שברחמה בעטה בפעם הראשונה במהלך המרוץ. השנה תרוץ עם בעלה ובתם הקטנה במנשא, הילדה מסמלת את הפלוס בשם הקבוצה.

"שותפי גורל" היא קבוצת ריצה ייצוגית של המגזר הערבי, שתשתתף השנה בפעם השלישית במרוץ "הר לעמק". הקבוצה הוקמה על ידי מוחמד נאסר, מנהל מחלקת הספורט של עראבה ורץ מרתון בעברו, שמאמין שבאמצעות ספורט ניתן לעצב אישיות של אדם, לקרב, לגשר על פערים ולהכיר את האחר. מוחמד מאמין שאופיו של המרוץ, שמתחשב בטבע ובהגנת הסביבה, עולה בקנה אחד עם ערכי המגזר הערבי, וששיתוף פעולה מסוג זה יכול להוביל לקידום הספורט במגזר. תחום הריצה אינו מפותח במגזר, ומרוץ "הר לעמק" מספק הזדמנות למנף את הספורט ולהעלות מודעות אליו. הקבוצה בחרה לקרוא לעצמה "שותפי גורל" מכיוון שבמדינת ישראל כולם שותפים לאותו גורל, בין אם הם ערבים או יהודים, לטוב ולרע.

קבוצת ה"פמיליה" (בתמונה למטה) מורכבת מ-16 רצים שהם בני משפחה וחברים. הגרעין של הקבוצה הם האחים ברק ומעוז סרף, שרצו לרוץ יחד ונרשמו למרוץ שמאפשר ריצה משותפת. על מנת להשלים את הקבוצה אחד מהם צירף את חמו וחבר נוסף שצרף את אביו, חלקם לא רצו בעבר במרוצים בכלל. במרוץ השני הם גייסו חברים נוספים והיו להם שתי קבוצות. במרוץ הנוכחי ה'פמיליה' מתייצבת בהרכב גאה של שלוש קבוצות בטווח גילאים של 25-67.

במהלך המרוצים הקודמים, ה'פמיליה' עברה חוויות רבות: רצים התברברו בשטח ובסופו של דבר רצו 8 ק"מ נוספים; אחד האחים הסתחרר מכמות קפאין מוגברת; ואח אחר גילה כוחות על כשהחליט, לאחר 6 קטעי ריצה, ללוות חבר שעמד לקרוס. במרוץ הקרוב ברק סרף מגיע במיוחד מבוסטון הרחוקה כדי לא לפספס את החוויה. ה'פמיליה' תמיד מביאה נציגות מורחבת שאינה כוללת רצים בלבד: בכל המרוצים הצטרפו בני משפחה נוספים לחוויה, חלקם ליוו את הרצים באופניים, חלקם עזרו בלוגיסטיקה מסביב, וכולם נתנו לב ונשמה שחיזקו את הקבוצה.

3.5.2012


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג