הרוכב שמסומן כדבר הגדול הבא בעולם האופניים

אחרי שהשאיר אבק לכמה מרוכבי הכביש הגדולים בעולם, מתיו ואן דר פול לא יתחרה בג'ירו וגם לא בטור דה פראנס. אולי הוא יהפוך לאלוף עולם בשלוש דיסיפלינות של רכיבה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מתיו ואן דר פול רוכב אופניים הולנדי
מתיו ואן דר פול רוכב אופניים הולנדי

ענף הרכיבה על אופניים הוא כל כך קשה, תחרותי ומתיש ולא פלא שלאורך השנים הרמאות הפכה לחלק בלתי נפרד ממנו. מיטב המוחות ניסו "להנדס" את הרוכב האולטימטיבי מבלי להיתפס כרמאים, ובמקרים רבים גם הצליחו.

לא היה עוד רוכב כזה? מתיו ואן דר פול | צילום: Jérémy-Günther-Heinz Jähnick

ב-1995, השנה שבה לאנס ארמסטרונג התחיל לעורר עניין בטור דה פראנס, נולד מתיו ואן דר פול, והיום אפשר להגיד שהילד הזה לא יכל לזכות בגנטיקה טובה יותר. מצד אחד אביו אדרי היה אחד מגדולי הרוכבים ההולנדים בכל הזמנים, מנצח של קלסיקות גדולות כולל מרוץ אמסטל וגם חתום על שני קטעים בטור דה פראנס. מצד שני, סבו מצד אמו היה הרוכב הצרפתי ריימונד פולידור (פו-פו), אלוף הוואלטה א'אספניה ב-1964, שסיים שלוש פעמים במקום השני בטור דה פראנס וכונה גם "מספר 2 הנצחי".

עוד כתבות בנושא
כל מה שרציתם לדעת על המסלול של ג'ירו ד'איטליה 2019 
קבוצת "סקיי" תעבור לידיו של האיש העשיר בבריטניה 
נשבר שיא העולם ברכיבה של שעה

עכשיו, מספר חודשים בתוך עונת הכביש של 2019, יש כבר כאלה שמפנטזים שהנכד ההולנדי שלו יהיה מספר 1, לא רק ברכיבת הכביש אלא גם באופני הרים וגם בסייקלוקרוס (אצל ההולנדים זה עולם שלם. ננסה לסכם את זה במשפט אחד – הכלאה בין אופני כביש למסלול שטח מגוון).

מתיו ואן דר פול הוא ללא ספק הרוכב המסקרן ביותר בעונת 2019, ואת זה אפשר לקבוע עוד לפני הגראנד-טור הראשון של העונה, הג'ירו ד'איטליה. ואן דר פול לא יתחרה שם, גם לא בטור דה פראנס ובטח שלא בוואלטה. נגיד את זה ככה – כל העולם נדהם ממנו השנה. מי שעוקב אחרי כל הדיסיפלינות של ענף האופניים נדהם, אבל אולי מבין מאיפה זה בא. מי שלא הכיר אותו עד עכשיו, לא יכול להבין איך רוכב מקבוצה קטנה ולא מוכרת מגיע משום מקום ועושה צחוק מרוכבי הכביש הגדולים בעולם.

ואן דר פול הדהים את העולם כי רק השנה הוא התחיל להשתתף במרוצי כביש ברמות הגבוהות ביותר. לפני כן קבוצתו הבלגית קורנדון-סירקס אפילו לא היתה בדרגת פרו-קונטיננטל (הדרגה השנייה בחשיבותה אחרי הפרו-טור, בדומה לקבוצת ישראל סייקלינג אקדמי). למעשה, כבר במרוץ הראשון של קורנדון-סירקס כקבוצת פרו-קונטיננטל, ואן דר פול העניק לה ניצחון וזה קרה בקטע הראשון בטור אנטליה בתחילת העונה.

לעומת מה שהוא עשה לאחר מכן, זה היה ניצחון מרשים וחביב ולא יותר מזה. בשבועות הבאים ואן דר פול השתתף ב-6 מרוצים חד יומיים – בארבעה מהם הוא ניצח ובעוד שניים סיים במקום הרביעי. את כל זה הוא עשה לבד, בלי קבוצה חזקה עם רוכבים שהם מספיק טובים כדי לסייע, עם אסטרטגיה נדירה של תקיפות במרחק של עשרות קילומטרים משער הסיום, והכי מרשים – עם ניצחונות מטורפים על גדולי הרוכבים במרוצים החד יומיים כיום כמו ג'וליאן אלאפיליפ, גרג ואן אברמרט, ג'ון דגנקולב, יעקב פולסאנג ועוד.

השיא היה בניצחון של מרוץ אמסטל. ואן דר פול, בסיומת שהוגדרה על ידי שדר "יורוספורט" כמדהימה ביותר שראה, הגיח משום מקום והפך לרוכב ההולנדי הראשון שניצח במרוץ היוקרתי הזה מאז 2001 ולרוכב השני במשפחה אחרי שאביו עשה זאת ב-1990.

לא מפסיק להתחרות, לא מפסיק לנצח 

כילד למשפחת רוכבים ענפה, לא היה מפתיע לראות את מתיו ואן דר פול מככב כבר מגיל צעיר. הוא עשה את זה בעיקר במרוצי הסייקלוקרוס שהוא כל כך אוהב. כשהיה בן 17 ניצח בכל 30 המרוצים בהם התחרה בעונה אחת ואז כבר היה ברור שיש כאן הרבה מעבר לכישרון ולגנים – שאולי מתפתח כאן רוכב שיגיע לטופ של הטופ.

שנה לאחר מכן הוא שמר על התואר שלו באליפות העולם לנוער בסייקלוקרוס, וגם הוסיף תואר באליפות העולם לנוער ברכיבת כביש. מאז ועד 2018 שמעו עליו בעיקר בתחום הסייקלוקרוס, שם הוא המשיך לככב אבל עבד קשה מאוד במאבק מול יריב שהוא הכיר מגיל צעיר מאוד – ווט ואן אארט הבלגי, שבין השנים 2016 ל-2018 קטף שלושה תארים באליפות העולם בסייקלוקרוס.

השניים הם יריבים ותיקים, ילידי אותו השנתון. ב-2018 ואן אארט התחיל להתחרות יותר בכביש וגם להשיג ניצחונות במרוצים שהם אמנם קטנים, אבל מרמזים על עתיד גדול. ואן דר פול הלך בעקבותיו, הוא אמנם היה כבר אלוף עולם לנוער ברכיבת כביש, אבל עד אז לא התמסר לזה (עד היום בעצם).

באותה שנה ואן דר פול ניצח באליפות הולנד במרוצי כביש, וזה הישג גדול כשלעצמו כי מדובר במעצמת אופניים. הניצחון הזה שלח אותו לאליפות אירופה המשולבת למקצועות האופניים בגלזגו שבסקוטלנד. הוא סיים שם במקום השני במרוץ הכביש אחרי מתיאו טרנטין האיטלקי ולפני ווט ואן אארט, ואז בקבוצתו כבר הבינו שעם השינוי במעמד שלה בעונת 2019 – הגיע הזמן שואן דר פול יתחרה יותר על הכביש.

"הוא תופעה, הוא מגיע לכל מרוץ כדי לנצח, למה הוא לא ב'סקיי'"?

אבל גם בקבוצת קורנדון-סירקס בטח היו מגחכים לפני מספר חודשים אם היו קוראים כותרות שונות באתרי האופניים כמו למשל ציטוט של ג'וליאן אלאפיליפ שאמר ש"ואן דר פול הוא תופעה" או איור בעמוד הטוויטר של הרוכב הבלגי אוליבייה נאסון בו נראית דמות מפוחדת ומתחתיה הכיתוב : "כשאתה מבין שאתה עומד להתחרות נגד מתיו ואן דר פול". והיה גם פודקאסט של בראדלי וויגינס, מי שכיכב בקבוצת "סקיי" לפני כריס פרום וגם זכה בטור דה פראנס. בפודקאסט הוא ניסה להיכנס לנעלי הבוס של הקבוצה הבריטית דייב בריילספורד ואמר: "הוא פשוט חייב להחתים את ואן דר פול. הוא הדבר הכי חם שיש היום בעולם האופניים ביחד עם ג'וליאן אלאפיליפ. אבל הוא פוטנציאל יותר גדול, וזה מצחיק שאני אומר פוטנציאל כי הוא כבר עשה דברים גדולים. מפחיד אותי לחשוב מה הוא יכול להשיג בעוד 10 שנים מעכשיו".

כל הדברים האלו נאמרו אחרי הופעות גדולות של ואן דר פול. זה התחיל במרוץ קטן יחסית בצרפת שנקרא טור דה דנאים במרץ ואחרי זה הגיע המרוץ החד יומי "דווארס דור פלנדרס" בו ניצח על קו הסיום את אנתוני טורג'י ובוב יונגלס ואחרי זה ה"ברבנט פיג'יל" שבו הוא גבר בפוטו-פיניש על אלאפיליפ, טים וולנס ומייקל מתיוס. בין לבין הוא סיים רביעי בטור הפלנדרס אחרי שהתרסק וחזר לאופניו וסיים באותו מיקום גם במרוץ גנט-וולגם היוקרתי.

כשהתייצב למרוץ אמסטל הוא כבר הפך לסוג של פייבוריט, ועדיין לחשוב שהשחקן החדש הזה שחבר לו כל כך הרבה ניסיון בכביש לעומת מתחריו ימשיך להדהים? וזה בדיוק מה שקרה שם עם עוד ניצחון גדול על רוכבים ענקיים כו אלאפיליפ (בפעם השנייה) ויעקב פולסאנג.

אדי מרקס האגדי שפירשן אותו בטלוויזיה אמר עליו: "אם הוא לא יפצע בשנים הקרובות, הוא ימשיך להפתיע את כולם. אני לא חושב שהוא ישנה את סגנון הרכיבה שלו. ההתקפות באותו מתוכו, זה לא משהו שאתה יכול לשנות". כדי להסביר קצת יותר טוב את מרקס אמר המנהל המקצועי של קורנדון-סירקס: "הוא לא רוכב שמהמר, הוא לא מחכה לסיום. הוא רוצה להתחרות 70-80 קילומטרים לפני שער הסיום  של כל מרוץ".

עונת הכביש נגמרה? 

ועכשיו נעבור לחלק העצוב מהזווית של רכיבת הכביש, ואולי השמח מזוויות אחרות. נכון לעכשיו, אם להסתמך על דברים שאמרו מתיו ואן דר פול ואביו אדרי לתקשורת – עונת מרוצי הכביש 2019 נגמרה עבורו, בעוד שבשאר העולם זו רק ההתחלה. קבוצתו של ואן דר פול לא הוזמנה לשלושת הגרנד טורים, אפילו לא לקלאסיקה האחרונה בבלגיה (ליאז'-באסטון-ליאז'). באופן תאורטי הוא יכל להמשיך ולהתחרות במרוצים קטנים יותר, אבל מסתבר שלכוכב ההולנדי יש שאיפות אחרות.

"כרגע אני חושב על המשחקים האולימפיים טוקיו 2020 וזו השאיפה הגדולה. אין שם סייקלוקרוס, ברכיבת כביש יהיה קשה להגיע לשם, וזה משאיר לי את רכיבת ההרים".

אז בנוסף להכל, זה הזמן לציין שמתיו ואן דר פול הפך בעונה אחת גם לאחד מרוכבי ההרים הטובים בעולם. הוא נכנס לסבב העולמי ב-2018 וסיים במקום השני הכללי אחרי הרוכב הטוב בעולם כיום נינו שורטר. באליפות העולם 2018 הוא סיים במקום השלישי. ועכשיו הוא מתכוון להתחיל עונה מלאה בסבב שיוצא לדרך במאי. זה אומר שבזמן שרוכבי הכביש הטובים בעולם יתחרו בג'ירו ד'איטליה ובטור דה פראנס, רוכב הכביש המסקרן ביותר של 2019 יהיה בשטח.

השאלה שפרשני האופניים מתעסקים בה כיום היא האם מישהו יצליח למשוך את ואן דר פול למרוצי הכביש. בידיעה שפורסמה באתר VELONEWS צוטט אחד מסוכני הרוכבים שאמר שקבוצה גדולה יכולה להציע לו שכר של בין 3 ל-5 מיליון דולר לעונה. ההערכות הן שכיום הוא מרוויח כמיליון דולר לעונה.

בנוסף, מאמן נבחרת הכביש ההולנדית כבר אמר שלמרות שואן דר פול מתכחש לזה, הוא מתכוון לשמור לו מקום בסגל לאליפות העולם הקרובה ברכיבת כביש שתתקיים באוקטובר בבריטניה. "כבר חקרתי את המסלול הזה, אני חושב שהוא מושלם בשבילו".

עוד לפני כן ואן דר פול מתכוון לסגור את עונת ההרים שלו בהשתתפות באליפות העולם שתתקיים בתחילת ספטמבר בקנדה, ויש כבר כאלה שמפנטזים על הרעיון שההולנדי המופלא יהפוך לרוכב הראשון בהיסטוריה שמחזיק בתארים בשלוש קטגוריות שונות: כביש, הרים וסייקלוקרוס. אגב, ב-2015 עשתה זאת רוכבת צרפתיה בשם פאולין פרנד-פרבו.

ועכשיו הוא מתמסר לאופני הרים. מיו ואן דר פול | צילום: s.yuki

מבחינתו של ואן דר פול, יש לו חוזה בקורנדון-סירקס עד לשנת 2023 והוא מתכוון לכבד אותו עד ליום האחרון, כך הוא צוטט בעצמו. מצד שני, בענף כל כך עשיר ופופולארי – כנראה שאי אפשר לדעת. אומרים שמה שמנחה את ואן דר פול כרגע זו התשוקה שלו לרכיבה ולכמה שיותר סוגים של רכיבה. הג'נרל מנג'ר של קבוצת "דסונייק-קוויקסטפ" שהיא אחת הגדולות בעולם התייחס לנושא ואמר: "אני חושב שראשי הקבוצה שלו חכמים מאוד. הם החתימו אותו על חוזה ארוך טווח ועזרו לו לעשות את כל מה שהוא רוצה. הוא הבוס שם, והם מתייחסים אליו יפה. נראה שהוא בכלל לא זקוק לחברים לקבוצה (פועלים שחורים). אבל אם זה יימשך כך והוא ירצה להמשיך לנצח, הוא יהיה חייב בעתיד רוכבים שיסייעו לו".

האבא אדרי ואן דר פול סיכם: "המטרה העיקרית שלו עכשיו היא טוקיו 2020 ורק אחרי זה נשב ונדבר על העתיד. מה שהוא עשה עד עכשיו קשור לאופי שלו. מדובר ברוכב שמגיע כדי לנצח מרוצים".

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
ספורטודידקט עם תובנות ורשמים מצ'אלנג' ישראמן 2024
52:22
צ&#039אלנג&#039 ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
צ'אלנג' ישראמן למען הטריאתלטים שנפלו: צפו בכתבה המלאה מחדשות 12
09:35
כוכב נולד בצ&#039אלנג&#039 ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
כוכב נולד בצ'אלנג' ישראמן: אמיל שחקלדיאן באולפן
54:28
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
לימור ויצמן, אלמנתו של ליאור ויצמן ז"ל, בראיון על קו הזינוק בצ'אלנג' ישראמן 2024
02:07
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
עם דגל ישראל ענק: מרתון ירושלים 2024 יצא לדרך
33
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 - הסרט!
The official video CHALLENGE ISRAMAN 2024! צ'אלנג' ישראמן 2024 - הסרט!
02:36
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024
המרגש ביותר שהיה: סיכום צ'אלנג' ישראמן 2024
48:02
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
באירוע נוצץ: ON השיקה את נעלי הריצה החדשות Monster2
01:35
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
מרגש: הצעת נישואין על המסלול בצ'אלנג' ישראמן
03:22
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ&#039אלנג&#039 ישראמן
אחרי 90 יום מילואים: אמיר אלפיה מסיים במקום השלישי בצ'אלנג' ישראמן
03:43
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ&#039אלנג&#039 ישראמן
ישראמנים לעד: הסרטון המרגש מטקס הסיום לצ'אלנג' ישראמן
04:45
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ&#039אלנג&#039 ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
CHALLENGE ISRAMAN 2024 - next day clip | צ'אלנג' ישראמן 2024 סרטון התחרות (גרסה קצרה)
38