הרגליים עושות את כל ההבדל ברכיבה

שיעור ההבדל באורך רגליים באוכלוסיה הבריאה נע בין 60%-90%. ככל שההבדל גדול יותר הפיצוי שבא לידי ביטוי בזמן רכיבה יהיה משמעותי יותר, ועלול לגרום לפציעות שונות. סאם ח’מיס, מומחה בביומכאניקה קלינית וניתוח תנועה מסביר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


שיעור ההבדל באורך רגליים באוכלוסיה הבריאה נע בין 60%-90%. ככל שההבדל גדול יותר הפיצוי שבא לידי ביטוי בזמן רכיבה יהיה משמעותי יותר, ועלול לגרום לפציעות שונות. סאם ח'מיס, מומחה בביומכאניקה קלינית וניתוח תנועה מסביר

מאת:סאם ח'מיס MSc.PT


הבדלים באורך הרגליים בזמן רכיבה על אופניים עלול לגרום לפציעות כמו עקמת נרכשת, צביטה של גידי הירך, כאב במדור הקדמי של הברך, דלקות חוזרות סביב הקרסול וכף הרגל ועוד. פציעות אלו ימשיכו להטריד את הרוכב וימנעו רכיבה מהנה עד שהאופניים יותאמו במדויק לאסימטריה של הרוכב, או עד שהאסימטריה וההבדל באורך הרגליים יתוקנו אצל הרוכב.

ממה נובע הבדל באורך רגליים?
קיימים שני מצבים של הבדל באורך רגליים:
1. כאשר אורך עצם הירך או השוק באחת הרגליים שונה מהאורך ברגל השנייה. גורמים אפשריים לכך הינם:
• אידיופטי, ללא סיבה ברורה.
• נזק לאיזור הגדילה בעצם במהלך הילדות.
• איחוי שבר במנח לא תקין של העצם.
• שבר המשבש את גדילת העצם.
• מחלות גנטיות.
• מחלות אורטופדיות/ נוירולוגיות נרכשות או מולדות.
• עיוות בעמוד השדרה כמו עקמת.
• החלפת מפרקים אצל מבוגרים.
• שינויים ניווניים מפרקיים בעמוד שדרה ו/או בגפה התחתונה.

2. הבדל פונקציונאלי באורך רגליים – כאשר אורך העצמות זהה אך מנח ותנועה אסימטרים באחד המפרקים בגפה התחתונה או בעמוד השדרה משפיעים על הסימטריה באורך הרגליים. גורמים אפשריים לכך:
• חולשה או קיצור שרירים באחד המפרקים בגפה התחתונה או בעמוד השדרה.
• ציר גפה אבנורמלי כגון רגלי O או רגלי X, ישור או כיפוף יתר אסימטרי של הברכיים.
• ביומכאניקה אסימטרית של כפות הרגליים: קשת שטוחה (היפרפרונציה) או גבוהה (היפרסופנציה) ברגל אחת בלבד.
• הגבלות מפרקיות.
• גמישות יתר של מפרקים.
• עקמת נרכשת.

איך נזהה הבדל באורך רגליים אצל הרוכב?

כאשר נבחין בשפשוף אסימטרי של הנעליים, הקליטים או האוכף, וכן במקרים של נטייה לפגיעות חוזרניות חד צדדיות. בנוסף, תלונה שכיחה של הרוכב תהיה תחושה של נטיית הגוו לצד אחד בזמן הרכיבה ולרוב המאמן יחזק תחושה זו ויאשר אותה כאשר יתבונן בו בזמן הרכיבה. אפשרות נוספת אשר תרמז על ההבדל היא אסימטריה בנפח השירירים שהינה ביטוי לעבודה אינטינסיבית ומאומצת יותר של רגל אחת.

מהי החשיבות?

הבדל באורך רגליים אצל ספורטאים בכלל ואצל רוכבי אופניים בפרט עלול לגרום לבעיות כרוניות, כגון כאבים בעמוד השדרה, פגיעות מפרקיות בירך ובברך, שינוי במנח המפרקים בגפיים התחתונות, פגיעה במערכת הגידים, שרירים ורצועות סביב הירך, הברך וכף הרגל. כאשר ההבדל הוא מעל 3 מ"מ, עולים הסיכויים של הרוכב לפתח בעיות בגפה התחתונה ובגב. כמו כן, ייתכנו הופעות של שפשופים חד צדדיים באזור המפשעה הבא במגע עם האוכף. חוסר האיזון יגרום לעליה בצריכה האנרגטית והתעייפות מהירה יותר בזמן רכיבה. להבדל של כ- 3 מ"מ או פחות ,לא צריכה להיות השפעה על הרכיבה.

פציעה במקרה של הבדל באורך רגליים עלולה להתרחש בכל אחד משני הצדדים, כיוון שהאופניים מותאמים או לרגל הארוכה או לרגל הקצרה. כאשר אין שיוויון ביניהם, התוצאה תהיה חלוקת עומס אסימטרי בין הגפיים.

דוגמאות שונות לפציעות שכיחות כתוצאה מהבדל באורך רגליים:
1. כיפוף מוגבר של הברך המפצה על רגל ארוכה עשוי לגרום לעומסים חריגים במפרק הפיקה-ירך ולניצול מופחת של שרירי הגפה. במקרה מסוג זה קיימת שכיחות גבוהה לשחיקה של סחוס הפיקה,  ולדלקות של גיד הפיקה או גיד שריר הארבע ראשי.

2. סיבוב חיצוני מוגבר של הירך המפצה על גפה ארוכה, יגרום לעומס מוגבר על מפרק הברך. השיבוש במעבר הכוחות דרך המפרק עלול לגרום לגירוי המפרק  ולגירוי הרצועות המיצבות.

3. מתיחת יתר של השרירים המכופפים את הברך בצד של הרגל הקצרה ו/או מתח גדול באספקט הלטרלי של הירך ורצועת ה-  I-T BAND. 

4. פרונציה מוגברת (כף רגל שטוחה) בצד של הגפה הארוכה עשויה להוביל לסיבוב פנימי של הברך והירך.

5. אגן גבוה יותר בצד של הרגל הארוכה יגרום לעקמת מותנית, עומסים אסימטרים על מבנים כגון דיסקים ומפרקים בעמוד השדרה ולכאבים.

6. פגיעה בגיד אכילס בצד של הרגל הקצרה כתוצאה מדחיפה מוגברת בנסיון להאריך את הרגל.

7. אסימטריה במסה השרירית  ותועלת פחותה בייצור הכח בגפה הגורמת לעומס אסימטרי על מערכת המפרקים,שרירים וגידים.

ומהו הפתרון?

ממצאי בדיקה קלינית מקיפה עשויים לרמז על הבדל באורך רגליים. ממצאים כגון מנח לקוי של המפרקים, כח שרירים לא מאוזן ושינויים יציבתיים הינם דוגמא לכך. לאחר מכן יש לבצע בדיקת תנועה תלת מימדית המאתרת את הגורם לאסימטריה ואת מידת הסטיה מהנורמה ה באופן מדוייק. לדוגמה- הבדיקה תיתן מענה לגבי האם קיצור אמיתי או פונקציונאלי של אחת מהגפיים הוא הגורם למנח אסימטרי של האגן ועמוד השדרה, או להיפך – עקמת של עמוד השדרה היא הגורם למנח אסימטרי של האגן.  בהתאם לממצאים מבצעים שינויים בהתאמת האופניים או טכניקת הרכיבה ומבצעים שנית בדיקה לאימות, עד לאיזון אופטימלי.


הדמייה בזמן אמת של רוכב והצגה גראפית של התוצאות: אגן לא מאוזן!

קיימות דרכים שונות לאיזון ההבדל באורך הרגליים ושיפור הרכיבה:
1. הוספת הגבהה בין הנעל לקליט.
2. שינוי אורך הקרנק כאשר ההבדל מעל 10 מ"מ.
3. כוונון קליטים והטיית אוכף על פי הצורך.
4. התאמת מדרסים ביומכאנים.
5. לימוד ושינוי טכניקת רכיבה.
6. תרגול מוטורי ואיזון שרירים.

 
תוספת הגבהה בין הנעל לקליט כוללתיקון זוויתי
    
לאיזון גבוה האגן והשגת סימטריה בהספק ובתנועה

 

לסיכום

לביצועים טובים יותר בזמן רכיבה ועל מנת למנוע פציעות וכאבים, דרושה התאמה אופטימלית של האופניים לגוף הרוכב. במקרים של הבדל באורך רגליים ניתן וצריך לבצע את התיקונים וההתאמות על מנת לאזן את ההבדל ולהפחית את העומס ממפרקי הגפיים התחתונות. יתרה על כך, מחקרים עכשוויים מראים כי איזון נכון של הבדל באורך רגליים מאפשר דיווש יעיל יותר המאפשר הפקת כוח מרבית, והפחתה בעלות המטבולית בזמן הרכיבה.

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג