הספרטתלון: כיצד נולד האולטרה מרתון שנחשב הקשה בעולם?

האולטרה מרתון ספרטתלון שנמתח מאתונה לספרטה למרחק 246 ק"מ הוזנק הבוקר (שישי) ובין כל מאות המתחרים נמצאים גם שלושה ישראלים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כיצד נולד הספרטתלון? על פי כתבי ההיסטוריה היוונים, בשנת 490 לפנה"ס השליח האגדי פידיפידס נשלח מאתונה לספרטה, מרחק של כ-250 קילומטרים, בכדי להזעיק עזרה כנגד פלישת הפרסים והגיע למחרת היום. יותר מאלפיים שנה לאחר מכן, בשנת 1982, שלושה היסטוריונים בריטיים הגיעו לאתונה בכדי לבדוק האם היה אפשרי לרוץ את הדרך מאתונה לספרטה בזמן כזה. לשלושתם קראו ג'ון, והם סיימו את המרחק בזמן של 34:30-39:00 שעות, וגרמו ל"הולדת" מרוץ הספרטתלון שמתקיים מדי שנה ביום ו' האחרון של חודש ספטמבר ומהווה אירוע לאומי ביוון. השנה יצאו אל הדרך המחושלת גם שלושה ישראלים ובהם האולטראיסטים גלעד קראוז שזו עבורו הפעם החמישית במרוץ; אריאל רוזנפלד שזו עבורו הפעם השלישית בספרטתלון ושליו ברוש.

כמה עובדות מעניינות על המרוץ:
• המרחק מנקודת הזינוק (האקרופוליס שבאתונה) לנקודת הסיום (פסל המלך לאונידס שבספרטה) הנו 246.8 ק"מ.
• לאורך המסלול יש 75 תחנות הזנה כשבכל אחת מהן ניתן להפקיד מראש ציוד ספציפי לכל משתתף.
• בכדי להגיש מועמדות לקבלה למרוץ, יש להשלים מרוץ למרחק של 100 ק"מ ומעלה בזמן מסוים (למשל 100 ק"מ ב-10:30 שעות, 161 ק"מ ב-22:30 שע' וכך הלאה) בטווח של עד שלוש שנים ממועד מרוץ הספרטתלון.
• כמות המשתתפים במרוץ מוגבלת על ידי המארגנים ועומדת בשנה הקרובה על 390 רצים בלבד (וקיימות הגבלות נוספות לכמות משתתפים מכל מדינה), ומבין אלו שהגישו מועמדות נערכה הגרלה בתחילת חודש מרץ שקבעה את רשימת המשתתפים.
• רוב מסלול המרוץ הוא על אספלט, וחלקים מעטים ממנו הם בשבילי עפר, בעיקר בטיפוס על אחד משלושת ההרים שבו.
הגורם המשמעותי ההופך את מרוץ הספרטתלון לכזה שנחשב לאחד המרוצים המפרכים בעולם, הוא מגבלת הזמן המהירה יחסית – 36 שעות למרוץ כולו, בחלוקה לא אחידה על פני התחנות שבדרך. לא משנים את הזמנים הללו גם אם מזג האוויר חם/לח במיוחד, מה שמאוד שכיח בסוף ספטמבר ביוון.
• מגבלת הזמן המשמעותית הראשונה היא לאחר כ-81 ק"מ צריך להגיע בפחות מ-9.5 שעות – קצב של כ-7 דקות לקילומטר.
• למרות שלמרוץ יש תנאי קבלה לא פשוטים ומגבלות הזמן ידועות לכל המשתתפים, אחוז המסיימים בו הוא נמוך במיוחד – כשליש בלבד בממוצע, וכ-10% עבור אלו שישתתפו בו לראשונה.
• למרוץ מגיעים רצי האולטרה הבולטים בעולם והמנצחים המפורסמים שבו הם יאניס קורוס מיוון (הנחשב לרץ האולטרה הטוב בכל הזמנים) וסקוט ג'ורק מארה"ב.
• את שם המנצח בכל שנה מסתתים על אנדרטה בעיר ספרט.

לכל הטורים של אריאל רוזנפלד בשוונג לקראת ספרטתלון 2018 – היכנסו

צ פ ו | הסרט המלא של הספרטתלון


להרשמה לסובב כנרת 2018



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג