הנעה מתוך הנאה – לביצועים מנצחים

תכונה נדרשת ומבוקשת בקרב מנהלים של המאה ה-21 הינה מוטיבציה אישית גבוהה והיכולת להניע אחרים- עובדים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

תכונה נדרשת ומבוקשת בקרב מנהלים של המאה ה-21 הינה מוטיבציה אישית גבוהה והיכולת להניע אחרים- עובדים

מאת:יאיר פינטו


מה המבדיל בין אדם לחברו בדחף האישי לבצע משימה? וכיצד ניתן להניע אדם אחר לבצע משימה, שעל פניו אין לו את אותו דחף אישי לבצעה? גם סוגיית המוטיבציה האישית והנעת הצוות מהווה את אחת הדילמות והנקודות העיקריות שבהן עוסק הקורס לאימון מנהלים באמצעות אופניים, אשר בו עוסקים בתיאור נקודות ההקבלה המתקיימות בין עולם הניהול לעולם האימון ההישגי.

ואכן, גם סוגיית המוטיבציה של ספורטאי הישגי ומאמנו עשויה לשמש כדוגמה לחיקוי וככלי נוסף במגוון הכלים הקיים עבור מנהלים בתחום העסקי. אם נתבונן מהצד בספורטאי ההישגי, למשל מתחרה בתחום ה- XC באופניים, נראה אדם שמגיע אל קו הזינוק חדור בדחף עצום להגיע אל קו הסיום לפני המתחרים הסובבים אותו, כשברור לו מאוד שבמשך השעות הקרובות הוא עומד לסבול סבל שלא יתואר. ואם נחשוב על כך עוד מעט יותר, ספורטאי זה מגיע אל קו הזינוק לאחר תקופה לא קצרה של אימונים מפרכים הן בהיבט הפיזי והן בהיבט המנטאלי. אם כך, מה מניע אדם כזה לביצוע של תכנית האימונים, לשמור בנחישות ואדיקות על המשמעת הנדרשת? ואיך, לעזאזל, גורם לכך המאמן שלו? מה יודע המאמן לגבי הנעה ומוטיבציה שעשוי לעזור למנהלים בלהניע את צוות עובדיהם? כאמור, זו בדיוק הסוגיה בה עוסק אחד ממפגשי הקורס.

בימינו, עדיין, דרך מקובלת להשגת מוטיבציה בקרב עובדים נסמכת על ההבנה המופשטת המלווה אותנו גם בחיינו הפרטיים כילדים, כבוגרים, כאזרחים, כחיילים, כעובדים וכהורים לילדים. כולנו מכירים ומשתמשים בגורם המניע – "המקל והגזר". הווה אומר, ככל שתתנה תגמולים גבוהים יותר תקבל ביצועים טובים יותר. ולהיפך, ככל שהביצועים ירודים, התגמול יהיה כואב יותר. גישה זו מתבססת על קיום צורך בסיסי של האדם בניסיון לשפר את מצבו ולהימנע מכאב. מה שעושה לי טוב, אני אעשה עוד ויותר, ומה שעושה לי רע (בעיניים ובהבנה האישית שלי), אני אפעל למניעתו. במחשבה על ספורטאים ותחומי ספורט מסוימים, נראה כי גישה זו בהחלט מהווה גורם מניע חזק.

ספורטאים עולים למגרש ונלחמים מתוך תפיסה ורצון להוסיף לעצמם תגמולים חומריים, פרסום ותהילה (וגם… דוגמניות). אולם, במחקרים על העולם העסקי, אשר התבצעו בשנים האחרונות באמצעות חקירה ותצפיות בחברות וארגונים, נמצא כי תמריצים חיצוניים – חומריים, מצליחים להשיג הנעה ומוטיבציה רק כאשר מדובר בהשגת יעדים מוגדרים, ברורים מאוד ופשוטים להשגה.

כאשר היעד הנדרש הוא מסובך יותר ודורש גם השקעה קוגניטיבית, התגמול החיצוני לא משיג את המוטיבציה הנחוצה, ונמצא אפילו שהוא גורע ופוגע בביצועים שניתן להשיג גם מבלי להתנות בתגמולים. מחקרים שונים וחוזרים אלו מוכיחים כי תמריצים פנימיים מהווים גורם מניע חזק ביותר. תמריץ פנימי נשען על שלושה מרכיבים: אוטונומיה, מיומנות ומטרה. מיומנות – מתכוון למצב שבו אדם פועל בתחום הפעילות החזק ביותר שלו, כמו תלמיד שמשיג את הציונים הטובים ביותר בשיעור שהוא הכי אוהב.

מטרה – כאשר אדם שותף בהגדרת המטרה והוא שותף מלא בהבנה של הצורך בהשגת המטרה, הדחף שלו לביצוע הרבה יותר גבוה. למשל, עובדי חינוך, ביטחון וכדומה חשים עצמם כשליחים שותפים למטרה הנעלה של הארגון אליו הם שייכים וזהו גורם המוטיבציה שלהם.

אוטונומיה – כאשר מתקיים תחום מרחב עצמאי ולא לוחץ בסביבתו של העובד, המוטיבציה לביצוע עולה מאוד. למשל, בארגונים מסוימים מוגדר כי חלק ניכר מזמן העבודה יוקדש "שלא למען העבודה". כלומר, מוקדשים זמנים שבהם כל עובד יכול לעסוק במה שהוא רוצה, מה שהוא אוהב, מה שעושה לו הכי טוב. למרבה הפלא, נמצא כי בזמן הזה הגיעו למרבית הפיתוחים המוצלחים ביותר. לסיכום, שילוב שלושת מרכיבי התמריץ הפנימי – מטרה, מיומנות ואוטונומיה הם המתכון המנצח בדרך להשגת מוטיבציה.

עתה, בהשוואתנו לעולם הספורט התחרותי,
ברור שמתחרה פועל במוטיבציה גבוהה כי הוא זוכה לתמריץ פנימי מקיף. הוא עוסק באמת בתחום שהוא הכי נהנה ממנו, ובמקצוע שהוא הכי אוהב לעשות. ולא נראה לי שתצליחו למצוא ספורטאי הישגי שעושה זאת רק כי אימא שלו חושבת שזה המקצוע המכובד ביותר עבורו. וגם די ברור שאף אחד לא ייגרר לביצוע פיזי ומנטאלי כל- כך קשים ותובעניים שלא מתוך אהבת אמת.

הספורטאי ההישגי פועל במטרה ברורה לעמוד על דוכן המנצחים. למעשה, במקרה זה של מתחרה ספורטיבי, הספורטאי הוא זה שבדרך כלל מוצא את המאמן שיעזור לו בהשגת המטרה, כך שהגדרת המטרה והיוזמה להשיגה באה מהספורטאי עצמו. ביצוע רצוף של תכנית אימון עשויה להיות אתגר קשה מנשוא לספורטאי וגם למאמן.

העובדה כי ספורטאים עושים זאת על אף הקשיים, הבעיות, הפציעות והנפילות מוכיחה כי מתקיימת כאן מוטיבציה חסרת פשר. מתוך כוונה לשמוע ממאמנים מנוסים ולקבל כלים מתוך ניסיון מצטבר של תחום שונה אך דומה, בנינו את הקורס לאימון מנהלים באופניים. במפגש המוקדש כולו לנושא המוטיבציה, מעביר פסיכולוג ספורט המאמן מתחרים מענפים שונים ,כולל מתחום האופניים, סדנה חווייתית ומעשירה בה מקבל כל אדם זווית ראייה נוספת להגברת המוטיבציה האישית שלו וכלים להגברת המוטיבציה על הצוות שבסביבתו.



יאיר פינטויאיר פינטו –

מדריך אופניים מוסמך, מהנדס תעשיה וניהול, מומחה ביישום טכניקות לשיפור הביצועים העסקיים.

רכז הקורס "מנהלים כמו אלופים – אימון מנהלים להישגיות באמצעות רכיבת אופניים". לחץ כאן






       פרטים והרשמה


להרשמה כנסו לכאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג