המרוץ לסנטרל פארק – מרתון ניו יורק 2011

למרתון ניו-יורק שמור מעמד מיוחד בעולם. מההתחלה בגשר ורזאנו, דרך ברוקלין, קווינס, מנהטן, ברונקס, הארלם וחזרה לסנטרל פארק. עוצמת המתחרים והמתחרות הטוענים לכתר השנה, היא ללא ספק החזקה אי פעם. המרוץ לסנטרל פארק יפריד את המוץ מהתבן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


למרתון ניו-יורק שמור מעמד מיוחד בעולם. מההתחלה בגשר ורזאנו, דרך ברוקלין, קווינס, מנהטן, ברונקס, הארלם וחזרה לסנטרל פארק. עוצמת המתחרים והמתחרות הטוענים לכתר השנה, היא ללא ספק החזקה אי פעם. המרוץ לסנטרל פארק יפריד את המוץ מהתבן

מאת:חגי אשלגי

מרתון ניו יורק - כתבות, חדשות וסיקורים
מרתון ניו- יורק 6.11.2011 – שידור חי בשוונג

מאפיין חשוב וייחודי של מרתון ניו-יורק לעומת רוב המרתונים הגדולים האחרים, הוא העדרם של מכתיבי קצב. אין את הנוחות של "הטייס האוטומטי" שעל רגליו גולשים המובילים ב- 25 – 30 הק"מ הראשונים. הדבוקה הקדמית של רצי ורצות העילית מתנהלת בקצב שלה, שלא הוכתב מראש. עובדה זו, יחד עם שינויי השיפועים בעיקר בעליות ובירידות מהגשרים ובתוך הסנטרל פארק, מייצרים מרתון שונה מתואמיו בעולם.

לא פעם הריצה של המנצחים בניו – יורק היא "נגטיב ספליט" (חצי שני מהיר יותר מהראשון), ולא פעם נדרשות כמה תאוצות של הצוות המוביל לשבור את יריביו, שבירה שתכופות מסתיימת ממש 2 – 3 ק"מ לקו הסיום בשיפועים של סנטרל פארק עצמו. בשנה שעברה היו אלו גברה גברמאריאם האתיופי בין הגברים, ועדנה קיפלגאט בין הנשים, ששרדו את התאוצות בסביבות הק"מ ה- 25, ובסוף הצליחו לייצר האצה מנצחת משל עצמם דקות לפני קו הסיום. 

בשלוש כתבות לקראת ניו-יורק, נבחן את המתחרים ואת מה שעומד על כף המאזניים. היום – הגברים.

הטייסים מרמות נאנדי בקניה – מוטאי את מוטאי

באביב האחרון, שיאי המסלול האיכותיים בשני המרתונים האביביים הגדולים בעולם נופצו לרסיסים. בבוסטון היה זה ג'פרי מוטאי מקניה עם 2:03:02 שעות. בלונדון היה זה עמנואל מוטאי גם הוא מקניה עם 2:04:40 שעות. היו אלו נצחונות גדולים ראשונים עבור כל אחד מהם. מוטאי את מוטאי מפארים את מצעד השמות במרתון ניו-יורק. אשתקד, בירידה מגשר קווינסבורו לשדרה הראשונה במנהטן, היה זה עמנואל מוטאי שנתן האצה קטלנית שפירקה את הדבוקה והותירה שלושה לבד במרוץ למקום הראשון. ביום ראשון הקרוב, בואך השדרה הראשונה בירידה מגשר קווינסבורו, שני המוטאים יהיו שם לקראת הפיצוץ הבלתי נמנע. שניהם לא חולמים של שום דבר פרט לניצחון. 


טס הכי גבוה שאפשר – ג'פרי מוטאי (צילום: Jim Rogash)

האתיופים – גברמאריאם, כבדה ולילסה

גברה גברמאריאם הוא אלוף ניו-יורק היוצא. ואם לא די בכך, הוא ניצח בניו-יורק במרתון הבכורה שלו. אבל מאז אלוף העולם במרוצי שדה מ- 2009 למד גם שיש מהירים ממנו. ג'פרי מוטאי ומוזס מוסופ פתחו עליו כמעט שתי דקות במרתון בוסטון באביב. יחד עם זאת, לגברמאריאם יש את הניסיון ואת החוסן להגיע לפאתי הסנטרל פארק עם רזרבות מספיקות כדי להביאו לניצחון. תמריץ נוסף עשוי להיות הנוכחות של אשתו, המתחרה בין הנשים.

לצגאי כבדה (1.57 מטר גובהו) האתיופי הקטן בן ה- 24, יש רקורד מרשים ונחישות מרשימה לא פחות. כבדה הוא מדליסט הארד האולימפי המכהן במרתון מבייג'ינג, היה מדליסט ארד באליפות העולם בברלין 2009 ולא פחות חשוב שלושת התוצאות הטובות שלו במרתון כמעט זהות זו לזו – 2:05:18 שעות בפוקואוקה יפן לפני שנתיים, 2:05:19 שעות כשניצח בלונדון לפני שנה וחצי, ו- 2:05:20 שעות כסיים שני בלונדון ב- 2009. כל זה בלי לספר על ניצחונות במרתון פריז ובמרוצים אחרים. אבל השנה, כבדה סיים חמישי בלונדון בתוצאה שעבורו נחשבת נחותה (2:07 שעות). הוא הפסיד שם בשלוש דקות לעמנואל מוטאי. לכבדה יש הרבה מה להוכיח.

פאיסה לילסה האתיופי רק בן 21, אבל לרשותו מדליית ארד מאליפות העולם במרתון לפני חודשיים! בנוסף יש לו שיאי אישי של 2:05:23 שעות במרתון מרוטרדם כשהיה בן 20 בלבד. בספירת תוצאות רשמיות, לילסה הוא האתיופי השלישי המהיר בהיסטוריה אחרי גבאסילאסי וכבדה. לעלם המהיר הזה אין מה להפסיד.

אתיופי נוסף שעשוי להיות מסוכן, אם ירוץ לבסוף, הוא באזו וורקו הצעיר שהגיע שלישי במרתון ברלין אשתקד, אחרי פטריק מקאו וג'פרי מוטאי.


גברמריאם – אשתקד הראה לכולם כי גם טירונים יודעים להשיל כפפות ולנצח (צילום:Andrew Butoon)

מתמודדים נוספים

רצים נוספים שעשויים להתמודד על המדליות הם האמריקאי יליד אריתריאה, מב קפלזיגי (מנצח מרתון ניו-יורק לפני שנתיים); ג'ואד גאריב המרוקאי הוותיק שחוגג בעוד חצי שנה 40 שנה (סגן האלוף האולימפי, שיא אישי של 2:05:27 שעות); אלוף אירופה ויקטור רותלין השוויצרי (בעל שיא אישי של 2:07:33 שעות); וכמובן עוד חבורה של קנייתים ואתיופים פחות ידועים שלפחות אחד מהם יכול להיות ויילד קארד ביום ראשון הקרוב.

המבכירים

לאחר ניצחון של טירון במרתון ניו-יורק אשתקד, ראוי לתת שימת לב מיוחדת גם לטירונים שירוצו את ניו-יורק כמרתון בכורה. בראשם מתיו קיסוריו הקנייתי. לקיסוריו בן ה- 22 בלבד, שיאים אישיים של פחות מ- 13 דקות ב- 5,000 מטרים על המסלול, ו- 27:15 דקות ב- 10,000 מטרים. לפני שנה, הוא טען, שהבין שאין לו את מהירות הסיום הדרושה לריצות מסלול. קיסוריו עבר לרוץ על הכביש ובשדה בלבד. מה שווה קיסוריו היום? ובכן, הבחור קבע לפני חודש וחצי בפילדלפיה את התוצאה הרביעית בכל הזמנים בחצי מרתון עם 58:46 דקות (כשהוא מקדים בשתי שניות את בן ארצו סאמי קיטווארה). יש רק אדם אחד בעולם שמהיר ממנו בחצי מרתון. לקיסוריו יש גם שיא אישי של 1:12:13 שעה ב- 25 ק"מ מהשנה. גם את קיסוריו נראה בדבוקה ברגעי האמת. השאלה היא אם כוחו יעמוד לו עד הסוף. האמריקאים מצדם בונים על טירונים מבטיחים משל עצמם. בובי קרטיס ואד מוראן, שינסו לתרגם את יכולות המסלול שלהם להצלחה במרוץ הכביש הארוך.


מב קפלזיגי- האמריקאי יליד אריתריאה ניצח לפני שנתיים (צילום:Mike Stobe)

מה על הכף?

עבור האתיופים והקנייתים על הכף נמצאת הזכות להשתתף במרתון האולימפי החשוב בדורם – בלונדון. שם מזג האוויר הקיצי עשוי לאפשר גם ריצת מרתון נורמלית. ארבעה קנייתים ירדו השנה ב- 2:04 שעות. פטריק מקאו עם שיא העולם של 2:03:38 שעות לפני חודש בברלין, ווילסון קיפסאנג עם 2:03:42 שעות השבוע בפרנקפורט וג'פרי מוטאי ומוזס מוסופ עם 2:03:02 שעות ו- 2:03:06 שעות בבוסטון לפני חצי שנה. זאת בנוסף לאלוף העולם במרתון מדייגו, אבל קירוי. ההתמודדות על מקום בנבחרת האולימפית של במרתון היא פשוט בלתי אנושית.

אם אצל הקנייתים זמן של 2:04 שעות או יותר לא יזכה בכרטיס לאולימפיאדה. אצל האתיופים המצב לא טוב בהרבה. היילה גברסיאלאסי חוזה, שעל מנת להימנות עם הסגל האולימפי האתיופי, הוא יידרש לתוצאה של 2:05 שעות בחודשים הקרובים.

הזמנים במרתון ניו – יורק הם לא מהירים במיוחד, אבל המיקומים שם הם אינדיקציה מעולה לחוסן של הרצים לעמוד בתחרות קשה שמוכרעת בקילומטרים האחרונים. אין ספק שהתוצאות בניו – יורק יהיו מרכיב חשוב מאד בבחירת הסגלים לנבחרות הקנייתיות והאתיופיות לאולימפיאדה. לא יהיה זה מוגזם להמר שמשדה המשתתפים בניו-יורק ייצא האלוף האולימפי הבא.

ולבסוף, אחרי הכל ולפני הכל, על הכף נמצא גם כסף גדול…על כך בהמשך.


חגי אשלגיחגי אשלגי 
שואף לתנועה 

קישורים: ריצהמרתון, מרתון ניו יורק כל הכתבות של חגי אשלגי במדור – עולם תחרותי


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג