המוות בכבישים במגמת עלייה אז הנה 10 כללים לרכיבה בטוחה

"בסך הכל רציתי לחזור הביתה בשלום", זה מה שכל הרוכבים והרוכבות אומרים כשהם חוזרים מאימון כביש בסוף השבוע. אז הנה לכם 10 חוקים שיעזרו לכם לחזור לחיק המשפחה בשלום
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אופניים
triathlete on a bicycle צילום: thinkstock

רוכבי הכביש הם החוליה החלשה בו, גם פשוטו כמשמעו וגם מבחינת דעת הקהל, ועל כך יעידו התגובות הלא-אוהדות בכל פעם שרוכב כביש נפגע וגם התשובה שקיבלתי מכמה נהגים לגבי שאלת הנראות של רוכבי כביש, שהיתה "הכי טוב שלא ירכבו בכלל". יש חילוקי דעות לגבי השאלה כמה באמת מסוכן לרכוב בכביש ומהם האמצעים שיכולים לנקוט הרוכבים על מנת להקטין את הסיכוי לתאונה, וברור לכל שחלק משמעותי מהסיכון קשור אך ורק לנהגים שלא ממש מרוכזים במה שקורה בכביש או לא נמצאים במצב עירני מספיק, ובכל זאת, יש כמה דרכים שבעזרתן אפשר להגביר את הבטיחות בזמן הרכיבה בכביש. אז עד שנזכה לראות בארץ נתיבים מיוחדים לאופניים, הנה כמה כללי בטיחות שכדאי לשמור עליהם.


העדיפו רכיבה בקבוצה ולא לבד צילום: Thinkstock

1. רכבו בקבוצה ולא לבד

אין מה לעשות, הנראות של קבוצה היא משמעותית גבוהה יותר מאשר הנראות של רוכב בודד או מספר קטן של רוכבים. זה לא אומר שאתם חייבים להצטרף לקבוצה מסודרת עם מאמן, אפשר בהחלט למצוא כמה רוכבים שנמצאים בערך ברמה שלכם ולהרכיב מאגר של אנשים שאפשר לרכוב איתם. ואפרופו בטיחות – רכיבה בקבוצה מסוכנת גם היא, בגלל  הקרבה לרוכבים אחרים והאפשרות של התנגשות, והיא מחייבת אתכם לשלוט היטב באופניים ולדעת כיצד לסמן לרוכבים שמאחוריכם על מכשולים בכביש.

עוד כתבות בנושא

2. רכבו בטור

אז התארגנתם על עוד כמה חבר'ה שירכבו אתכם, ופתאום הרכיבה קצת פחות משעממת ומרגישה פחות כמו אימון, ואתם נוטים לרכוב בזוגות, שלשות ורביעיות ולשוחח על נושאים שברומו של עולם, תוך שאתם מזגזגים וגולשים אל מעבר לשוליים ולתוך הכביש. חלק גדול מהכבישים שמותר לרכוב בהם הם כבישים שבהם יש נתיב אחד לכל כיוון וקו הפרדה רציף באמצע. מעבר לסיכון הבטיחותי שבעניין, אל תגרמו לנהגים לעבור עבירת תנועה ולחצות את קו ההפרדה.

3. רכבו בשוליים

זה לא מוחלט, אנחנו יודעים, אבל לרוב אתם רוכבים במהירות נמוכה יותר מאשר המכוניות, ולכן חשוב שתרכבו בשוליים. רצוי לבחור כבישים שיש להם שוליים רחבים ולנסות להיצמד לימין ככל האפשר, גם אם זה מגדיל את הסיכוי לפנצ'ר. 

4. לבשו ביגוד בולט

נכון, גם אם תרכבו עם מכנסיים אדומים, חולצה צהובה, כתר נוצות ירוקות על הקסדה ונצנצים על הישבן, זה לא יגרום לנהג מנומנם או מסמס להבחין בכם, אבל שאר הנהגים כנראה יבחינו בכם יותר מאשר אם תלבשו ביגוד שחור ולא בולט, בעיקר בתנאים של ראות לקויה. אין ספק כי בגדים זוהרים בולטים יותר, ויש המגדילים לעשות ורוכבים עם אפוד זוהר. 

אולי לא מאוד אווירודינמי, אבל בהחלט בולט צילום: chunk666

5. רכב ליווי

אם אתם רוכבים בקבוצה, כדאי לכם להתארגן על רכב ליווי, כשבכל פעם רוכב אחר ירכב בו. רכב ליווי שנוסע מאחורי הקבוצה עם אורות מהבהבים ושילוט מתאים בולט הרבה יותר מקבוצה של רוכבים, ובמקרה של פגיעה על ידי רכב אחר, אין ספק שהנזק יהיה קטן יותר מאשר פגיעה ישירה ברוכבים.

6. רכבו בשעות מוקדמות

בשעות הבוקר המוקדמות יש הרבה פחות תנועה על הכבישים, מצד אחד, ומצד שני אין להתעלם מהעובדה שיש נהגים החוזרים מבילויי הלילה כשהם עייפים ו/או שתויים, בעיקר בסופי השבוע. ובכל זאת, רכיבה על כביש סואן מסוכנת יותר וכדאי להעדיף את השעות המוקדמות, שבהן כבר יש אור אבל תנועת המכוניות – והמשאיות – דלה יותר.

7. אל תרכבו בכבישים מהירים

הימנעו מרכיבה בכבישים בהם המהירות המינימלית המותרת היא 55 קמ"ש ואין בהם כניסה לאופניים ומכבישים שידועים כמסוכנים, כמו כביש מספר 4, בעיקר בקטע שבין חדרה למחלף מורשה. מספיק נהג אחד שיחשוב שהוא יכול לשייט במהירות של 120 קמ"ש ולבדוק מיילים במקביל, כדי להפסיק את הרכיבה שלכם, אולי לתמיד.

8. צייתו לחוקי התנועה

נזכיר שוב: כשאתם רוכבים על הכביש אתם מחוייבים לכל חוקי התנועה, כולל עצירה ברמזורים (כן, אנחנו יודעים שזה הורס לכם את השוונג), נסיעה עם כיוון התנועה (גם אם אתם שטיחונים) ועצירה בתמרור "עצור" (גם אם כל האחרים לא עוצרים). רצוי מאוד ליצור קשר עין עם נהגים בצמתים שאתם חוצים, כדי לוודא שהם הבחינו בכם, ובאופן כללי להיות קשובים לסביבה ולסובב את הראש מדי פעם לאחור.

לא מומלץ לסמס ולטלפן תוך כדי רכיבה

9. העדיפו כבישים מפותלים 

בכבישים מפותלים, נהגים בדרך כלל נשארים מרוכזים יותר ונוהגים לאט יותר מאשר בכבישים מהירים וישרים, שנותנים לנהג אשליה של מרחב טעות גדול יותר וגם נוטים להרדים יותר. חשבו על כביש הערבה לעומת העלייה לנס הרים. 

10. התרכזו בכביש

זה מאוד מפתה לענות לטלפון, לקרוא סמסים וכמובן לבדוק האם אתם רוכבים יותר מהר מאשר בשבוע שעבר באפליקציית הרכיבה שלכם, אבל לא כדאי לעשות את זה תוך כדי רכיבה. כן, לא רק כשנוהגים ברכב ממונע חשוב לשמור על ריכוז אלא גם כשאתם רוכבים על אופניים, בטח ובטח כשאתם בקבוצה ולכל יציאה קטנה מהריכוז יכולות להיות השלכות כואבות, לא רק עליכם. 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג