המדריך לצופה במרתון ניו יורק

המרתון המגניב בעולם יתקיים ביום ראשון הקרוב וכמיטב המסורת נעביר בשוונג דיווחים חיים. הפעם זה הולך להיות סופר מעניין וגם מזג האוויר מאיר פנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
צילום: ויקימדיה

את השידור של מרתון ניו-יורק נעביר כמיטב המסורת כאן בשוונג בדיווחים ועדכונים חיים מכל רגע קריטי במהלך המרתון הזה החל מהשעה 15:50 (שעון ישראל) – מחכים לכם


לפי מה שמספרים ברי המזל שרצו או צפו מקרוב במרתון ניו-יורק, האירוע הזה הוא סוג מיקרוקוסמוס למקומה של העיר בעולם. היא אולי לא הכי יפה, מזג האוויר בה לא הכי נעים, היא גם די צפופה ועדיין – אין כמוה.

המרתון הכי מגניב | צילום: Metropolitan Transportation

עוד כתבות בנושא
מו פראח ניצח במרתון שיקגו
שיא עולם מדהים לאליוד קיפצ'וגה במרתון ברלין
קנניסה בקלה פרש בקילומטר האחרון של מרתון אמסטרדם

ואם מפרשים את זה לשפת הרצים – זה לא מסלול המרתון הכי מהיר (בלשון המעטה), במקרים רבים מזג האוויר לא נוח (אם כי השנה התחזית מבשרת טובות) וכמובן שזה מרוץ צפוף כמו העיר עצמה (יותר מ-52 אלף משתתפים). ברמת הרצים המקצוענים, אין מה לצפות שם לשיא עולם או למשהו שמתקרב לזה. ועדיין, רוב הרצים שהשתתפו שם מספרים שזה המרתון הטוב ביותר שהיו בו ברמת הארגון והאווירה. וברמה המקצוענית, אולי הטוב מכולם אליוד קיפצ'וגה לא יהיה שם, אבל לפי השמות שמיד תראו, המרתון הזה ללא ספק יהיה מרתק לפחות כמו מרתון ברלין האחרון – אם לא יותר.

מרתון ניו-יורק יתקיים ביום ראשון הקרוב 4 בנובמבר ויוזנק ב-9:50 שעון מקומי (15:50 שעון ישראל). החדשות הטובות הן שנכון ליום חמישי התחזית מבשרת על יום ראשון כיום היחיד בשבוע הקרוב שיהיה שמשי ועם זאת הטמפרטורות לא יעלו על 14 מעלות וגם לא צפויות רוחות חזקות אלא קצת יובש באוויר – מזג אוויר כמעט מושלם לרצי המרתון, שכבר ידעו ימים הרבה יותר גרועים בניו-יורק שכללו טמפרטורות מתחת לאפס ורוחות פנים חזקות במיוחד. ולגבי הקרב על התואר, אפשר אולי להגיד את זה בכל שנה לפני המרתון אבל הפעם זה נראה מעניין במיוחד.

המועמדים לניצחון – גברים 

עוד לפני שנדבר על הפייבוריטים הכי גדולים ברשימה, ניישר קו עם התקשורת האמריקאית שעוסקת בימים האחרונים באחד האתלטים המוצלחים ביותר שלה בשנים האחרונות, ברנרד לאגאט. הוא כבר בן 43, מאחוריו חמש הופעות במשחקים האולימפיים במדי קניה וארצות הברית אותה עבר לייצג ב-2004. הוא היה אחד הרצים הטובים בהיסטוריה והיחידים בעשורים האחרונים ששילבו מרחקים בינוניים (1,500 מטר) עם מרחקים ארוכים (5,000). תחרות האתלטיקה האחרונה שלו על המסלול היתה בקיץ 2016 קצת אחרי המשחקים האולימפיים בריו. והוא מעולם לא רץ מרתון.

מרתון ראשון בגיל 43. ברנרד לאגאט | צילום: Erik van Leeuwen,

בגיל 43 לאגאט ירוץ לראשונה למרחק של 42.2 קילומטרים וייהנה מהעידוד של הקהל הביתי. הדבר היחיד שיכול לתת לו יתרון הוא המסלול הלא שטוח של ניו יורק (בעיקר בגלל הגשרים הארוכים), אבל גם הוא עצמו לא יוצא יותר מדי בהצהרות. מה שהוא כן אומר זה שהמטרה שלו היא לשבור את השיא האמריקאי למאסטרס ששייך למב קפלזיגי ועומד על 2:12:20 שעות. זו משימה לא קלה בכלל למרתון ראשון במסלול כמו של ניו-יורק, שבו המנצח בשנה שעברה קבע 2:10:53 שעות. עוד משהו שאמר לאגאט, זה שיש לו פנטזיה לרוץ מרתון גם במשחקים האולימפיים טוקיו 2020 שם יהיה בן 45, וכנראה שלהופעה שלו בניו-יורק תהיה השפעה על ההחלטה להמשך דרכו.

ואם כבר מדברים על האלוף מהשנה שעברה, ג'פרי קמוורור חוזר כמובן כדי להגן על התואר שלו. לפני שנה הוא גבר בקרב צמוד על וילסון קיפסאנג והקדים אותו בשלוש שניות. בימים שבהם ברור לכולם שבריצת המרתון יש אליוד קיפצ'וגה אחד וכל השאר מאחוריו, סביר להניח שלא מעט אנשים ידרגו את ג'פרי קמוורור כרץ למרחקים הטוב ביותר בהמשך הרשימה. זה לא שהוא הכי מהיר אחרי קיפצ'וגה, הוא פשוט ווינר ברמות מטורפות. הניצחון על קיפסאנג בשנה שעברה היה רק מקרה אחד, אבל קמוורור הוא אלוף העולם בחצי מרתון שלוש פעמים ברציפות והיה גם אלוף עולם פעמיים במרוצי שדה. הוא תמיד יעשה חיים קשים ליריבים שלו, ובדרך כלל ישאיר אותם מאחור ברגעי האמת. אז מי יוכל לסכן אותו הפעם?

קיפסאנג לא ירוץ בניו-יורק הפעם ולא ברור אם זה עד יקרה בעתיד, אבל לליסה דסיסה האתיופי שסיים בשנה שעברה שלישי, חוזר ועוד איך. את השיא האישי המרשים שלו (2:04:45 שעות) הוא קבע ב-2013 בדובאי, אבל לקראת מרתון ניו-יורק התוצאות פחות חשובות. מה שחשוב הוא שדסיסה יודע לנצח במרוצים מהסוג הזה והוא הוכיח את זה פעמיים במרתון בוסטון שאותו ניצח בשנים 2013 ו-2015. הוא עמד שלוש פעמים על הפודיום של מרתון ניו-יורק: סיים שני ב-2014 ושלישי ב-2015 ובשנה שעברה. וכעת המטרה שלו תהיה להיות האתיופי הראשון שמנצח במרתון ניו-יורק מאז 2010.

ג'פרי קמוורור רץ קנייתי למרחקים ארוכים

הכי טוב ברשימה אחרי קיפצ'וגה? ג'פרי קמוורור | צילום: ChiralJon

עוד אתיופי שצריך לעקוב אחריו הוא שורה קיטאטה, רק בן 22 אבל כבר צבר רזומה מרשים. ב-2017 הוא ניצח את המרתונים של רומא ופרנקפורט וב-2018 הוא סיים שני במרתון לונדון אחרי אליוד קיפצ'וגה, וקבע שם את שיאו האישי שעומד על 2:04:49 שע'. עם הניסיון הזה הוא יגיע למסלול של ניו יורק במטרה להיות חלק מהדבוקה המובילה ולנסות לברוח לה ברגע האמת.

דניאל וואנג'ירו הקנייתי התפרסם במרתון לונדון 2017 אותו ניצח על חשבונו של הפייבוריט קנניסה בקלה. מה שכן, השנה הוא חזר ללונדון וסיים במקום השמיני ובניו יורק הוא ירוץ בפעם הראשונה. אל הרשימה המכובדת הזו מצטרף כמובן הרץ בעל השיא האישי המהיר ביור, טימראט טולה האתיופי שקבע השנה במרתון דובאי 2:04:06 שע'. אז נכון, בדרך כלל הישגים בדובאי הם לא ממש מדד ליכולת באחד מששת המרתונים הגדולים בעולם, אבל לזכותו של טולה יאמר שהוא גם מדליסט הכסף מאליפות העולם האחרונה בלונדון (סיים שני במרתון אחרי ג'פרי קירוי הקנייתי) וזה מלמד שהוא יודע להתנהל מצוין במרוצים טקטיים ללא מכתיבי קצב כמו בניו יורק.

המועמדות לניצחון – נשים

עם כל הכבוד לג'פרי קמוורור, הגיבורה הגדולה של מרתון ניו יורק 2017 היתה שליין פלנגן. היא גם הצליחה לנצח את מארי קייטאני שהיתה סוג של הימור בטוח לניצחון וגם הפכה לאמריקאית הראשונה שניצחה בין הנשים בניו יורק מאז 1977. וחוץ מזה היא עשתה את זה בגיל 36, אחרי שבכלל חשבה לפרוש מספורט מקצועני. אז כמו אלופה אמיתית, פלנגן חוזרת כמובן ל"שדה הקרב" ומאות אלפי אמריקאים יעודדו אותו ברחובות העיר כמו עוד כמה עשרות מיליונים בבית.

מדינה שלמה תסתכל רק עליה. שליין פלנגן | צילום: Sonia Su

העניין הוא שגם מארי קייטאני חוזרת כדי לנקום, ולמרות אותה מעידה בשנה שעברה, היא עדיין נחשבת למרתוניסטית הטובה בעולם כיום. ב-2017 היא שברה את השיא העולמי לנשים במרתון ללא מכתיבי קצב גברים כשקבעה בלונדון 2:17:01 שעות. השנה היא חזרה ללונדון כדי לנסות ולשבור את השיא של פולה רדקליף שנקבע עם גברים שרצו לידה, אבל התעייפה מהקצב המסחרר וסיימה חמישית. לקייטאני יש 6 פודיומים במרתון ניו יורק, כולל שלושה ניצחונות רצופים בין השנים 2014-2016.

והפעם תהיה בדבוקה המובילה עוד רצה קנייתית ברמה הגבוהה ביותר, שאולי עם קצת יותר ניסיון תהפוך בקרוב ליותר טובה מקייטאני. מדובר בויויאן צ'ריוט,שניצחה במרתון לונדון האחרון בזמן של 2:18:31 שעות והשאירה מאחור את מארי קייטאני וטירונש דיבאבה. בינתיים, המעבר של צ'ריוט מקריירת המסלול המופלאה שלה לריצת המרתון נראה מבטיח.

הרצה האתיופית הבכירה על המסלול בניו יורק תהיה ממיטו דסקה, שסיימה בשנה שעברה שלישית אחרי פלנגן וקייטאני. ובאשר לאמריקאים, חוץ מפלנגן הם גם תולים תקוות בעוד שתי רצות: דז לינדן שניצחה במרתון בוסטון האחרון בתנאים קשים, ומולי האדל שהיא שיאנית ארצות הברית בחצי מרתון.

מתגעגעת לרגע הזה. מארי קייטאני מנצחת בניו יורק ב-2016 | צילום מסך

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג