הכל מתחיל בשוליים

חלק משמעותי מהניצחון הוא במרכיבי השוליים. אלו משמעותיים יותר מהחשיבות הניתנת להם. הטיפ השבועי של מיכל יערון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


חלק משמעותי מהניצחון הוא במרכיבי השוליים. אלו משמעותיים יותר מהחשיבות הניתנת להם. הטיפ השבועי של מיכל יערון

מאת:מיכל יערון תומר גוטמן


כשאנחנו מסתכלים על ביצועים והישגים של ספורטאים, אנחנו רואים כי הם מורכבים מאוסף גדול של חלקי אירועים. בסופו של יום התחרות מוכרעת הרבה פעמים על קוצו של יוד שנשען על עומק גדול של אירועים מקדימים. התחרות אמנם מסתיימת בדקה ה-90 והספרינט האחרון בתחרות ריצה הוא קריטי, אך אלו נבנים על מהלך האירועים שקדם להם. רגעים או אירועים שחשיבותם הרגעית בהווה נראית זניחה עשויים להתברר כנקודות המפתח בהפסד או בכישלון.

למשל, שייטים אוספים נקודות רעות לאורך כל התחרות. השייט שצבר הכי מעט נקודות יהיה זה שינצח בתחרות.
מעניין כי ההבדל בסיומה של התחרות הוא דווקא בשיוטים הפחות טובים של אותו שייט ולא בשיוטים המצטיינים. למשל, בשיוט נתון, כששייט לא עובד מספיק קשה ומסיים במקום 17,  בשוליים, במידה וכן היה משקיע יותר היה יכול לסיים את השיוט הרע במקום 13. הפרש זה של 4 נקודות שנראות בזמן אותו שיוט כחסרות משמעות יהיה אלו שבסופו של יום יקבעו את הדירוג.


השיוטים הפחות טובים יכריעו את התחרות
צילום: אורן כהן


כך גם קורה בקבוצות ספורט. בקבוצת כדורגל בתקופות רבות הקבוצה זקוקה לשחקני הספסל כדי שיעזרו במשימה. יתרה מכך, קבוצה שיש לה ספסל שעובד קשה הדבר משמש כמנוף וכדחיפה לשחקנים שבחוד להתאמץ כדי לשמור על מקומם. פעמים רבות אנו רואים כי למאמן יש נטייה לא להתייחס לשחקנים בקצה ההיררכיה בצורה רצינית ולהבין את חשיבותם. על פי רב שחקנים אלו יסתובבו מתוסכלים ומאוכזבים וכשיצטרכו אותם למשימה ברגע הקריטי יהיה קשה מאד לגייס אותם ואלו בדיוק המצבים בהם הקבוצה עשויה להיכשל בסופו של דבר.

אפשר לראות את התופעה גם במסגרות תחרותיות אחרות בשלל ענפי הספורט. ליגות שנחשבות חזקות ואיכותיות הן ליגות בהן גם הקבוצות המדורגות במקומות הנמוכים בטבלה הן קבוצות עם עוצמה. גם במשחה של 100 מטר, כששמונת השחיינים קרובים זה לזה מבחינת הזמנים, המשחה כולו יהיה עוצמתי. בטריאתלון, בו שלושה מרכיבים ענפיים, פעמים רבות התחרות תוכרע דוקא בענף בו המתחרה חלש יותר.


בטריאתלון הענף הפחות חזק יכול לעשות את ההבדל


איך שלא נסתכל על זה, הנטייה הטבעית שלנו היא להשקיע אנרגיה בחלק מהזמן ובחלק מהדברים ובעוצמות שונות. הדבר נכון שכן, חשוב לחלק את המשאבים שלנו בצורה אסטרטגית ויעילה. אי אפשר להשקיע תמיד כל הזמן בעוצמות גבוהות בכל הדברים וגם אין צורך בכך. מה שחשוב לדעת הוא לא לזלזל בשוליים. לפעמים התפל הוא לא פחות חשוב מהעיקר ויש לזכור שפעמים רבות השוליים יהיו משמעותיות לא פחות מהאמצע, מהמרכז.

מיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל-20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של
כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים
וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות.

מיכל יערון, לעוף – פסיכולוגית ספורט מתקדמת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג