היסטוריה עולמית: המחסום נפרץ ואליוד קיפצ'וגה קבע 1:59:40 שע' במרתון

ללא מתחרים, ללא רוח ועם שבעה מכתיבי קצב אנושיים ופס לייזר אלקטרוני, הצליח שיאן העולם במרתון לעשות את מה שהאנושות כיוונה לשם בשנים האחרונות ולשבור את מחסום השעתיים במרתון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

צפייה בשידור החי | האם ניתן לרדת משעתיים במרתון?


אנחנו בני האנוש אוהבים מספרים עגולים. זה מאוד זכיר ומאוד נגיש, אולי בגלל שאנחנו מאוד מהונדסים גנטית בעצמנו ולכן שבירת המחסום הפסיכולוגי של ירידה משעתיים במרתון היא שיא שייחקק לעד בדברי הימים של היסטוריית הספורט העולמית. נכון, זה לא ייקבע כשיא עולם רשמי ובצדק! מדובר כאן בארגון מלאכותי-מסחרי שקבע את המקום, המועד, המסלול, צירף עשרות מכתיבי קצב מתחלפים שגם יחסמו את הרוח הנגדית, ציין לייזר שמסמן את הקצב בו צריך לרוץ ועוד עזרים פירוטכניים. אבל בסופו של דבר מעבר להיותו שיא רשמי או לא, יש כאן את ההצגה הכי גדולה של ספורט שמגיע לכל העולם, עם הרבה השראה ומטרה שבשנים הקרובות מאוד שיאן העולם יצליח לרדת משעתיים במרתון ללא כל המבצע הזה. זה רק עניין של זמן.

צ פ ו | כך אליוד קיפצ'וגה ירד משעתיים במרתון


אליוד קיפצ'וגה לא חדש בעסק הזה. הניסיון לרדת משעתיים במרתון התחיל כבר לפני שנתיים וגם אז הוא לוהק לתפקיד הראשי. הפרויקט ההנדסי והשאפתני החל ב-2017 על מסלול הפורמולה במונזה שבאיטליה, אז, אותו קיפצ'וגה, רץ המרתון המהיר והטוב בעולם קבע תוצאה של 2:00:25 שע, 25 שניות "איטי" מדי על מנת לרדת מהיעד אליו כיוונו המארגנים. אבל זה היה לפני יותר משנתיים.


אבני דרך בהיסטוריית המרתון העולמי
ג'וני הייז (ארה"ב) קבע במשחקים האולימפיים של לונדון 1908 זמן של 2:55:18 שע' (ירד מ-3 שעות)
אלברט מיצ'לסן (ארה"ב) קבע ב-1925 בפורט צ'סטר 2:29:01 שע' (ירד מ-2:30)
ג'ים פטרס (אנגליה) קבע ב-1953 בברקשיר אנגליה 2:18:40 שע' (ירד מ:2:20)
אבבה ביקילה (אתיופיה) קבע במשחקים האולימפיים של רומא 1960 תוצאה של 2:15:16 שע'
אבבה ביקילה (שוב) מאתיופיה קבע במשחקים האולימפיים של טוקיו 1964 תוצאה של 2:12:11 שע'
דרק קלייטון (אוסטרליה) קבע בפוקואוקה שביפן זמן של 2:09:36 שע' (ירד מ-2:10)
פול טרגט (קניה) קבע בברלין 2003 זמן של 2:04:55 שע' (ירד מ-2:05)
היילה גברסלסי (אתיופיה) קבע בברלין 2008 תוצאה של 2:03:55 שע'
דניס קימטו (קניה) קבע בברלין 2014 זמן של 2:02:57 שע'
אליוד קיפצ'וגה שיאן העולם קבע בברלין 2018 את הזמן המהיר ביותר עד כה 2:01:39 שע'


אך כיום, כמו היום שבו נחתו על הירח, נקבע שוב שרוח האדם חזקה ממספרים וסטטיסטיקות, רוח האדם נושבת בין הנימים, הוורידים והעורקים של הרץ המיוחד והצנוע הזה שהכתיב היום לראשונה על המסלול בוינה שבאוסטריה, כי האדם הוא סך כל מטרותיו והיום המטרה היתה לרדת משעתיים. "אני לא יודע איפה הגבול", הצהיר קיפצ'וגה עוד לפני המרתון, "אבל אני רוצה להגיע לשם". אין מלים! אולי את ההשראה הוא קיבל מרוג'ר בניסטר, שהיה האדם הראשון שרץ מרחק של מייל אחד בפחות מארבע דקות ואחרי שהשיג את היעד הזה, נשבר מחסום מנטלי ולאט לאט רצים נוספים החלו לרדת מארבע דקות למייל. רוצה לומר שגם כאן אין ספק שזה יקרה בשנים הקרובות ולא בפרויקט המהונדס, אלא על מסלול רשמי ותקני באחד המרתונים הגדולים בעולם, כנראה בברלין.

אליוד קיפצ'וגה עם החזות הרגועה והשלווה שלו עמד הבוקר (שבת) בשעה שמונה בבוקר (שעון אוסטריה) עם פנים חתומות שמדי פעם זלג מהן חיוך ממזרי ועסק בחימום מדיטטיבי. הלחץ השרוי והאופף אותו נראה למרחקים, אך נראה שהרץ המתנשא לגובה 1.67 מ', היה ממוקד מטרה ככל שהדקות נקפו הוא הוכיח זאת יותר ויותר. חמש עשרה דקות לאחר מכן נשמעה יריית הזינוק וקיפצ'וגה בחולצה לבנה וטהורה יצא לדרך לכתוב את ההיסטוריה ברגליו, כאשר עוטפים אותו ברכות מפנקת "שבעת האחים" לבושי חולצות שחורות שילוו אותו בשעתיים הקרובות (חסר דקה) כמכתיבי קצב (פייסרים). חמישה ממכתיבי הקצב הוצבו טקטית מלפנים לטובת חסימת רוח ושניים נוספים הוצבו מאחוריו כשובל ריצה מרנין. צוותי מכתיבי הקצב הוחלפו מדי פעם במכתיבי קצב רעננים יותר ועבדו כשעון שוויצרי מדויק ותוקתק. אחד מהקפטנים של מכתיבי הקצב אמר בזמן הריצה ש"תפקידו הוא לרוץ בחזית על פס הלייזר הירוק וכך לאפשר לאליוד קיפצ'וגה לא לחשוב על הזמנים אלא רק לרוץ מאחוריי". אותם פסי לייזר ירוקים שנורו מהרכב המלווה שמציג את הזמנים, נועדו למעשה להציג למכתיבי הקצב היכן לדרוך במהלך ה-42.195 ק"מ על מנת להגיע לתוצאה שהיא סאב שעתיים.

קיפצ'וגה מזנק עם שבעת מכתיבי הקצב הצמודים שלו | צילומסך

מזג האוויר היה מושלם, הטמפרטורה בזינוק עמדה על 9 מעלות, עם משב רוח של 5 קמ"ש והיה אפילו קצת ערפל קל בעיר וינה הקרירה בפארק פראטר במרכז העיר שם יקיף אותו 4.4 פעמים על מסלול שטוח. קיפצ'וגה בפנים חתומות יצא לדרך כשבכיסו כרגע שיא העולם המחזיק בתוצאה המהירה ביותר במרתון ברלין 2018 שם קבע 2:01:39 שע', בנוסף באמתחתו גם שמונה ניצחונות במרתונים גדולים בעולם. אך כעת על קיפצ'וגה היה לשמור על קצב של 2:50 דק' לקילומטר על מנת לעמוד בתחזיות ולאורך הקילומטרים הוא עמד בהן והמבחן היה לבדוק את הספליטים שלו כל חמישה קילומטרים ולראות אם הוא "בפנים" או "מחוץ" לתוצאה המהונדסת. בחצי הדרך, לאחר 21.1 ק"מ הוא עמד על זמן מצוין של 59:37 דקות והיה נראה שהדרך להיסטוריה סלולה לפניו. בנקודת ה-28 ק"מ שהיא שני שליש ממרחק המרתון, התוצאה של קיפצ'וגה עמדה על 1:20 שע' והוא נראה במיטבו, אוכל על פי הזמנים, מכתיבי הקצב עושים את מלאכתם ומתחלפים בזמנים. הוא עדיין עמד על מינוס 10 שניות גם כעת, מה שאומר שהוא עומד על 10 שניות מתחת לשעתיים בקצב של 21 קמ"ש. התכנית היתה ברורה ומדויקת והיא לרוץ בקצב של 2:51 לקילומטר ולעבור 10 ק"מ בזמן של 28:30 דק'.

הנחישות של קיפצוגה לא הרפתה ממנו וגם בהקפה האחרונה נראה היה שהוא האיש הראוי והנכון לקבוע את התוצאה המיוחדת הזו בסיום אותה העמיד על 1:59:40 שע' למרתון הראשון בהיסטוריה מתחת לשעתיים. בשנים הקרובות כשישאלו אותנו איפה הייתם כשנפרץ המחסום וקיפצ'וגה הקנייתי ירד משעתיים במרתון, התשובה שלנו תהיה ש"ראינו אותה". בראיון לאחר המרתון אמר קיפצ'וגה שהוא על הירח עדיין, "אני האמנתי שזה יכול לקרות והיה צריך רק להאמין. כעת זה יפתח את הדלת לרצים מקצועיים נוספים לרדת משעתיים. אני על הירח". בצדק.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אבישי הגיב:

    רק הערה – שני הפייסרים מאחורה היו גיבוי אם יקרה משהו במהלך הריצה לפייסרים לפניהם.

    1. עמוס הגיב:

      רק 45 שניות מהר יותר לאדם – שיפור זמן ענק לאנושות
      —————————————————————-

      שלום לכולם,
      באופן סימבולי שבירת מחסום השעתיים במרתון ארעה בשנה(האזרחית) בה מציינים 50 שנה לנחיתת האדם הראשון על הירח ביולי 69. כאשר ירד ניל ארמסטרונג מן הנחתת והניח רגל אחת שלו על קרקע הירח, מילותיו הראשונות, הבלתי נשכחות, שלו היו:
      זהו צעד קטן לאדם, [אך] קפיצה ענקית למין האנושי
      ראיתי לנכון לקחת משפט זה ולהתאים אותו לאירוע בו חווה העולם את מה שנראה קשה להשגה.
      בעברית:
      הן רק 45 שניות מהר יותר לאדם, שיפור זמן ענק לאנושות
      ובאנגלית
      They are only 45 seconds faster for a man, a giant time improvement for mankind
      בנחיתה על הירח הושגו שני דברים: הוגשם חלום של הרבה שנים והאמריקנים הם הראשונים שעשו זאת.
      כך גם בשבירת מחסום השעתיים במרתון:
      אמנם התוצאה הושגה תחת תנאי תחרות מלאכותיים, אבל שבירת הכללים לא הייתה בניגוד לאמות מידה ספורטיביות. לכן ההישג , גם אם אינו רשמי, הינו תשובה לשאלה שהעסיקה מומחים בתחום: "האם מישהו יצליח לרדת משעתיים בריצת מרתון?"
      בנוסף: גם אם בעתיד יקום מישהו שירוץ את המרתון בפחות זמן נאמר ב-1:45 או 1:50, בדומה לרוג'ר בניסטר לפני 65 שנה כשרץ פחות מ-4 דקות למייל (זמן עגול), גם שמו של אליהוד קיפצ'וגה ייחרט, כפי שרצה, בהיסטוריה כאדם הראשון שפרץ את מחסום השעתיים במרתון.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג