היהלום שבכתר: ליגת היהלום יוצאת מחר לדרך

מתי כבר נראה את יוסאין בולט על המסלול? אילו שיאי עולם נמצאים בסכנה? ומי יהיו הכוכבים החדשים של האתלטיקה? המדריך המלא לתחרות שתתחיל מחר (שישי)
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מתי כבר נראה את יוסאין בולט על המסלול? אילו שיאי עולם נמצאים בסכנה? ומי יהיו הכוכבים החדשים של האתלטיקה? המדריך המלא לתחרות שתתחיל מחר (שישי)

מאת:דני בורשבסקי

מחר (שישי) תצא לדרך בדוחא שבקטאר עונת 2014 של ליגת היהלום באתלטיקה. התחרות בקטאר תהיה הראשונה מבין 14 תחרויות, כשבמהלך העונה שמתקיימת ממאי ועד ספטמבר נראה בסבב הזה את הכוכבים הגדולים ביותר של האתלטיקה העולמית.


יוסאין בולט. לא ברור מתי נראה אותו על המסלול צילום: Soerfm

דווקא
הקיץ הנוכחי הוא נטול משחקים אולימפיים או אליפות עולם באתלטיקה, כך שזה
רק יעצים את ליגת היהלום. נכון שיהיו תחרויות גדולות כמו אליפות אירופה
ומשחקי חבר העמים הבריטי, אך עדיין אפשר לקבוע בודאות שבקיץ כזה האתלטים
הטובים בעולם יוכלו להתרכז בעיקר בסבב.

עוד כתבות אטלתיקה

בולט והספרינטרים 
השאלה הגדולה היא כמובן מתי נראה את יוסאין בולט על המסלול. למרבה הצער, בינתיים אין לכך תשובה מדוייקת. בדרך כלל בולט נוהג לפתוח את העונה שלו בריצת 400 מטר בתחרות קטנה בג'מייקה, ולאחר מכן נוחת באירופה כבר בסוף חודש מאי. השנה, בולט סבל בחורף מפציעה בכף הרגל ובגלל זה טען שיפתח את העונה מאוחר יותר. עדיין לא ברור מה תהיה התחרות הראשונה שלו, אבל ההערכה היא שזה יקרה בחודש יוני, בו יתקיימו שלוש תחרויות במסגרת הסבב.

בולט דיבר לאחרונה במסיבת עיתונאים בג'מייקה והרגיע את המעריצים שלו כשסיפר כי במהלך אימוניו קבע שיא אישי ב-400 מטרים. הוא לא חשף את התוצאה. האם זה משהו שמרמז על כך שהוא ינסה להתמודד עם שיאיו העולמיים בקיץ? לא בטוח. מה שכן, במצב בריאותי תקין הוא בודאי ירצה להיות יותר מהיר מתוצאת השנה שלו בקיץ הקודם ב-100 מטרים, 9.77 שניות אותה קבע בגמר אליפות העולם במוסקבה. 


עד שבולט יחזור למסלול, נעשה היכרות עם הספרינטרים שינצלו את ההיעדרות שלו, כמו גם את היעדרותו של טייסון גיי המושעה בגלל חומרים אסורים וצפוי לחזור גם הוא בהמשך העונה. בליגת היהלום הספרינטרים ירוצו 100 או 200 מטרים, תלוי בתחרות. ביום שישי בדוחא תתקיים ריצת 200 והדמות המעניינת ביותר שם תהיה קרטיס מיצ'ל. האמריקאי הזה היה אלמוני עד הקיץ הקודם, אלא שאז הוא זכה במדליית הארד בריצת ה-200 באליפות העולם במוסקבה, כשסיים אחרי יוסאין בולט ובן ארצו וורן וויר.

מה שמעניין במיצ'ל הוא שמדובר בספרינטר שמאוד מזכיר במבנה הגוף שלו את בולט. הוא מתנשא לגובה של 1.96 מטר, יש לו 3.2 אחוזי  שומן, והצעדים שלו ענקיים. הוא מתאמן יחד עם טייסון גיי תחת שרביטו של לאנס בראומן, ובזכות ההישג שלו בקיץ הקודם חתם על חוזה מפנק מאוד ב"אדידס". יריביו של מיצ'ל בדוחא יהיו וורן וויר וניקל אשמייד הג'מייקנים, ואם ינצח אותם זו ללא ספק תהיה הצהרת כוונות של האמריקאי, ששיאו האישי עומד אמנם על 19.97 שניות, אבל לאחרונה הצהיר שהמטרה שלו היא שבירת השיא האמריקאי ב-200 מטר (19.32 שניות של מייקל ג'ונסון). 



ג'סטין גאטלין. מככב מאז שחזר מהשעייה צילום: Selligpau

עוד אמריקאי שיהיה מעניין לעקוב אחריו הוא ג'סטין גאטלין, סגן אלוף העולם ב-100 מטרים שמככב בעולם מאז שחזר מעונש השעייה של 4 שנים בגלל חומרים אסורים. גאטלין ניצח בתחרות פתיחת העונה שלו בג'מייקה בריצת ה-100 בזמן של 10.11 שניות. ואם כבר מזכירים את ג'מייקה, אלוף העולם לשעבר יוהאן בלייק, שהחמיץ את הקיץ הקודם בגלל פציעה, יחזור גם הוא בעונה הנוכחית שבה הוא מתכוון להתחרות גם במשחקי חבר העמים הבריטי. בשורה התחתונה, יהיה מעניין וצריך קצת סבלנות כדי לחכות ל"תותחים הכבדים". 

בריצת ה-100 מטרים לנשים דווקא נזכה לקרבות מותחים כבר מהתחרות הראשונה בסבב בדוחא. שלי אן פרייזר פרייס הג'מייקנית, אלופת העולם והאלופה האולימפית, היא בכלל לא מועמדת ודאית לניצחון בקטאר. מי שתאיים עליה, ויש רבים שמאמינים שגם תנצח אותה היא בלסינג אוקגברה הניגרית, שהיא גם רצת 200 וקופצת לרוחק מצויינת. עבור מי שלא עוקב מקרוב אחרי האתלטיקה הייתה סוג של תגלית עונה בקיץ הקודם. זה בהחלט יוכל להיות הקיץ שלה. 


שלי אן פרייזר פרייס. חכו לקרבות מותחים צילום: Selligpau

מה קורה לדייויד רודישה? מי יככב בארוכות? 
עוד ספורטאי ענק שהפציעה שלו בקיץ הקודם אכזבה אנשים רבים הוא דייויד רודישה, שיאן העולם ב-800 מטרים. בעונה שעברה הוא הספיק להתחרות רק פעמיים לפני שנפצע והחמיץ את אליפות העולם. הקנייתי היה אמור לפתוח את העונה שלו ביום שישי בדוחא, אבל לפני מספר ימים הודיע מאמנו קולם אוקונל שרודישה סובל מרגישות ברגל בגלל מתיחה והוא מעדיף שלא להסתכן. ה"הברזה" הזאת של רודישה עוררה לא מעט שמועות ברחבי העולם באשר למצבו האמיתי של אחד מהאתלטים הבכירים בעולם.

מו פראח, עוד כוכב אתלטיקה ענק, סיים את ההתאוששות שלו ממרתון הבכורה שלו בלונדון, אבל בניגוד לאתלטים אחרים ברמתו – הוא לא מתכוון להתחרות יותר מדי השנה בסבב ליגת היהלום. פראח הודיע כי יתחרה בקיץ רק בגרנד פרי גלאזגו באמצע יולי. בריצות הבינוניות והארוכות כן נוכל ליהנות מאסבל קיפרופ הקנייתי, אלוף העולם פעמיים ב-1,500 מטרים, שינצל את הקיץ כדי לנסות ולהתקרב לשיא העולמי (3:26.00 דקות). 


דייויד רודישה. שמועות ברחבי העולם באשר למצבו האמיתי צילום: Selligpau

הכוכבת של הריצות הארוכות לנשים בקיץ הקרוב אמורה להיות גנזבה דיבאבה האתיופית. מדובר באחותה הצעירה של טירונש, אחת מהרצות הטובות בכל הזמנים למרחקים ארוכים. גנזבה כיכבה בעונת החורף באולמות ומלבד העובדה שזכתה באליפות העולם ב-3,000 מטר, היא שברה שני שיאי עולם (1,500 ו-3,000) וקבעה את התוצאה הטובה ביותר אי פעם בריצת 2 מייל. בריצות ה-1,500 וה-3,000 באצטדיון פתוח קשה לראות את דיבאבה תוכל להתקרב לשיאי העולם הלא הגיוניים שנקבעו על ידי רצות סיניות בשנות התשעים. בריצת ה-5,000 מטרים, היא תנסה להתקרב לשיאה העולמי של טירונש (14:11.15 דקות) שנקבע ב-2008. 


גנזבה דיבאבה. אחותה הצעירה של טירונש צילום: Selligpau

שיאי עולם בסכנה? 
בקיץ שעבר לא נשברו שיאי עולם על מסלול באתלטיקה, אבל דווקא בחורף הנוכחי היה זה רנו לאבילני ששינה את הסטטיסטיקה עם שיא מדהים בקפיצה במוט (6.16 מטרים) שמחק את סרגיי בובקה האגדי מהטבלה. הרבה שנים חיכו לקופץ מוט שיעשה את זה, ולמען האמת – ההישג של לאבילני גרם לאנשים להאמין שאפשר לשבור שיאי עולם שנראו לא הגיוניים גם במקצועות שדה אחרים. 

המקצוע הבא שבו זה אולי יקרה הוא הקפיצה לגובה לגברים. אחרי הכל, ארבעה מהקופצים הטובים בכל הזמנים הם פעילים כיום. מדובר בבוגדן בונדרנקו האוקראיני, מוטאז עיסא בארשים הקטארי, איבן אוחוב הרוסי ודרק דרוין הקנדי. אוחוב קפץ בחורף האחרון 2.42 מטרים, דרוין כבר קפץ השנה 2.40 וביום שישי השניים יתחרו זה בזה. כמה מהקופצים כאן כבר ניסו בעבר לעבור גובה של 2.46 ולשבור את שיאו העולמי של חאבייר סוטומאיור. כמו שזה נראה, מדובר בעניין של זמן. 

עוד שיא עולם שעלול להיות בסכנה הוא השיא ב-3,000 מכשולים, שמחזיק מעמד משנת 2004 ושייך לסעיד סאיף שאהין שייצג את קטאר. העניין הוא שבשנים האחרונות שלושה קנייתים היו מאוד קרובים לשבירת השיא הזה, ושלושתם יתחרו גם השנה כולל ביום שישי בדוחא. מדובר באזקיאל קמבוי, פול קואץ' וברימין קיפרוטו, שלפני שלוש שנים היה רחוק במאית השניה בלבד משיא העולם ומרגיש את תחושת הפספוס עד היום. אז יהיו לו עוד הזדמנויות לפצות את עצמו. 

8.5.2014


דני בורשבסקי
עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג