הטיפ של מיכל: רק מי שעושה טועה

למרות שלעיתים קשה לקבל זאת, הכישלון הוא חלק מההצלחה. בכדי להגיע לשלמות צריך לעבור מכשולים רבים, שחלקם יגרמו לנו לפקפק ביכולת שלנו להצליח באמת, אבל אסור לתת למשכולים הללו, לכשלונות, לשבור אותנו או את הילדים שלנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


למרות שלעיתים קשה לקבל זאת, הכישלון הוא חלק מההצלחה. בכדי להגיע לשלמות צריך לעבור מכשולים רבים, שחלקם יגרמו לנו לפקפק ביכולת שלנו להצליח באמת, אבל אסור לתת למשכולים הללו, לכשלונות, לשבור אותנו או את הילדים שלנו

מאת:מיכל יערון


כשילד לומד ללכת הוא כל הזמן נופל. התגובה המיידית של מי שלידו היא להרימו על הידיים, להרגיעו, ולהורידו חזרה לרצפה. הילד מצידו מיד כשיירגע, ירצה לנסות שוב לעשות את צעדיו הראשונים גם במחיר נפילה. כך שוב ושוב, הילד מנסה את יכולתו, הולך צעד שניים וחוזר חלילה. מה שמדהים בפעולה הטבעית הזאת, הוא שהילד מתאמן והוא אינו יודע זאת.  

File:Swimming relay exchange.jpg
צילום: ויקמדיה Rob

המעגליות הזו היא אחד הכלים החשובים והמרכזיים בתהליכי למידה אצל ילדים ומבוגרים כאחד. הניסיון והכישלון, היכולת להתמיד ולהתגבר על אי הצלחה נמצאים בבסיסו של תהליך רכישת מיומנות אצל ספורטאים, הן מבחינה טכנית והן מבחינה פסיכולוגית. כלומר, לכישלון יש תפקיד מאד חשוב בתהליך הלמידה והרצון להימנע או לדלג עליו הם טעות חמורה הן של המבצע ויותר מכך של המלמד.

מאמנים והורים, מהווים את הדמויות הכי משמעותיות בתהליך רכישת המיומנויות אצל הילדים/הספורטאים. הם צריכים להראות את הדרך וללוות בתהליך ולאפשר לתהליך להתקיים. כלומר, עליהם ללמד את המיומנות (באם זו מיומנות נרכשת) ולראות את המתלמד חוזר על הטעויות ולומד מהן עד לרגע ההצלחה. זהו תהליך ארוך ולעיתים מתיש ומתסכל למבצע ולמלווה כאחד. בהיבט של האימון הפסיכולוגי לכישלון באימונים יש תפקיד חשוב אפילו יותר מלהצלחה. כלומר, כדי שילד או בוגר ירכוש מיומנות הוא צריך להיות מסוגל להסכים לעבור את תהליך האימון מתוך ידיעה ברורה שחלק מהתהליך טומן בחובו מחיר רגשי לא נעים שמתלווה לכישלון או לאי ההצלחה.

הכישלון הוא חלק מהותי מהדרך להצלחה, חלק שהופך להיות מאד לא נעים בגלל העומס הרגשי היושב עליו ובגלל שלעיתים אין לגיטימציה לקיומו. הדבר גורם לכך שהסביבה חווה קושי אישי להתמודד עם החלק הרגשי של הכישלון וכתוצאה מכך מנסה למנוע את המפגש איתו ומעודדת הימנעות מכישלונות. בכך, הסביבה מעבירה מסר כי המפגש עם הכישלון הוא כל כך חמור ולכן צריך למצוא דרכים להתחמק ממנו ולעקוף אותו והדרך היחידה לעשות זאת היא – לא לעשות. גם גדול הספורטאים בעולם חווה כישלונות בעבר (ובהווה…) ובזכות "הזכות" לחוות אותם הגיע לאן שהגיע.

לסיכום, הצעה חשובה:  הרצון לגונן על החשובים לכם אינו בעידודם להימנע מכישלון או לכעוס כשמתרחש, נהפוכו, אפשרו להם להתנסות ועודדו אותם להתגבר על הרגעים הקשים. רק כך יוכלו הם להצליח במשימה ואתם בשלכם.

מיכל יערון – לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג