הטיפ השבועי של מיכל: תקשורת מול המאמן היא תקשורת מול סמכות בחיים

חלק בלתי נפרד מהספורט הוא הקשר בין מאמן וספורטאי. אני נתקלת בזה באופן קבוע בעבודה מול ספורטאי עילית וגם מול ספורטאים חובבים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

חלק בלתי נפרד מהספורט הוא הקשר בין מאמן וספורטאי. אני נתקלת בזה באופן קבוע בעבודה מול ספורטאי עילית וגם מול ספורטאים חובבים

מאת:מיכל יערון


יש ספורטאים שחוששים לגשת ולדבר עם המאמן שלהם (אני בעד קשר ישיר ופתוח), כשגם סגנון התקשורת של המאמן מהווה לעיתים מכשלה בפני הספורטאי- יש מאמנים שמרתיעים ספורטאים מלגשת אליהם ויש מאמנים שהתנהגותם מעודדת שיחה פתוחה. אבל לא רק המאמן אחראי לתקשורת, גם לספורטאי ישנו הסגנון שלו.

אם נקביל זאת לחיים, תוכלו לראות שזה קיים גם בין עובדים לבוסים שלהם, בין קולגות בעבודה, והטיפ הזה שימושי לא רק לספורט, אלא גם לחיים.

סגנונות התקשורת הקיימים:

תקשורת תוקפנית/ אגרסיבית  הדחפור":
זהו סגנון בו ההבעה עצמית שלנו באה על חשבון פגיעה ברגשות הזולת. התנהגותנו אגרסיבית, לא מתחשבת באחרים. אדם כזה נתפש בדרך כאדם שיעשה הכול כדי להשיג מה שהוא רוצה. זהו אדם שחוששים ממנו וסגנונו גורם לחוסר כנות סביבו. אנשים מעדיפים שלא להתעמת איתו ועם התגובות האגרסיביות שלו. המסר היוצא מאנשים אלה הוא: "אני בסדר, אתה לא בסדר". אנשים כאלה לא ישמעו לעולם מה המגרעות שלהם, וזה עלול להכשיל אותם בטווח הארוך.

תקשורת פסיבית" הסמרטוט":
אנחנו מקטינים את עצמנו כדי להימנע מעימותים ונמנעים מהבעת דעתנו או עמידה על זכויותינו. התקשורת שלנו איננה ברורה, מתנצלת, וכתוצאה מכך לא מבינים אותנו ואנחנו לא מקבלים את מה שאנו רוצים. התנהגות פסיבית קשורה בדרך כלל  ל"מפסידן": מי שתמיד נסוג, מוותר ונכנע. התנצלויות נפוצות מאוד בדפוס התנהגות זה, כמו גם הסכמה מאונס ואמירות שליליות על עצמך.

תקשורת מניפולטיבית או פסיבית-אגרסיבית
מבוססת על התנגדות פסיבית שאיננה מועברת בתקשורת ישירה. יתכן שההתנגדות לא מתבטאת בכלל במילים אלא במעשים. יתכן שההתנגדות מתבטאת על ידי לעג או על ידי ניסיון להעביר תחושה של אשמה לאחר בגין "פגיעה בקורבן".

 התכונות המייחדות דפוס התנהגותי זה  הן הערות עוקצניות, הערות בעלות משמעות כפולה וסימנים לא מילוליים כמו מבט לעגני וגלגול עיניים כלפי מעלה. המסר החבוי הוא "אני לא בסדר, אתה לא בסדר". (בעברית פשוטה תקשורת של "אמא פולנייה" )

תקשורת אסרטיבית-  אסרטיביות היא תיקשור  רצונותינו, דעותינו, אמונותינו והרגשותינו באופן ישיר וברור תוך כדי מתן כבוד לעצמנו ולזולת. בשונה ממה שנהוג לחשוב,  אסרטיביות אינה תוקפנות או שתלטנות. אסרטיביות הינה סגנון תקשורת של "שביל הזהב" המאפשר לנו להצליח ביחסים ולעלות את הסיכויים שנקבל מה שאנו רוצים מבלי להיות תוקפניים, קורבנות או מניפולטיביים.

תקשורת אסרטיבית אינה מבטלת אחרים או מזלזלת בהם. היא מעודדת התקשרות טובה יותר שבה נענים צרכיהם של כולם. בתקשורת אסרטיבית אתם מחליטים ובוחרים בעצמכם, ללא תחושת אשם, דרך שבה אתם בשליטה, ולא האנשים סביבכם. תקשורת ישירה, כנה, מלאה ומכבדת. מבוססת על הקשבה, אמפתיה, שיחה ומשא ומתן. תקשורת כזו בונה בטחון עצמי והערכה עצמית.

לא קשה לזהות מה תהיה התוצאה של ספורטאי פסיבי הניגש למאמן אגרסיבי. אולי סגנון המאמן יצר את סגנון הספורטאי ואולי לא, אך ברור הוא כי מאמן בעל סגנון אסרטיבי, יאפשר לכל סגנון של ספורטאי לגשת אליו ויצליח לעזור לו ואולי אף ליצר ספורטאי אסרטיבי על המגרש.

כל הטיפים השבועיים של מיכל כאן

21.5.2012


מיכל יערוןמיכל יערון-  פסיכולוגית קוגניטיבית ופסיכולוגית ספורט. עוסקת בפסיכולוגיית ספורט כ-20 שנה. מרכזת לימודי הפסיכולוגיה בבית ספר למאמנים במכון וינגייט ומנהלת הכשרת פסיכולוגים לספורט במכללה האקדמית וינגייט. מלווה ספורטאים אולימפיים, ספורטאים מקצוענים בכירים, קבוצות בענפים שונים,
נבחרות לאומיות, מאמנים מכל הענפים וסוללת את דרכם של ספורטאים וספורטאיות
למשחקים האולימפיים ב-2012 ו- 2016.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג