הטיפ השבועי של מיכל: מומנטום – הוא רק פסיכולוגי

בעולם הספורט כמו גם בחיים שגור המושג מומנטום. אחרי נצחונה של מכבי תל אביב על ברק נתניה, לפני חודש, אמר דויד בלו בראיון לעיתונות: "היו לנו דקות צמודות במחצית הראשונה, אבל לא רצינו להרפות ובסופו של דבר ניצחנו. היה לנו חשוב לשמור על מומנטום הניצחונות שלנו, ולהגיע למשחק ביום חמישי בברצלונה עם ביטחון".
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בעולם הספורט כמו גם בחיים שגור המושג מומנטום. אחרי נצחונה של מכבי תל אביב על ברק נתניה, לפני חודש, אמר דויד בלו בראיון לעיתונות: "היו לנו דקות צמודות במחצית הראשונה, אבל לא רצינו להרפות ובסופו של דבר ניצחנו. היה לנו חשוב לשמור על מומנטום הניצחונות שלנו, ולהגיע למשחק ביום חמישי בברצלונה עם ביטחון".

מאת:מיכל יערון


השימוש במושג מומנטום שגור מאד בעולם הספורט. שחקנים, מאמנים ופרשנים רבים משתמשים במושג זה כשהם רוצים לתאר מצב בו נמצאים הקבוצה או השחקן בעקבות רצף של אירועים והתרחשויות.

כשמדברים על מומנטום חיובי לרוב מתארים הצלחה גדולה ומשמעותית, רצף הצלחות בתוך משחק או רצף טוב של משחקים. לעומת זאת, קריסה יחידנית או קולקטיבית במהלך משחק, שמייצרת רוח שלילית וירידת מתח נקראת מומנטום שלילי. הכוונה לביצועים ספורטיביים נמוכים וכישלון של הקבוצה לתפקד בצורה טובה.

מומנטום חיובי או שלילי נגרמים כתוצאה מהתוצאה במשחק, מאופן התקשורת בתוך הקבוצה או כתגובה לשינוי טקטי של הקבוצה היריבה. מומנטום חיובי בקבוצה אחת יכול להוביל לירידה בקבוצה השנייה. הדבר מביא לחשיבה שלילית ורגשות שליליים שמועברים בין שחקני הקבוצה. בספורט יחידני כמו טניס למשל אותה תופעה תתרחש בין המשחקונים.

איך נוצר מומנטום? ניקח מצב במשחק בו קבוצה מובילה בפער ניכר. מבחינה קוגניטיבית השחקנים של הקבוצה שבפיגור מתמקדים יותר בפער הקיים ומקדישים את הקשב שלהם לסכנה ולאיום שבמצב. מבחינה רגשית, חברי הקבוצה המצליחה חיוביים יותר בהשוואה לתחושות של השחקנים בקבוצה היריבה. השחקנים עשויים לחוות רגשות שליליים, שלעיתים עשויים לגרום לירידת מתח ולהתנהגות פסיבית. גם התנהגותו של שחקן בודד (בטח אם הוא דומיננטי..) עשויה להשפיע על חבריו לקבוצה. ירידה בתנועתיות, הורדת הראש, דיבור פנימי וחיצוני שלילי יעבירו מסר שלילי ליתר השחקנים בקבוצה, ואלה עלולים לפול יחד איתו.

מבחינה פסיכולוגית, מומנטום זו פרשנות של הספורטאים למצב. רגע אחד של אי נוחות או של הצלחה, מתורגמים אצל הספורטאי ומשנים את התנהגותו, ומשם את התנהגות הקבוצה כולה. הדבר נכון גם לקהל. הקבוצה לא מצליחה, והקהל שורק בבוז או שותק שתיקה רועמת. וכשמצליחה? הקהל מתלהב ומעודד. המצב מוריד/מעלה את המוטיבציה והביטחון הנקודתיים של השחקנים והקבוצה, וכמו כדור שלג, כולם יורדים למטה/עולים למעלה.

מכאן, שלכול שחקן באופן אינדיבידואלי יש השפעה על התפתחותו של מומנטום שלילי. אם יחליט השחקן אחרי החטאה להרים ראשו והמאמן והספסל יעזרו לו בכך, יוכל כדור השלג הזה להימנע. הפרשנות של הספורטאי היא המשפיעה על המומנטום של המשחק ולא המציאות האמיתית. יתרה מכך, אם קבוצה מצליחה לשמור על יציבות דווקא ברגעים שהדברים עשויים להתדרדר (או כדור השלג מתחיל להתגלגל מטה) הרי שזהו מסר חזק כלפי הקבוצה היריבה.

לסיכום, מומנטום הוא דבר פסיכולוגי-סובייקטיבי גרידא. כדאי להבין זאת ולתרגם אירועים שלילים כנקודתיים ולא כהתחלה של מפולת. בספורט וגם בחיים.

27.2.2012


מיכל יערוןמיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל- 20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של
כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים
וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות.

הבלוג של מיכל יערן בשוונג- טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג