הטיפ השבועי של מיכל: מה בסך הכל רצינו, שהסרב יהיה בפנים?

כבר ימים רבים שאני מוצאת עצמי מרותקת למסך הטלוויזיה. לא הספקתי להתאושש מהרולאן-גארוס ומהיורו וכבר ווימבלדון והטור דה פראנס משתלטים על חיי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כבר ימים רבים שאני מוצאת עצמי מרותקת למסך הטלוויזיה. לא הספקתי להתאושש מהרולאן-גארוס ומהיורו וכבר ווימבלדון והטור דה פראנס משתלטים על חיי

מאת:מיכל יערון


כבר ימים רבים שאני מוצאת עצמי מרותקת למסך הטלוויזיה. לא הספקתי להתאושש מהרולאן-גארוס ומהיורו וכבר ווימבלדון והטור דה פראנס משתלטים על חיי.

אני חייבת לציין שלצערי איבדתי את הנאיביות בצפייה בספורט. נשמת הפסיכולוגית מזנקת קדימה ואני רואה את הדברים בעיניים מקצועיות וכל הזמן מנתחת. כשיש פרסומות בטור, אני מזפזפת לטניס, ואז מנצלת כל דקה של מנוחת החובטים כדי לחזור לאופניים. סוג של התמכרות. איזה כיף להיות מכורה.

תוך כדי הצפייה אני מנתחת ולומדת המון. זו למידה מהטובים ביותר, והדבר הכי מעניין הוא שאני לומדת מהקשיים שלהם לא פחות מאשר מהיכולות המוצלחות שלהם.

ראינו את דיוקוביץ' עושה דאבל (טעות כפולה) בסרב האחרון במשחק הגמר שלו מול נדאל, ואת שראפובה עושה כמות דאבלים עצומה, עד כדי הצטברות להפסד נקודות חשובות שהביאו את המדורגת ראשונה בעולם לעוף מווימבלדון. ראינו את פדרר מפסיד שתי מערכות במשחק, אך מצליח להתגבר ולנצח אחר-כך את שלושת המערכות האחרות הבאות ואת המשחק כולו.

איך אפשר להסביר את התופעות הללו?

אין הסבר יחיד לכל המקרים הללו. אפשר לנתח כל מקרה לגופו, אך אני רוצה ללכת אל המרכיב העיקרי המתערב ביכולת של ספורטאים להצליח בביצועים שלהם – עמידה בלחץ.אינספור מחקרים נערכו וקיימות לא מעט טכניקות כדי לנסות ולעזור לאנשים בכלל ולספורטאים ואנשים שעומדים בלחצים גדולים להתמודד עמם.

90% מהפניות אלי מתחילות במשפט " אני לא מצליח במשחקים כמו באימונים, אני לחוץ". המשפט הזה על כל הוואריאציות שלו נכון לספורטאים צעירים, כמו לשחקני ליגות בכירות וספורטאים אולימפים. גם הטובים ביותר מושפעים מלחץ – והיכולת שלהם להתעלות היא היכולת  לווסת את עצמם לנוכח הלחץ אותו הם פוגשים על המגרש.

צרת רבים נחמת טיפשים? אולי…אבל תדעו שגם הטובים בעולם נמצאים בלחץ ומנסים למצוא פתרונות. הצעד הראשון הוא להכיר בתופעה, לא לבטל אותה ולהגיד שזה לא משפיע עליכם. הלחץ הוא מצב נתון וכולם חווים אותו בצורה זו אחרת: המאמנים, השחקנים, השופטים, האוהדים, המנהלים… כולם. לחץ (Stress) הוא מנת חלקם של כולנו. בנוסף, אפשר לפתוח את הנושא מול הקרובים אלינו (מול המאמן, מול המנהל, מול המשפחה וכיוצ"ב) וליידע אותם בדרך שהם יכולים לעזור במצבי הלחץ השונים. כלומר, מה אנחנו צריכים מהם (ומה לא…) על מנת שיעזרו לנו להתמודד עם הלחץ בצורה אופטימאלית. פתיחות לקבלת עזרה מקצועית גם היא עשויה לתרום, ודרכה  אפשר ללמוד למתן או לחדד את השפעת הלחץ, על מנת לשפר את התפקוד בזמן אמת.

צילום: אימג'בנק / Thinkstock

כל הטיפים השבועיים של מיכל כאן

8.7.2012


מיכל יערוןמיכל יערון-  פסיכולוגית
קוגניטיבית ופסיכולוגית ספורט. עוסקת בפסיכולוגיית ספורט כ-20 שנה. מרכזת
לימודי הפסיכולוגיה בבית ספר למאמנים במכון וינגייט ומנהלת הכשרת
פסיכולוגים לספורט במכללה האקדמית וינגייט. מלווה ספורטאים אולימפיים,
ספורטאים מקצוענים בכירים, קבוצות בענפים שונים,
נבחרות לאומיות, מאמנים מכל הענפים וסוללת את דרכם של ספורטאים וספורטאיות
למשחקים האולימפיים ב-2012 ו- 2016.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג