הטיפ השבועי של מיכל: טיפים להשגת שליטה עצמית

כמה פעמים בחיים מצאתם עצמכם מתפרצים לעבר ילדכם, חבריכם או המוכר בסופר כשבעצם הייתם שמחים לפתור את אי ההסכמות בדרך יותר נעימה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כמה פעמים בחיים מצאתם עצמכם מתפרצים לעבר ילדכם, חבריכם או המוכר בסופר כשבעצם הייתם שמחים לפתור את אי ההסכמות בדרך יותר נעימה?

מאת:מיכל יערון


כמה פעמים באימון או משחק ברגע של לחץ, במקום להרגיע את הספורטאים שלך מצאת עצמך "יורד עליהם"?
כמה פעמים זללתם בארוחה כשבעצם לא הייתם רעבים ויכולתם להימנע מכך אם הייתם רק קצת מתאפקים?
 

מצד שני, כמה פעמים מצאתם עצמכם מצליחים לעשות את "הדבר הנכון" ולא את מה ש"בא לכם"?

היכולת לעשות זאת נקראת שליטה עצמית. זוהי התנהגות בה האדם, כשיש לו בחירה חופשית, בוחר מתוך מספר אפשרויות את ההתנהגות הנכונה והסבירה, גם אם התנהגות אחרת נתפסת כיותר אטרקטיבית וקלה למימוש. היכולת לשלוט על עצמך מחייבת את האדם למצוא פתרונות יעילים ולהתגבר על מצבים לא נעימים.

בבסיס חוסר השליטה שלנו על התנהגויותינו, יושבת תפיסה רגשית וקוגניטיבית לא נעימה. זו יכולה להיות הערכה עצמית נמוכה, קושי בפתרון בעיות או אפילו רק חוסר במיומנות התנהגותית. אולם בסופו של דבר, מה שמתבטא החוצה זו התנהגות שאינה נוחה לנו. אם כן, כדי לפשט את העניין, להלן סדר פעולות שכל אחד יכול לבצע כדי להעלות את השליטה העצמית שלו על חייו ברמה ההתנהגותית.

צעד ראשון – הרצון לעשות שינוי.

צעד שני יהיה לערוך תצפית, מחקר קטן על ההתנהגות שלך. כדאי לך לבדוק ולרשום מתי ובאיזה מצב אינך שולט בעצמך. כדי לעשות זאת, אפשר להכין פנקס קטן או מקום ביומן, שבו תרשום במשך שבוע, באיזה יום, באיזו שעה ובאיזה מצב הגעת לידי חוסר שליטה. התפרצת, זללת שלא לצורך וכיוצא בזה.


צעד השלישי הוא לחפש גורמים משותפים לכל המצבים. האם זה קורה מול הילדים? החברים? ברגעי לחץ? בשעמום? במשחק? באימון? כשמפסידים? אחרי שאיתרת את המצבים הבעייתיים אפשר להתחיל להתכונן אליהם. כדאי לחשוב מראש מה אני יכול לעשות כדי להימנע מאיבוד שליטה. כאשר אני מתכונן למצב מכשיל אני יכול להיות מוכן יותר ולתכנן את התגובות שלי. מה אעשה בעימות מול הילדים, בלחץ בזמן משחק, או במפגש חברים עם שולחן עמוס?

במסגרת ההכנות למצבים הבעייתיים אתה יכול לבחור משפט או מילה שתשתמש אותך בזמן שאתה נמצא במצב ה"מכשיל". כמו כן לבחור מראש התנהגות או פעולה שתאמץ לעצמך. כמו לנשום שתי נשימות עמוקות, לזוז הצידה, לקחת לך רגע, להגיד לעצמך "אסור להעליב" או "כמה דקות התאפקות ואני אחרי…"

ולבסוף חשוב מאוד שתזהה מצבים בהם הצלחת להתאפק ולא לנהוג בהתנהגות הלא רצויה. חשוב מאד לשים לב לשינויים גם אם הם קטנים וכל פעם להעצים את השינוי. זה לוקח זמן אך מגיע לנו חיזוקים בדרך. אין שלמות אבל שימו לב להתקדמות.

צילום: אימג'בנק / Thinkstock



12.3.2012


מיכל יערוןמיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל- 20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של
כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים
וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות.

הבלוג של מיכל יערן בשוונג- טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג