הטיפ השבועי של מיכל: זמן כרונולוגי וזמן אנרגטי

גם אם יש לנו במאגרים זמן כרונולוגי, יתכן כי חסרה אנרגיה רגשית-נפשית, ולכן אנחנו מרגישים עייפים ולא יעילים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

גם אם יש לנו במאגרים זמן כרונולוגי, יתכן כי חסרה אנרגיה רגשית-נפשית, ולכן אנחנו מרגישים עייפים ולא יעילים

מאת:מיכל יערון


חשבתם פעם מה אתם עושים כשאתם עייפים אחרי יום עבודה ארוך? מה אתם עושים במהלך היום כדי קצת לעצור ולאוורר את עצמכם?


כמה פעמים מצאתם עצמכם צריכים להתרכז אבל "כבר לא מסוגלים?".

בעבודה כפסיכולוגית ספורט אני פוגשת אנשים שונים, כשכל אדם הוא עולם אחר, שונה ובעל צרכים המיוחדים רק לו. המפגש איתם מלמד אותי כל יום דברים חדשים. באחד מהשיעורים האלו למדתי על מה שנקרא "זמן אנרגטי".

את הזמן הכרונולוגי אנחנו מכירים – זהו הזמן המנהל את חיינו. אנשים רבים מספרים לי על תוכן היום שלהם – מה הם עושים במהלך היום, וכיצד מתנהל הזמן שלהם. הדבר הבולט הוא שהם עסוקים מאד בהתייחסות לזמן הכרונולוגי. הרבה דברים שמתנהלים אצלם טוב או פחות טוב מוסברים על ידי היכולת שלהם לנהל נכון את הזמן.

יש אמת בתפיסה זו אך היא לא היחידה. משתנה נוסף ומשמעותי שצריך להכניס למשוואה הוא "הזמן האנרגטי". הזמן האנרגטי הוא המאגר הנפשי שיש לנו להתנהלות במשך היום. המאגר הזה, כמו הזמן הכרונולוגי, מוגבל. גם אם יש לנו במאגרים זמן כרונולוגי, יתכן כי משאב האנרגיה הרגשית-נפשית חסר, ולכן אנו חווים עצמנו עייפים ולא יעילים.

אנשים חרוצים שמתאמנים ולומדים ומחזיקים בית באופן עצמאי, עדיין מדווחים לי על חוויה בה הם חשים לא יעילים. ההסבר שלהם פשוט ומגלה את הסיבה – אין בהם מוטיבציה למרות שיש להם זמן כרונולוגי. זה ברור, יש להם זמן אך אין להם משאב אחר חשוב וזו האנרגיה הנפשית, המשאב האנרגטי.

אל תהיו קשים עם עצמכם לשווא. בדקו טוב אם התייחסתם גם למשאב הרגשי בסדר היום שלכם. לעיתים תמצאו את עצמכם מזפזפים מול הטלוויזיה במקום לקרוא ספר, וגם זה מרגיש לכם יותר מדי באותו רגע. המסקנה אינה שאתם עצלנים או חסרי מוטיבציה, אלא שאתם עייפים רגשית ונפשית ואזל לכם מאגר האנרגיה. נוחו, פרגנו לעצמכם, ותראו איך המאגר מתמלא במהירות ואתם יכולים להמשיך.
23.4.2012

מיכל יערוןמיכל יערון-  פסיכולוגית קוגניטיבית ופסיכולוגית ספורט. עוסקת בפסיכולוגיית ספורט כ-20 שנה. 
מרכזת לימודי הפסיכולוגיה בבית ספר למאמנים במכון וינגייט ומנהלת הכשרת פסיכולוגים לספורט במכללה האקדמית וינגייט. 
מלווה ספורטאים אולימפיים, ספורטאים מקצוענים בכירים, קבוצות בענפים שונים, נבחרות לאומיות, מאמנים מכל הענפים וסוללת את דרכם של ספורטאים וספורטאיות למשחקים האולימפיים ב-2012 ו- 2016.


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג