הוריקן קנייתי בשדרה הראשונה ובכורה למלכא

סנדי באה והלכה. עבור מנהלת מרתון ניו-יורק, זו רק סיבה שהמרתון יהיה יותר "מרגש". כך או כך, הוריקן קנייתי ישטוף את השדרה הראשונה בשעה 11:00 בבוקר (17:00 שעון ישראל)
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

סנדי באה והלכה. עבור מנהלת מרתון ניו-יורק, זו רק סיבה שהמרתון יהיה יותר "מרגש". כך או כך, הוריקן קנייתי ישטוף את השדרה הראשונה בשעה 11:00 בבוקר (17:00 שעון ישראל)

מאת:חגי אשלגי ומאיה גייר



מרתון ניו יורק 2012, כל הכתבות- כאן
אנחנו נהיה בסיקור חי בשוונג כבר מהשעה 15:30: באתר ובפייסבוק.
כל הפרטים וקישורים לשידורים יעלו לכאן, באתר שוונג ובפייסבוק במוצאי שבת.



הפעם אחרונה שתשמעו כאן על סנדי
בהקשר של המרתון, הרבה כבר נכתב על פגעי מזג האוויר של השבוע החולף בניו-יורק. הבנו – גשמים, רוחות, הפסקות חשמל – לא משהו ששכונת הארגזים לא חווה בתחילתו של כל חורף ישראלי.

מרי וויטנברג, מנהלת מרתון ניו יורק, ואיתה כל רשתות השידור האמריקאיות, יטחנו את הראש עם קלישאות של "התגברות על קשיים", "עמידה מול איתני הטבע", "ניצחון הרוח האנושית", "מרתון של התחדשות" ו"מרוץ החיים". משל הייתה ניו-יורק אחרי הסופה (וחצי הפסקת חשמל), מינימום בנגלדש אחרי עונת הצפות, צ'ילה אחרי רעידת אדמה, או לפחות יפן אחרי צונאמי והתכה של כור גרעיני רדיואקטיבי. בדף הבית של מרתון ניו-יורק כבר מופיעה קרן הצדקה שהוקמה לתרומה למי שנפגעו בסנדי בשם "Race to recover" (מרוץ להתאוששות) וכולם מוזמנים לתרום.

יסלחו לי כולם, להבדיל מאותם אלפים שבאמת נפגעו בהוריקן, לגבי הרצים, אני לא קונה את ה"קשיים" של אלו ששילמו 300 דולר תמורת הזכות להשתתף במרתון הזה. שישה ימים אחרי הגשמים, מותר להאמין שהם יידעו להתמודד עם שאריות העלים שנשבו מהעצים בסנטרל פארק.  גם ביטול אופציית ההובלה במעבורת לנקודת הזינוק בסטאטן איילנד כבר טופל, והועמדה חלופה של אוטובוסים שייצאו מנקודות שונות בעיר.

הדבר האמיתי –  ובמלים אחרות – מי יתפרע בשדרה הראשונה?
מזג האוויר החזוי ליום ראשון נוח וקריר. בין אפס לתשע מעלות צלזיוס ורוחות של עד 18 קמ"ש. זה אומר שאף אחד לא יסבול מהתחממות יתר והמרוץ שיתחיל קריר, עשוי להתחמם ממחצית הדרך ואילך.

אחרי חציית גשר וורזאנו בזינוק, חצי מהמרתון מתנהל בברוקלין. אחריה עוברים לקווינס. החצייה הראשונה לתוך מנהטן מתבצעת על גשר קווינסבורו הארוך שמסתיים באמצע הק"מ ה-26 (אחרי כ-16 מייל) כשהרצים נשפכים מהגשר לתוך השדרה הראשונה.
בשלב כלשהו לאורכה של השדרה הראשונה (ירוצו לאורכה למעלה מ-5 ק"מ) בדרך כלל משהו משתחרר וסבלנותו של לפחות אחד המתמודדים פוקעת. את מי נראה שועט קדימה ומדלל את הדבוקה?

וילסון קיפסאנג
מספר משתתף- 3

מי שניצח באביב את מרתון לונדון, רשאי לקראת הסתיו לטעון לתואר המרתוניסט הטוב בעולם. האיש הזה הוא וילסון קיפסאנג מקניה, שגם רץ 2:03:42 שעות לפני שנה בפרנקפורט כדי לפספס ב-4 שניות בלבד את שיא העולם. לפני חודשיים וחצי, קיפסאנג פרץ קדימה במרתון האולימפי בלונדון בחום של אוגוסט, רק כדי לקמול בהמשך ולסיים שלישי עם מדליית ארד.

מוזס מוסופ
מספר משתתף- 2
רץ נוסף שכיסה את המרחק ב-2:03 שעות הוא מוזס מוסופ מקניה (במרתון הבכורה שלו בסיוע רוח גבית בבוסטון 2011). מאז הספיק מוסופ לנצח לפני שנה במרתון שיקגו ולסיים שלישי במרתון רוטרדם לפני חצי שנה בזמן של 2:05:03 שעות. למרות שהוא מתאושש מפציעה שמנעה את השתתפותו במרתון האולימפי, אפשר להניח שבשדרה הראשונה, לרבים תעבור בראש המחשבה – Stop Mosop.


וילסון קיפסאנג (צילום: Tom Page)


סטנלי ביווט
מספר משתתף– 5
הקנייתי, בן ה-26 עשה קפיצת מדרגה ענקית השנה. באביב הוא ניצח במרתון פריז בשיא מסלול של 2:05:12 שעות – ריצה שבסופה הוא רץ ללא מתחרים והאט קצת בשני הק"מ האחרונים. בשלושת החודשים האחרונים שרף ביווט את סצנת מרוצי הכביש הגדולים בארה"ב עם ניצחונות ב"ביץ' טו ביקון", "פאלמות'", וחצי מרתון פילדלפיה. האחרון שהגיע אחרי עונה כזאת לניו-יורק היה האתיופי גברה גברמאריאם ב-2010 – אז הוא ניצח. ביווט מהיר. המטרה שלו תהיה להתמודד עם התאוצות בשדרה הראשונה ולהגיע בדבוקה הקדמית לסנטרל פארק. השאלה היא אם בגבעות שם יישאר לו כוח לקרב של הקילומטרים האחרונים.

מרטין לל
מספר משתתף – 6
קשה לא לאהוב את הקנייתי הוותיק מרטין לל. בגיל 34, מיטב שנותיו של לל (והן היו טובות מאד) מאחוריו. במחצית העשור הקודם לל ניצח כמעט בכל פעם שדרך על קו הזינוק בניו-יורק או בלונדון. זה לא המצב כיום. אחרי כמה שנים שחונות, בשנה וחצי האחרונות עשה לל קאמבק והסימפטיה יוצאת למרתוניסט החביב, שלפני שנה וחצי גנב לשיאן העולם פטריק מקאו את המקום השני בספרינט פיניש לקו במרתון לונדון. גם השנה סיים לל שני בלונדון, אחרי שהקצב של שניים מתוך דבוקת בריחה של שלושה, קרס לחלוטין בקילומטרים האחרונים. לל נתן עוד ספרינט פיניש והקדים לקו את צגאי כבדה.

לל הוא מתחרה אמיתי ואיש מבין הרצים ביום ראשון עוד לא התקרב לשרשרת הניצחונות שלו. לא בטוח שהוא ינסה לרדוף אחרי כל התקפה של בני ארצו הצעירים, אבל הוא מכיר את ניו-יורק היטב, ואם הוא יצליח לא לאבד מגע בין הק"מ ה-25 ל-35, תהיה זו חוויה לראותו חורק שיניים בקרב על מיקום גם בסנטרל פארק בואך קו הסיום.


מרטין לל (צילום: MachoCarioca)


גברה גברמאריאם
מספר משתתף – 4

האתיופי, שבאופן מסורתי חובש לראשו מעין כובע צמר חם בחלקים הראשונים של המרוץ, ניצח בניו-יורק ב-2010 במרתון הבכורה שלו. מאז, הוא זינק לכמה וכמה מרתונים אבל לא חזר עם ניצחון. בקיץ האחרון רץ גברמאריאם על המסלול במטרה להיכנס לנבחרת האולימפית האתיופית. האתיופי הגבוה הוא תמיד חידה אניגמאטית ויכול להיות מסוכן. אבל גם במיטבו הוא עדיין לא הראה שיש לו את המהירות להתמודד עם טובי הקנייתים. למרות זאת, במרתון קשה כמו ניו יורק, בהחלט יש סיכוי שנראה את גברמאריאם מתמודד לקראת הסיום.

עם המהירים מבין החברים לעיל ינסו להחזיק גם מב קפליזגי האמריקאי הוותיק שסיים רביעי במרתון האולימפי בלונדון לפני חודשיים וחצי, וניצח בניו-יורק לפני שלוש שנים; אבדראהים בורמדנה ועדיל אנאני המרוקאים (רביעי בלונדון השנה); מרילסון גומז דוס סנטוס הברזילאי; סקוט אוברול הבריטי שינסה לכפר על מרתון אולימפי מאכזב; עבדי עבדיראחמן האמריקאי ואולי עוד אחד או שניים מהאמריקאים כמו ברט גוצ'ר או ג'ייסון הרטמן.

מוזר ומעניין יהיה הניסיון של ההלך המצטיין יוהאן דיניז
הצרפתי להשתתף במרתון ריצה. לדיניז שיא אישי מדהים
של 3:38 שעות בהליכה ל-50 ק"מ.

נשים

טיקי גלנה
מספר משתתפת-
103
גלנה, האתיופית ניצחה כבר בשני מרתונים השנה. ברוטרדם (בשתי שניות מתחת ל-2:19 שעות) ובמרתון האולימפי בלונדון. קשה יהיה להתערב נגד האתיופית המוכשרת, ונראה שהיא מגיעה עם יכולות עודפות על מתחרותיה.

עדנה קיפלגאט
מספר משתתפת- 106

קיפלגאט הקנייתית כבר בת 33. אבל חוץ מזה שהיא ניצחה בניו-יורק לפני שנתיים, היא עדיין אלופת העולם המכהנת ועדיין קבעה השנה שיא אישי של פחות מ-2:20 במרתון לונדון. קיפלגאט נראתה בקדמת הדבוקה במרתון האולימפי בלונדון, אבל נשברה והאטה קילומטרים ספורים לפני הסוף. היא מעדיפה את האוויר הקריר של ניו-יורק בסתיו על החום של לונדון בקיץ. אחרי חצי מרתון מהיר לפני חודש וחצי, יש סיכוי לא רע שנראה את קיפלגאט נלחמת בגבעות סנטרל פארק עם גלנה לקראת הסיום.

עדנה קיפלגאט (צילום: Aurelien Guichard)


שרון צ'רופ
מספר משתתפת- 107

צ'רופ הקנייתית, בת ה-28 ניצחה השנה במרתון בוסטון בגל החום הגדול. בנוסף, היא קבעה שיא אישי בינואר השנה בדובאי וניצחה בחצי מרתון פילדלפיה עם 1:07 שעה לפני חודש וחצי. צ'רופ קשוחה אבל עוד לא הראתה שהיא יודעת לתחזק את הקצבים שגלנה וקיפלגאט יודעות לתחזק בחמשת הק"מ האחרונים. למרות זאת, גם את צ'רופ אנחנו עוד עשויים לראות על גבעות הסנטרל פארק מתמודדת על ניצחון.

בוזונש דבה
מספר משתתפת- 102


דבה היא אתיופית שחיה ברובע ברונקס בניו-יורק. בשנה שעברה היא סיימה שנייה בריצה נפלאה. השנה דבה עדיין לא הראתה את סימני היכולת שהפגינה בשנה שעברה, אבל אולי היא שמרה הכל למרתון הביתי שעובר דרך רובע מגוריה.

טטיאנה ארחיפובה
מספר משתתפת- 108

ארחיפובה הרוסייה נתנה מרתון אולימפי מזהיר כשסיימה שלישית עם 2:23 בלונדון. שם, היא לא התפתתה לרדוף אחרי המובילות בכל הגברת קצב, אלא שמרה על הקצב שלה באופן שהספיק למדליית הארד. במרתונים גדולים בעבר לא התקרבה ארחיפובה לשלושת המקומות הראשונים, אבל אחרי לונדון, אין לדעת.

ולריה סטראנאו

מספר משתתפת- 110

סטראנאו האיטלקייה כבר ותיקה מאד בגיל 36, אבל קבעה שיא אישי מצוין של 2:23 שעות ברוטרדם השנה. התוצאה אמנם יפה, אבל היא עדיין סיימה שם חמש דקות אחרי המנצחת טיקי גלנה. למרות זאת, האיטלקייה יכולה למצוא את מקומה בין חמשת הראשונות.

קים סמית'
מספר משתתפת- 105
סמית' מניו זילנד רצה בסגנון שמעייף אפילו את עין הצופה. בגוף תפוס וקשה, ובצעדים חתוכים. לסמית' תוצאה נפלאה בחצי מרתון, אבל היא עדיין לא הצליחה לתרגם את כל יכולותיה למרחק המלא. אם סמית' תדע להשתחרר קצת, לשמור כוחות בתוך הדבוקה (בניגוד לריצה בחזית הדבוקה כפי שהיא נוהגת לרוץ לא פעם) וליהנות מהאוויר הקריר, יש לה סיכוי להתמודד על מיקום על הפודיום.

לסיום
מרתון ניו-יורק הוא ה"מייג'ור" האחרון של השנה ויוקרת הניצחון בו כנראה גדולה יותר מכל האחרים. אין בו מכתיבי קצב, וכולם רוצים לנצח בסנטרל פארק. כל מי שירצה לתת לעצמו סיכוי, יצטרך להיות דרוך וקשוב בשדרה הראשונה. החל משעה 16:30 שעון ישראל.

קים סמית (צילום: Sillyfolkboy)


מרתון הבכורה של יונתן מלכא
מאת: מאיה גייר

בין הרבבות שירוצו במרתון ניו יורק ימצאו גם כמה עשרות נציגים ישראליים ("משלנו!"), ובהם גם יונתן מלכא.

עבור מלכא (26), לשעבר אלוף ישראל בטריאתלון לנוער (בשנים 2004-2005), יהיה זה מרתון הבכורה בו ישתתף. לפיכך את העובדה שלא סבל משיבושים דרמטיים בעקבות הסופה ועלה על הטיסה המיועדת שלו כמתוכנן – הטיסה הראשונה שיצאה מבן גוריון לניו-יורק אחרי יומיים של ביטולים, ואחת הראשונות לנחות בשדה התעופה JFK לאחר פתיחתו המחודשת – אפשר לייחס אולי למזל של מתחילים. עם זאת המסע עצמו לא היה קל.

"היה עומס מאוד גדול בשדה ונאלצנו לחכות באוויר לפני הנחיתה לא מעט זמן וגם הנסיעה מהשדה למנהטן הייתה פקוקה מאוד וארכה 3 שעות, כנראה גם בגלל העומס בתחנות הדלק", סיפר מלכא שהוסיף: "מצד שני פגשתי בשדה קבוצת רצים מהולנד שסיפרו שהם היו אמורים להגיע כבר לפני יומיים ונאלצו לשנות את הטיסה ברגע האחרון, כך שאין ספק שבסך הכל היה לי מזל".

יונתן מלכא (צילום: עופר ביידה)


 
מלכא מספר שבאוויר רואים אמנם עדויות לשיטפונות שהביאה סנדי, אולם בלב מנהטן נזקי הסופה דווקא לא ניכרים. "היה היום מזג אוויר יפה בעיר, וקצת קשה להאמין שעבר פה הוריקן רק לפני יומיים. המארגנים משדרים עסקים כרגיל והכל מאוד מסודר. כרגע זה נראה כאילו הדבר שהכי  יושפע מהסופה הוא האווירה הקשה שיש בעיר, שהיא הסיבה שבגללה ביטלו את מסיבת הפתיחה שהייתה מתוכננת ליום שישי", הוא אומר.

אחרי ששאלת קיום המרתון ירדה מהפרק, יכול מלכא להתרכז בהכנות אחרונות למרוץ עצמו. זהו אמנם מרתון הראשון שלו, אבל הוא בהחלט מכוון גבוה. "המטרה היא 2:45:00", הוא מצהיר ומציין מיד שהוא מקווה שלא יזכה לביקורת מצד כל קוראי שוונג אם לא יעמוד במשימה. יש לציין שמכיוון שעמד בזמן המינימום של 1:15:00 לחצי מרתון, הוא זכה לכניסה אוטומטית למרוץ (מבלי להיכנס להגרלה, כמרבית הרצים), והוא יוזנק בגל הראשון של הרצים, ביחד עם רצי העילית והמוזמנים – כבוד לא קטן.

"בתור מאמן, שמוביל בקבוצת ריאקשן הרבה מאוד רצים למרתון ובכלל למרוצים ראשונים, היה לי חשוב להציב גם לעצמי אתגר שיהיה ראשוני עבורי. בסך הכל אני פה בשביל הכיף ואני לא לחוץ בכלל", הוא אומר ומוסיף כעבור רגע, "צריך רק לקוות שמזג האוויר יישאר יפה כמו עכשיו".

תמונת שער זינוק מרתון יו יורק 2008 (צילום: SILive.com)

2.1102012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה


מאיה גייר- עורכת תוכן בשוונג, עושה ספורט כדי לא להשתגע מכל מה שמעצבן במדינה הזאת. וגם כדי להיות רזה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג