הברך בצומת דרכים

הריצה היא ספורט של תשוקה; אחרת כיצד נסביר את יכולתנו לענות את הגוף בקילומטרים על גבי קילומטרים של ענישה מדי יום ביומו? פציעות ריצה הן ביש מזל, אם כי נפוצות למדי. הבנה מעמיקה של הפציעה הינה המפתח לטיפול יעיל
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


הריצה היא ספורט של תשוקה; אחרת כיצד נסביר את יכולתנו לענות את הגוף בקילומטרים על גבי קילומטרים של ענישה מדי יום ביומו? פציעות ריצה הן ביש מזל, אם כי נפוצות למדי. הבנה מעמיקה של הפציעה הינה המפתח לטיפול יעיל

מאת:סאם ח'מיס M.Sc.PT


לנתוני גופנו השפעה משמעותית על ההסתברות להיפצע במהלך ריצה. בקרב 90% מהאוכלוסייה קיימת אסימטריה גופנית אשר עשויה להתבטא בעקמת בעמוד השדרה, הבדלים באורך הרגליים, בקשתות כף הרגל (גבוהה או שטוחה), במבנה העצמות והמפרקים, בחוזק ואורך השרירים, גמישות או יציבות מפרקים, גידים ורצועות.

בנוסף לגורמים שהוזכרו לעיל, במהלך הריצה אנו מושפעים גם מגורמים חיצוניים כגון משטחי ריצה בלתי הולמים, שימוש בנעליים שאינן מתאימות לפעילות ספציפית וליקויים בטכניקת האימון (יותר מדי, מהר מדי ומוקדם מדי). במידה וכבר התרחשה פציעה, התעלמות או ההזנחה יגרמו לרוב להופעתן של בעיות נוספות או להחמרה בפציעה.

חבלה בברך היא אחת מפציעות הספורט השכיחות ביותר ועלולה לערב נזק למניסקוס, קרע של רצועה צולבת או מתיחה של רצועה צידית. הסיבה העיקרית היא מיקום מפרק הברך ותפקודו בשרשרת התנועה. שרשרת התנועה מתחילה באיבר המרוחק ביותר, בכף הרגל, וממשיכה כלפי מעלה כאשר היא כוללת את  הקרסול, הברך, הירך, האגן ומסתיימת בעמוד השדרה.


הברך במרכז הגפה, מושפעת מתנועות הירך וכף הרגל באופן ישיר.
מימין: מתבצעת תנועת כיפוף-ישור, במרכז: תנועה צידית, משאל: תנועה סיבובית

אנטומיה תפקודית
מפרק הברך הוא בעל מבנה אנטומי של שתי גלגלות הנמצאות בין עצם הירך לעצם השוק. התנועה העיקרית במפרק היא כיפוף-ישור, אשר מלווה בתנועה סיבובית וצידית בלתי נראית אך משמעותית. המפרק נמצא בסיכון לפגיעות בגלל הדרישות המכאניות הגבוהות המתבקשות ממנו ותלותו ברקמה הרכה לייצוב ותמיכה.

זהו בעצם המפרק הגדול ביותר בגוף. הברכיים מספקות יציבות וגמישות לגוף ומאפשרות לרגל כולה להתכופף, להתיישר ולהסתובב. הברך מורכבת מרקמות רבות כגון עצמות, סחוסים, שרירים, רצועות וגידים העובדים כאחד. לכן, כאשר דנים בפגיעה בברך, הנזק אפשרי בכל אחד מהרקמות או אפילו שילוב ביניהם.
מפרק נוסף בברך הינו המפרק הפטלו-פימורלי, המערב את עצם הפיקה. הפיקה היא עצם אליפטית קטנה הממוקמת בקדמת הברך על גבי עצם הירך.

הפיקה יושבת בתוך המעטפת של שריר הארבע ראשי המתחבר לשוק על ידי גיד הפיקה. לפיקה מסלול תנועה מוגדר בזמן כיפוף וישור של הברך.

ביומכאניקה תקינה
הברך תומכת את משקל הגוף, ואחד מתפקידיה הינו להעביר את הכוחות מהקרקע בזמן תנועה גדולה המתבצעת בין עצם הירך לעצם השוק. במצב של ישור, המפרק לרוב יציב מאד בשל המנח האנכי וההתאמה המפרקית המרבית. במצב של כיפוף, מפרק הברך מאפשר תנועה והינו מיוצב ע"י העטיפה המפרקית, הרצועות והשרירים מסביב.

הרצועות הן חלק מהמנגנון המייצב של המפרק ובזמן מתיחה יש עליהן עומס רב. השרירים הם אלו המספקים את הייצוב הדינאמי של המפרק. ייצוב של המפרק יתרחש בזכות הגבלה פסיבית של אורך הרצועות, התאמה מפרקית, פעילות שרירית, וכוחות דחיסה המקרבים את העצמות אחת לשנייה.
הכוחות הפועלים סביב הברך בזמן ריצה

בזמן ריצה, כוחות הדחיסה שפועלים על  הברך הם פי 3-5 ממשקל הגוף. עוצמת הכוחות וחזרות נשנות של אותה תנועה עשויים לגרום לפגיעה במבנים האנטומים של הברך. כל אחד או שילוב של בעיה מבנית גרמית, אורך רצועות ארוכות או קצרות, שליטה שרירית לקויה ומיקום הציר האנכי של הגפה התחתונה (מהירך ועד כף הרגל) עשויים לגרום לפגיעות שונות. לדוגמא: מבנה ברכיים O יגרום לעומס רב על המדור הפנימי של מפרק הברך, וכן לפגיעה ברצועה הצידית החיצונית של הברך כתוצאה מחיכוך יתר. רגלי X, יגרמו לעומס יתר על המדור החיצוני ומתיחה של הרצועות הפנימיות. זיהוי ואפיון הביומכאניקה הלא תקינה יכולים להסביר את מקור הפגיעה, ובעקבות כך ניתן יהיה לטפל ולמנוע פגיעות בעתיד.


ציר גרמי של הגפה התחתונה, קריסה פנימית של הירך או כף הרגל,
גורמים למעבר כוחות אבנורמלי חיצוני


ציר גרמי של הגפה התחתונה, סיבוב חיצוני של הירך או קשת גבוהה של כף הרגל,
גורמים למעבר כוחות אבנורמלי פנימי

ביומכאניקה לא תקינה
מפרק הברך ממוקם בשרשרת התנועה בין כף הרגל למפרק הירך. אי לכך, תנועה של כף הרגל או של מפרק הירך ישנו את המכאניקה והיחסים בין שני משטחי מפרק הברך. לדוגמא: פרונציה מוגברת (סיבוב פנימי של כף הרגל- דמוי פלטפוס) בכף הרגל תגרום לסיבוב יתר של השוק והטיה פנימית מוגברת של הברך. סיבוב פנימי זה יגרום לעומסים גדולים במפרק ותפקוד שאינו אופטימאלי לברך. עובדה זו מגבירה את הסיכוי לפציעות וכאבים כגון פגיעה במניסקוס, גמישות יתר של הרצועות או פגיעה במפרק הפטלו-פמורלי (הפיקה). 

במקביל, הירך שנמצאת בסיבוב יתר או חולשת שרירים של מיצבי הירך יציירו תמונה קלינית דומה ואף הם יפעילו עומס מוגבר על מפרק הברך.  המטרה היא לטפל בסימנים ובסימפטומים כגון בכאב או ברקמה עצמה שנפגעה אך חשוב לא פחות לתקן את המכאניקה הלקויה של התנועה.

לאחר שלב האבחון, הטיפול יתמקד ברקמות הפגועות ולאחר מכן בתיקון המנחים האבנורמלים בשרשרת התנועה בדרכים הבאות:
• תנועתיות למערכת העצבים
• טכניקות מנואליות לשיפור טווחי התנועה 
• חיזוק ואיזון השרירים
• אימון בשליטה ובקרה מוטורית
• תרגול התחושה העמוקה של המפרקים במנחים ביומכאנים תקינים
• תיקון טכניקת הריצה תוך הימנעות מתנועות לא תקינות
• במידת הצורך, התאמת נעלי ריצה על פי מבנה כף הרגל וטכניקת הריצה ומדרסים ביומכאנים לתמיכת כף הרגל

רבים מן העוסקים בריצה חובבנית או מקצועית, פונים היום לאבחון וניתוח סגנון תנועת הריצה בתלת-מימד בכדי לאתר את התנועות הלקויות והבלתי-יעילות הגורמות למגבלה, לכאבים ולפציעות ובכך מנסים להימנע מהן. הבנתן של התנועות הנה הצעד הראשון והחשוב בדרך לכך.
———————————————————————————————————————–
סאם ח'מיס M.Sc.PT – מומחה לביומכאניקה קלינית וניתוח תנועה מנכ"ל איימקס – המרכז הישראלי לניתוח תנועה וספורט 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג