האם תזונה טבעונית תהפוך אתכם לרצים טובים יותר?

אולי אין מחקרים ארוכי טווח שמוכיחים את זה, ויש מדענים שחושבים בדיוק להפך, אבל יותר ויותר רצים נשבעים שזה מה שעוזר להם להשתפר, וקבוצות הריצה שלהם בארצות הברית גדלות בקצב מטאורי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

"ב-2004 הייתי הטבעונית היחידה בכפר", מספרת פיונה אואקס, שכיום אחראית על מספר שיאים בריצת המרתון ומוסיפה, "כיום אפשר לראות רצים טבעוניים בכל מקום". אואקס, שהיא אוהבת בעלי חיים שהקימה מקלט לחיות משלה, הקימה ב-2004 מועדון ריצה בשם "רצים טבעוניים". את הרעיון להקמת קבוצת ריצה היא קיבלה מצפייה במרתוניסטית פולה רדקליף בטלוויזיה. אואקס היתה רצה מוכשרת והיא חשבה שאם תצליח להשתפר, היא תעמוד לצדה של רדקליף על קו הזינוק במרתון לונדון ואז יצפו בה בשידור ישיר בטלוויזיה כשעל גופיית הריצה שלה יופיע הכיתוב "רצים טבעוניים".

כבר לא נדיר לראות ספורטאים טבעוניים | צילום: bibi95

עוד כתבות בנושא 
עצות מעשיות לספורטאים ומתאמנים טבעוניים
כיצד ספורטאים יכולים לעבור לתזונה טבעונית
אילו מדדי תזונה ייחשבו כבריאים או רעים עבורכם?

"זו היתה דרך להראות את זה. אני טבעונית כבר מגיל 6, איבדתי את פיקת הברך שלי בגיל 17 כתוצאה ממחלה ונאמר לי שלא אוכל לרוץ יותר. אבל אם הצלחתי לעשות את זה כטבעונית, זה הוכיח שהכל אפשרי". באותה תקופה היא היתה די בודדה באמונות שלה וניסתה להציג לאנשים את הרעיון של הטבעונות באופן חיובי. "במקום ליצור ניתוק ולהגיד לאנשים את הדברים בפנים, הצלחתי על ידי הריצה לשמש דוגמה חיובית ולעורר עניין בצורה חיובית".

עלייה במספר הרצים הטבעוניים

היא הצליחה לסיים פעמיים בין 20 הראשונות במרתונים מסדרת המייג'ור, וקבעה שיא אישי של 2:38 שע'. בנוסף היא גם ניצחה במרוץ מרתון הקוטב הצפוני. הדוגמה ששימשה אואקס גרמה לעלייה במספר הרצים הטבעוניים במשך השנים. ככל שגברה ההתעניינות בטבעונות, במקביל למשבר האקלים של כדור הארץ, המועדון גדל בצורה אסטרונומית בתוך שלוש שנים ומספר הרצים החברים בו צמח ל-4,000 שרצים ב-40 קבוצות שונות ברחבי בריטניה ובולטים מאוד במרוצים השונים.

הפעילויות משתנות מקבוצה לקבוצה במועדון אבל בדרך כלל הן כוללות ריצות שבועיות בפארק המלוות בישיבה בבתי קפה טבעוניים. כמובן שהחברים בקבוצות הם לא רק טבעוניים באוכל כי אם בבחירת הבגדים שלהם. אואקס מספרת שהציפייה מהחברים היא להיות בעלי אורח חיים מלא על בסיס צמחי.

מייק אקסטון משפילד הצטרף ל"רצים טבעוניים" בחודש מאי האחרון ועשה זאת יותר בגלל האימונים באזור מגוריו ופחות בגלל האידיולוגיה כפי שהוא מספר: "אני מוצא משהו טריקי בלהיות מסומן כרץ טבעוני", הוא אומר אבל מודה שלרוץ עם בגדים של קבוצה בשם "רצים טבעוניים" זה משהו פחות מוזר כיום לעומת לפני חמש שנים. "במובנים רבים זה עוד מועדון ריצה, רק שאנחנו נוטים לדבר יותר על אוכל ומקבלים המלצות בנושאי תזונה".

הקונספט של רצים עם תחומי עניין משותפים הגיע גם אל הטבעוניים | צילום: Chris Hunkeler

ליסה גוותורן הצטרפה ל"רצים טבעוניים" ב-2018 והיא מספרת שזה נהדר להיות מוקפת באנשים שחושבים כמוה וכי המועדון ממש מהווה קהילת ריצה חביבה וחומלת, "לדעתי חשוב להתאמן לצד אנשים דומים לך ולחלוק אתם חוויות. זה עשוי לכלול טיפים לריצה או על הנעליים הטבעוניות הטובות ביותר, הכל עוזר. רוב נעלי הריצה שאינן עשויות מעור או מז'מש הן טבעוניות, אבל לפעמים הדבקים עלולים להיות עשויים מהחי, והרצים הטבעוניים יודעים מהם המותגים הטבעוניים לחלוטין".

"תזונה טבעונית רחוקה מלהיות שלמה"

גוותורן היא טבעונית כבר 16 שנים ובתור רצה בינלאומית שמתחרה גם בדואתלונים היא מאמינה שהטבעונות עזרה לה לשפר את הביצועים. "זה משפר את זמן ההתאוששות, זה טוב יותר למערכת העיכול וזה גורם לשינה איכותית יותר", היא אומרת ומוסיפה: "מאז שעברתי לתזונה טבעונית יש לי יותר אנרגיה מאי פעם".

אבל לא כולם מסכימים עם הדברים האלה, ואחד כזה הוא טים נוקס, מדען הספורט הידוע מדרום אפריקה שתומך בעיקר בתזונה עתירה בשומן מהחי. נוקס אומר שתזונה טבעונית היא "רחוקה מלהיות שלמה בכל כך הרבה מובנים". לדעתו ספורטאים טבעוניים יתקלו בהרבה צרות במידה והם לא ישתמשו בתוספים כמו ויטמין B12, ברזל, כולין וכמובן חלבונים באיכות גבוהה ממקור אחר.

התזונאית רנה מקגרגור שעובדת עם רצי אולטרה מרתון בינלאומיים, אומרת שלמרות שרצים טבעוניים יכולים לרוץ טוב הם זקוקים לתכנון קפדני. "ספורטאים טבעוניים רבים שהגיעו אליי סובלים ממחסור אנרגיה יחסי כתוצאה מהטבעונות", היא אומרת ומוסיפה שצריכה גבוהה של סיבים הנפוצים בתזונה הטבעונית עלולה להשפיע על ספיגה של ברזל וסידן למשל וגם על צריכת האנרגיה.

נכון להיום אין מחקרים ארוכי טווח שמוכיחים שתזונה טבעונית משפיעה על הביצועים הספורטיביים. כמה מהרצים המובילים בעולם עם חסידים של התזונה העשירה בחלבונים מהחי שקידם נוקס ואחרים שהם טבעוניים, כמו למשל אחד מרצי האולטרה מרתון היותר ידועים, סקוט ג'ורק, טוענים שזה בכלל לא נכון שהתזונה הטבעונית לא תואמת את עולם הריצה למרחקים ארוכים.

ומבחינתה של פיונה אואקס, זה מה שגורם לה לקום מהמיטה ולצאת להתאמן בבקרים הקרים, "כדי להראות ולקדם את מה שאני מאמינה בו", היא אומרת.

כתבה מתורגמת מה"דה גרדיאן"




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • אסתר הגיב:

    ממליצה לראות את הסרט ״כח טבעי״ או בשמו באנגלית "The game changer", עוסק בדיוק בנושא ומראה מעל לכל ספק שתזונה טבעונית משפרת ביצועים ספורטיביים ובפער משמעותי.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג