האם תוספי המזון עוזרים לספורטאים או שהכל בראש?

האם מוצרי המולטי ויטמין באמת עושים עבודה טובה והם אכן מוצר חובה עבור כל ספורטאי - או שמא הכל בראש שלנו?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אין ספורטאי מתחיל או מתקדם שלא התנסה לפחות פעם אחת בנטילת ויטמין כזה או אחר. לרוב מי שלוקחים ויטמינים, חושבים שבכך הם מזינים את גופם ונותנים לו את כל מה שהם לא יצליחו להשלים באמצעות תזונה. מחקר חדש שבוצע בבית החולים האוניברסיטאי, סנט מייקל שבטורנטו, נמצא כי תוספי התזונה והמינרלים הפופולרים ביותר, אינם מספקים לגופנו כל תועלת בריאותית ואינם גורמים גם שום נזק.

ויטמינים בכדורים

מחקר הראה כי מולטי ויטמינים לא הראו שום יתרון | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא
כל מה שרציתם לדעת על תוספי תזונה לספורטאים
מה היתרון תוסף תזונה BCAA לספורטאי ואנשי סיבולת?
6 טעויות תזונה גדולות לאחר אימון או פעילות ספורטיבית

המחקר מצא כי מולטי ויטמין, ויטמין D, סידן, ויטמין C, לא הראו שום יתרון או הפחתת סיכון במניעת מחלות לב וכלי דם, התקפי לב או מוות בטרם עת. החוקר הראשי, ד"ר דיוויד ג'נקינס, הופתע מאוד ממצאי המחקר שהראה כי למולטי ויטמין ישנן השפעות מועטות כל כך בעוד ישנם אנשים רבים שצורכים את אותם ויטמינים באופן קבוע. ספורטאים חייבים להקפיד הקפדה יתרה על התזונה שלהם ולספק לגוף את כל אבות המזון, הוויטמינים והמינרלים על מנת שהגוף יתאושש בין אימון לאימון ולהתרחק עד כמה שניתן מפציעות ספורט. אילו מזונות כדאי לנו לבחור ובכך להחליף את התלות במולטי ויטמין על פני החלופה של מזון טבעי?

ויטמין A: נוכל למצוא בבשר אדום, פלפל אדום, גבינת עיזים וביצים.
ויטמין B: שעועית לבנה, פטריות, שקדים ואורז מלא.
ויטמין C: קיווי, ברוקולי, עגבניות, בטטות ופלפל ירוק.
ויטמין D: דג סלמון, קוטג', ביצה שלוקה וכבד בקר.

ויטמין D

למרות שהמחקר לעיל, לא מצא תועלת בוויטמין D, רוב המחקרים דווקא סוברים אחרת. עבור ספורטאים, ויטמין D הינו היוצא מן הכלל. נכון שאנו גרים במדינה שטופת שמש, אולם אנו לא נחשפים אליה בצורה האידאלית ובשעות הנכונות ולכן ייצור ויטמין D בגופנו לוקה לרוב בחוסר. ויטמין D מופק בגופנו כאשר עורנו חשוף לקרינת UVS מהשמש וממזונות מסוימים.

מחסור של הויטמין D עלול להחליש את העצמות | צילום: pixabay

ויטמין D חשוב מאוד לספורטאים, הוא ממלא תפקיד חשוב בכל הקשור בבריאות העצם ובקליטת סידן וזרחן, התאוששות שרירית ושומר על מערכת החיסון ולכן ספורטאים יכולים להפיק תועלת רבה מנטילת ויטמין D במהלך חודשי החורף וכמובן בזמן אימונים קשים הגורמים לירידה במערכת החיסון. פרט לכך נמצא כי לויטמין D ישנה השפעה על רמות עייפות ומצבי רוח.

ספורטאים רבים בטוחים כי הם מקבלים מספיק ויטמין D בזמן שהם רצים או מדוושים בשמש הישראלית אולם מסתבר שלא כך הדבר והתזונה המתועשת שאנו צורכים, הבגדים הטכנית שלא מאפשרים לקרני הUVS לחדור אותן או קרם ההגנה מפני השמש, מפריעים בסינתזה של ויטמין D.

מה גורם מחסור בויטמין D לגוף?

מחסור של ויטמין זה עלול להחליש את העצמות ולהוביל לסיכון של שברים. מחסור בויטמין D מתקשר גם להפרעות מטבוליות, סוגי סרטן שונים, מחלות לב וכלי דם, מחלות אוטואימוניות, זיהומים והפרעות קוגניטיביות. לא תמיד נזהה את כל הסימנים למחסור, אולם אם אתם חשים עייפות, כאבי שרירם וחולשה כללית, זיהומים תכופים, כל אלו יכולים להיות סימנים מקדימים לכך שאולי חסר לכם ויטמין D. החדשות הטובות הן, קל מאוד לאתר את הבעיה וכל שנדרש היא בדיקת דם פשוטה. אם אתם מבצעים את מרבית האימונים שלכם בתוך חדרים סגורים, מומלץ לשלב ויטמין D כתוסף או להגביר צריכה של ויטמין D דרך המזון, למרות שהוא נמצא במקורות קטנים מאוד של מזונות.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג