האם כל אחד יכול להיעזר במדרסים?

לא כולם מתחברים לרעיון של מדרסים והרבה אחרים לא מבינים מה הצורך בהם. בדקנו עם האורטוטיסט רן אבידור, מומחה בהכוונת הליכה, מהי החשיבות של מדרסים עבור רצים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
רצים במרוץ כביש
רצים במרוץ כביש

הספורט הוא דוגמה מצוינת לכך שיש גם התמכרויות טובות. הרבה אנשים שמתחילים לרוץ נסחפים למקומות שהם לא חלמו עליהם בעבר, ואנחנו רואים את זה בא לידי ביטוי בריבוי המרוצים, ובכלל בכמות המטורפת של הרצים בפארקים השונים. ככל שיש יותר רצים, יש גם יותר מתעניינים באפשרויות להפוך את העיסוק הזה לבריא יותר, או בטוח יותר. במילים אחרות, מי שרץ יותר עלול להיות חשוף יותר לפציעות ומחפש דרכים שימנעו אותן, ובמקרים רבים אנשים מתעניינים בשימוש במדרסים כדי להקל על כפות הרגליים. האם זה הפתרון האידיאלי?

מדרס של אבידור

איך בדיוק זה עוזר לנו? | צילום: יח"צ

אם תשאלו את רן אבידור, מנכ"ל רשת אבידור שבהכשרתו הוא אורטוטיסט (מומחה להכוונת הליכה), הוא יגיד לכם שהתשובה היא כן. "למעשה כל אדם זקוק למדרסים, הואיל ואין שתי כפות רגליים זהות זו לזו", מסביר אבידור ומוסיף: "הנעליים מיוצרות כולן בשטנץ, באופן מתועש ואחיד, ויש צורך במתאם בין כף הרגל הייחודית של האדם לנעל, לשם חוויית הליכה וריצה נוחה".

קהל הרצים זקוק במיוחד למדרסים מכיוון שיש הבדל משמעותי בין תפקודו של הגוף במהלך פעילות ספורטיבית לעומת פעילות שגרתית. "ספורטאים שמתאמנים בתדירות גבוהה מפעילים עומס רב על כפות הרגליים ומפרקי הגוף, הרבה יותר מהאדם הממוצע", מסביר אבידור ומציין: "ישנה חשיבות יתרה לפיזור לחצים נכון, דבר המסייע במניעת פציעות ועוזר לשיפור ההישגים".

ההבדלים בין המדרסים

מומלץ לכל ספורטאי לבדוק את הצורך במדרסים, מאחר ויש הבדל גדול בהתאמות המדרסים לענפי הספורט השונים. כל ספורטאי העוסק בענף מסוים יכול לקבל מענה בהתאם לצרכיו באמצעות השימוש במדרסים. המדרסים מותאמים לא רק לדפוסי התנועה של הרצים אלא גם לרוכבים, טניסאים, והעוסקים במשחקי כדור שונים. בסופו של דבר כל מדרס בנוי אחרת, שוקל אחרת, ועשוי מחומרים אחרים. התאמת פתרון התנועה מתחילה בעצם בבדיקה ביומכנית דינמית בתנועה לפילוג לחצים, שמתבצעת במעבדה לביומכניקה ברשת אבידור על ידי פרופסור משה איילון, מומחה בתחום הביומכניקה ומנהל המעבדה הביומכנית במכללת וינגייט. הבדיקה הזאת מאבחנת את התנועה וקובעת למעשה כיצד ניתן לסייע לאדם למנוע תנועות לקויות ולשפר את התנועות הטבעיות שלו על ידי התאמת הפתרון הנכון – מדרסים בהתאמה אישית או נעליים מתאימות. אבל ישנם גם מקרים שבהם ממליצים לאנשים לא לשנות כלום כפי שמסביר אבידור: "יש מקרים שבהם אנחנו ממליצים לאנשים להישאר בנעליים מתאימות כפי שמשתקף מתוצאות הבדיקות הביומכניות. זה קורה כאשר הגוף לומד לפצות על הפתולוגיה ללא כאבים, לדוגמה על ידי הארכת הרצועות, ואז מספיק להתאים דגם נכון של נעליים ולעתים לשלב פיזיותרפיה".

"מגיעים אלינו ספורטאים ממגוון הענפים", מסביר אבידור: "רצים, כדורגלנים, כדורסלנים, שחקני טניס, שייטים, רוכבי אופניים, ועוד. רוב הפציעות מהן הם סובלים נגרמות מ-over use (שימוש יתר) של פעילויות: נקעים, קרעים במיניסקוס, כאבי גב ודלקות. לכל ספורטאי בכל ענף ספורט אנחנו מתאימים את הפתרון הייחודי לו, ושוב, לאחר בדיקה ביומכנית בתנועה לפילוג לחצים".

מדרסי אבידור עשויים מחומרים מיוחדים שמשמשים כבולמי זעזועים וסופגי זיעה וכך מגנים על מערכת השלד והשריר מפני פגיעות ומונעים אי נוחות שיכולה לפגוע בביצועים הספורטיביים. מדרסים לריצה לדוגמה מיוצרים מחומרים מורכבים כדי לספוג משקלים כבדים יותר ולייצר חלוקת כוחות נכונה. מצד שני, מדרסים עבור רוכבים הם קלי משקל ודקים ומותאמים לפעולת הדיווש שמתאפיינת בלחץ מתמשך וקבוע על כף הרגל, מה שגורם במקרים מסוימים לתחושת נימול בכפות הרגליים אותה המדרסים מפחיתים.

רגליים של רצים

יש הבדל גדול בין מדרסים לרצים למדרסים עבור העוסקים בפעילויות אחרות | צילום: Ed Yourdon

איך שומרים על המדרסים?

מדרסים במקור הם כלי רפואי הכרחי לאנשים הסובלים מבעיות אורטופדיות, אך עם השנים הם הפכו גם לכלי מניעתי עבור הספורטאים. מבחינתם של אנשי המקצוע, התאמה אישית היא קריטית משום שמדרסים שלא מותאמים נכון עלולים להזיק לכפות הרגליים.

גם אחרי שלב ההתאמה, המשתמשים במדרסים צריכים לדעת איך לתחזק אותם. בסופו של דבר כל אחד רוצה שהמדרסים שלו יחזיקו מעמד לאורך זמן רב, וכדי להבין איך עושים את זה מסביר אבידור: "מומלץ אחת לכמה ימים להוציא את המדרסים מהנעליים לאוורור וייבוש. ניתן לנקות אותם על ידי מטלית לחה. מומלץ להגיע לביקורות תקופתיות על פי הנחיית המטפל, גם בכדי להחליף ציפוי למדרסים ולשמור על ההיגיינה. בעת הצורך, בעקבות שינויים בכפות הרגליים או במדרסים עצמם, צריך לבצע התאמות במדרסים".

לסיכום, אין ספק שרצים ובכלל אנשים שעוסקים בפעילות גופנית מבינים בשלב מסוים מתי כדאי להם לבדוק את האפשרות לשמור על כפות הרגליים טוב יותר. ובכל זאת, לא תמיד ברור לנו אם אנחנו באמת צריכים כלי עזר כמו מדרסים. בדיוק בשביל זה קיימים אבחונים שיכולים לענות על השאלות האלו. בסופו של דבר לא כל אחד זקוק למדרסים כדי לעסוק בפעילות גופנית, אבל בהחלט יש הרבה אנשים שיכולים להשתמש בהם כדי למנוע פציעות ולשפר ביצועים.


* הכתבה נכתבה בשיתוף עם אבידור
www.avidorhc.co.il



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג