האם יש קשר בין מהירות הריצה שלכם למבנה העצמות בכף הרגל?

מדענים יפנים בדקו האם יש קשר בין עצמות ארוכות יותר בחלק הקדמי של כף הרגל לבין מהירות הריצה והשוו את התוצאות גם למחקרים קודמים בנושא - התוצאות הפתיעו את קהילת הרצים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
עקבות של כפות רגליים
עקבות של כפות רגליים

ביפן מתעניינים מאוד בריצה למרחקים ארוכים ועל אחת כמה וכמה במרתון. זו בדיוק הסיבה שבמרתון טוקיו שנערך לאחרונה, 9 רצים יפנים היו מהירים מזמן של 2:10 שעות. לשם ההשוואה, רק 11 רצים אמריקאים עשו את זה בכל הזמנים.

עקבות רגליים

אז מה כפות הרגליים שלכם יכולות לספר עליכם? | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
מחקר: ילדים שיבצעו פעילות גופנית בבוקר יהיו מאושרים יותר 
מסתבר ששעת ריצה מוסיפה שבע שעות לחיים 
הטעויות שאתם עושים כשאתם קונים נעלי ריצה 

באופן טבעי, מדענים יפנים מאוניברסיטת ריטסומייקאן, פרסמו לאחרונה מחקר שבדק האם יש קשר בין מהירות הריצה לבין מבנה העצמות בכף הרגל. לצורך העניין הם גייסו 45 רצי סבולת מאומנים ועוד 45 משתתפים לא מאומנים, ומדדו את אורך העצמות בחלק הקדמי של כף הרגל שלהם – במיוחד עצמות המסרק ועצמות הגלילים המחברות את אצבעות כף הרגל. כדי לעשות את זה הם השתמשו ב-MRI.

"כל אחד תקוע עם העצמות שלו"

את התוצאות הם השוו באופן יחסי לאורך כף הרגל של כל אחד מהנבדקים, ולאחר מכן השוו בין המדידות של הרצים המאמנים לבין המדידות של המשתתפים האחרים. הם מצאו שאצל הרצים יש עצמות יותר ארוכות, במיוחד בבוהן הגדולה ובאצבע השנייה, כאשר ההפרש בגודל היה אחוז (בבוהן הגדולה) ו-0.5 אחוז (באצבע השנייה). התוצאות האלו התאימו גם למחקר קודם, שבו נמצא שלספרינטרים יש עצמות ארוכות יותר מאשר לרצים שאינם ספרינטרים.

בשני המחקרים נמצא שיש קשר בין עצמות ארוכות יותר בחלק הקדמי של כף הרגל לבין מהירות הריצה. עם זאת היה הבדל בין המחקר הנוכחי למחקר הקודם. מסתבר שלרצים בעלי תוצאות מהירות ב-5 קילומטרים יש עצם ארוכה יותר בבוהן הגדולה ולעומתם לספרינטרים יש עצם ארוכה יותר באצבע השנייה בגודלה.

לאחר פרסום המחקר, רואיין בנושא ד"ר איתן קימנט, מומחה כף רגל, שאמר: "אם אתה בנוי לריצה, זה הגיוני מאוד שגם החלק הקדמי של כף הרגל שלך יהיה בנוי לזה. הריצה יכולה להיות קלה יותר עבור אנשים שיש להם יתרונות פיזיולוגיים מסוימים, בדיוק כמו שהכדורסל מתאים יותר למי שנולד גבוה. ועדיין, זו אינפורמציה שאין יותר מדי מה לעשות אתה, כי כל אחד תקוע עם העצמות שלו".

ועדיין, יש מספיק אנשים שיעניין אותם לדעת על הקשר בין גנטיקה ופיזיולוגיה לריצה מהירה. למעשה, אותם חוקרים מיפן מצאו גם קשר בין ניצול אנרגיה טוב יותר בריצה לגיד אכילס ארוך יותר ברגל. מחקר אחר בג'מייקה מצא שככל שהברכיים של ילדים היו יותר סימטריות, כך הם הפכו לספרינטרים יותר טובים.

יש עוד כמה יתרונות פיזיולוגיים בכפות רגליים מסוימות | צילום: pixabay

ורק כדי להדגיש נקודה מסויימת, ד"ר קימנט מסביר: "אין שום עדות לכך שריצה יכולה להאריך את עצמות הרגליים. ככל שאנחנו מתגברים, כפות הרגליים שלנו מתרחבות בגלל שהן נושאות משקל במשך כל כך הרבה שנים. בהחלט אפשר להעריך שככל שנתעסק יותר בפעולות שיש להן אימפקט על הרגליים כמו ריצה, תהליך ההתרחבות של כפות הרגליים יהיה מהיר יותר.

מה שבטוח זה שכל מי שרץ לא ממש צריך לחשוב על אורך העצמות בכף הרגל שלו, אלא על התרומה המשמעותית יותר של הריצה לגוף, במיוחד כפעילות שמורידה או שומרת על המשקל ובריאה ללב.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • עידו הגיב:

    לא רציני להסיק מסקנות מהבדלים של חצי אחוז.
    אין שום מובהקות ביולוגית

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג