האם הטכנולוגיה יכולה לסייע במניעת פציעות ספורט?

האם ניתן לנבא מראש פציעות עתידיות של ספורטאים? הטכנולוגיה והביגוד הלביש הקיימים היום בדרך לשם. אורן מרון יצא לבדוק מה חדש בתחום שבין הטכנולוגיה לפציעות הספורט שלכם?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Hamstring sprain or cramps

פציעות הן חלק מחייו של ספורטאי מקצוען וחובב, ומהווים למעשה סוג של סיכון לכל מי שעוסק בו על מגוון ענפיו. אין זה משנה אם אתה ספורטאי-על, רץ של סופי שבוע בים או אחד שפוקד את חדר הכושר פעמיים בשבוע, כל מה שנדרש הוא מעידה קטנה או תנועה לא נכונה ואתה מושבת לפרק זמן ממושך. אמנם אין שום קסם שימנע פציעה, אך ישנן דרכים למזער את הסיכון להיפצע. שימוש בטכנולוגיה בכלל ובטכנולוגיה לבישה בפרט היא דרך אחת כזו.

לא רק המקצוענים נפצעים | צילום: JeLuF

עוד כתבות בנושא פציעות בשוונג
נפצעתם? 6 פציעות שכל ספורטאי חובב חייב להכיר
מהו פיריפורמיס סינדרום אצל רצים?
4 הפציעות השכיחות בשחייה

עולם הספורט המקצועני אימץ מזמן את הטכנולוגיות שמפותחות על מנת לעזור למנוע פציעות ולזרז את זמן ההתאוששות. בשנים האחרונות הטכנולוגיה מחלחלת גם למטה לספורטאי החובב וזאת דרך יצרנים וחברות שמנגישות את הטכנולוגיה בעלויות מופחתות. אם כן, אין זה מפתיע שבשנה שעברה, הוערך שווי טכנולוגיות הספורט בכ-8.9 מיליארד דולר וצפוי לגדול ל-31 מיליארד דולר.

ספורט וביניהם ריצה, שחייה וכדורעף, מלווים אותי כל חיי. הפציעות הם חלק מהעניין מבחינתי. דלקות, שברים, מתיחות, שין ספליט, מפרקים ודלקת בת 5 שנים בגיד אכילס. רשימת חלקית של מזכרות שהגוף סוחב אתו לאורך השנים. חלקן משמשות עד היום כתמרורי אזהרה, חלקן מזכירות שאפשר להתקדם יחד איתן.

באמצע אוגוסט, במקום הכי לא צפוי, הגיעה הפציעה שהשביתה אותי למשך חודש שלם. בשבועות שלפני הפציעה התאמנתי 5 אימונים בשבוע, 3 אימוני כוח ו-2 אימוני ריצה (ריצה ארוכה כל שבת בבוקר). עומס יתר, חוסר שעות שינה ודלקת בגיד אכילס שגרמה לעומס רב על השרירים ברגל שמאל. מכאן הדרך לפציעה היתה מאוד קצרה. באחד הימים, לאחר שבוע אינטנסיבי של אימונים, חציתי את הכביש במרכז תל אביב ובחצי הדרך הרמזור התחלף לאדום. כדי להגיע למדרכה שמולי וזאת לפני שעשרות קטנועים ידרסו אותי, עשיתי את אותו צעד לפני שמתחילים לרוץ, דחיפה חזקה עם רגל שמאל. ואז, כמו ירייה ברגל שמאל, התחושה שמשהו נקרע ברגל היתה מאוד מוחשית וברורה. אתה משותק.

5 פציעות ריצה ודרכי מניעתן

הפציעה מפתיעה אותך | צילום: thinkstock

הפציעה שלחה אותי לבדוק האם היו סימנים מקדימים לפציעה, באלה שניתן לנטר ולמדוד. התשובה הייתה חד משמעית. הטכנולוגיה היתה יכולה למנוע את הפציעה. כל הסימנים הראו שהפציעה קרובה. השעון שלי הציג את הנתונים בצורה מאוד ברורה. אלו הם חמשת התחומים העיקריים ששואבים אליהם את מרב ההשקעות בתחום טכנולגיית הספורט: אביזרים לבישים/סנסורים ומשפרי ביצועים, דאטה אנליטיקס, טכנולוגיות לאצטדיונים, eSports.

באופן לא מפתיע הוורטיקל של האביזרים הלבישים ומשפרי הביצועים הוא הרלוונטי והצומח ביותר בשוק. ניתן לייחס את הצמיחה בשוק הלביש לעלייה בביקוש יחד עם ריבוי והתאמתם של פרוטוקול תקשורת משופר ומזעור של טכנולוגיית חיישנים. ניתן לשלב חיישנים ומכשירים לבישים באביזרים שונים כמו בגדים, צמידים או שעונים, נעליים ומשקפי ראייה בגלל גודלם הקומפקטי וטכנולוגיות האינטגרציה המתקדמות. מכשירים אלקטרוניים לבישים מוצאים יישומים רבים בתחום הכושר והספורט לניטור פרמטרים כמו שינה, צריכת קלוריות, דופק ולחץ דם.

הטכנולוגיה של גרמין

גרמין הנה אחת היצרניות הבולטות של שעוני ריצה למגוון ענפי ספורט ולה יש את פלטפורמת הגרמין קונקט שמנתחת את הביצועים שלנו בזמן אמת. הסימנים לפציעה שלי הופיעו בגרמין קונקט בצורה מאוד ידידותית וגרפית. הצג של השעון הראה שזמני ההתאוששות בתום כל אימון מתארכים, החום באימונים עלה והדופק הממוצע עלה. האפליקציה הראתה שהצעדים מתקצרים (Stride length) והיא הראתה שכף רגל שמאל שלי מבלה יותר זמן על הקרקע (Ground Contact Time Balance), הדלקת בגיד אכילס שיש לי ברגל ימין מספקת הסבר ברור לתופעה.ופרמטר אחד שלמעשה מנקז אליו את כל הפרמטרים לתוצאה אחת מדויקת מראה שהכושר דווקא בירידה – VO2 MAX.

VO2 MAX מודד למעשה כושר אירובי וצריכת חמצן מרבית. זהו נתון שמתייחס לכמות המקסימלית של חמצן, שאדם יכול לנצל במהלך פעילות גופנית אינטנסיבית. מדידה זו נחשבת כאינדיקטור הטוב ביותר לכושר וסבולת אירובית של הלב וכלי הדם בקרב ספורטאים. באופן תאורטי, ככל שיש באפשרותנו לנצל יותר חמצן במהלך פעילות בעצימות גבוהה, ניתן לייצר יותר ATP (אנרגיה).

לסיכום, הקונקט של גרמין למעשה אותת כבר כמה שבועות שזמן המנוחה שלי קצר מדי, שיש חוסר איזון בין הצעדים בריצה ושהם מתקצרים, שה-VO2 MAX שלי בנסיגה. כל המידע שהתקבל מהשעון ומרצועת החזה נותח בזמן אמת והוצג בשעון ובאפליקציה.

חיישני HUMON

עוד דוגמה מצוינת לאביזר נגיש שמסייע במניעת פציעות הוא ה-HUMON HEX. מדובר במיזם שהתחיל למעשה כמחקר ב-MIT והפך במהלך הדרך למוצר. זהו חיישן לביש ראשון מסוגו בעולם, המודד את כמות החמצן בשריר ומסייע לספורטאים לייעל את עוצמות האימון, למזער את הפציעות ולעקוב אחר התקדמות האימונים . החיישן באינפרה אדום בכדי למדוד את החמצן בשרירים. נוריות לד פולטות אור לרקמת השריר ומספר גלאים מודדים את עוצמת האור בזמן שהוא מתפשט דרך השריר.

החיישן מאפשר לעקוב אחר עייפות השרירים לאחר כל אימון ולסייע בהחלטה כיצד להתאים את האימון. החיישן מאותת מתי השריר חם מספיק לתחילת פעילות ועוד מגוון אינדיקציות קריטיות לאימון נכון ובריא. החיישן מתממשק לאפליקציה ייעודית של HUMON ולאביזרים לבישים נוספים כמו אפל וגרמין ושולח ניתוח בזמן אמת את המידע, כולל סטטיסטיקות השוואתיות, בתצוגה גרפית נוחה לאפליקציה. עלות האביזר מתחילה ב 295 דולר ויורדת ככל שרוכשים יותר חיישנים כאשר מדובר כמובן בקבוצות ספורט.

SENSORIA

סנסוריה ביססה את החיישנים הלבישים שלה על נתון סטטיסטי מטריד ומפתיע מאוד: ההערכה היא שכ-75 אחוז מהרצים סובלים מפציעה אחת לפחות פעם בשנה. כדי לטפל בבעיה, סנסוריה יצרה אביזר קליפ-און ששולט במערכת חיישנים ששותלים בנעליים ובגרביים. החיישנים נועדו להעריך את אופן הריצה של הרץ על מנת למנוע פציעות. החיישנים מודדים את כמות הצעדים, כיצד פוגעת הרגל בקרקע, כמה זמן כף הרגל נוגעת בקרקע בכל צעד.
כל המידע נשלח בזמן אמת לאפליקציית Sensoria Run, המספקת תובנות לאימון נכון יותר בזמן אמת ולא רק מידע גולמי.

אחד הדברים החדשניים ביותר שיצרה SESORIA הוא ארון נעליים וירטואלי עם למעלה מ-8,000 דגמי נעליים, מתוכן יכול לבחור המתאמן את הנעליים הנכונות עבורו לפי המידע שסיפקו החיישנים. האפליקציה למעשה מנתחת את הנתונים וממליצה על הנעל הנכונה ביותר עבור אותו רץ על מנת למנוע פציעות מיותרות. בהמשך היא גם מתריעה על רמת השחיקה של הנעל וממליצה להתחדש בזוג חדש. ניתן לרכוש בחנות המקוונת של החברה ערכה בכ-300 דולר הכולל גרביים חכמות וחולצה עם חיישנים.

לסיכום, הפופולריות ההולכת וגדלה של ענף הריצה והרכיבה, העלויות ההולכות וגדלות בענפי הספורט המקצועני והעלות הישירה של הפציעות של הספורטאים לקבוצות היוו מניע להשקעה מסיבית במחקר ופיתוח של טכנולוגיות עזר ומניעה לטובת הספורטאים. זאת בשילוב של התקדמות מטאורית באיכות ועלות החומרה, יכולות האנליטיקה והבינה המלאכותית מייצרות לנו הזדמנות נהדרת להמשיך את שגרת האימונים שלנו ללא פציעות מיותרות. כל מה שנדרש זה להקשיב לטכנולוגיה.



אורן מרון | רץ חובב, מנהל הפעילות לשעבר של בלקברי וסמסונג מובייל בישראל. כיום יזם ויועץ לסטארטאפים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג