האב, הבן ורוח הטור דה פראנס 2010

איך שלא מסתכלים על ירידתו של לאנס ארמסטרונג, אחד מגדולי הספורטאים מאז ומעולם, ועלייתו של אלברטו קונטדור למרכז התודעה הציבורית והעולמית הם אינם בדיוק מסוג הדברים שעוברים חלק וללא זעזועים. אייבי גילת מביא ניתוח על שני הטיטנים שיעשו לנו את הטור דה פראנס 2010
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


איך שלא מסתכלים על ירידתו של לאנס ארמסטרונג, אחד מגדולי הספורטאים מאז ומעולם, ועלייתו של אלברטו קונטדור למרכז התודעה הציבורית והעולמית הם אינם בדיוק מסוג הדברים שעוברים חלק וללא זעזועים. אייבי גילת מביא ניתוח על שני הטיטנים שיעשו לנו את הטור דה פראנס 2010

מאת:אייבי גילת


ביום שבת ה- 3 ביולי יעמדו ברוטרדם שני ענקים למבחן האמת, התוצאה ומבחן של כבוד. בשנה שעברה ניצח אלברטו קונטדור את לאנס ארמסטרונג בהפרש של 5 דקות על מסלול של 3,500 ק"מ כאשר הפרש הגילאים ביניהם הוא 11 שנים.

יש ביריבות בין שני הטיטנים הללו הרבה יותר מאשר רק תחרות ספורטיבית. בשנה שעברה הם עוד היו ביחד בקבוצת אסטנה. ממה שדלף לתקשורת החוצה היו שם מתחים ולחץ נוראי כאשר שני הענקים הללו אינם מצליחים להסתדר האחד עם השני. דובר על שתיקות בארוחות ערב משותפות וקבוצה שלמעשה התפלגה לשני מחנות. קונטדור ציפה כנראה שארמסטרונג, שהיה בכושר פחות טוב, יעבוד עבורו. בקטע השלישי ארמסטרונג תקף וברח לקונטדור שראה בזאת תקיעת סכין בגב והכרזת מלחמה. בקטע ה-15 בעלייה לורבייר קונטדור תקף בחזרה למגינת ליבו של יוהאן ברוניל הדירקטור ספורטיף. הטור דה פרנס הפך לתחרות פנימית בתוך קבוצת אסטנה. בשיא המשבר ארמסטרונג לא הגיע למסיבת הניצחון שערכה הקבוצה לכבודו של קונטדור אחרי שניצח את הטור דה פרנס. קונטדור שנעלב עד עמקי נשמתו שיחרר מעל גלי האתר את כל מה שהיה על ליבו והתקשורת חגגה.

 
אלברטו קונטדור / צילום:

Nicolas RIDOIN

 VS

 
לאנס ארמסטרונג / צילום:

Daniel Norton

 אחרי האפטר שוקס וחילופי המלחמות הוורבליות לאנס ארמסטרונג הקים את קבוצת רדיו – שאק. לשם הובאו רוכבים מנוסים מאוד שיעבדו עבור ארמסטרונג בטור דה פראנס. גם יוהאן ברוניל הובא כדירקטור ספורטיף, כשהמטרה המוצהרת היא לנצח את אלברטו קונטדור ולהביא את לאנס ארמסטרונג בטור דה פרנס 2010 לפודיום בשאנז אליזה ולהפוך בכך לאדם הראשון והיחידי שינצח את הטור דה פרנס 8 פעמים.

סביב אלברטו קונטדור נבנתה קבוצת אסטנה מחדש כאשר בעיקר הנטל נושאים חבורה של רוכבים קשוחים, אגב רובם רוכבים ספרדים ששמים את האגו בצד ועובדים עם כל הלב עבור קונטדור, שהתבגר ושינה גישה מאז. במקום להתלהם ולצאת בכל מיני הצהרות מפוצצות במדיה הוא העדיף לתת לכביש ולמרוצי העונה לעשות את שלהם.

קונטדור עם ניצחונות ארמסטרונג עם מאבקים

מבחינת התוכניות והדרך שהייתה אמורה להביא את שני המגה סטארס הללו לשיא כושרם ביולי, לארמסטרונג, ממש כמו בשנה שעברה הדרך לפריס היתה רצופה תקלות ומכשולים. כדי להיות בכושר תחרותי בטור דה פרנס הדרך הטובה ביותר היא כמובן לצבור ימי תחרויות ברגליים. ארמסטרונג החל את העונה טוב בטור דאון אנדר באוסטרליה הרחוקה ואף סיים את המרוץ הקלאסי הטור דה פלנדרס במקום ה-25, 2 דקות פחות מפאביאן קנצ'לרה המנצח. ואז החלו להגיע הגמגומים והתקלות: וירוסים במערכת העיכול, קלקולי קיבה, והשיא היה בנפילה בטור של קליפורניה בתחילת הקטע החמישי שהסתיימה במזל רק במכות יבשות ובתפרים מתחת לעינו השמאלית. ארמסטרונג שהשתתף בטור של לוקסמבורג סיים על הפודיום במקום השלישי, 30 שניות אחרי המנצח והפגין כושר טוב. בטור של שוויץ הוא סיים במקום שני. כלומר בסך הכול ארמסטרונג מבחינת הכושר הבטיח וקיים: הוא יגיע לטור בכושר גבוה.

לאלברטו קונטדור הייתה עד כה עונה הרבה יותר מוצלחת עם ניצחונות בוולטה אאו אלגרב, בפריס ניס, בקסטיליה א לאון, מקום שלישי בפלש וואלון. וממש עתה מקום שני בדרוג הכללי המצטבר במרוץ ההכנה העיקרי לקראת הטור דה פרנס בדופינה ליברה כולל ניצחונות בפרולוג ובקטע היוקרתי לפסגת האלפ' דואז. אלברטו קונטדור מיעט להשתתף במרוצים ומתרכז במשימה העיקרית שהציב לעצמו השנה: ניצחון בפעם השלישית בטור דה פרנס. גם לפני הדופינה ליברה בראיונות לתקשורת הנמיך קונטדור את הציפיות ממנו והתייחס למרוץ כאל מקפצה לדבר האמיתי.

השנה העדיפו אלברטו קונטדור ולאנס ארמסטרונג שלא להתעמת ביניהם במרוצים ולמעשה הפעם היחידה שהתחרו ביניהם הייתה בקריטריום אינטרנציונל שנערך השנה באי הצרפתי קורסיקה. שני הרוכבים לא זהרו במיוחד בתחרות אבל בתחרות האישית ביניהם הגיע אלברטו קונטדור לפני לאנס ארמסטרונג.

כדי להשוות את שני הענקים הללו אלברטו קונטדור ולאנס ארמסטרונג ערכתי טבלה שבה ננסה להשוות את החוזקות שלהם כדי לנתח ולראות למי יש את היתרון לפחות על הנייר:

יכולת

אלברטו קונטדור

לאנס ארמסטרונג

תוצאה

רכיבה

במישור

 

כמטפס קלאסי קונטדור מתקשה

במיוחד בימים של רוחות צד חזקות. בטור דה פרנס 2009 הפסיד זמן יקר כשהיה פיצול בפלוטון ולאנס קפץ קדימה. השנים הקטעים הראשונים בטור הם באזור מדינות השפלה: הולנד ובלגיה שם הרוח המגיעה מהים הצפוני משחקת תפקיד משמעותי. הדומסטיקים יצטרכו לעבוד קשה ולשמור עליו היטב.

רוכב קלאסיקות לשעבר. מסתדר היטב עם הרוח. יוכל לעשות לקונטדור בעיות אם יצטרף לקבוצת בריחה או שיהיה פיצול בדבוקה.

יתרון ברור

לארמסטרונג

טיפוס

 

אחד המטפסים הטובים בעולם, ודאי שמבין רוכבי מרוצי השלבים. הקטעים האלפיים ובמיוחד העובדה שישנם השנה בין הקטע ה-13 לקטע ה-17 קטעים הרריים קשים מאוד בהרי הפירנאים מתאימים מאוד לרוכב כמוהו.

 

היה בזמנו המטפסים הטובים בעולם. הצליח להחזיק עם "עיזי ההרים". יהיה לו קשה להתמודד עם "הבעיטה" של קונטדור. כל זמן שהקצב קבוע יסתדר אבל ברגע שיהיו שינוי קצב חדים בעליה עלול לפוצץ ראש מנוע.

יתרון לקונטדור

נגד

שעון

שינה את הפוזיציה ואפילו את האופניים שקיבל מנותן החסות. היה אלוף ספרד בנג"ש ובשנה שעברה ניצח אפילו מומחי נג"ש כמו קנצ'לרה. יכולת ברמה גבוהה מאוד.

כשהיה בשיאו היה אחד מרוכבי הנג"ש הטובים בעולם. יהיה לו קשה להתמודד מול קונטדור בשל הפרש הגילאים.

יתרון קל לקונטדור

טכנית וירידות

הקטע השלישי עם אבני הפאבה יעמיד את יכולותיו הטכניות של קונטדור למבחן.

רוכב טכני ברמה גבוהה. זכורה היטב הנפילה של חוזה בלוקי והתגובה הכמעט מכאנית של ארמסטרונג שהפך מרוכב כביש לרוכב סייקלוקרוס וקיצר את הדרך בשדה.

יתרון
לארמסטרונג

מנטאלית

מאוד התבגר מבחינה מנטאלית. מסוגל לעמוד בלחצים העצומים המופעלים על מחזיק החולצה הצהובה. זכה כבר ב-4 גרנד טורים למרות גילו הצעיר.

מר חוזק מנטאלי. האיש שניצח את מחלת הסרטן ונתן תקווה למיליונים בכל העולם. 7 פעמים אלוף הטור דה פרנס. אדם שאיננו יודע חת.

יתרון לארמסטרונג

קבוצה +טקטיקה

קבוצת אסטנה הפגינה במרוצי ההכנה לויאליות רבה לקונטדור. המנהיגות שלו לא עמדה למבחן, והקבוצה נבנתה סביבו. גם הדירטור ספורטיף החדש של הקבוצה הוביל 4 רוכבים שונים לניצחונות בג'ירו האיטלקי.

קבוצת רדיו שאק עם רוכבים מנוסים מאוד ומנצחי מרוצי שלבים כמו לוי ליפהיימר, אנדראס קלודן, ירוסלאב פופוביץ' יחד עם יוהאן ברוניל המנהל הכול יכול נבנו כמעטפת סביב ארמסטרונג.

יתרון ברור לארמסטרונג

גיל

אלברטו קונטדור צעיר ב-11 שנים מלאנס ארמסטרונג.

כנראה שזוהי שנת בהפרישה ורוצה לפרוש עם תואר של מנצח בטור דה פרנס

 

יתרון ברור לקונטדור

כאשר מנתחים את הממצאים התוצאה היא 3:4 יתרון קל לטובתו של לאנס ארמסטרונג. אבל כנראה שצפוי מאבק מאוד צמוד ועיקש מהדקה הראשונה. השבוע הראשון בטור בהולנד ממש כמו בג'ירו מבטיח הרבה מאוד דרמה. בג'ירו השנה היו הרבה מאוד נפילות, התרסקויות, מזג אוויר גשום וקר, והרבה מאוד חלומות של רוכבים שיתנפצו לרסיסים.

השנה האחרונה של ארמסטרונג

ארמסטרונג הוא שועל קרבות ערמומי ומנוסה. יש לו את החוכמה, הבשלות והניסיון של אחד מסוגו. יחד עם זאת לראשונה אולי נוסף לארמסטרונג גם הגורם של הלחץ – הלחץ להצלחה. בשנה שעברה עקב ההכנה הלקויה, עצם הבריח שנשברה לא ציפו מארמסטרונג לדבר והפודיום שהשיג היה בבחינת הדובדבן שבעוגה. השנה כבר יש את הציפיות שיוצרות את הלחץ. ארמסטרונג ינסה להשיג כל יתרון שיש לו בהפתעה וטקטיקה על פני אלברטו קונטדור, משום שגם ארמסטרונג יודע שאם הם יגיעו במצב זהה להרים הגבוהים מול קונטדור אין לו שום סיכוי. התסריט הצפוי אם כן הוא מאבק איתנים מיריית הזינוק, כאשר סביר להניח שנראה יותר את ארמסטרונג יוזם בהתחלה ואת קונטדור מנסה למזער נזקים.

המאבק בין קונטדור לארמסטרונג מזכיר קרבות אחרים לאורך ההיסטוריה של הענף. למשל גרג למונד V  ברנרד הינו. למונד שהיה הרוכב האמריקאי הראשון שזכה בטור דה פרנס הצטווה על ידי מנהלו לעצור ולעזור להינו. הינו שזכה בתחרות "גמל" ללמונד בכך שניסה לזכות שוב בטור על חשבונו. למונד ניצח בסופו של דבר והוריד את הינו סופית מרשימת מנצחי הטור.

תקופת מלכותו של ארמסטרונג עומדת בפני סיומה. במהלך הקריירה העשירה שלו הוא יצר לעצמו המון אוהדים שמעריצים אותו כאל אבל גם לא מעט מתנגדים. ארמסטרונג מושך את המדיה לאן שילך. קונטדור לעומתו מזכיר יותר את הבחור הפשוט מהשכונה שעלה לגדולה.

הטור דה פרנס היא תחרות הספורט השלישית בחשיבותה בעולם הספורט אחרי המשחקים האולימפיים והמונדיאל. רצה הגורל וירידתו של אחד הספורטאים הגדולים מלווה במשחקי כדורגל. קשה לחזות את התסריט אבל נראה על פניו שלמרות שקונטדור נראה היה פגיע מתמיד בדופינה ליברה, המשימה שארמסטרונג לקח על עצמו הפעם היא קשה וגדולה מתמיד. לנצח בגיל 38 את התחרות הקשה והיוקרתית בענף האופניים מתחרה שצעיר ממנו ב-11 שנים ועם קבלות נראית כמעט משימה בלתי אפשרית. אבל הי, ארמסטרונג ניצח גם את מחלת הסרטן. מהמקום הזה הוא שואב את ההנעה שלו. זה הולך להיות אולי אחד הקרבות המעניינים שהיו אי פעם בספורט האופניים. בעוד פחות משבועיים מתחיל השיגעון. תכינו את הפיצוחים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12