דרפטינג בשחייה במים פתוחים

לקראת ישראמן 2012: כולכם מכירים היטב את הדרפטינג ברכיבה על אופניים. בתחרויות איש הברזל הוא אינו חוקי וכך גם בישראמן סמסונג 2012. אך בשחייה הוא יכול לסייע רבות. על היתרונות והחסרונות,  מאחור ומהצד, מספר דניאל קציר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לקראת ישראמן 2012: כולכם מכירים היטב את הדרפטינג ברכיבה על אופניים. בתחרויות איש הברזל הוא אינו חוקי וכך גם בישראמן סמסונג 2012. אך בשחייה הוא יכול לסייע רבות. על היתרונות והחסרונות,  מאחור ומהצד, מספר דניאל קציר

מאת:דניאל קציר


כל שחיין מים פתוחים מכיר היטב את חשיבות הדרפטינג. דרפטינג, כפועל (מאולתר) באנגלית, זה לשחות מאחורי שחיין אחר או לצידו ולנצל את שובל הגלים שהוא יוצר. הדבר חוסך לשחיין הדרפטינג כ-20% מהאנרגיה שצריך להוציא בשחייה. 


דרפטינג מאחור דורש ניסיון ומיומנות, כיוון שאסור לגעת בכפות הרגליים של השחיין המוביל או להפריע באיזושהי צורה לתנועה שלו. צריך גם להיזהר לא לקבל בעיטה בפנים מרגליו של השחיין המוביל. היתרון הגדול בדרפטינג מאחור הוא שככל שהשחיין המוביל מהיר יותר, כך הרווח של שחיין הדרפטינג גדול יותר. 

אבל לדרפטינג מאחור יש גם חסרונות. המצב האופטימלי בשחיית חתירה הוא כאשר הראש והפנים מופנים כלפי מטה, לכיוון הקרקעית של הנהר או האגם. דרפטינג מאחור מחייב את השחיין להרים את הראש לעיתים קרובות כדי לראות את השחיין המוביל, והדבר פוגע בתנוחת הראש והגוף.

כשתנאי השחייה קשים (מים סוערים, מים עכורים, מסלול שחייה לא ישר), דרפטינג מאחור מחייב את השחיין להרים את הראש לעיתים קרובות יותר. התוצאה היא שהירכיים שוקעות עמוק יותר לתוך המים והדבר פוגע בתנוחת הגוף ובמהירות השחייה.

בנוסף, אם מסלול השחייה כולל סיבובים, במיוחד סיבובים של 180 מעלות, יכול להיווצר פער בין השחיין המוביל לשחיין הדרפטינג, ואז שחיין הדרפטינג צריך לשחות בעיקוף גדול יותר כדי להשיג חזרה את מקומו מאחורי השחיין המוביל, מה שגורם לאיבוד זמן יקר. 
קודם מהצד, אחר כך מאחור

דרפטינג מהצד, לעומת זאת, פירושו לשחות לצידו של השחיין המוביל, על שובל הגלים שהוא יוצר. המצב האופטימלי לשחייה זו הוא כאשר ראשו של שחיין הדרפטינג מגיע למותניים של השחיין המוביל. 

גם לדרפטינג מהצד יש יתרונות רבים. הסיכוי לפגוע בשחיין המוביל הוא נדיר יותר וניתן להימנע מפגיעה כזאת בקלות. בנוסף, שחיין הדרפטינג יכול להתקדם בשחייה מהירה יותר ולראות בו זמנית את השחיין המוביל בכל נשימה ונשימה. 

במסלול מסומן היטב או קל לשחייה, או בתחרות עם מלווה מוביל, דרפטינג מהצד גם מקטין את הצורך בהרמת הראש למעלה וקדימה לעיתים קרובות כדי לראות את השחיין המוביל. זה חוסך לשחיין הדרפטינג אנרגיה יקרה שהוא יכול לנצל בצורה יעילה יותר לקראת סוף התחרות. 

בתנאי שחייה קשים, כתוצאה מרוחות חזקות או גלים גבוהים, המצב האופטימלי יהיה לשחות בצד המוגן של השחיין המוביל. למשל: אם תנועת הגלים באה מצד ימין, קל יותר לשחות מצידו השמאלי של השחיין המוביל. 

מבחינה פסיכולוגית, קל יותר לעקוף שחיין מוביל כששוחים לצידו מאשר כששוחים מאחוריו. הדבר חשוב בעיקר כאשר השחיין המוביל מחיש את מהירות שחייתו ומתחיל לבצע ספרינט סופי.

בדרפטינג מהצד השחיין יכול לבחור את הצד הטוב יותר עבורו כדי לבצע את הדרפטינג. הבחירה הזאת רלוונטית במיוחד כשמגיעים לסיבוב או לקראת קו הסיום. בשלב זה שחיין הדרפטינג יכול להשיג יתרון על ידי מעבר מדרפטינג מאחור לדרפטינג מהצד.

בתחרויות במים פתוחים רצוי להשתמש הן בדרפטינג מאחור והן בדרפטינג מהצד: שניהם יתרמו לשיפור התוצאה של שחיין הדרפטינג. מן הראוי להשתמש בדרפטינג מאחור בחלק גדול מהמסלול, ולעבור לדרפטינג מהצד רק לקראת הסיום. 

ניתן להתאמן בשחייה בדרפטינג גם בבריכה וגם במים פתוחים, כשהדבר נעשה בשיתוף פעולה עם שחיינים נוספים השוחים במהירויות שונות, ובכל פעם שחיין אחר לוקח את ההובלה והשחיינים האחרים שוחים מאחוריו.


דניאל קציר – מייסד מרכז השחיה Easy swim. חלוץ מדינת ישראל בשחיה במים פתוחים למרחקים ארוכים. מקום תשיעי באליפות העולם במרחק 25 ק"מ בשנת 2008. אחד מ- 25 השחיינים הטובים בעולם למרחק 10 ק"מ שקבעו את הקריטריון הבינלאומי לאומיפיאדת בייג"ין, הפעם הראשונה של הענף במשחקים האולימפיים. הישראלי היחיד שהשתתף בתחרות גביע העולם הארוכה ביותר, למרחק 57 ק"מ. אלוף ישראל במים פתוחים


כל הפרטים על ישראמן סמסונג 2012 – כאן

רשימת משתתפים – כאן


אתר התחרות – ישראמן סמסונג 2012

מפת מסלול הרכיבה

תאור מסלולי התחרות

התדריך

עמוד ישראמן סמסונג בשוונג –כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג