דגשים בבחירת מדריך אימון אישי

אופנת המאמן האישי מתפתחת ומאפשרת פרנסה מכובדת מאוד למובילים בתחום. מה צריך לדעת טרם בוחרים במאמן אישי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אופנת המאמן האישי מתפתחת ומאפשרת פרנסה מכובדת מאוד למובילים בתחום. מה צריך לדעת טרם בוחרים במאמן אישי

מאת:ד"ר איתי זיו


אימונים אישיים הנערכים בבית, בפארק, במועדון הכושר, בסטודיו, בחוף הים, בעת חופשה בחו"ל, בעת נופש בבית מלון וכדומה הנם רק רשימה חלקית של מקומות בהם מקיימים כיום אימונים אישיים לאוכלוסייה המעוניינת להשיג מטרות אימון שכיחות כגון הפחתת משקל, הפחתת אחוזי שומן, העלאת מסת שריר, שיפור מצב בריאותי, שיקום מפציעה ועוד. בשנים האחרונות מדובר בטרנד של ממש ומדריכים לא מעטים הפכו זאת למקצוע עיקרי ומתפרנסים ממנו בכבוד.  שכר של מדריך אימון אישי מצוין גבוה באופן משמעותי מהממוצע במשק ועשוי להגיע ל- 20,000 ₪ ומעלה לחודש.

מדריך האימון האישי הוא זה שקובע את אופי האימון לרבות:
סוג הציוד שייעשה בו שימוש, סדר התרגילים באימון ההתנגדות, עיתוי הפעילות האירובית, אורח החיים של המתאמן ועוד. ממחקרים שנערכו בתחום עולה שנדרשות מספר איכויות שנחוצות למובילים בתחום הכושר כגון: מקצועיות, אינטליגנציה רגשית גבוהה, הופעה חיצונית המהווה דוגמה אישית וכרטיס ביקור.

חשוב לציין שהתעשייה עצמה אינה מסודרת ומאורגנת דיה וחסרה גוף שולט ומאחד (במדינות רבות בעולם וכן גם בישראל). לכן, קיימים בשוק מדריכי כושר אישיים רבים בעלי תעודות שאינן מספקות (יש גם מדריכים העובדים ללא הכשרה כלל!) ואין הגנה על הצרכן. בנוסף, תוצאות אפשריות של חוסר הרגולציה הן – אימונים שאינם מספקים, סיכון גבוה לפציעות המתאמנים ותפיסה גרועה של מאמנים אישיים בעיני הציבור.

ישנם מדריכים אישיים שלא עברו בהצלחה קורסים המוכרים
על ידי רשויות המדינה ועובדים גם ללא ביטוח מתאים (חברות הביטוח יבטחו מדריכים שהנם נושאי תעודות המוכרות על ידי רשויות המדינה). בנוסף, לא ידוע האם מאמנים אישיים עונים על דרישות הלקוחות שלהם ומהם הקריטריונים לפיהם מאמנים אלו מועסקים.

מחקר שנערך במחלקה ללימודי איכות חיים, באוניברסיטת  A&T בצפון קרוליינה, ארה"ב (Human Performance and Leisure Studies Department, North Carolina A&T State University, Greensboro, North Carolina, ) בדק את מצבם של המאמנים האישיים בקהילה צפון-מזרחית קטנה על ידי שימוש בקבוצות מיקוד. בקבוצת המיקוד השתתפו 11 מאמני כושר אישיים מקומיים. איכויות ותכונות של המאמנים שנמצאו בקבוצת המיקוד נחלקו ל- 4 נושאים. הרציונל לפיו הלקוחות בוחרים מאמן מורכב ממספר תכונות של המאמנים: מצב גופני וחזות פיזית, מגדר וגזע. הנאמנות של הלקוחות למאמן האישי התבססה על: כישורי מוטיבציה של המאמן, אמפתיה כלפי הלקוח וכישורים חברתיים. נתונים פורמאליים של המאמן כמו תעודות מתאימות והכשרה אקדמאית בתחום.

אב מלמד את בנו רכיבה על אופניים
המאמן האישי הראשון בחיים



תכונות שליליות של המאמן שהובאו בחשבון היו תכונות שנחשבו ללא אתיות או לא מקצועיות (הערות מיניות, כוחניות, איבוד לקוחות ופוטנציאל תביעות גבוה). אחת המסקנות ממצאים אלו שימשה מצע לדיונים בנושא רגולציה על מאמנים אישיים, על העסקתם בארגונים מסודרים ועל מתן תעודות מתאימות למאמנים אלו ותכניות השכלה גבוהה מספקות כדי ליצור דרישות שוות בכל המוסדות המכשירים מאמנים אישיים.

במחקר אחר שנערך גם הוא באותה אוניברסיטה בצפון קרוליינה
נמצא שמנהלים של מאמני כושר אישיים הם חלק אינטגרלי מההפעלה היומיומית של מתקני הספורט בהם הם עובדים. אחד מתחומי האחריות הקריטיים ביותר הוא – העסקה והכשרת מדריכי כושר אישיים. נמצא גם במקרה זה שמדריך כושר טוב הוא בעל מספר תכונות הכרחיות, אך מעט מחקרים התייחסו ליחסו של מנהל הכושר בקרבת מדריכי כושר אישיים.

על ידי שימוש בקבוצות מיקוד,
מנהלים של מאמני כושר אישיים התבקשו לציין את התכונות הרצויות למאמן כושר אישי ואת ההשכלה האקדמאית והתעודות הרצויות. תגובות המשתתפים בקבוצת המיקוד נרשמו, קודדו ונותחו על פי נושאים. שני הנושאים המהותיים ביותר שעלו – רציונל בחירת המאמן האישי ומאפיינים שליליים.

גם במקרה זה מתברר שהרציונל שבבחירת המאמן האישי מורכב מאיכויות שונות של המאמן (כושר גופני, מראה חיצוני, השכלה וכישורים חברתיים). מאפיינים שליליים מתייחסים לתכונות שנחשבות ללא אתיות או לא מקצועיות בקרב המאמנים האישיים כגון: הערות בעלות אופי מיני, כוחניות וכדומה ולתוצאות של התנהגויות אלו: איבוד לקוחות ופוטנציאל תביעות גדול.

במדינות רבות בעולם, לדוגמה: אנגליה, ארצות הברית ועוד
לאחר מעבר הקורס הבסיסי יש לעבור מדי שנתיים השתלמויות וקורסים שונים על מנת לחדש את הביטוח המקצועי. ללא מעבר השתלמויות אלו חברות הביטוח לא יבטחו את המדריך ולמעשה הוא לא יוכל לעבוד בתחום באופן מסודר.

בישראל התעודה תקפה לכל החיים ואין חובת חידוש תעודה או מעבר הכשרה.
מעט מאוד מדריכים עוברים קורסים נוספים והשתלמויות מקצועיות ולפיכך למרבית המדריכים חסרים כלים יישומיים רבים לאימון אוכלוסיות רבות המצריכות ידע מקצועי ייחודי. ברשתות הכושר הגדולות בישראל נהוג לקיים השתלמויות מקצועיות על בסיס קבוע על מנת לשדרג את המדריכים. לאחר מעבר השתלמויות אלו המדריך מקבל דירוג גבוה יותר, מבחינה מקצועית, המקנה לו אפשרות לשתכר גבוה יותר.

מעט מדריכים יישארו ברשתות הגדולות עקב השכר הנמוך והשחיקה הצפויה. על מנת להשתכר כראוי יצטרך, מדריך אימון אישי מצוין,להעביר למעלה מ- 100 אימונים אישיים בחודש (!!!). במקרה זה שכרו ינוע בין 7000-5000 ₪ ברוטו. לאחר שנה, שנתיים בתחום צפויה שחיקה של המדריך וסבירות גבוהה שבמידה ולא יעביר אימונים אישיים באופן עצמאי מחוץ למועדון (וישתכר משמעותית יותר), יעבור לתפקיד אחר בתחום (כמו מנהל מקצועי או מנהל מועדון, תחום אימון אחר וכדומה) או תחום אחר לחלוטין.

אם מלמדת את בנה לרכב על אופניים
המדריכה האישית הראשונה בחיים



זו הסיבה העיקרית שלא ניתן להבחין בישראל במדריכי כושר ותיקים רבים מכיוון שיכולת ההשתכרות הגבוהה שמורה למצוינים בתחום, בעלי התכונות המתאימות ושעובדים בעיקר באופן עצמאי או במרכז אימונים אישיים שלהם.

אם כך, כשמדובר באימונים אישיים חשוב להאיר את הנקודות הבאות:
א. בטרם בוחרים מדריך אימון אישי חשוב מאוד לקבל המלצות מתאימות ממספר מתאמנים ופחות להסתמך על צוות המנהלים של המועדון.

ב. יש לבדוק שהמדריך הנו בעל תעודות הכשרה מתאימות. זאת ניתן לבדוק עם המנהל המקצועי של המועדון וכן בפגישה האישית הראשונית עם המדריך. למותר לציין, שהדבר מהותי במיוחד כשמטרת האימון הנה שיפור מצב בריאותי אזי מדובר במקרים לא פשוטים כמו: שיקום לאחר פריצת דיסק (כגון: אזור הגב התחתון או האזור הצווארי), בשיקום חולי לב, שיקום לאחר ניתוח בקע, שיקום הגפיים התחתונות לאחר תאונת דרכים, שיקום ספורטאי אחרי פריקת כתף, טיפול בבעיית השמנה של ילד בן 10 הלוקה בסוכרת נעורים קשה ועוד. ללא רקע מתאים ניתן אף להחמיר את המצב הבריאותי של מתאמנים אלה.

ג. דוגמה אישית – האם מדריך האימון האישי מהווה דוגמה אישית והנו בעל הופעה ייצוגית. מדריך המאופיין בעודף משקל, אחוזי שומן, יציבה לקויה, בשרירים רופסים וכדומה יתקשה 'לשכנע' את מתאמניו לאורח חיים בריא והתמדה. ברם, מדריכים מאומנים השומרים על אורח חיים בריא מודעים לכללים הנחוצים לשמירה על אורח חיים בריא.

ד. התעריף לאימון האישי – האם הוא בהלימה לרמת המדריך? לא אחת מדריכי אימון אישי גובים מחירים מופרזים עבור אימון אישי ללא הצדקה ממשית לכך. הם ללא הכשרה מתאימה, ללא ותק בתחום, לא עברו קורסים מתקדמים בשנים האחרונות ועוד.

ה. אינטליגנציה רגשית חשובה מאוד. האם מדריך האימון האישי שלכם ניחן בה? אם לא, זה הזמן להחליפו מכיוון שלמרכיב זה חשיבות רבה בסיכויי ההתמדה, מחד ועל אווירה נעימה ונוחה באימון האישי ולאחריו, מאידך. למותר לציין שניתן אף להבחין במדריכים מצליחים שהנם דווקא בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה במיוחד אף שרמת המקצועיות שלהם היא בינונית.

ו. ההתנהגות וההתנהלות במהלך האימון האישי. חשובה תשומת הלב של המדריך למתאמן  במהלך האימון האישי. שאינו מדבר בטלפון הנייד, לא אוכל, לא מדבר עם אנשים אחרים, לא עוסק בדברים אחרים שלא קשורים לאימון האישי.

ז. התקדמות ברמת הכושר הגופני והשגת מטרות האימון חשובים במיוחד. מדי מספר שבועות חשוב לבדוק האם הושגה התקדמות ברמת הכושר הגופני, המצב הבריאותי או כל מטרת אימון אחרת. ישנם מקרים לא מעטים של מתאמנים אישיים שדורכים במקום מזה שנים…

לסיכום: כשבוחרים מדריך אימון אישי חשוב לשים לב לנקודות הנ"ל על מנת שיושגו מטרות האימון ובד בבד ההוצאה הכספית לא תהיה לשווא. אם ניתן, מומלץ לבחור את המדריכים המצוינים בתחום מכיוון שגם במקרה זה ייתכן שבחירת ה'מוצר הזול' תעלה ביוקר.


איתי זיוד"ר איתי זיו
סגן מנהל קמפוס ’שיאים’ באוניברסיטת תל אביב.
מנהל תחום הקורסים למדריכי מועדוני בריאות וכושר. מומחה לפעילות ספורט, פעילות גופנית וחדרי כושר, הוציא לאור את האנציקלופדיה לפעילות גופנית בשם: "עוצמות חדשות, כושר במעגלי החיים" שהנו המדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית העוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדר הכושר על כל היבטיהם ומיועד למתאמנים ולמדריכים ובעלי עניין ומודעות בספורט.

www.itaiziv.co.il

תגיות: תוכניות אימון, טריאתלון



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג