גשם באביב: לרכוב או לא לרכוב, זאת השאלה

לא חייבים לרכוב על אופניים בגשם של אביב. אפשר למצוא תחליפים ולא לוותר על אימון גם כשיורד גשם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לא חייבים לרכוב על אופניים בגשם של אביב. אפשר למצוא תחליפים ולא לוותר על אימון גם כשיורד גשם

מאת:יאיר בן עמי


גשם באביב הישראלי הוא נדיר, שבוע שלם של גשם באביב הישראלי הוא נדיר עוד יותר, אבל זה קורה עכשיו ועבור רוכבי האופניים זה יוצר בעיה – בעיקר בגלל שהכביש חלק ומסוכן יותר בגשם של אביב. תמיד גרסתי כי רוכב שאינו תחרותי לא צריך לצאת לרכיבה בגשם. אין לכך סיבה של ממש.

כהתחלה נעשה הפרדה ברורה – רוכב ממוקד מטרה תחרותית מול רוכב לכושר. רוכב המתכונן לתחרות צריך לקחת בחשבון את הסיכוי לגשם במועד התחרות. אם יש סיכוי סביר לגשם בתחרויות בהן הוא מתכוון להשתתף הוא ירכב גם בגשם. לעומתו, הספורטאי שרוכב על אופניים בשביל השמירה על הכושר, ואינו מתכוון לזנק לתחרויות, יכול ואפילו רצוי שיוותר על רכיבת האופניים ביום גשם.

בשלב ראשון תמיד כדאי להתעדכן בסיכוי לגשם. אם הרכיבה המתוכננת היא של שעה עד שעה וחצי אפשר לבדוק את מכ"מ הגשם ולראות מה הסיכויים לגשם באזור בו אנו מתכננים לרכוב. צריך לקחת בחשבון כי המכ"מ מראה את העננים שייכנסו לאזור בזמן הקרוב וכן אינו מתאים לבדיקת הסיכוי לגשם ברכיבות ארוכות משעה עד שעה וחצי. המכ"מ מתעדכן בכל רבע שעה.

גשם בישראל הוא כמעט תמיד סוג של גשם ראשון משום שהוא יורד לאחר מספר ימים או ימים רבים ללא גשם. זהו גשם ההופך את הכביש לחלק ומסוכן. כל טיפת שמן על האספלט הופכת לכתם מפוזר היכול לגרום להחלקה.

גשם ראשון גם מציף את הלכלוך מחריצי האספלט אל פניו ובכך מגדיל משמעותית את הסיכוי לתקר (פנצ'ר). רוב הצמיגים הופכים לדביקים כשהם מתגלגלים על אספלט רטוב. צמיג רטוב ודביק משאיר את הלכלוך עליו כמה סיבובי גלגל ובכך יכולים חתיכות ברזל, קוצים ושאר לכלוכי הכביש לחדור עמוק יותר ולגרום לתקר.

יום גשם הוא הזדמנות טובה לשפר את טכניקת הרכיבה על ידי אימון רולר. הרולר מלמד את הרוכב לרכוב באיזון מושלם, דבר העוזר גם לשיפור המהירות, שליטה על האופניים ותגובות נכונות יותר במצבים מפתיעים על הכביש.


גם אימון טריינר עדיף, לרוכב הלא ממוקד מטרת תחרותית, ביום גשם. פעמים רבות אומרים לי כי אימוני רולר וטריינר הם משעממים. אני לא מסכים עם הקביעה הזו. לדעתי אימוני בית (רולר או טריינר) הם הזדמנות נפלאה להקשיב למוזיקה שאני אוהב או לראות סרט טוב תוך כדי האימון.

ללמוד לרכוב על רולר – אל תנסו את זה בלי קסדה

הרולר והטריינר הם כלים נפלאים לאימונים בתנאי מעבדה. אימון חזרות על הרולר או הטריינר יכולים להתבצע בדיוק מושלם וללא תלות בעליות, ירידות או רוחות עימם כמעט תמיד צריך להתמודד באימון על הכביש. הדבר נכון גם לאימוני התאוששות ואפילו לאימוני נפח. השמירה על רמת המאמץ קלה משמעותית באימון טריינר או רולר.

קיימים מתקני אימון (רולר) עם תוכנות המדמיינות תחרויות של ממש. אפשר להתאמן על מסלולי טור דה פראנס, תחרויות קלאסיות ואפילו להתחרות ממש על המסלולים.

רוכבי אופני כביש המחזיקים ברשותם אופני שטח או סייקלו קרוס יכולים לנצל את ימי הגשם של האביב לטיולים בשטח. השתוללות בבוץ עם אופניים יכולה  חזרה לחוויות ילדות נפלאות. יציאה לחורשות ויערות בימי הגשם של האביב הן חווית טיול מופלאה. הטבע במלוא הדרו באביב ובימי הגשם נוספים לו מראות וריחות נדירים אותם אפשר לחוות רק בתקופה קצרצרה ונדירה בישראל.

ואת זה תוכלו לעשות רק אם תלמדו לרכוב כמו מקצוענים.
עד אז לא לנסות בבית וצרפנו את זה גם בזכות המוזיקה.

ריצה והליכה הם אפשרויות נוספות כדי לא לוותר על האימון היומי. ריצה אף יכולה לשפר את היעילות בנשיאת משקל הגוף, דבר המסייע משמעותית ברכיבה בעליות. גם הליכה יכולה להוות תחליף נאות לרכיבה, למשל במקום רכיבת התאוששות לבצע הליכה מהירה.


כפי שכתבתי בהתחלה – רוכב הממוקד מטרות תחרותיות לא צריך לוותר על רכיבה בגשם, ההיפך, תרגול רכיבה בגשם הכרחית עבור רוכב תחרותי. רוכב כזה ירצה לרכוב גם בקבוצה, עם מאמן, ושם הוא ילמד טוב יותר מכל כתבה או מאמר על הרכיבה בכל תנאי, כולל רכיבה בגשם.

אל תשכחו לשים את המאוורר
אימוני רולר או טריינר גורמים לגוף שלנו להתחמם הרבה יותר, מאשר בכל אימון על הכביש או בשטח. הסיבה היא שאין רוח באימון על מתקן ביתי. לכן מומלץ לשים מאוורר שיצור רוח עלינו. כדאי גם לשים מגבת בהישג יד, אפילו עם המאוורר מכוון היטב עלינו הזעה רבה מובטחת.


18.4.2013



יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי


עורך ראשי של אתר Shvoong ובעל הטור מציאות נושכת.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג