ג'ירו ד'איטליה 2014 | האם אוונס יכול לנצח?

קאדל אוונס לובש את החולצה הוורודה לאחר השבוע הראשון של הג’ירו ד’איטליה 2014, האם הוא יכול לנצח?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

קאדל אוונס לובש את החולצה הוורודה לאחר השבוע הראשון של הג'ירו ד'איטליה 2014, האם הוא יכול לנצח?

מאת:יאיר בן עמי



  עמוד הג'ירו ד'איטליה בשוונג -כאן
מסלול הג'ירו ד'איטליה 2014 – כאן



גרנד טור הוא כנראה תחרות הספורט המורכבת ביותר הקיימת בעולם הספורט ההישגי. הוא מתקיים לאורך שלושה שבועות וכבר ביום הראשון אפשר להפסיד ללא קשר ליכולות ספורטיביות.

עבור רוכב הרוצה לנצח בגרנד טור השבוע הראשון מצריך הרבה ניסיון, הרבה מאוד מזל והיכולת לכרוך את שניהם יחדיו.

קאדל אוונס צבר הרבה מאוד ניסיון במהלך הקריירה שלו כמתחרה ראש דירוג בגרנד טור. הג'ירו ד'איטליה היה הגרנד טור הראשון אליו זינק, בשנת 2002.

אוונס לא היה המוביל של קבוצתו האיטלקית המהוללת, "מאפיי – קויק סטפ", קבוצה איטלקית אשר נחשבה במשך שנים לקבוצת העל, קבוצת כוכבי העל, של מרוצי אופני הכביש.

לפני אוונס, באותה רשימת מזנקים של קבוצת "מאפיי – קויק סטפ" הוצבו כוכב על איטלקים, עם סטפנו גרצ'לי כתקוות העל להתמודדות על החולצה הוורודה, פאולו בטיני ככוכב העל של הקלאסיקות, אך גם כמי שעוד האמינו (במרחק ארבע שנים מהמקום השביעי שלו בג'ירו) כי יוכל להתמודד על מקום בראש דירוג ובזה הרשימה לא הסתיימה.

רשימת הכוכבים שמילאה את הרכב קבוצת הפאר האיטלקית כללה גם את דניאלו נרדלו, אנדראה נואה (שסיים שלוש שנים קודם רביעי בג'ירו ובשנת 2003 ישחזר את ההישג לאחר שעזב את מאפיי), דריו צ'יאוני שנחשב אז להבטחה ענקית וטרם מלאו לו 21  (כעת אנו יודעים כי ההבטחה לא קיימה מעבר למקום 4 בג'ירו).

באותה מהדורה של ג'ירו 2002 היה אוונס עם ניסיון של כשנתיים בדבוקה הבכירה, אבל עם פחות משלושים ימי מרוצי כביש בדרג הבכיר ברגליו. אוסטרלים היו אז בדבוקה הבכירה, אבל את ההישג האוסטרלי פורץ הדרך השיג רובי מקאוון חודשיים לאחר מכן כשהיה לאוסטרלי הראשון על דוכן מנצחים בטור דה פראנס, כמנצח קטגורית הנקודות (החולצה הירוקה).

אוונס כאלוף עולם
צילום Haggisnl

אוונס זינק לג'ירו 2002 ללא ציפיות. חווה פסילה של גרצ'לי שכבר היה בראש הדירוג ואז, בקטע ה- 16, הוא מצא עצמו חוצה את קו הסיום צמוד לטיילור המילטון וקצת לפני מנצח הג'ירו בשנת 1999 איוואן גוטי כשהבונוס היה החולצה הוורודה אותה לבש לאחר הקטע כמוביל המרוץ.

למחרת קיבל אוונס את אחד השיעורים החשובים שלו כמתמודד על ראש דירוג בגרנד טור. הוא חצה את קו הסיום למעלה מ- 17 דקות אחרי המנצח (פאבל טונקוב) וכרבע שעה אחרי פאולו סבולדלי שסיים שני, עלה לראש הדירוג ולבש את החולצה הוורודה בלי להשמיטה עד לסיום.

כבר באותה מהדורת 2002 של הג'ירו הראה קאדל אוונס את גדולתו כספורטאי. הוא לא נשבר, המשיך לרכוב ולהביא מדי יום את המקסימום לדחיפת הדוושות והצליח לסיים את גרנד טור הבתולין שלו במקום ה- 14, כדקה ומקום אחד אחרי איוואן גוטי – מנצח הג'ירו ד'איטליה 1999.

מאז עשה אוונס דרך שרק בעוד כמה שנים אפשר יהיה להעריכה על כל כבודה. הוא אחד הרוכבים הבודדים שהגיעו לדבוקה בימי החושך של החומרים האסורים, שרד את מהפכת הפספורט הביולוגי, לכל אורכה לא דבק בו רבב ותמיד הוא היה בפסגה, כולל הישג שיא של ניצחון בטור דה פראנס והישגי ענק כאליפות העולם (2009), פעמיים סגן בטור  (2008, 2007), מקום שלישי בוואלטה א'אספנייה (2009) ורק אשתקד מקום שלישי בג'ירו.


אוונס בדרך לניצחון בטור 2011 צילום Michiel Jelijs


אותו מקום שלישי בוואלטה, בשנת 2009, היה אחד מנקודות הבישול של אוונס. ממש כפי ששף מוסיף את התבלין הנכון, ברגע הנכון לתבשיל הנכון והופך את הקדרה מטובה ולמדהימה, כך היה לאוונס  באחד מקטעי הסיום של הוואלטה 2009.

אוונס סבל באותו הקטע מתקר בגלגל, בדיוק בעלייה לקו הסיום, בנקודה בה הכביש הפך לצר והקהל הפך אותו לעוד יותר צר. רכב הקבוצה לא הגיע להחליף לאוונס גלגל במשך דקות. הוא חצה את קו הסיום בפיגור ניכר אחרי המתחרים על ראש הדירוג ושיחרר מונולוג בו טען כנגד מזלו הרע ושאינו יודע מדוע למרות שהוא עושה הכל נכון שוב ושוב הוא נתקל בחוסר המזל – כשבועיים לאחר אותו מונולוג קורע לב הוא קרע את הדבוקה לגזרים וניצח באליפות העולם במרוץ הכביש.

שנה לאחר מכן (2010) הוא הגיע לטור דה פראנס כמועמד לניצחון והתרסק אל המקום ה- 25 בסיומו. עוד שנה חלפה והוא היה לאוסטרלי הראשון שניצח בטור דה פראנס.

אוונס לא הצליח לשחזר את הניצחון בטור וסיים שביעי בשנת 2012, כשלמהדורת 2013 הוא הגיע אומנם עם הספרה של הקפטן אך כמורו של כוכב העתיד של קבוצתו (ביאמסי) – טיג'יי ואן גרדרן שהתפרק כבר בעלייה הראשונה וסיים את הטור עם יותר משעה וחצי מהחולצה הצהובה. אוונס עצמו סיים ששה מקומות לפני ואן גרדרן באותו הטור.

משום שהיה חונך של צעיר בטור אשתקד החליט אוונס שהג'ירו יהיה מטרת העל של העונה שלו. הוא סיים שלישי, אבל למען ההגינות הספורטיבית חייבים לזכור כי קטע הרים משמעותי מאוד בוטל ועל פי הדירוגים בשאר קטעי ההרים אוונס היה מפסיד בו את המקום השלישי כמעט בוודאות.

לאחר שבוע במהדורת הג'ירו 2014 מוביל אוונס כשהוא לובש את החולצה הוורודה יומיים ברציפות ויוצא ליום המנוחה בוורוד.


ק"מ אחרונים של קטע 5


אי אפשר להתעלם מהניסיון שצבר אוונס במהלך השנים והביא אותו לראש הדירוג בג'ירו השנה. בקטע ה-5 הוא היה עם כל המועמדים לראש דירוג עד לקו הסיום ושם הצליח לסיים שני לדיאגו אוליסי ולקחת בונוס של קיזוז שניות.


ק"מ אחרונים בקטע 6


בקטע ה- 6 הוא השכיל להתמקם בחוד הדבוקהולשרוד את התאונות שהתרחשו ממש לקראת הסיום, פיצלו את הדבוקה וגרמו לכמהמועמדים פציעות. מאותן תאונות נאלץ חואקין רודריגז (מקום שלישי בטור דהפראנס אשתקד) לפרוש לאחר שחצה את קו הסיום פצוע, ניירו קוינטנה נחבל בישבנווטוען עד ליום המנוחה כי הוא סובל מכאבים ואוונס ביסס את אחיזתו במקוםהראשון מבין המועמדים לניצחון, גם אם לקח לו עוד יומיים להדיח מהחולצההוורודה את מייקל מטאו שלא היה ולו לרגע מועמד להתמודדות על ראש דירוגסופי.

הניסיון הרב של אוונס הציבו בראש הדירוג, אבל השאלה היא האם יכולותיו יאפשרו לו לשמור על החולצה הוורודה גם בהמשך.

השאלה הראשונה היא האם אוונס רוצה לשמור על החולצה הוורודה לכל אורך השבועיים שנותרו. קבוצת ביאמסי אומנם חזקה מאוד, אבל בעידן הפספורט הביולוגי אין קבוצה בעולם ששמירה על ראש דירוג של גרנד טור במשך שבועיים אינה סיכון אדיר עבורה.

ביאמסי יכולים לבחור להעביר את החולצה הוורודה לרוכב שלא יסכן את ראש הדירוג בהרים של השבוע השלישי והאחרון. בדירוג המצטבר, לאחר שבוע הראשון ישנם רוכבים רבים היכולים לצאת לקבוצת בריחה ולקבל מביאמסי את האישור לשמור על פער עד לקו הסיום, כזה שיעלה אותם לראש דירוג לכמה ימי תהילה ויגרום הרבה נחת לנותן החסות של קבוצתם.

מצד שני יש את שאר המועמדים לניצחון שלא בטוח שירצו להעניק לאוונס וביאמסי את האפשרות הטקטית הזו, למנוחה יחסית. מוביסטאר (של נייר קוינטנה) כדוגמא לא יכולים לאשר מהלך של העברת החולצה הוורודה מאוונס לרוכב אחר. מצידם המצב האידיאלי של בשבוע השני זה שמירה הדוקה של ביאמסי על הוורודה וכדי שרוכביה יגיעו לשבוע השלישי מותשים ועם יכולות מוגבלות לסייע לאוונס.


ריגברטו אורן אורן צילום nuestrociclismo


אותה גישה כשל מוביסטאר כנראה נכונה גם לגבי קבוצת אומגה פארמה – קויק סטפ, שהביא מסקאי את ריגברטו אור אורן כמוביל שלה בג'ירו. אורן סיים את הג'ירו אשתקד במקום השני, לאחר שהחל את המרוץ כפועל של בראדלי וויגנס (פרש לאחר תאונה ומחלה).
אם לוקחים את ביצועי העליות של אורן אורן, קוינטנה ואוונס ספק אם האחרון יוכל לשמור על הוורודה, אפילו בהרים של השבוע השני, אבל קודם להרים יש מרוץ נגד השעון וזה קטע המפתח עבור אוונס.

אוונס אמור לפתוח פער משמעותי ממתחריו בקטע נגד השעון (קטע 12 – יום חמישי, 41.9 ק,מ נגד השעון). ככל שהפער הזה יהיה גדול יותר כך סיכוייו לנצח בג'ירו ד'איטליה 2014 יגדלו.

לקחי השנה שעברה
אשתקד גם היה קטע נגד השעון בו יכול היה אוונס לפתוח פער משמעותי ממתחריו, אז עוד היה וויגנס מועמד לניצחון בג'ירו וניבאלי נראה חזק להדהים וגם היה טוב מאוונס באותו קטע נגד השעון. ההשוואה הרלוונטית היא לאורן אורן מול אוונס באותו קטע.

המרוץ אז (קטע 8) היה ארוך בכמעט 13 ק"מ מזה של השנה. אוונס היה מהיר מאורן אורן ב- 1:09 דקה. בסיום הג'ירו הקדים אורן את אוונס ב- 1:11 דקה.

באותו הקטע נגד השעון אשתקד היה אוונס מהיר ממיקלה סקארפוני בפחות מרבע דקה. בסיום הג'ירו היה סקארפוני במקום רביעי, אחד אחרי אוונס ובפער של כמעט דקה. ספק אם אוונס היה מחזיק את הפער אילולא בוטל קטע ההרים שהיה מיועד להתקיים כמה ימים לסיום ובוטל בגלל שלגים, השנה כבר לא מהווה סקארפוני איום לאחר שהפסיד זמן רב בשבוע הראשון.

עם קוינטנה ואורן על זנבו יהיה חייב אוונס לקחת הרבה זמן כפער, במרוץ נגד השעון ביום חמישי. על המסלול מצפה לרוכבים עוד מרוץ נגד השעון (קטע 19, יומיים לסיום), אבל בו לא יהיה לאוונס יתרון גדול, המסלול בעלייה קשה לכל אורכו. למעשה בכלל לא בטוח שאוונס יפתח פער גדול ממתחריו במרוץ נגד' השעון שיתקיים ביום חמישי, זהו מסלול לא מישורי כלל המסתיים העלייה קטנה.

אם קוינטנה ואורן אורן בכושר ראוי הרי שבהרים הגבוהים (קטעים 9, 14, 15, 16, 18, 20) יהיה להם יתרון על אוונס. כל הקטעים האלו מסתיימים על פסגות ולאחר עליות ארוכות.

אורן אורן מדורג במקום השני ועם פיגור של 57 שניות מאוונס. הוא צריך קיזוז ממוצע של פחות מעשר שניות לכל סיום פסגה ואם יסיים באחד משלוש המקומות הראשונים יהיה לו גם בונוס של קיזוז שניות*.

אוונס בטור דה פראנס 2012
צילום luc.porchon

קוינטנה מדורג תשיעי בסיומו של השבוע הראשון, עם פיגור של 1:45 דקה מאוונס. אם יקזז קוינטנה (מאוונס) 18 שניות על כל סיום פסגה הוא לא יזדקק לבונוסים, עם הבונוסים הדרך תהיה אפילו קצרה יותר.


קוינטנה סיים את השבוע הראשון עם ישבן כואב ופיגור מהמקום הראשון צילום Katie Chan


כל החישובים נעשו לפני שאנו יודעים בכמה, אם בכלל, יגדל הפער של אוונס ממתחריו. מצד שני גם לא הוזכרו רוכבים נוספים היכולים לאתגר את אוונס, כמו רפאל מאיקה המדורג שלישי לאחר השבוע הראשון.

* בכל קטע מקבלים שלושת הראשונים החוצים את קו הסיום בונוס של 10-6-4 שניות קיזוז מהזמן המצטבר.

19.5.2014


יאיר בן עמי
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12