ג'ירו ד'איטליה 2012: רוכבים בולטים

בכל גרנד טור יש מנצחים רבים. מעבר למנצח בקטע היומי (יש 21 כאלו) יש את מנצחי הקטגוריות השונות (בג’ירו יש 11 כאלו). אבל רק אחד יסיים את שלושת השבועות כשהוא לובש את החולצה הוורודה כמנצח הגרנד טור הראשון של העונה. הטוב ומעורר הציפייה הוא שממש אי אפשר להצביע על רוכב אחד כמועמד בולט יותר מאחרים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

בכל גרנד טור יש מנצחים רבים. מעבר למנצח בקטע היומי (יש 21 כאלו) יש את מנצחי הקטגוריות השונות (בג'ירו יש 11 כאלו). אבל רק אחד יסיים את שלושת השבועות כשהוא לובש את החולצה הוורודה כמנצח הגרנד טור הראשון של העונה. הטוב ומעורר הציפייה הוא שממש אי אפשר להצביע על רוכב אחד כמועמד בולט יותר מאחרים

מאת:יאיר בן עמי


במשך שנים רבות היו הגרנד טורים קלים לחיזוי. מסך כל המזנקים היו 2 עד 5 מועמדים לניצחון כשברובן של השנים היו המנצחים הסדרתיים מועמדי העל. מאז פרש לאנס ארמסטרונג (פרישה ראשונה, 2005 לאחר הניצחון השביעי בטור) אפשר להגדיר רק את אלברטו קונטאדור כמועמד על לניצחון. בג'ירו 2012 הוא לא יהיה וגם את הניצחון של 2011 שללו ממנו כמו גם את הניצחון בטור דה פראנס 2010.

22 קבוצות יזנקו לג'ירו, בכל קבוצה תשעה רוכבים (סה"כ- 198 רוכבים). לכל קבוצה יש מטרת על ומטרות משנה. לפחות עבור 10 קבוצות המטרה הנעלה היא הדירוג הסופי. כל מי שמגיע לג'ירו צבר מספיק ניסיון כדי לדעת שגרנד טור קל להפסיד וקשה מאוד לנצח או במילים אחרות- הרוכב שמפסיד הכי מעט הוא המנצח של גרנד טור.

רשימה שתכלול את כל בעלי הסיכויים לניצחון תהיה ארוכה ותיצור כתבה באורך שמעטים ישרדו. לכן בחרתי את 13 השמות המעניינים ביותר ברשימת המזנקים ואלו שאני חושב שתהיה להם השפעה גדולה על ראש הדירוג והקטעים היומיים.

מיקלה סקרפוני, איטליה, לאמפרה- איאסדי


אולי הדמות הכי טראגית של הדירוג הסופי בג'ירו. זה מתחיל עם העובדה שהוא הוכרז כמנצח רק לאחר פסילתו של אלברטו קונטאדור. זה ממשיך עם העובדה שהוא יזנק כנושא מספר 1 ומשקלו הסגולי. העובדה שהוא סיים שני בשנה שעברה לא הופכת אותו למועמד מספר אחד אבל מעניקה לו את הזכות להיות זה שיעמוד בראש הרשימה. הוא מטפס מחונן, שען בנוני מאוד (אפילו מעט חלש) ועם קבוצה ממוקדת בסימן שאלה הקשור לדמיאנו קונאגו. עברו שמונה שנים מאז ניצח קונאגו בג'ירו ותפס מקום מכובד בצמרת רשימת הרוכבים הצעירים בהיסטוריה שניצחו גרנד טור. אז, כשהיה בן 22, הוא עקף את מוביל קבוצתו (ג'ילברטו סימוני) שהיה מועמד העל לניצחון, בסוג של מרד נעורים. מאז הוא לא הצליח לסיים על דוכן מנצחים של אף גרנד טור. אבל תמיד צריך לקחת בחשבון כי אם הוא ימצא עצמו נשאר עם הטובים ביותר בהרים וירגיש שיש לו את האפשרות לנצח ברגליים יכול אותו מרד נעורים להתפרץ גם בגילו הנוכחי (31) וגם ובטח כשהמוביל הוא מנצח ג'ירו אחרי פסילת המנצח ולא מנצח סדרתי כסימוני.

ג'ון גדרה, צרפת, איג'2אר לה מונדיאל

ההפתעה של ג'ירו 2011 זוכה למקום גבוה ברשימת המועמדים בזכות המקום הרביעי (שהפך לשלישי) בשנה שעברה. הפער בינון לבין סקארפני, המנצח לאחר הפסילה של קונטאדור, היה פחות מארבע דקות וזה יכול להיות הבדל של פסגה אחת או פיצול הדבוקה בקטע אחד. מצד שני ההישג שלו בג'ירו 2011 לא מגובה בהישגים דומים לאורך שמונה שנים בדבוקה הבכירה (כולן באותה הקבוצה) ותשעה גרנד טורים מתוכם לא סיים שלושה. בגיל 33 ייתכנו שני דברים. אחד שהוא אכן יתגלה כרוכב גרנד טורים שהתפתח מאוחר יחסית ובאותה מידה אנחנו יכולים לגלות כי ההצלחה של השנה שעברה הייתה חד פעמית. לזכותו אופי לוחמני ברמה נדירה גם במושגי הדבוקה.

חוזה רחאנו גילאן, וונצואלה, אנדרוני ג'קאטולי
בזכות יכולותיו כמטפס הוא מועמד ברור לעשירייה כשדוכן המנצחים ריאלי מאוד. הוא עמד עליו לפני שבע שנים כשהיה גם מלך ההרים של הג'ירו. לפני שנה סיים שישי. אם רוכבי קבוצתו, כפרז סרפא ועמנואל סלה, יהיו ממוקדי סיוע לגילאן זה יכול לעשות הבדל של כמה מקומות בדירוג הסופי שלו.

רומן קרויזיגר, צ'כיה, אסטנה
כשהיה חלק מחבורת רוכבי הגרנד טור של ליקיוגאס – קנונדייל ידע כי הוא שלישי במקרה הטוב. איוואן באסו ו-ווינצ'נזו ניבאלי, תמיד היו מובילים לפניו. אז הוא מצא בית חם באסטנה ושם הוא המוביל לג'ירו לפחות. בקטע השני של הג'ירו הוא יחגוג את יום הולדתו ה- 26 וזה הגיל בו רוכב גרנד טור צריך להתחיל לקצור את פרי הבשלות. זו השנה השביעית שלו כמקצוען והשישית בדרג הבכיר. הוא השלים שבעה מרוצי גרנד טור כשבחלקם הוא התמודד על מיקום טוב בעשירייה הראשונה וזאת בלי שהיה המוביל הקבוצתי. ייתכן וג'ירו 2012 תהיה נקודת הפריצה של קרויזגר שאינו צריך להוכיח את כישרונו אלא רק את המיצוי שלו.



טיילור פני, ארה"ב, ביאמסי

המוביל של הקבוצה הוא תור הושווד שמעבר לניצחונות בקטעים בודדים ירצה להתמודד על קטגורית הנקודות. פני הוא סוג של נסיך בדבוקה. אביו היה דוויס פני שהיה חלק מדור רוכבי דור תחילתה של המהפכה האמריקאית בדבוקה הבכירה וחלק מקבוצת 7-Eleven. דוויס פני ניצח שני קטעי טור דה פראנס (אחד בטור 1986 והשני בטור 1987) והיה שני בקטגורית הנקודות של הטור בשנת 1988. אימו של טיילור פני היא קוני קרפנטר בעלת מדליית הזהב ממרוץ אופני הכביש של המשחקים האולימפיים בלוס אנג'לס 1984 ועוד כמה מדליות מאליפויות עולם שונות. כבנם של הוא תמיד יתמודד בעיקר עם הציפיות אותן כבר החל להצדיק עם כמה ניצחונות מרשימים כמו אליפות העולם במרוץ נגד השעון לנוער ורוכבים עד גיל 23 ופריז רובא של הרוכבים הצעירים. גם כבוגר הוא השיג כמה ניצחונות נאים כמו אליפות ארה"ב במרוץ נגד השעון. הוא אינו מועמד לניצחון כלל אך נכנס לרשימה הזו כרוכב שכדאי לעקוב אחריו ושלא יפתיע עם שום הישג.
מייקל ניבה איטוראלדה, ספרד, אוסקלטל – אוסקדי.

מיקל ניבה, ספרד, אוסקלטל – אוסקדי
ניבה הוא רוכב על הקו הדק שבין מתמודד על ראש דירוג בגרנד טור לבין רוכב שיעלם בנבכי הדבוקה. הוא יהיה בן 28 בסיום הג'ירו. בשלושה השנים האחרונות הוא זינק לכל שלושת מרוצי הגרנד טוב והראה ניצוצות של מתמודד דירוג. מקום 10 בוואלטה א'אספנייה 2010 ושוב בשנה שעברה. מקום 10 עם ניצחון בקטע בג'ירו 2011. עכשיו השאלה היא רק אם תבוא הפריצה או מתי.



ריידר היסזדייל, קנדה, גארמין-בארקודה

אם התייחסנו לרוכבים של התפתחות מאוחרת אולי היסזדייל הקנדי הוא דוגמא טובה. בלי שום אזהרה או תוצאה שעידה על צפי הוא סיים במקום 6 בטור דה פראנס של 2010. בשנה שעברה הוא סיים במקום ה- 17 אבל עצם האכזבה מעיד כי ייתכן ותבוא פריצה דווקא במקום בו הוא לא יזנק כמועמד קלאסי. החולצה הוורודה אולי גדולה על מידותיו אבל מקום בעשירייה לא יהוו הפתעה וחמישייה ראשונה הגיונית על בסיס התפתחות המרוץ ופרישה של מועמדים. היסזדייל אינו המוביל הראשון של קבוצתו אלא טיילור פראר אותו תנסה הקבוצה להביא בעמדה טוב במאוצים ההמוניים לקו הסיום.



יואכים רודריגז אוליבייר, ספרד, קאטיושה

רודריגז הוא רוכב של עשירייה ראשונה בגרנד טור והוא הוכיח את זה בכל השלושה. לפני שנה הוא סיים חמישי ולאחר הפסילה של קונטאדור הוא עלה למקום 4. ההבדל בין מקום 4 לחולצה הוורודה יכול להיות אדיר אך גם יכול להיות כלום. לפני שנה הוא סיים בפיגור של פחות מחמש דקות מסקארפוני שהוכרז כמנצח. בלי קונטאדור כשליט העל של הדבוקה, וקובע מהלכי ההכרעה בהרים החמש דקות האלו יכולות להיעלם בתאונות, רגע של חוסר ריכוז הוא יום אחד מוצלח במיוחד בדרך לקו סיום על פסגה. באותה מידה שניצחון שלו לא צריך להפיל אף אחד מהכורסא כך גם דירוג מחוץ לעשירייה ראשונה לא יפתיעה.



איוואן באסו, איטליה, ליקיוגאס – קנונדייל


לבאסו נותר זמן מוגבל בדבוקה אבל גם בגיל 34 הוא עוד יתמודד על ניצחון בכל גרנד טור אליו יגיע מוכן. כשהיה ראשון היריבים של לאנס ארמסטרונג שיכל לו כמעט בכל הר הוא סומן כמנצח הסדרתי הבא של מרוצי הגרנד טור. מאז הוחלפו הרבה צמיגים, באסו ניצח פעמיים בג'ירו ולא מימש את הציפיות שינצח בטור דה פראנס. לפני שנה הוא החליט להתרכז באופן מוחלט בהכנות לטור אך תאונה מנעה ממנו השלמה ראויה של השלב האחרון בהכנה. השנה הוא חוזר לג'ירו עם הרבה יותר ניסיון וסימני שאלה בגודל של שער קו הסיום. המקום ה- 33 בטור של רומנדי לפני שבוע לא צריך להיות חלק משיקולי הסיכויים ולו רק משום שאת הניצחון האחרון בג'ירו הוא השיג לאחר מקום 35 ברומנדי (2010). האם באסו שוב ישלוט בדבוקה של הג'ירו או שכבר השנה נחזה בשקיעתו של אחד מכוכבי הדור.

פרנק שלק, לוקסמבורג, ראדיושאק- ניסן.
גם על ההופעה של פרנק שלק יש סימני שאלה גדולים. הוא כלל לא היה בתוכנית של הקבוצה לג'ירו אבל לאחר שיעקב פולגסן נפצע הוא הוזעק למשבצת המוביל. זו תהיה הופעה ראשונה של אחד מהאחים שלק בקבוצה של יוהאן ברונייל (המנהל הספורטיבי שניצח עם ארמסטרונג, קונטאדור וסאבלדלי ביותר מרוצי גרנד טור מכל מנהל אחר בדור הנוכחי). עיקר העניין הוא בכמה תשפיעה היכולת הניהולית,טקטית, של ברונייל על הביצוע של האחים שלק ובמקרה העכשווי על הביצועים של פרנק שלק בג'ירו. פרנק שלק חגג 30 באמצע החודש שעבר. זהו שיאו של רוכב גרנד טור. הוא יודע איך מתמודדים על ניצחון בגרנד טור, בעיקר כפועל הטוב ביותר של אחיו, אנדי.  פעמיים הוא סיים חמישי בטור דה פראנס כשהוא מוביל את אחיו לסגנות. בעקבות פסילתו של קונטאדור הוא גם הסגן של אחיו בטור דה פראנס 2011. השאלת הבסיס ה יא עד כמה הוא מגיע בכושר לקו הזינוק. שילוב של פרנק שלק על יכולות הטיפוס שלו, עם הטקטיקה של ברונייל יכולות להביא ניצחון. מצד שני ייתכן כי הוא יפגין כושר של מקום 25 ואם יוהאן ברונייל מודע לכושר נוכחי כזה של פרנק שלק ייתכן והוא כלל לא יהיה בג'ירו ואת הטקטיקה הקבוצתית ינהל לוקה גארצ'ינלאה, המנהל האיטלקי במערך הקבוצתי של ראדיושאק- ניסן.

מארק קאוונדיש, בריטניה, סקאי.
קאוונדיש אינו רכב של הדירוג המצטבר אבל בכל גרנד טור הוא מהבולטים בזכות הניצחונות ניצחונות בקטעים המסתיימים במאוץ המוני. בסיום הג'ירו הוא יהיה בן 27. זה יהיה הגרנד טור הראשון שלו במדי הקשת של אלוף העולם וגם הראשון ללא בוב סטפלטון שהיה מנהלו בקבוצת טי מובייל ואחרי זה היי ראוד. בדור הנוכחי הוא בעל מספר הניצחונות הגדול ביותר בקטעי גרנד טור. רק בטור דה פראנס יש לו 20 ניצחונות וחולצה ירוקה אחת. בוואלטה הוא ניצח רק ארבעה קטעים אבל גם שם הוא ניצח בקטגוריית הנקודות. בג'ירו הוא ניצח כבר 9 קטעים (אחד מהם קבוצתי). כדי לדגדג את העשירייה הראשונה של מנצחי כל הזמנים בקטעי ג'ירו הוא יצטרך להכפיל את מספר הניצחונות. רוג'ר דה וולמינק ניצח ב- 22 קטעי ג'ירו והוא מדורג במקום עשירי בכל הזמנים. מריו צ'יפוליני מדורג בראש עם 42 ניצחונות (אחד יותר מהמקום השני של אלפרדו בינדה). המעניין יהיה  לראות אם קאוונדיש ינסה לסיים את הג'ירו, אולי אפילו להאבק על ראש קטגוריית הנקודות או שבהרים הוא יפרוש כפי שעשה פעמיים משלוש הפעמים בהן הוא זינק למרוץ.

דומינקו פוזוביבו, איטליה, קולנאגו- סיאפאקס אינוקס.
בגיל 30 מעניין יהיה לראות איזה רוכב יגיע לג'ירו. פוזוביבו יזנק לג'ירו
בפעם השישית. לצד פעמים בהן לא סיים הוא גילה ניצוצות של מתמודד על ראש
הדירוג אך תמיד הייתה חסרה לו נשימת ההמשך בשלבי ההכרעה, בעיקר המרוצים נגד
השעון היו בעוכריו. קשה לראותו מתמודד על החולצה הוורודה אבל ייתכן מאוד
שמהלכים שהוא יבצע, בהרים, ישפיעו על הדירוג המצטבר. כל מקום טוב מ- 9
(דירוג השיא שלו במהדורת 2008) תהיה הצלחה.

3.5.2012


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת

תמונות:
תמונה של סקארפוני מהג'ירו 2005 (צילום:
Liberty Seguros)
תמונה של גדרה מהג'ירו 2011 (צילום: John Gadret)
תמונה של רחאנו מאליפות העולם בשוויץ בשנת 2009 (צילום: Fanny Schertzer)
תמונה של קרויזיגר מהטור דה פראנס 2011 (צילום: Roman Kreuziger)
תמונה של פני מהטור של רומנדי שהתקיים בשבוע שעבר (צילום: Rama)

תמונה של ניבה ממאי 2010 (צילום: Thomas Ducroquet)
תמונה של הסזדייל מהטור האוסטרלי בשנת 2009 (צילום: YellowMonkey/Blnguyen)
תמונה של רודריגז מהטור של רומנדי 2007 (צילום: Ludovic Péron)
תמונה של איוואן באסו בחימום לפני הפרולוג בטור של רומנדי לפני כשבוע (צילום: Ludovic Péron)
תמונה של פרנק שלק מהטור של שוויץ 2011 (צילום: Noel Reynolds)
תמונה של קאוונדיש על דוכן המנצחים של אליפות העולם (צילום: Mogens Engelund)



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12