ברור כשמש: מה הן קרני UV ואיך הן משפיעות על העיניים של ספורטאים?

כאשר מדברים על משקפי שמש, לא בכדי מציינים את רמת ההגנה מקרני UV והדבר חשוב עוד יותר כאשר מדובר בספורטאים שאת רוב הפעילות הספורטיבית שלהם עושים בחוץ
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הרץ רועי קלמר | צילם: דוד פוגל

הטבע בימים אלו בשיא הדרו ותפארתו ומזג האוויר פשוט נפלא ורגע לפני הקיץ החם ושטוף השמש, אנחנו מבקשים להתייחס הפעם להשפעות השמש על העיניים שלנו. השמש, גם כשהיא חמה ומלטפת, שולחת את קרניה. היום אנחנו כבר לגמרי מבינים את משמעות הקרינה ודואגים להתמגן מפניה עם קרמים ומקדמי הגנה – אך העניין הוא שקרני השמש יכולות להזיק גם לעיניים. כאשר מדברים על משקפי שמש, לא בכדי מציינים את רמת ההגנה מקרני UV והדבר חשוב ביותר, כאשר מדובר בספורטאים שאת רוב הפעילות הספורטיבית שלהם, עושים בחוץ, וברוב ימות השנה, תחת השמש.

אז מה הן קרני UV? איך הן משפיעות על העיניים שלנו ואילו פתרונות קיימים?

כל התשובות ממש כאן לפניכם וסיפק לנו אותן עמוס ריינד, ספורטאי ואופטומטריסט מומחה באופטיקה ספורטיבית, בעלים של ריינד אופטיקס. קרינת UV, או בשמה האחר קרינה אולטרה-סגולית, היא למעשה קרינה אולטרה-מגנטית, בעלת אורך גל קצר יותר מזה של אור נראה וארוך יותר מקרינת רנטגן. השם אגב ניתן לה כי סגול הוא הצבע בעל אורך הגל הקצר ביותר, ואנחנו מדברים על קרינה שהיא מעבר לסגול. מדד הקרינה הוא UV שהוא אמצעי מדידה בינלאומי, שאומץ על-ידי ארגון הבריאות העולמי.

כאשר בוחנים את הנושא בהקשר של בריאות העיניים, אנו יודעים לומר שבטווח הקצר, חשיפה לקרני UV עלולה לגרום לדלקת לא זיהומית של הקרנית. חשיפה לקרינה כזו עלולה לחדור עד החלק האחורי של העין ובכך לגרום לנזק ברשתית. חשיפה, אפילו קצרה, ללא משקפי שמש, עלולה לגרום לנזק ואף לאפקט מצטבר, שיכול לגמרי לסבך את התמונה.

נזקים אפשריים יכולים להיות, החל מכווייה בקרנית (ממש כמו כוויית שמש על העור), כווייה ברשתית שיכולה לבוא לידי ביטוי בכתם עיוור זמני או קבוע, קטרקט ואף למקרים קיצוניים יותר. כספורטאים שמתאמנים בחוץ ולפעמים למשך שעות ארוכות, כמו רוכבים, רצים, שחקני כדורעף חופים, ספורט ימי ועוד, חשוב ביותר שנדאג לעיניים שלנו ובהקשר זה, ברור שמשקפי שמש הם הפתרון היעיל ביותר. אז בטח תגידו, נו ברור…זה טריוויאלי למדי, אך יחד עם זאת, בואו ניכנס קצת יותר לעומק. למה צריך לשים לב, כשאנחנו בוחרים משקפי שמש לפעילות הספורטיבית שלנו, בהקשר של קרינת UV? התשובה היא לעדשות!

הרוכב אור דיין | צילום: איליה יפימוביץ'

כמה נקודות שחשוב לדעת על העדשות במשקפיים שלכם

1. 100% סינון קרינה: אין מה להתפשר על מתחת לזה! מרבית משקפי השמש, בוודאי האיכותיים שבם, מגיעים עם ציפוי שמסנן את הקרינה ב-100%. סינון הקרינה הוא לא רק לעיניים עצמן, אלא גם לעור הדק סביב העין, שנוטה להתקמט מהר יותר משאר הפנים. משקפי שמש עם עדשות כהות בלי סינון של קרינת ה-UV עושה יותר נזק מתועלת. הכהות גורמת להתרחבות האישון כדי לקלוט יותר אור ואז הקרינה אפילו מסוכנת יותר.

2. צבע העדשה: לפעמים נוטים לחשוב שככל שהעדשה כהה יותר, היא מגנה יותר. אז זהו, שלא. אין קשר בין צבע העדשה לבין מידת סינון הקרינה. לצורך העניין גם עדשה פוטוכרומית שקופה, שמתכהה עם החשיפה לאור, תגן מפני קרינת UV, באותה מידה כמו עדשה בעלת גוון. אלא שבמקרה כזה, כשהעדשה בהירה, האישון מתרחב והסינוור מתעצם… אז בהקשר זה, בחירת צבע העדשות היא יותר ענין של נוחות והעדפה אישית, ללא קשר למידת סינון הקרינה.

3. לקיץ הישראלי – עדשות פולארויד: מדובר בעדשות מקטבות המסננות את קרני האור ומונעות סינוור. גם הן מספקות הגנה גבוהה ביותר מפני קרינת UV ומשפרות את איכות הראיה. זהו פתרון מצוין לספורטאים, בוודאי לאלו שרוב הפעילות הספורטיבית שלהם מתקיימת בשעות שמש רבות ותוך כדי תנועה.

לסיכום, חשוב לדעת שהעין היא איבר עם זיכרון. היא זוכרת את הנזקים המצטברים מחשיפה לשמש. יש לכך הוכחות מדעיות והאפשרות למנוע נזקים אלו פשוטה למדי.

לעתים אנחנו פוגשים ספורטאים שהתרגלו לעשות פעילות, כמו ריצה למשל, ללא משקפי שמש. אני אומר, מצאו את הדגם שיהיה לכם הכי נוח, והתרגלו לרוץ עם משקפי שמש. זה לגמרי ענין בריאותי מניעתי. בנוסף, אחרי שבחרתם את הזוג שלכם, אני ממליץ בחום לשאול, מה מידת קרינת ה-UV של העדשות. המידע הזה גלוי ונגיש – אין פה מקום לטעויות.


 

כתבת תוכן שיווקי בשיתוף האופטומטריסט עמוס ריינד, מומחה ובעלים של ריינד אופטיקס

 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג