בצל הקורונה: כיצד מחזקים את המערכת החיסונית על פי הרפואה הסינית?

הרפואה הסינית מספקת כלים שונים לחיזוק מערכת החיסון, אבל הכלי העיקרי הוא צמחי המרפא, ד"ר דורית פרנס על צמחי המרפא ברפואה הסינית
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ערוץ כתבות הקורונה בשוונג


מערכת חיסון בריאה וחזקה היא תמיד נכס רצוי, על אחת כמה וכמה בימים אלו. הרפואה הסינית מספקת כלים שונים לחיזוק מערכת החיסון, אבל הכלי העיקרי הוא צמחי המרפא. אך לפני שנתמקד בקצרה בצמחי מרפא שמתאימים לחיזוק מערכת החיסון, מעניין לראות כיצד הרפואה הסינית מתייחסת למערכת החיסון. הסינים העתיקים לא הכירו, מן הסתם, את מערכת החיסון כפי שהיא מוכרת לנו היום. המושג "מערכת חיסון", כלל לא קיים בכתבים הסינים העתיקים. אבל הם הבינו היטב שיש מחלות שחודרות אל הגוף מבחוץ, ושיש לגוף יכולת להתגונן מפניהן. יכולת הגנה זו תוארה באופן ציורי כמעין אנרגיית-מגן (Wei qi) שמסתובבת בשכבות החיצוניות יחסית של הגוף ומונעת מהשפעות שליליות לחדור פנימה. כאשר ה-wei qi חלשה, האדם יהיה חולני, יצטנן בקלות, ופעמים רבות גם יזיע בקלות ללא מאמץ ניכר.

הכלי העיקרי ברפואה הסינית הוא צמחי המרפא | צילום: Image by Seksak Kerdkanno from Pixabay

מה מאפשר ל-wei qi, או מערכת החיסון, להיות חזקה? ובכן, הרפואה הסינית מדברת דווקא על מערכת העיכול כעל המקור הראשוני למערכת חיסון חזקה. כאשר האדם צורך תזונה נכונה, אנרגיית ה-wei qi יכולה להיווצר בצורה המיטבית. כאשר מערכת העיכול לא מוצפת בסוכרים, מזון מעובד, כמויות עודפות של מזון או אכילה בשעות הערב והלילה, היא יכולה לייצר את האנרגיה שדרושה לגוף כדי להגן על עצמו. ואם זה נשמע לכם מופרך, מעניין לראות שבשנים האחרונות הולך ומתברר שחיידקי המעיים שלנו (המיקרוביום) הם גורם בעל השפעה מכרעת על פעילות מערכת החיסון, לטוב ולרע (אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת).

קימצ'י

ואכן, אחד המאפיינים של כל מטבח מסורתי שאני מכירה הוא מזון מותסס (לא מפוסטר), כלומר עשיר בחיידקים פרוביוטיים שמחזקים את מערכת העיכול, ועל ידי כך את מערכת החיסון. לסינים יש מגוון רחב של מזונות מותססים, הקוריאנים מתפנקים עם קימצ'י, היפנים צורכים מיסו, עמי הבלקן יוגורטים ומשקאות חלב מותסס אחרים כמו האיירן התורכי, ועוד ועוד.

משום כך, עוד לפני שמגיעים אל צמחי המרפא, התורה הסינית שולחת אותנו אל המזון כאל גורם מרפא – לאכול אוכל בריא, לאכול במתינות, להמעיט באכילה בשעות הערב, ולשלב מזון מותסס בתפריט היומי שלנו. שימו לב שלמרבה הצער, אין שום תועלת במזון מותסס שעבר פסטור. המיסו, האיירן וכל השאר שאנחנו קונים בחנויות חפים מחיידקים חיים, ולכן הצדיקים שבינינו יכולים להכין בבית חמוצים, קימצ'י או יוגורט, ושאר בני התמותה מוזמנים בזאת להיעזר בצמחי מרפא.

מאכל קוריאני מותסס עשוי ירקות כבושים בתיבולים שונים. קימצ'י | צילום: chomjong

צמחי מרפא הם ענף מרכזי ברפואה הסינית, שהכה שורש לפני יותר מ-2,000 שנה (התגלו הוראות שימוש בצמחי מרפא למחלות שונות באתרים ארכיאולוגיים משנת 200 לפני הספירה). במשך מאות השנים שחלפו, הצטבר ידע קליני רב בתחום ההרבולוגיה הסינית – צמחים רעילים מדי נופו, צמחים שהתגלו כלא יעילים סוננו וצמחים שהתבררו כיעילים הפכו לחלק אינטגרלי מהרפואה הסינית. בעשורים האחרונים, החל משנות ה-60 של המאה הקודמת, החל גם המדע להתעניין בפוטנציאל האדיר שגלום בידע הסיני העתיק, ובמקרים רבים מרתק לראות איך עולם המושגים הציורי של הרפואה הסינית מיתרגם לממצאים מודרניים.

אסטרגלוס

אחד הכוכבים של ההרבולוגיה הסינית, שקיבל גם גושפנקה מדעית ממאות מחקרים, הוא צמח האסטרגלוס (Astragalus Membranaceus). על פי ההרבולוגיה הסינית, האסטרגלוס, או בשמו הסיני Huang qi, הוא צמח עתיר זכויות, שמחזק את מערכת החיסון, את הריאות ואת מערכת העיכול. מחקרים בבעלי חיים ובבני אדם הראו שאסטרגלוס מגביר ייצור לימפוציטים (תאי מערכת החיסון), וממריץ את רמת הפעילות של תאים שונים במערכת החיסון, הן תאים מייצרי נוגדנים והן תאים שלוחמים באופן ישיר בפולשים.

אסטרגלוס הוא הצמח המרכזי באחת המרקחות הצמחיות המפורסמות והבסיסיות ביותר ברפואה הסינית לחיזוק מערכת החיסון, Yu ping feng san או בתרגום לאנגלית Jade Screen (מחיצת או מגן אבן הירקן). המרקחת מגינה על הגוף כמו מחיצת מגן, והיא יקרת ערך כמו אבן הירקן, ומכאן השם. המרקחת הזאת עזרה לעשרות ממטופליי, ולמיליוני אנשים ברחבי העולם לחזק את מערכת החיסון, ולהפסיק לחלות מדי חורף, ומומלץ בהחלט להיעזר בה בימים אלו.

בארץ, קל להשיג את מרקחת ה-Jade Screen. חברת צמחי המרפא המצוינת ברא מייצרת ומשווקת גרסה אחת של המרקחת, עם המרכיבים המסורתיים בתוספת פטריית המרפא גנודרמה, וניתן לקנות אותה לא רק ישירות דרך ברא, אלא גם בחנויות טבע מקוונות שונות. גרסה אחרת, בשילוב סמבוק שחור, צמח מרפא נוסף לחיזוק מערכת החיסון, ניתן להזמין ברפאל צמחי מרפא. אם אתם או הקרובים אליכם נוהגים לחלות מדי חורף, או מרגישים שמערכת החיסון שלכם סובלת כעת מחולשה, מומלץ בהחלט להיעזר בצמחי מרפא אלו כדי להגדיל את הסיכוי לעבור את התקופה הזאת בשלום.


ד"ר דורית פרנס Ph.D | ד"ר לביוכימיה ומטפלת ברפואה סינית, מתמחה בשיקום נוירולוגי (שבץ, מחלות ניווניות של מערכת העצבים)



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • גבי ברקאי הגיב:

    "רפואה סינית" מבוססת כל כולה על חומרים ופעולות שאין להם תועלת מוכחת. הסיבה היחידה לקיומה היא שבסין אין בכלל מערכת רפואה קהילתית ולכן הנגישות של הפרט לשירותי רפואה אמיתיים נמוכה מכדי שי/תוכל להסתמך עליהם בחיי היומיום. אם לא היה חסר בשירותי רפואה אמיתיים לא היה דבר כזה "רפואה סינית". אני חושב שהתייחסות לצבר האמונות העממיות שמכונה "רפואה סינית" הוא צורם בעת הזאת.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג