אתה לא חייב לסבול מכאבי ברכיים

מסיים אימון ספורט עם כאבים בברך? קמה בבוקר עם תחושת נוקשות במפרקים? רוצים להישאר בכושר עוד שנים? כשליש מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת ברמה מסוימת מדלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארטריטיס), מחלה הגורמת לכאבים ופוגעת בתפקוד ובאיכות החיים. איך יוצאים מהסטטיסטיקה? מה הגורמים לאוסטיאוארטריטיס וכיצד ניתן לעצור את התקדמותה, וחשוב מכל - כיצד ניתן להפחית את תחושת הכאב המלווה אותה? כל התשובות בכתבה הבאה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מסיים אימון ספורט עם כאבים בברך? קמה בבוקר עם תחושת נוקשות במפרקים? רוצים להישאר בכושר עוד שנים? כשליש מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת ברמה מסוימת מדלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארטריטיס), מחלה הגורמת לכאבים ופוגעת בתפקוד ובאיכות החיים. איך יוצאים מהסטטיסטיקה? מה הגורמים לאוסטיאוארטריטיס וכיצד ניתן לעצור את התקדמותה, וחשוב מכל – כיצד ניתן להפחית את תחושת הכאב המלווה אותה? כל התשובות בכתבה הבאה

מאת:ד"ר שמוליק יצחק, אורתופד מומחה


מהי אוסטיאוארטריטיס ומהם גורמי הסיכון להופעתה?
אוסטיאוארטריטיס היא מחלה ניוונית דלקתית וכרונית של המפרק. מדובר בשינויים המתרחשים בסחוס המפרקי, שלרוב קשורים לגיל, אך גם למין (פי שלוש בקרב נשים), משקל עודף, עומס אינטנסיבי על המפרקים (המאפיין את מרבית הספורטאים!) ולעתים גם עקב פציעות וטראומות במפרק. גורמי סיכון נוספים הם תורשה, זיהומים במפרק, מחלות הורמונאליות שונות ופריקה של מפרקי הירכיים בגיל הינקות והילדות.


בשל העלייה בתוחלת החיים שכיחות המחלה עולה צילומים: Thinkstock


בקרב כ-80% מהאוכלוסייה בגילאי 55 ומעלה יופיעו תסמינים של המחלה. לאחרונה, בשל העלייה הקבועה בתוחלת החיים, שכיחותה אף עולה. המחלה עשויה לערב את כל המפרקים, אך היא נפוצה בעיקר במפרקי הברך, הירך, הכתף ושורש כף היד. בניסיון לתקן את נזקי היום-יום למפרק, מפריש הגוף חומרים העשויים לגרום לגירוי דלקתי. בעוד במפרק בריא קיים נוזל סינובאלי, שתפקידו לשמש כחומר מסכך (נוזל סיכה) של המשטחים הנעים במפרק, כמקור ההזנה של הסחוס וכחומר לספיגת זעזועים, כתוצאה מהגירוי הדלקתי נפגם הנוזל הסינובאלי ויעילותו בהגנה על המפרק.

הכירו את הסימנים לאוסטיאוארטריטיס
תחושת כאב המחמירה בהדרגה – המחלה מתפתחת בהדרגתיות ותסמינה העיקרי הוא כאב במפרק. תחילה, מופיע הכאב במהלך פעילות ולאחר מאמץ גופני, אולם ככל שהמחלה מתקדמת, הכאבים תכופים יותר ומורגשים גם בזמן מנוחה ובלילה. הכאב הוא הגורם העיקרי למוגבלות, אולם רמתו אינה בהכרח משקפת את חומרת המחלה.

נוקשות במפרקים– תחושת הנוקשות מורגשת לרוב לאחר מנוחה ממושכת, למשל שנת לילה. בשלבים מתקדמים עשויה להופיע תחושת "חריקה" במפרק.
נפיחות במפרקים– הנפיחות נוטה להחמיר בשל הנוכחות של אוסטאופיטים (בליטות עצם חריגות), הניתנות לאבחון בצילום רנטגן. הנפיחות עלולה להיגרם מנוזל הנמצא בחלל המפרק.

כיצד תוכלו לעצור את התקדמות המחלה ולהפחית את הכאב?
הכאב, הנפיחות, העיוות במפרקים והמוגבלות בתנועתיות המפרק הנגרמים מהמחלה מובילים לפגיעה בתפקוד. הסובלים מהמחלה נמנעים מפעילות גופנית ואף מפעילות יומיומית, דבר המחמיר עוד יותר את מצבם וגורם להיחלשות שרירים, להתרופפות רצועות, לפגיעה ביציבות המפרקים ולהגברת הרגישות לפציעות. לכן, חשוב ביותר לבצע פעילות גופנית על מנת לעצור את התקדמות המחלה. אך איך ניתן להפחית את הכאב?



חשוב לשמור על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית מבוקרת


ניתן ליטול משככי כאבים בזמן כאב או כשעה וחצי לפני פעילות גופנית. משככי כאבים הנלקחים דרך הפה כמו פרצטמול, איבופרופן ותרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות אחרות (NSAIDׂׂ), יכולים להקל על הכאבים. רצוי שלא ליטול תרופות אלו לטווח ארוך מכיוון שהן עלולות לגרום לתופעות לוואי שונות. עבור כאבים לאחר פעילות, ניתן לצנן את המפרק בקומפרסים קרים. מחקרים הראו כי קיימת הטבה קטנה עקב שימוש ממושך בתוספי מזון המכילים גלוקוזאמין וכונדרואיטין, MSM וסלדרין ואפילו כורכום.

אחד הטיפולים המומלצים לכאב הינו הזרקת חומצה היאלורונית לברך. מדובר בחומר המוזרק ישירות למפרק, אשר מחקה את פעילותו של הנוזל הסינוביאלי ומטפל בבעיה על ידי שיקום זמני של יכולת המפרק להגן על עצמו. הטיפול בהזרקה של חומצה היאלורונית, כגון Synvisc, משפר את צמיגות הנוזל הסינוביאלי ועשוי להקל משמעותית את הכאב למשך חודשים. היתרונות העיקריים בטיפול זה הם אחוז נמוך מאוד של תופעות לוואי והאפשרות לטיפול באמצעות זריקה אחת בלבד הנקראת Synvisc ONE.

Synvisc מכיל את החומצה ההיאלורונית היחידה שהוכיחה הפחתה משמעותית בכאב ויעילות לאורך תקופה ממושכת.  

לצד טיפולים מומלצים אלו, חשוב לשמור על אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית מבוקרת, ירידה במשקל והפחתת העומס והלחץ על המפרקים הפגועים. טיפולים נוספים קיימים הם פיזיותרפיה, הידרותרפיה, אפוסתרפיה וכן שימוש בהליכון Anti-Gravity.

בימים אלו הוקמה במדיקס, המרכז הגדול בישראל לאורתופדיה רפואת ספורט ופיזיותרפיה, מרפאה ייעודית המתמחה בטיפול באוסיטאוארטריטיס בשם OA-CLINIC. במרפאה ניתנים מגוון שירותים רפואיים ופרה רפואיים בידי טובי המומחים, ביניהם אבחון מדויק, ייעוץ וליווי רפואי צמוד וכן סל שירותים וטיפולים רחב, הכולל גם הזרקת Synvisc One. במרפאת OA-CLINIC מורכבת על ידי מנהל המרפאה, חבילת טיפול אישית בהתאם למצבו ולחומרת המחלה.
לפרטים נוספים: 03-6482333

* תוכן שיווקי


ד"ר שמוליק יצחק
מומחה בכירורגיה אורתופדית וספורט, מנהל מרפאת OA-CLINIC ,
מרפאה ייעודית המתמחה בטיפול באוסטיאוארטריטיס – במדיקס
המרכז לאורתופדיה, רפואת ספורט ופיזיותרפיה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג