ארתרוסקופיה מהי?

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:ד"ר רפי טיין



המונח ארתרוסקופיה מורכב משתי מילים שמשמעותן: ארתרו – מפרק, סקופ-להסתכל, כלומר, הסתכלות לתוך המפרק, כגון: ברך, כתף, קרסול, מרפק וכדומה.

מי שפיתח את הטכניקה של הארתרוסקופיה הוא "ווטנבה" מיפן שהחל בהסתכלות זו בשנת 1970. הטכניקה הובאה לארה"ב בשנת 1972 ומשם כבשה את אירופה וישראל.
בטכניקה המודרנית מחדירים דרך חתך זעיר צינורית אופטית מתכתית בקוטר של 4 מ"מ ועליה מורכבת מצלמת וידאו קטנה מאגרוף. מצלמה זו מעבירה את התמונה מתוך המפרק למסך (מוניטור) כאשר המנתח עומד אל מול המסך ומבצע את הניתוח דרך חתך זעיר נוסף בקוטר של 4-5 מ"מ.

דרך פתח זה מוחדרים מכשירים ניתוחיים שונים.
לצורך שיפור איכות התמונה יש להרחיב את המפרק על ידי החדרת נוזל פיזיולוגי הנקרא "סיילן".
הנוזל מוחדר למפרק דרך צינורית האופטיקה, ובשנים האחרונות משתמשים במשאבה הדוחסת את הנוזל בלחץ הנקבע על ידי המנתח.


בדיקת תוך המפרק תוך שימוש באנדוסקופ; מבוצעת בפעולה ניתוחית, טיפולית או אבחונית.

הכנסת הנוזל מאפשרת לשלוט על דימום פנימי כאשר לחץ הנוזל גבוה והדימום פוסק.
שאיבת הנוזל דרך הפתח השני, מאפשרת שטיפה של המפרק והוצאת פיסות רקמה וסחוס.
בשנים האחרונות, התפתחה הטכניקה של הארתרוסקופיה בצורה כזו המאפשרת לבצע ניתוחים מורכבים ומסובכים, כגון תפירת קרעים במניסקוס, שחזור רצועות הברך והכתף, השתלת סחוס וכדומה.
טכניקה זו פותחה לראשונה עבור רפואת הספורט, כיוון שהניתוח הזה מאפשר לספורטאים להשתקם מהר ולהכשירם בזמן הקצר ביותר לפעילות ספורט מלאה.
במשך השנים, הוחלט להיעזר בטכניקה זו גם בניתוחים של שאר האוכלוסייה, הדורשת בצדק, לקבל את הטיפול הטוב ביותר , בדומה לספורטאים המקצוענים.
כיום מהווים הספורטאים רק כ-12% מכלל המטופלים במרכזים המיוחדים לטיפול בפגיעות ספורט. כך האוכלוסייה נהנית מטכניקות מודרניות אלה.
בכתבות הבאות נתמקד בטכניקות המיוחדות המיושמות בכל מפרק בשיטה הארתרוסקופית.


ד"ר רפי טיין-אורתופד מנתח, מומחה לפציעות ספורט, המרכז הישראלי לרפואת ספורט ושיקום מלון השרון הרצליה, 09-9560942



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג